هزینه گفتار درمانی در منزل برای کودکان

اگر فرزند شما دارای مشکلات گفتاری است باید هرچه سریعتر نسبت به درمان آن اقدام  نمایید. درمان اختلالات گفتاری در سنین پایین‌تر و در زمان مخصوص به خود ، بازدهی بیشتری خواهد داشت و به این صورت کودک در بزرگسالی دچار مشکلات روحی و روانی نخواهد شد. در سن یک سالگی کودکان حرف زدن را آغاز می کنند و تا ۲۴ ماهگی تقریباً می توانند جمله های کوتاهی بسازند. چنانچه کودک را از سنین پایین نزد گفتاردرمانگر بفرستید پاسخ مطلوب تری از روند درمانی کودک خواهید گرفت.

مقالات بیشتر در رابطه با گفتار درمانی در صفحه ی "مقالات گفتار درمانی کودکان" قابل دسترسی هستند.

هزینه گفتاردرمانی در منزل

درمان اختلالات گفتاری را می توان هم در منزل و هم در مراکز درمانی انجام داد. این مسئله به بیمار و شرایط آن بستگی دارد. در ادامه مطلب به توضیح اختلالات گفتاری و هزینه گفتار درمانی در منزل می پردازیم.

تعریف گفتار درمانی

گفتار درمانی که در حقیقت رشته‌ای از علوم توانبخشی از به آسیب شناسی گفتار و زبان می پردازد. متخصصان گفتار درمانی به بررسی اختلالات گفتاری ، زبان و بلع پرداخته و با تشخیص نوع بیماری روش های مناسب درمان را انجام می‌دهند. اختلالات گفتاری و زبان از سنین کودکی تا بزرگسالی را شامل می شود. گفتار درمانی متفاوت از روانشناسی بوده و به فارغ التحصیلان رشته گفتار درمانی ، آسیب شناسی گفتار و زبان گفته می شود.

گفتار با زبان چه تفاوتی دارد؟

زمانی که می خواهیم حرف بزنیم ، قسمتی از عملکرد آن در مغز اتفاق می افتد (مانند انتخاب کلمه ، جمله بندی و...)  به این بخش از صحبت کردن که در ذهن شکل می گیرد ، زبان می گویند. گفتار توسط لب ، زبان ، ریه ، حنجره و... بوده و باعث تولید صدا و کلمه می شود.

خدمات گفتار درمانی شامل چه چیزهایی است؟

گفتار درمانی شامل تعیین ، تشخیص و درمان اختلالات گفتاری و تکلم است. درمان هر کدام از انواع اختلالات گفتاری متفاوت بوده و راهکارهای مخصوص به خود را دارد.

فواید گفتاردرمانی برای کودکان درگیر با تأخیر در صحبت

با توجه به این نکته که کودکان در حدود سن یک سالگی حرف زدن را آغاز می کنند و تا دو سالگی روند رشد گفتاری و زبانی کودک سرعت بیشتری داشته و کودک قادر به ساختن جملات کوتاه می شود و همچنین در سن ۶ سالگی قادر است به سادگی کلمات و جملات تازه را یاد بگیرد ، چنانچه کودک با تاخیر در گفتار مواجه است، بهتر است در بازه زمانی موثر برای درمان ، به گفتار درمانگر مراجعه شود. ادامه مطلب برخی از اختلالات گفتاری را توضیح خواهیم داد.

  •  مشکل در تلفظ کلمات

 اگر کودک یا بزرگسال از اختلال گفتار رنج می برد و به صورت نوک زبانی صحبت می کند ، با مراجعه به گفتار درمانگر می تواند مشکل خود را تا حد زیادی بهبود بخشد. گفتار درمانگر با انتخاب راهکار مناسب با نوع اختلال ، باعث تصحیح در تلفظ کلمات شده و اعتماد به نفس فرد را افزایش می دهد.

  •  اختلال لکنت

 گرفتگی و لکنت زبان اختلالی است که در سن ۲ تا ۶ سالگی شایع بوده و اگر والدین نسبت به درمان آن اقدام نکنند ، کودک تا بزرگسالی این مشکل را با خود به همراه خواهد داشت. با مراجعه به گفتار درمانگر می توان این مشکل را برطرف کرد.

  •  سکته مغزی و آسیب های ناشی از بیماری های مغزی

 سکته مغزی و بیماری های مغزی می تواند منجر به اختلالات گفتاری در افراد مسن شود. بهترین زمان برای درمان این افراد در ۶ ماه اول پس از بیماری است. با مراجعه به گفتار درمانگر میتوان نسبت به درمان این اختلال اقدام کرد.

  •  مشکل در شنوایی

 افرادی که مشکل شنوایی دارند با مراجعه به مراکز شنوایی سنجی می توانند متوجه کم شنوایی یا ناشنوایی خود یا کودک شوند. در این شرایط گفتاردرمانگر در ابتدا سمعک یا دستگاه کاشت حلزون را برای فرد تجویز می کند و سپس گفتار درمانی را آغاز کرده و در نهایت موجب بهبود مشکلات گفتاری خواهد شد.

