دلایل اوتیسم شدن جنین - بررسی اوتیسم در نوزادان

دلایل اوتیسم شدن جنین سوال بسیاری از خانواده ها بوده تا از این طریق ریسک ابتلا را کاهش دهند. شناخت عوامل تاثیرگذار می تواند بسیار کمک کننده باشد. مادران باردار باید سبک زندگی سالمی داشته باشند و مواد مغذی مورد نیاز را نیز دریافت کنند. در این مطلب نکات بیشتری اشاره شده است که مطالعه آن بسیار توصیه می شود.

آشنایی با طیف اوتیسم

اوتیسم طیفی از شواهد و علائم مختلف را برای قربانیان به ارمغان می آورد به طوری که نمی توان انتظار داشت که نشانه های رفتاری همواره یکسان باشند اما مهمترین محدودیت ها مرتبط با نداشتن تعاملات اجتماعی قدرتمند، ارتباط زبانی محدود و انجام رفتارها و فعالیت‌های کلیشه‌ای و تکراری است به طوری که سبک زندگی خانواده را نیز بر اساس آن تغییر می دهند.

قربانیان این اختلال در کشورهای مختلف بدون توجه به سطح پیشرفت تکنولوژی دیده شده‌اند. اگر چه به نظر می‌رسد شیوع این اختلال در عصر حاضر افزایش یافته است اما باید پذیرفت امکانات موجود نیز شرایطی فراهم کرده است که شناخت این گروه از افراد راحت تر شده است. به طور کلی پسران درگیر حدود ۳ تا ۴ برابر بیشتر هستند.

خوشبختانه مردم نیز شواهد رفتاری را بهتر می شناسند و دیگر قربانیان درگیر را به عنوان افرادی کند ذهن در نظر نمی‌گیرند اما تلاش محققان برای شناخت علت مکانیسم این بیماری نیز ادامه دارد.

مروری بر حقایقی درباره اختلال طیف اوتیسم

اوتیسم به عنوان یک طیف گسترده از علائم شیوع بالایی در بین جوامع امروزی دارد اما نمی‌توان، تربیت خانوادگی را عامل بروز دانست بلکه جنسیت و سابقه خانوادگی می‌توانند در این بین، تاثیرگذار باشند.

ضعف در ارتباطات اجتماعی کودکان درگیر اوتیسم پر رنگ است حتی با والدین نیز چندان مراودات اثربخشی ندارند و قادر نیستند تماس چشمی را برقرار کرده و یا حالت چهره را درک نمایند. این گروه از افراد نه تنها نسبت به همدلی و دلسوزی، ضعف دارند بلکه واکنش های معمولی نسبت به احساس درد ندارند و علاقه بسیاری به پرش نیز دیده می شود.

شاخصترین شواهد اختلال اوتیسم 

اوتیسم به عنوان یک اختلال گسترده مطرح است که شواهد خواص رفتاری آن در تمامی قربانیان یکسان نیست اما زنگ خطر های هشدار دهنده را می‌توان متمرکز بر روابط اجتماعی دانست.

خانواده‌ها باید بدانند عواملی مانند سطح اجتماعی، فرهنگی و یا تربیت هیچ تاثیری در شیوع آن ندارند اما می توان با سبک زندگی سالم به ویژه در دوران بارداری ریسک درگیری جنین را کاهش داد.

اگر احساس می کنید فرزندتان با یک چالش جدی مواجه است می‌توانید مشاوره با درمانگر را به عنوان یک کانال ارتباطی مطمئن برگزینید. متاسفانه برخی رفتار مشهود فرزند خود را با خجالت و کمرویی یکی می‌دانند در حالی که کودکان درگیر اوتیسم شواهد خاصی دارند به طوری که همواره تنهایی را برمی گزینند و در سنین کمتر نیز ارتباطات چشمی صورت نمی‌گیرد، بنابراین مداخله در زمان طلایی می تواند بسیار حائز اهمیت باشد. در ادامه به چندین نشانه تشخیص دهنده اشاره شده است:

کودکان برای اشاره به وسایل مدنظر چندان تمایلی نشان نمی دهند. 

بر خلاف سایر کودکان که در چند ماهگی نیز می توان لبخند زدن و تماس چشمی مستقیم را شاهد بود حتی به درخواست دیگران توجهی ندارند و پیگیری رفتار سایرین به درستی صورت نمی‌گیرد. 

