بهترین درمان دارویی بیش فعالی در کودکان - عوارض و خطرات ریتالین

حقیقتا برای بهترین درمان بیش فعالی و بهترین داروی بیش فعالی مشخصی برای مبتلایان وجود ندارد و هرکدام از این ها بایستی براساس فرد مورد نظر تجویز شود. به همین دلیل اکیدا توصیه می شود که مقالات نوشته شده در حوزه بیش فعالی را فقط برای کسب اطلاعات بیشتر بخوانید و تجویز، تشخیص و حتی درمان خودسرانه را فراموش کنید و حتما از متخصصین این امر کمک بگیرید.

تشخیص اشتباه در بیش فعالی یا عدم تمرکز در علم روانشناسی کودک می تواند مسیر زندگی یک کودک را کاملا تغییر دهد؛ خانواده ها باید به سلاح علم و دانش مجهز باشند تا بتوانند بهترین تصمیمات را برای کودک خود بگیرند تا جایی که درست و غلط را از هم تمیز داده و حتی درکی از تشخیص درست یا اشتباه پزشک روانشناس کودک خود داشته باشند. 

به همین دلیل پیشنهاد می کنیم در ابتدا با مطالعه تعریف بیش فعالی بدانیم بیش فعالی چیست و پس از آن با مطالعه تفاوت میان بیش فعالی و اختلالات حسی همپوشانی های این دو حوزه را درک کرده و بدانیم حتی اگر رفتاری در کودک از علائم بیش فعالی هست می تواند یک اختلال حسی ساده باشد. 

همانند سرماخوردگی یا حساسیت که هر دو ظاهری یکسان اما ریشه متفاوت دارند، بیش فعالی و اختلالات حسی نیز این چنین همپوشانی ای را دارند به همین دلیل تشخیص بیش فعالی حقیقتا کار متخصصین این امر است.

برای تشخیص بیش فعالی تجمیعی از نشانه ها بایستی همزمان حادث شوند؛ این نشانه ها چه هستند خود نکته ای مهم است که در مقالات بالا به تفصیل توضیح داده شده است. 

پس از مطالعه دو مقاله بالا شما اطلاعاتی کامل در ارتباط با انواع بیش فعالی و روش درمان بیش فعالی در کودکان نیز کسب کرده اید و مجهز به علم بهترین و کامل ترین محتوای حوزه بیش فعالی هستید و صد البته دانستید که درمان بیماری ها و اختلالات از طریق درمان بدون دارو چقدر روش مطمئن تر؛ بی عوارض تر و بدون بازگشت تری است.

سعی کنید تا حد ممکن پس از تشخیص درست و دقیق بیش فعالی در کودکتان از روش های درمان بدون دارو استفاده کنید. هیچ داروی بدون عوارضی وجود ندارد، چون اساسا تاثیر داروها از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برای مثال کسانی که مشکل قند خون دارند با تزریق انسولین، می‌توانند بیماری خود را کنترل کند اما اگر یک فردی که مشکل دیابت ندارد، انسولین تزریق کند حتما به کما خواهد رفت.

پس مادرها پدرهایی که کودک بیش فعال دارند باید این نکته را مدنظر داشته باشند که کلا داروها (مخصوصا بیش فعالی و عدم تمرکز) تیغ دو لبه است، هم می تواند باعث بهبود تمرکز و فعالیت کودک شود و هم می تواند از طرف دیگر تشدید کننده آن باشد و اثرات منفی بر روی کودک داشته باشد.

همه این موارد بستگی به میزان بیش فعالی در کودک، مقدار و زمان تجویز دارو دارد، پس دلیل؛ مقدار؛ ساعت ونوع مصرف داروها تعیین کننده اثربخشی آنها هستند.

هورمون دوپامین

بدن برای انتقال عصبی میان سلول ها به دوپامین که یکی از مواد شیمیایی خود ترشح در بدن است نیاز دارد.

 سطح ترشح دوپامین از چند طریق می تواند بالا رود.

