کارگاه دوروزه شناخت ادبیات کودکان و روش‌های بلندخوانی

موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، ۱ و ۲ آذرماه ۱۳۹۷ کارگاه دوروزه «شناخت ادبیات کودکان و روش‌های بلندخوانی» را ویژه مربیان، آموزگاران، کتابداران، پدران و مادران و علاقه‌مندان برگزار می‌کند.

کارگاه دوروزه «شناخت ادبیات کودکان و روش‌های بلندخوانی» از کارگاه‌های برنامه ترویج کتابخوانی «با من بخوان» است که مخاطبان را با ادبیات کودکان و روش‌های گوناگون بلندخوانی و اصول برگزاری نشست‌های بلندخوانی آشنا می‌کند.

سرفصل‌های اصلی کارگاه «شناخت ادبیات کودکان و روش‌های بلندخوانی»

شناخت ادبیات کودکان

در ابتدای کارگاه مخاطبان به شیوه تئوری و عملی با تفاوت‌های متن ادبی و غیر ادبی، ادبیات کودک و ویژگی‌ها و کارکرهای آن آشنا می‌شوند.

آشنایی با ویژگی‌های کتاب‌های باکیفیت

در این بخش شرکت‌کنندگان با ویژگی‌های کتاب‌های باکیفیت و بی‌کیفیت آشنا می‌شوند و آموخته‌های خود را به شکل عملی در بررسی چند کتاب باکیفیت و بی‌کیفیت به کار می‌گیرند.

شناخت عناصر داستان

شرکت‌کنندگان در این کارگاه با عناصر داستان (پیرنگ، شخصیت‌پردازی، صحنه‌پردازی، درون‌مایه، موضوع، زاویه دید و…) و اهمیت این عناصر و رابطه‌ی آن‌ها با کتابخوانی و بلندخوانی برای کودکان و نوجوانان آشنا می‌شوند و می‌آموزند که چگونه با بازی‌ها‌ و فعالیت‌های عملی و جذاب، این عناصر ادبی را با کودکان و نوجوانان سهیم شوند.

شناخت و کارکرد تصویر و کتاب‌های تصویری

این بخش، اهمیت تصویر و سواد دیداری، و نقش و جایگاه تصویر را در کتاب‌های کودکان بیان می‌کند. مخاطبان در این کارگاه به شکل تئوری و کاربردی فرا می‌گیرند که چگونه در کتاب‌های تصویری متن و تصویر رابطه‌ای دو سویه‌ و تنگاتنگ با یکدیگر دارند.

در بخش عملی این کارگاه چند کتاب تصویری تصویرخوانی می‌شوند و جایگاه تصویر در کتابخوانی برای کودکان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

روش‌های بلندخوانی

در این بخش به بلندخوانی کتاب به عنوان یکی از موثرترین راه‌های ترویج خواندن پرداخته می‌شود و  مخاطبان می‌آموزند که چگونه کودکان را برای یک نشست بلندخوانی آماده کنند، با شیوه‌ها و تکنیک‌های بلندخوانی آشنا می‌شوند و یاد می‌گیرند که چگونه با طراحی و اجرای انواع فعالیت‌های در پیوند با کتاب، به گسترش درک و لذت کودکان از کتاب و داستان کمک کنند.

کارگاه «شناخت ادبیات کودکان و روش‌های بلندخوانی» پنجشنبه و جمعه ۱ و ۲ آذرماه ۱۳۹۷ از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۵:۰۰ برگزار می‌شود. هزینه این کارگاه ۱۹۰ هزار تومان است.

علاقه‌مندان برای ثبت‌نام و دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره ۹۱۹۸۷۱۰۳۶۴ تماس بگیرند یا از طریق لینک زیر به صورت آنلاین ثبت‌نام کنند:

برنامه ترویج کتابخوانی «با من بخوان» از سال ۱۳۹۰ زیر نظر موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان به ترویج کتابخوانی با کودکان محروم و کودکان در بحران می‌پردازد. این برنامه بر پایه شعار اصلی «همه کودکان حق دارند کتاب‌های باکیفیت بخوانند» بنا شده است. در برنامه «با من بخوان»، کتاب‌های مناسب و باکیفیت به دست گروهی از کودکان می‌رسد که در شرایط معمول زندگی به این گونه از کتاب‌ها دسترسی ندارند.