نباید انتظار عکس‌العمل مناسب را نیز داشت. کسب مهارت کلامی متفاوت با سایرین است،  بطوری که حتی تا دو سالگی نیز چندان مهارتی در تلفظ جملات ندارند.

ساعت ها زمان صرف سرگرمی و بازی با وسایل خاص می کنند که اغلب میتوان آنها را چرخانده و یا با دکمه های آنها بازی کرد.

حوزه های درگیری طیف اوتیسم چگونه هستند؟

اوتیسم مشکلی است که کیفیت زندگی فرد و خانواده را به شدت کاهش می دهد به طوری که نمی‌توان انتظار عملکرد شایانی به ویژه در زمینه مراودات اجتماعی داشت. در ادامه بیشتر به جزئیات رفتاری اشاره شده است:

ارتباطات اجتماعی

کودکان درگیر اوتیسم حتی حاضر نیستند، در جمع های خودمانی نیز حضور پررنگی داشته باشند و اغلب تنهایی را برمی‌گزینند.

نحوه بازی کردن نیز به گونه‌ای خاص است به طوری که ساعت ها زمان صرف فعالیت‌های تک نفره می کنند. حتی به تماس بدنی نیز معمولاً عکس العمل غیر عادی نشان می‌دهند بنابراین نمی‌توان انتظار پیوند عاطفی قدرتمندی را داشت. بنابراین گوشه گیری و انزوا در این گروه رفتار غیر منطقی نیست و حتی با کودکان همسن رابطه نزدیکی ندارند.

موانع ارتباطی

کسب توانمندی های کلامی معمولا چند ماه پس از تولد صورت می‌گیرد به طوری که کودک تلاش می‌کند اصوات را بیاموزد و کلمات معنی داری را برای تفهیم بهتر منظور خود به کار ببرد اما گروه درگیر اوتیسم نه تنها ضعف جدی در کسب مهارت های گفتاری دارند بلکه قادر نیستند این توانمندی را نیز بیاموزند علاوه بر آنکه درک حالت صورت و اشارات بدنی نیز به سختی میسر است.

فعالیت های خاص

کودکان درگیر اوتیسم می توانند ساعت ها زمان صرف فعالیت‌های تکراری نمایند به طوری که علاوه بر سرگرمی، لذت بازی را نیز دریافت کنند. رفتارهای کلیشه‌ای در مهارت های کلامی نیز محسوس است به طوری که برخی واژگان ثابت را همواره به کار می برند نباید نحوه خاص بازی کردن را نیز از یاد برد به طوری که وسایل خاصی را به شدت علاقه‌مند هستند و زمان زیادی را صرف مرتب کردن آنها می نمایند.

ارزیابی دقیق سلامت اوتیسم در سنین خردسالی

بسیاری از خانواده ها مایلند بدانند که علائم اولیه اوتیسم چگونه است تا به پزشک مراجعه کنند. مطمئنا افزایش سن می تواند در نمایش بهتر نواقص تاثیر گذار باشد که در ادامه به چند مورد از نشانه های پرخطر اشاره شده است: 

  • ۶ ماهگی: نمی‌توان انتظار لبخند زدن و حالت چهره گرم از کودک را داشت. 
  • ۹ ماهگی: با اصوات نامفهوم توجه اطرافیان را به خود جلب می کند اما در قربانیان چنین وضعیتی دیده نمی‌شود و نباید انتظار تغییر چهره نسبت به توجه اطرافیان را داشت.
  • ۱۲ ماهگی: کودکان در این سنین توجهی به شنیدن نام خود ندارند و تقلید حرکات اشاره و یا تکان دادن دست نیز صورت نمی گیرد.
  • ۱۶ ماهگی: کسب توانمندی گفتاری با محدودیت جدی مواجه است به طوری که فرد قادر به بیان کلمات درست نیز نیست.
  • ۲۴ ماهگی: عبارات و جملات دو کلمه ای به سختی در مهارت کلامی کودک به چشم می‌خورد.

چنین شواهدی به منزله یک نقشه راه از زنگ خطر های هشدار دهنده هستند و نباید به عنوان معیار تشخیص قطعی در نظر گرفته شوند. پزشک متخصص می تواند با کمک چنین نشانه‌هایی خدمات درمانی را پیشنهاد دهد.