  • درمان بدون دارو؛ با ورزش و فعالیت بدنی
  • درمان با دارو؛ دارویی به نام «متیل فنیدیت» با نام تجاری «ریتالین» است.

مدت اثرداروی ریتالین یا متیل فندیت، چهار تا شش ساعت است پس این دارو در طول روز بایستی حداقل ۲ بار مصرف شود.

کودکان در پاسخ به داروها، متفاوت پاسخ می دهند، برخی کودکان سریعا و به مقدار اندک دارو پاسخ مثبت می دهند.

در حالی که کودک دیگر فقط به مقدار زیاد دارو پاسخ می دهند. اما این امکان وجود دارد که در طولانی مدت کودک به داروهای مربوطه پاسخ قبل را ندهد، در صورت عدم تاثیر ریتالین، باید با پزشک مشورت کنید تا علت را بیابد.

ریتالین چیست؟

ریتالین مهارگر دوپامین، بصورت عالی و نوراپی نفرین بصورت کم در ساختار سیستم عصبی مرکزی بدن است.

تحقیقات اثبات کرده است که نقص وجود دوپامین و نوراپی نفرین از دلایل بوجود آمدن بیش فعالی و کمبود توجه در کودکان و حتی بزرگسالان است.

ریتالین باعث افزایش این دو هورمون شده  که در نتیجه بهبود نشانه های بیمالی بیش فعالی و کمبود توجه در کودکان شده است.

مضرات و نکات مصرف ریتالین

  • برای مصرف ریتالین به نظر یک پزشک اکتفا نکنید حتما از تجویز چند پزشک حاذق مطمئن شوید.
  • برای افراد دارای اضطراب زیاد، فشار عصبی، عصبانیت همراه با بی‌قراری، حساسیت مفرط نسبت به دارو، فشار خون بالا، گلوکوم، افسردگی‌های قابل درمان با داروهای ضد افسردگی رایج، تیک‌های حرکتی (به جز سندرم Tourette's نشانگان توره یا نشانگان ژیل دولاتوره)، و کودکان زیر ۶ سال مصرف این دارو منع می‌شود.
  • بسته به دوز، نحوه استفاده و فرد استفاده کننده احتمال وابستگی به دارو وجود دارد.
  • در گزارشات ارسالی در ارتباط با وابستگی های به ریتالین این وابستگی شبیه وابستگی های به مرفین، تریاک یا مواد مخدر شناخته شده دیگر نیست. 
  • پس از ترک این دارو احتما دردهای عضلانی، خواب آلودگی و حتی افسردگی نیز وجود دارد.
  • برای تجویز این دارو پزشک مربوطه بایستی سابقه کامل فرد را بصورت دقیق ارزیابی کند.
  • اگر فرد دارای واکنش های استرسی حاد هستند از تجویز این دارو بایستی پرهیز کرد.
  • مصرف دارو برای طولانی مدت عوارضی دارد که بهتر است آزمایش های منظم شمارش سلول های خونی، شمارش پلاکت ها، شمارش افتراقی ها و ... را با نظر پزشک انجام دهید.
  • اگر کودک شما برای مدت طولانی ریتالین مصرف می کند حتما نکته قبلی را با پزشک مطرح کنید.
  • اگر دارو برای مصرف کننده بیش از یک ماه تاثیرگذار نباشد و عدم بهبودی حاصل نشود حتما باید مصرف دارو قطع شود.
  • این دارو برای درمان افسردگی، سایکوزها، کوفتگی و خستگی های مفرط نباید استفاده شود.
  • در زمان هایی که استفاده از این دارو نیاز نیست، مصرف آن بایستی قطع شود.
  • هر لحظه از درمان ریتالین را با پزشک حاذق در میان بگذارید و هر روز بایستی درمان ریتالین ارزیابی شود.
  • تب، سر درد و تهوع، تشنج، بالا رفتن فشار خون، بی نظمی در طپش قلب از عوارض مصرف بیش از اندازه ریتالین است.
  • استفاده از این ماده به عنوان دوپینگ به حساب می آید.