  •  اختلال در صوت و صدا

 اختلال در صوت بر اثر ارتعاش غیرعادی تارهای صوتی و یا بیماری‌های حنجره اتفاق می‌افتد. حنجره و تارهای صوتی و ظیفه تولید صدا را به عهده دارند و هرگونه اشکال در آنها این عملکرد را با اختلال مواجه می کند. افرادی که دارای صدای خشن ، گرفته ، صدای مردانه و یا زنانه هستند ، می توانند با مراجعه به گفتار درمانگر نسبت به درمان آن اقدام نمایند. درمان این نوع از اختلالات به صورت جراحی ، تجویز دارو و یا صوت درمانی انجام می پذیرد.

  •  بیماری‌های نیازمند به گفتار درمانی

 برخی بیماری ها باعث ایجاد اختلالات گفتاری شده و شخص باید با مراجعه به گفتار درمانگر ، درمان را آغاز کند. افرادی که دارای بیماری اوتیسم هستند و یا در قسمت کام یا لب خود شکاف دارند و همچنین افرادی که دچار فلج مغزی و یا پارکینسون شده اند ، به گفتار درمانی نیاز دارند. گفتار درمانگر با توجه به نوع بیماری باید با پزشک متخصص همکاری کرده تا در مان به صورت کامل انجام شود.

زمان مناسب مراجعه به متخصص گفتار درمانگر

زمان مناسب برای گفتار درمانی با توجه به نوع اختلال و سن فرد متفاوت است. اما اگر در بازه زمانی مناسب به درمان به گفتار درمانگر مراجعه شود ، نتیجه بهتری از روند درمان حاصل خواهد شد. مثلا در افرادی که دچار سکته مغزی شده اند ، بهترین زمان برای گفتار درمانی شش ماه اول پس از بیماری است.

وظایف گفتار درمانگر

گفتار درمانگر باید اختلال گفتاری را تشخیص داده و راهکارهای مناسب برای درمان آن را به کار بگیرد. همچنین یک گفتار درمانگر می تواند از مشکلات گفتاری و یادگیری در افراد پیشگیری کند. گفتار درمانگر می‌تواند مشکلات بلع و تغذیه ای را نیز تشخیص داده و درمان کند. برای تعیین و بررسی مشکلات گفتاری و منشاء آنها ، گفتار درمانگر از طیف وسیعی از تست ها و آزمایشات استاندارد استفاده می نماید. گفتار درمانگر باید متناسب با میزان اختلال فرد ، طول جلسات درمان را مشخص کند. همچنین برای کمک به درمان به خصوص برای کودکان از وسایل و ابزارهای مناسب مانند اسباب بازی ، مسواک موزیکال و... استفاده نماید.

تحصیلات مرتبط با گفتار درمانی

فارغ التحصیلان رشته گفتار درمانی در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا می توانند مطب خصوصی بزنند. این افراد باید در ابتدا ۵ سال در بیمارستان‌ها ، کلینیک‌ها یا مدارس استثنایی فعالیت کرده و طرح کارورزی گذرانده باشند.

هزینه گفتار درمانی

در گفتار درمانی برای درمان اختلالات گفتاری از روش های مختلف و یا ترکیبی استفاده می شود. به منظور تعیین اختلال از آزمون ها و تست های متنوعی بهره گرفته شده تا بتوان طول دوره درمان را کوتاه تر کرد. در برخی موارد با کمک این آزمون ها طول دوره درمان از چندین سال به چندین ماه خواهد رسید. یکی از موارد موثر در کاهش طول دوره درمان مراجعه در زمان مناسب درمان است. در این دوره، روند درمان بازدهی بهتری خواهد داشت. در حال حاضر حدود ۲۰۰۰ الی ۲۵۰۰ نفر در ایران مجوز گفتاردرمانی دارند و کشور ایران از لحاظ گفتاردرمانی دارای رتبه بالایی در جهان است. به طور میانگین هزینه یک جلسه گفتار درمانی حدود ۴۴ هزار تومان است و متاسفانه هزینه‌های گفتار درمانی تحت پوشش بیمه های پایه و تکمیلی نیست. در حالت کلی هزینه هر جلسه گفتار درمانی با توجه به خدمات ارائه شده متفاوت است.

هزینه گفتاردرمانی در منزل

طبییعتاً هزینه گفتار درمانی در منزل و یا مطب خصوصی بیشتر از مراکز درمانی و کلینیک‌ها خواهد بود. همچنین این مبلغ با توجه به نوع اختلال ، تعداد و مدت زمان جلسات و مکان آن متفاوت است. اگر زمان هر جلسه بیشتر شود ، هزینه آن نیز افزوده خواهد شد. همچنین نوع اختلال نیز یکی از موارد تعیین کننده میزان هزینه جلسات است. برای اختلالاتی که به درمان چندگانه نیاز دارند ، هزینه هر جلسه بیشتر است.

نمایش بازخورد های بیشتر

افزودن دیدگاه جدید

کاربر گرامی شماره تماس، ایمیل شما به هیچ عنوان روی وب سایت رادیوکودک نمایش داده نخواهد شد. اگر می خواهید نام شما نیز بصورت عمومی نمایش داده نشود از عبارت "ناشناس" استفاده نمائید. برای مشاهده بازخوردهای بیشتر در این قسمت کلیک کنید.