درجات مختلف اختلال اوتیسم

اوتیسم به عنوان یک طیف گسترده از علائم شناخته می شود که شواهد نشان می‌دهد، جنسیت از مهم‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار در شیوع آن است به طوری که مردان بیشتر از زنان درگیر اوتیسم می شوند. اگرچه شناخت درجه درگیری اوتیسم به نوع راهکار درمانی کمک می کند اما نباید انتظار درصدی بهبودی بالا را داشت بلکه چنین اقداماتی کمک میکنند، امور روزمره ساده‌تر پیش روند.

حال اینترنت کمک کرده است که تمام شواهد تشخیص دهنده اوتیسم را از طریق تست آنلاین شناخت اما باید دانست چنین اقداماتی به منزله زنگ خطر هشدار دهنده هستند و نباید جایگزین مراجعه به پزشک باشند.

متخصصان درمانگر از ابزارهای مختلفی برای واکاوی دقیق کمک می‌گیرند تا ضمن تشخیص دقیق، شدت عارضه نیز مشخص شود به طوری که ممکن است برخی تنها شواهد کمرنگی داشته و درگیر طیف تخفیف باشند و بتوانند در زمینه تحصیل و اشتغال نیز عملکرد درخشانی داشته باشند اما قربانیان طیف شدید برای معمول ترین کارها نیز نیاز به پشتیبانی دارند.

دیگر مشکلات ناشی از اوتیسم

مهمترین ضعف قربانیان اُتیسم در زمینه چالش های روابط اجتماعی است به طوری که قادر نیستند ارتباطات موثری را شکل دهند و حضور پررنگی در اجتماع داشته باشند اما در گروهی، مشکلات روانپزشکی نیز دور از انتظار نیست. از جمله می توان اختلال اضطراب، افسردگی و بیش فعالی را اشاره کرد. مراجعه به متخصص درمانگر کمک می کند تا ضمن تشخیص زودهنگام اوتیسم برای حل چنین تعارضاتی نیز چاره اندیشید.

از دیگر تبعات ناشی از اوتیسم می توان صرع یا تشنج را اشاره کرد که اغلب در برهه نوجوانی شواهد آن قابل پیگیری هستند اما می‌توان با کمک دارو درمانی  این چالش را کمرنگ نمود.

تاثیر عوامل ژنتیکی در بروز اوتیسم

نتایج تحقیقات نشان داده است که برخی ژن ها باعث شیوع بیشتر اوتیسم می‌شود، بی‌جهت نیست که برخی خانواده ها آمار در مقایسه با سایرین بیشتر است بنابراین اگر در خانواده شما یک کودک درگیر چنین مشکلی است باید با پزشک چنین مواردی را مطرح کنید. 

معمولاً نخستین نشانه‌های درگیری با اوتیسم قبل از ۳ سالگی نیز قابل پیگیری است بنابراین خانواده‌ها نقش تاثیرگذاری در این زمینه دارند. نداشتن تماس چشمی، عدم علاقه به لمس بدنی، نقص در کسب مهارت های کلامی و محدودیت تعاملات اجتماعی به منزله زنگ خطر جدی هستند البته حرکات تکراری و فعالیتهای ثابت را نیز نباید از یاد برد.

عمده دلایل اوتیسم شدن جنین

اگرچه شواهد به روشنی مشخص نشده‌اند و تظاهر علائم بالینی اوتیسم بسیار پیچیده و متنوع است و برای شناخت ریشه‌های چنین مشکلی نیاز است که ترکیبی از عوامل مختلف را در نظر گرفت.

عوامل ژنتیکی

وراثت به عنوان تاثیرگذارترین عامل بروز اوتیسم مطرح است بد نیست بدانید که در برخی از خانواده‌ها، شیوع چنین اختلالی بیشتر گزارش شده است به طوری که برخی افراد قادر نیستند رابطه اجتماعی مستحکمی داشته باشند و با انجام رفتارهای کلیشه‌ای موجب تعجب اطرافیان نیز می شوند.