عوارض مصرف ریتالین

  • از عوارض مصرف ریتالین خارش پوستی موضعی در مصرف کننده است.
  • از دسته بنید عوارض پوستی می توان از کهیر نیز نام برد.
  • تپش یا بی نظمی ضربان قلب نیز از عوارض مصرف ریتالین هستند.
  • در برخی مواقع همانطور که در قسمت مضرات ریتالین بیان شد، تب و تشنج یکی از عوارض مصرف ریتالین می تواند باشد.
  • اصولا داروهای مرتبط با اعصاب و روان بر روی رژیم غذایی افراد تاثیر می گذارند و کاهش اشتها یا افزایش اشتها از این دسته از عوارض هستند.
  • تغییرات فشار خود مثل کاهش یا افزایش آن در زمان استفاده از ریتالین نباید ساده انگاشته شود.
  • شکم درد، گلو درد، سر درد، سرگیجه، خواب آلودگی نیز از عوارض دیگر مصرف ریتالین هستند.

خطرات مصرف ریتالین

همانطوری که در بالا نیز بیان شد، چک آپ های لحظه و دوره ای از الزامات ریتالین در افراد مصرف کننده است. در گزارشاتی که از پزشکان و بیمارستان ها استخراج شده است ریتالین دارای خطراتی است که در لیست زیر دسته بندی شده اند.

خطر مرگ برای کسانی که مشکلات حادی قلبی دارند

ریتالین جزو دسته بندی داروهای محرک بحساب می آید برای همین می تواند برای کسانی که مشکلات قلبی دارند دردسر ساز شود.

مشکلات رشدی در کودکان

یکی دیگر از نکات مهم در استفاده ریتالین در کودکان اختلال رشد کودک در دوره مصرف این دارو به نسبت همسالان خود است که با تحت درمان پزشک بودن این مقوله مرتفع می شود.اختلالات روانی حاد

ریتالین می تواند در افراد افسرده و دو قطبی به مسئله ای حاد تبدیل وشد و باعث بروز حالت شوری و شیدایی در آن ها شود.

تداخل دارویی ریتالین با داروهای افسردگی

مصرف ریتالین با داروهای افسردگی می تواند مشکلاتی از قبیل طپش قلب، بالا رفتن فشار خون، مصمومیت های دستگاه گوارش را به همراه داشته باشد.

افزایش فشار خون و ضربان قلب

ریتالین باعث افزایش فشار خود و پمپاژ قلب می شود برای افراد سالم این تغییرات افزایش فشار خون خیلی خطر خاص ندارد اما برای افرادی که دارای بیماری های قلبی - عروق علی الخصوص فشار خون هستند می تواند سبب ایجاد مشکلات جدی شود.

نعوظ دردناک منجر به جراحی

در برخی اوقات مصرف کننده ریتالین ممکن است به نعوظ مبتلا شود که در برخی مواقع با درد غیرقابل تحمل منجر به جراحی همراه است.