ثبت‌نام در کارگاه «شناخت ادبیات کودکان و روش‌های بلندخوانی»

 


درباره مؤسسه پژوهشی تاريخ ادبيات کودکان

مؤسسه پژوهشی تاريخ ادبيات کودکان، نهادی غيردولتی وناسودبر است که در سال ۱۳۷۹ از سوی پژوهشگرانی که در حوزه ادبیات کودکان فعال بودند، پايه گذاشته شد و اکنون با بیش از ده سال پیشینه فعالیت های گسترده، در سطح ملی و بین المللی به کار خود ادامه می دهد. دفتر اين مؤسسه در تهران است و شيوه همکاری با اين نهاد به دو شکل کار رسمی و داوطلبانه است.

مؤسسه پژوهشی تاريخ ادبيات کودکان هزينه‌های سازمانی خود را از راه کمک‌های مردمی و اجرای پروژه‌های فرهنگی و انتشاراتی به دست می آورد. چنانچه مؤسسه درآمدی داشته باشد، اين درآمد را در راه گسترش هدف‌های خود هزينه می‌ کند.

هدف‌های موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان

  • زمینه سازی و گسترش پژوهش‌های تاريخی درباره فرهنگ و ادبيات کودکان ايران
  • ترویج و گسترش مطالعات کودکی در سطح ملی
  • گردآوری و نگهداری اسناد و اطلاعات باارزش تاريخی درباره زندگی فرهنگی کودکان ايران
  • گردآوری کتاب و نشريه کودکان همه اقوام ايرانی از ابتدای ورود صنعت چاپ تا سال ۱۳۵۷
  • تربيت پژوهشگران جوان
  • گسترش کتابخانه تحقيقاتی تاريخ ادبيات کودکان ايران
  • ايجاد پيوندهای فرهنگی بين جامعه ادبيات کودکان ايران با جامعه ادبيات کودکان در سطح جهان
  • برپايی موزه ملی فرهنگ و تاريخ ادبيات کودکان ايران
  • طراحی، اجرا و گسترش پروژه‌های انفورماتيکی در حوزه فرهنگ و ادبیات کودکان
  • پشتیبانی و انتشار پژوهش های بنیادی و کاربردی در حوزه فرهنگی کودکان

فعالیت های موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودک

مؤسسه پژوهشی تاريخ ادبيات کودکان، نهادی غيردولتی وناسودبر است که در سال ۱۳۷۹ از سوی پژوهشگرانی که در حوزه ادبیات کودکان فعال بودند، پايه گذاشته شد و اکنون با بیش از ده سال پیشینه فعالیت های گسترده، در سطح ملی و بین المللی به کار خود ادامه می دهد. دفتر اين مؤسسه در تهران است و شيوه همکاری با اين نهاد به دو شکل کار رسمی و داوطلبانه است.

مؤسسه پژوهشی تاريخ ادبيات کودکان نخستین فعالیتی را که در دستور کار خود قرار داد پژوهش درباره تاریخ ادبیات کودکان ایران بود که در مجموعه ای ده جلدی به سرانجام رسیده و منتشر شده است. انجام این کار گسترده سبب به وجود آمدن یک کتابخانه تحقیقاتی و راه اندازی درگاه اینترنتی ایرانک (ایران کودکی) شد. در ایرانک داده های هزاران رکورد کتابشناسی کتاب های کودکان و نوجوانان، صدها مقاله درباره و برای کودکان و نوجوانان، اسناد و اقلام موزه ای برای موزه آینده فرهنگ کودکی موجود است.

مؤسسه پژوهشی تاريخ ادبيات کودکان در زمینه ترویج کتابخوانی و آموزش خلاق برای کودکان طرح ها و پروژه هایی را در دست اجرا دارد: درگاه اینترنتی کتابک در زمینه ترویج کتابخوانی، برنامه با من بخوان در زمینه ترویج کتابخوانی با کودکان کار و محروم، برنامه و درگاه اینترنتی آموزک در زمینه آموزش خلاق، درگاه روتک به عنوان پایگاه فرهنگی و ارتباطی ادبیات کودکان، صندوق آموزش و توانمند سازی کودکان کار و محروم و درگاه اینترنتی کتاب هدهد برای فروش گزیده‌ترین کتاب‌های کودک و نوجوان.

نمایش بازخورد های بیشتر

افزودن دیدگاه جدید

کاربر گرامی شماره تماس، ایمیل شما به هیچ عنوان روی وب سایت رادیوکودک نمایش داده نخواهد شد. اگر می خواهید نام شما نیز بصورت عمومی نمایش داده نشود از عبارت "ناشناس" استفاده نمائید. برای مشاهده بازخوردهای بیشتر در این قسمت کلیک کنید.