عوامل محیطی

اوتیسم از جمله چالش هایی است که نه تنها فرد بلکه دیگر اعضای خانواده را نیز با مشکلاتی مواجه می‌کند بنابراین شناخت ریشه‌های آن، اهمیت بالایی دارد تا بتوان خدمات درمانی موثری را نیز به کار برد. خوشبختانه حال محققان نیز در حال تحقیقات گسترده هستند و در تلاش اند، گامی برای کاهش تبعات این چالش بردارند. مادران باردار باید نسبت به سبک زندگی خود دقت بالایی داشته باشند. همچنین وضعیت سالم تغذیه پس از تولد نیز اهمیت بالاتری دارد.

مواردی مانند سیگار کشیدن در دوران بارداری، عدم دریافت مواد مغذی کافی، سن بالای پدر و مادر و وزن زمان تولد میتواند ریسک درگیری با اوتیسم را افزایش دهند. 

پزشکان نیز همواره توصیه می‌کنند مادران باردار از نظر مواد مغذی به ویژه آهن، کمبودی نداشته باشند با توجه به آن که کمبود آهن در دوران بارداری به ویژه پس از ۳۵ سالگی خطر اوتیسم را برای جنین پنج برابر می‌کند.

آهن به عنوان یک عنصر اساسی در تولید هموگلوبین تاثیرگذار است و باید کمبودی برای مادران باردار وجود نداشته باشد تا اختلالی در روند انتقال اکسیژن به سلول‌های بدن وجود نداشته باشد علاوه بر آنکه آهن برای رشد اولیه ضرورت بالایی دارد و در تولید انتقال دهنده عصبی و عملکردهای ایمنی نیز تاثیرگذار گزارش شده است. درگیری با اوتیسم نیز به چنین مواردی وابسته است.

شاید حال بهتر درک کرده‌اید که کمبود اکسیژن و کمبود آهن چگونه می تواند چنین چالشی را رقم زند. متاسفانه زنان باردار چندان توجهی نسبت به رژیم غذایی خود و دریافت آهن ندارند که کمترین نتیجه آن کم خونی خواهد بود.

چگونه می توان از درگیری جنین با اوتیسم پیشگیری کرد؟

فارغ از تأثیرگذاری دلایل ژنتیکی بر بروز اوتیسم در کودکان، می توان شرایطی را مهیا کرد که ریسک درگیری برای جنین کاهش یابد. مادران باردار در این مسیر نقش بسیاری دارند بهتر است نسبت به سبک زندگی خود وسواس دوچندانی داشته باشند و از مصرف موادی که برای بدن مضر هستند، خودداری کنند.

درگیری با عفونت های ویروسی می تواند ناهنجاری های رشد مغزی را برای جنین موجب شود، بنابراین اقدامات بهداشتی نیز اهمیت بالایی دارند. قبل از تولد، حضور مداوم در مطب پزشکان متخصص کمک می کند عادات سالم را پرورش داد و از مواردی که می توانند ریسک درگیری با چالش‌های مختلف به ویژه اوتیسم را موجب شوند، کاهش داد.

سیگار کشیدن و نوشیدن مشروبات الکلی می تواند محرک درگیری با مشکلات سلامتی شوند. بیدار ماندن تا دیر وقت، اضافه وزن یا کمبود وزن نیز اختلالاتی را موجب می‌شوند. حتی برخی موادی شیمیایی نیز می توانند محرک باشند.

پزشکان همواره به مادران باردار توصیه می کنند که مکمل اسید فولیک را قبل از بارداری و تا سه ماه نخست بارداری در کنار مکمل های ویتامینی دریافت کنند. رشد مغز با دریافت ویتامین هایی مانند ویتامین دی، کلسیم و آهن روند طبیعی خود را پیش خواهد گرفت. غذاهای طبیعی و فرآوری نشده نیز می‌توانند به سلامتی مادر و جنین کمک کنند بنابراین همواره باید در رژیم غذایی، سبزیجات و گوشت تازه وجود داشته باشد. خوردن فست فود و مواد غذایی ناسالم نیز چندان توصیه نمی شود.

نحوه درمان اوتیسم

نحوه درمان اوتیسم یکی از سوالات پرتکرار والدین است اما باید دانست این اختلال گسترده شواهد یکسانی ندارد. بنابراین نمی‌توان یک شیوه را برای تمامی گروه درگیر تاثیرگذار دانست. علاوه بر آنکه شدت اختلال، سن و شرایط زندگی نیز در بازدهی تاثیرگذارند. خانواده‌ها باید با شناخت علائم هشدار دهنده کمک کنند اقدامات درمانی در کمترین زمان دریافت شوند.