.
چقدر خوب بیش فعالی را توضیح داده بودید. احسنت بهتون. من واقعا از اختلالات حسی چیزی نمیدونستم
ذبیح خاکی
.
خیلی مفید بود مخصوصا اولش
مانجی میرآب
.
مفید بود
ماریا عبداللهی
.
چقدر نکته های خوبی داشت
اسماعیل درخشان
.
سلام وقت بخیر و ممنون ، فرزند من ریتالین و ریسپریدون هردو مصرف میکنه اما اصلا کافی نیست کلاس اول هست وبرا کلاس رفتن مشکل دارا هنوز یک روز کامل سر کلاس نبوده واقعا دیگه خسته ام راهنمایی کنید لطفا
پروانه درویش پور
.
@#۵ @#۵ سلام خانم درویش پور روزتان خوش باشد، همانطوری که مشاهده کردید در مقاله بالا، ما خیلی با احتیاط در ارتباط با ریتالین صحبت کردیم. واقعا این دارو حساس و نکته دار هست بخاطر همین اگر تحت درمان پزشک حاذق نباشد می تواند حتی خطرناک باشد به همین دلیل پیشنهاد می کنیم حتما حتما مشاوره درمان غیردارویی بیش فعالی نیز از متخصصین این امر بگیرید. برای این منظور با نورولند تماس بگیرید و موضوع را در میان بگذارید. درمان های بدون دارو دارای تاثیری طولانی مدت تر، بی خطر کم، کم بازگشت تر نسبت به درمان دارویی هست. این درمان ها از طریق بازی درمانی، کار درمانی، گروه درمانی و ... انجام می گردد.
مدیر وب سایت رادیو کودک
.
بسیار جالب.متشکر.یه سوال عوارض ریتالین بعد از چند سال هم ممکنه به وجود بیاد؟
frozenheart
.
@#۶ با عرض سلام و روز خوش در این موارد از فردی به فرد دیگر تاثیرات ریتالین فرق می کند و حتما بایستی زیر نظر پزشک این قرص ها استفاده شوند
مدیر وب سایت رادیو کودک
.
با سلام.من پسرم کمی شیطونه.و مدیر مهدشون گفته که عدم تمرکز داره.بردمش روانپزشک رتالین تجویز کرده با چیزایی که تو این مقاله خوندم میترسم بهش بدم.به نظرتون ببرمش کلاسای ورزشی بجای خوردن قرص؟
رسپینا
.
@#۷ بهرحال تجویز پزشک قابل احترام است اما ما پیشنهاد می کنیم حتما درمان های بدون دارو را جایگزین نمائید. بازی درمانی قصه درمانی فعالیت های بدنی برای این امر می تونید با مجموعه نورولند تماس بگیرید. شماره تماس مجموعه نورولند: ۰۲۱۸۸۷۲۹۵۴۶
مدیر وب سایت رادیو کودک
.
بسیار عالی بود و استفاده زیادی داشت و اطلاعات خوبی از بیش فعالی و روشهای درمانی آن به من داد.
رحمت
.
خییییلی بهتر از سایت های دیگه توضیح دادن. ممنونم ازتون
نجفی
.
@#۹ سلام جناب نجفی گرامی این ها تنها اطلاعاتی جمع آوری شده فقط برای درک بهتر از بیش فعالی و روش های درمان آن است. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر با متخصصین به نام این حوزه فعالیت کنید.
مدیر وب سایت رادیو کودک
.
سلام مفید بود اگر اطلاعات بیشتر بدهیدومقالات بروز بذارید تشکر
حمدالله زاده
.
سلام دوست عزیز ،پسر من از کلاس دوم ابتدایی با تشخیص دکتر **** روان شناس کودک در تهران و تشخیص دکتر برای پسرم پیش فعالی بود. و داروی ریتالین مصرف کرده بود.به مدتی یک سال بعد ازآن یک سال ببعدما مجبور شدم به کشور آلمان محاجرت کنیم.دراین مدد۵سال پسرم دارو ریتالین مصرف نکرده،دراینجا دکترها این تشخیص را ندارند. ولی پسر من دراین ۵سال تمرکزی درسهایش وغیر ندارد بنظر جنابعالی من باید چیکاری را که نتیجه‌ی داشته باشد انجامش بدم . با تشکر
احمد
.
سلام خسته نباشیدپسرمن ۷سالشه امسال میره کلاس اول ودکترش ریتالین باآریپیپرازول تجویزکرده من روزی یک دوم بهش میدم وقتی ریتالن ومیخوره دست وپاهاش سردمیشه الانم که مقاله شماروخوندم خیلی مبترسم چیکارکنم ممنون
خیرابادی
نمایش بازخورد های بیشتر

افزودن دیدگاه جدید

کاربر گرامی شماره تماس، ایمیل شما به هیچ عنوان روی وب سایت رادیوکودک نمایش داده نخواهد شد. اگر می خواهید نام شما نیز بصورت عمومی نمایش داده نشود از عبارت "ناشناس" استفاده نمائید. برای مشاهده بازخوردهای بیشتر در این قسمت کلیک کنید.