آدم-کوچولوی-گرسنه
کتاب داستان کودک ۷ تا ۹ سال - آدم کوچولوی گرسنه

یک روز صبح یک آدم کوچولو از خواب بیدارمی شود. او گرسنه اش است. به آشپزخانه می رود ولی چیزی برای خوردن پیدا نمی کند. به سوی نانوایی می رود و از نانوا نان می خواهد ولی چون پول ندارد نانوا بجای پول از او آرد می خواهد.

آدم کوچولو به راه می افتد و از آسیابان آرد می خواهد و او به ازای آرد گندم مطالبه می کند. او به مزرعه می رود و کشاورز برای سبز شدن گندم ازاو پشگل می خواهد و اسب هم از او علف های تازه و زمین هم برای دادن علف از او آب طلب می کند. سرانجام آدم کوچولو با تمیز کردن رودخانه، آب بدست می آورد و مسیر طی شده را برمی گردد و می تواند به ازا کاری که کرده نان به دست بیاورد.

داستانی شبیه داستان عامیانه ایرانی بنام دم دوز است که سبب آشنایی کودک با مراحل تهیه نان می شود و همچنین به کودکان می آموزد که برای به دست آوردن هر چیز باید قیمتی برای آن پرداخت.

 


 

باید بدوی تا سیر شوی

مثل «دویدم و دویدم/ سر کوهی رسیدم...» رفته و رفته و سر از سرزمین دیگر درآورده است. از دل آدم کوچولوی گرسنه که دنبال سیر کردن شکمش است. ولی چیزی توی خانه ندارد. حتی پول ندارد نان بخرد و سیر بشود و اینجا داستان شروع می‌شود. او سراغ نانوا می‌رود تا نان بگیرد و نانوا در مقابل نان از او می‌خواهد برایش آرد بیاورد. آسیابان گندم می‌خواهد، کشاورز پشکل، اسب علف، زمین آب و رودخانه تمیزی و نظم، حالا وظیفه‌ی آدم کوچولوست همه‌ی این کارها را انجام دهد. زنجیره را به هم وصل کند تا به چیزی که می‌خواهد برسد.

این داستان شبیه مثل «دویدم و دویدم» است، داستانی کودکانه با بازی زبانی ساده و جملاتی کوتاه که علاوه بر سرگرم کردن کودک به او نظم فکری می‌دهد و غیرمستقیم او را با تجارب تازه‌ای از دنیای اطراف و نیازهایش آشنا می‌کند، نیازهای خیلی معمولی که برای به دست آودن هر کدام از آن‌ها زحمت‌های فراوانی کشیده شده است؛ مانند کتاب قصه‌ی طوقی سروده‌ی م. آزاد که پیش از این همین ناشر آن را منتشر کرده است. این کتاب سعی می‌کند به خردسالان بیاموزد برای به دست آوردن هر چیز باید تلاش کرد و خواسته و نیازها راحت به دست نمی‌آیند. ترجمه‌ی روان و تصاویر خوب این کتاب امکان ارتباط بهتر با مخاطب را فراهم می‌کند. داستان تازه نیست؛ اما شیوه‌ی پرداخت و روایت آن جذاب است. کودک در روند داستان، علاوه بر همکاری بین افراد جامعه، با ارتباط مشاغل و فرایند طبیعی تهیه غذا آشنا می‌شود و متوجه می‌شود در این زنجیره هر کدام از کار بیفتد، بقیه با اختلال مواجه می‌شوند. از طرف دیگر، تصاویر به شکل کلاژ است و می‌تواند در مخاطب حس بهتری ایجاد کند.

منبع کتاب آدم کوچولوی گرسنه وب سایت کتابک است. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به این وب سایت بی نظیر رجوع کنید.

نام انگلیسی کتاب
La grosse falm de petit Bonhomme
نویسنده
تصویرگران
این کتاب تصویرگر ندارد.
سال انتشار
۱۳۹۲
نمایش بازخورد های بیشتر

افزودن دیدگاه جدید

کاربر گرامی شماره تماس، ایمیل شما به هیچ عنوان روی وب سایت رادیوکودک نمایش داده نخواهد شد. اگر می خواهید نام شما نیز بصورت عمومی نمایش داده نشود از عبارت "ناشناس" استفاده نمائید. برای مشاهده بازخوردهای بیشتر در این قسمت کلیک کنید.