خانواده ها ممکن است چندان آگاهی از روند تشخیصی اوتیسم نداشته باشند و در صورت تایید چنین اختلالی، ناامید و خشمگین شوند. در حالی که استفاده از اقدامات درمانی می‌تواند بهبودی شایانی را ممکن کند. خدمات گفتار درمانی، روان درمانی و کاردرمانی میتوانند به کاهش تبعات چنین مشکلی کمک کنند.

دیگر دلایل اوتیسم شدن جنین

خانواده ها مایلند بدانند چگونه می‌توانند ریسک درگیری اوتیسم در بارداری را کاهش دهند. بد نیست بدانید این اختلال در اثر مجموعه عوامل ژنتیکی و محیطی بروز می‌کند. بنابراین مادران باردار مواردی مانند چاقی، استرس، اضطراب، التهاب، کمبود آهن و کم خونی، کمبود ویتامین ها و مواد مغذی را باید در نظر بگیرند علاوه بر آنکه اختلال در رشد مغز داخل رحم نیز تاثیر گذار است.

بنابراین مشاوره مداوم با پزشک درمانگر کمک می کند، ریسک درگیری با چنین اختلالاتی کمرنگ شود. داشتن سبک زندگی سالم و مصرف مواد غذایی مغزی به چنین اتفاقی، کمک شایانی می کند.

پیشرفت علم و تکنولوژی به صنعتی شدن جوامع منجر شده است که متاسفانه تبعاتی را بر سلامت افراد به همراه آورده است بنابراین مادران باردار باید نسبت به حضور آن در فضای آلوده حساسیت داشته باشند. مواد غذایی حاوی اسید فولیک شامل کلم بروکلی، لوبیا چیتی، تخمه آفتابگردان، مارچوبه، نعنای خشک، موز و بادام زمینی هستند که می‌توانند با تامین انواع ویتامین، منجر به حفظ سلامت جنین شوند.

کم خونی مرتبط با کمبود آهن است. بهتر است در رژیم روزانه مواد غذایی مانند جگر، تخم مرغ، گوشت قرمز و سبزی‌هایی مانند جعفری، اسفناج و حبوبات همواره حضور داشته باشند.

مادران باردار باید اضافه وزن نیز نداشته باشند با توجه به آن که اضافه وزن بیشتر از ۱۵ کیلوگرم می‌تواند منجر به ریسک درگیری با اوتیسم شود.

سبک زندگی غلط و حضور دائمی در مقابل آلاینده‌های محیطی، فلزات، حشره‌کش‌ها، مواد پلاستیک و آرایشی بهداشتی منجر به ریسک درگیری با اوتیسم جنین نیز می شوند.

تبعات دیابت بارداری برای اوتیسم جنین

دیابت از جمله بیماری‌های است که می‌تواند ریسک درگیری با اوتیسم جنین را افزایش دهد به ویژه اگر نتایج آزمایش ها مشخص کنند که دیابت بارداری تا هفته بیست و ششم وجود دارد. بنابراین نیاز است همواره با چکاپ سلامت خود را بررسی نمود تا ریسک درگیری کاهش یابد.

متخصصان درمان اوتیسم کدامند؟

قبل از هر اقدامی باید شواهد تشخیص دهنده اوتیسم را شناخت تا درمان زودهنگام صورت گیرد. با توجه به اینکه اوتیسم یک طیف گسترده از علائم را به همراه دارد و ممکن است که برای ارزیابی نیاز به همکاری چندین متخصص مانند روانشناس، نورولوژیست، گفتاردرمانگر و کاردرمانگر بود. چنین بررسی می تواند، زوایای پنهان اختلال را نیز مشخص کند. در مصاحبه های حضوری، سوالاتی از خانواده ها پرسیده می شود که در ادامه به چند مورد اشاره شده است:

  • مهارت گفتاری کودک به چه صورت است و تا چه حد توانمندی دارد؟
  • نخستین علائم هشدار دهنده در چه سنی قابل تشخیص بود و چه ضعف هایی را به کودک تحمیل کرده است؟
  • آیا یکباره کودک از نظر مهارت خاصی دچار ضعف شده است؟
  • میزان چالش‌های شناختی و یادگیری کودک به چه صورت است؟
  • آیا کودک قادر است تمرکز خود را طولانی مدت، بر یک موضوع خاص حفظ کند؟

نحوه جلسات تشخیص اوتیسم کودکان

برخی از قربانیان علاوه بر شواهد خاص اوتیسمی که متمرکز بر ارتباطات اجتماعی است، علائم دیگر مشکلات مانند بیش فعالی، استرس و اضطراب را نیز تجربه می‌کنند که باید برای درمان کارآمد جزئیات مطرح شوند.

در جلسات مشاوره ای تنها والدین کمک کننده نیستند بلکه دیگر افراد نزدیک مانند معلمان نیز می‌توانند به واکاوی دقیق رفتار کمک کنند. بنابراین باید الگوی کسب مهارت های مختلف به ویژه در زمینه توانمندی کلامی، حرکتی، رفتاری و رشد را دنبال نمود.

منظور از پیکا خواری یا هرزه خواری کودکان اوتیسم چیست؟

تغذیه خاص کودکان درگیر اوتیسم منجر به تبعات دیگر نیز می‌شود به طوری که همواره علاقه به خوردن مواد غیر سالم مانند خاک، سنگ، کاغذ و غیره دارند که می‌تواند سلامت گوارش را تهدید کند. بنابراین دریافت مواد مغذی سالم اهمیت بسیاری دارد.

زندگی برای کودکان درگیر چندان ساده نیست با توجه به آنکه محرک های محیطی مانند برخی از صداها، نورها و اجناس می‌توانند حساسیت بالایی را برانگیزند علاوه بر آنکه وابستگی بالایی نسبت به روال ثابت دیده می شود.

این گروه حتی قادر به پوشیدن برخی البسه نیز نیستند که می‌تواند مرتبط با بافت خاص لباس باشد. خانواده‌ها بهتر است که چنین شرایطی را مدیریت کنند تا فرزندشان از نظر روحی دچار ضعف نشود.

مشکلات گوارشی شایع کودکان اوتیسیک

تغذیه خاص کودکان درگیر اوتیسم به گونه‌ای است که بسیاری از مواد غذایی سالم را دوست ندارند و حتی علاقه به هرزه خواری نیز دیده می‌شود که می‌تواند چالش‌هایی مانند یبوست، اسهال مزمن و بیماریهای التهاب روده ای را به ارمغان آورد که مطمئنا چنین اختلالاتی منجر به تضعیف روحیه و عصبانیت شدید نیز خواهد شد حتی رفتارهایی مانند خودزنی و عصبانیت دور از انتظار نخواهد بود.

اختلال در عملکرد خواب کودکان اوتیسیک

الگوی خواب بی نظمی در بین افراد درگیر اوتیسم شایع است به ویژه گروهی که از طیف شدید این اختلال رنج می‌برند اما درمان زودهنگام می تواند تاثیرات مثبتی بر عملکرد خواب داشته باشد تا شاهد مواردی مانند بیداری مکرر در طول شب، بیداری های بسیار زود و ناتوانی در خواب رفتن نیز نبود.

مکانیسم درگیری با اختلال اوتیسم چگونه است؟

مکانیسم اختلال اوتیسم چندان برای پژوهشگران نیز روشن نیست اما برای درک بهتر این پدیده باید بدانید که مغز به عنوان یک عضو حیاتی بدن بوده که مناطق مختلف آن هر یک برای مهارت خاصی  مسئولیت دارند و کانال های ارتباطی در بین این مناطق وجود دارد.

قربانیان اوتیسم محدودیت هایی در این زمینه تجربه می کنند. به همین دلیل با چالش هایی در کسب توانمندی مواجه هستند به طوری که نمی توانند حالت چهره به ویژه در زمینه غم و شادی را درک نمایند.

تاثیر جنسیت بر بروز شواهد اوتیسم

اوتیسم وابسته به جنسیت نیز هست به طوری که آمارها نشان می‌دهند، پسران درگیر این عارضه بیشتر از دختران هستند علاوه بر آن که باید شدت شواهد را نیز پذیرفت به طوری که دختران نمی‌توانند کنترل بهتر رفتاری داشته باشند. چنین شواهدی می‌تواند شناخت عارضه را به تعویق بیاندازد. والدین نیاز بوده آگاهی خود را افزایش دهند و استفاده از خدمات درمانی را در دستور کار قرار دهند.

بهره هوشی قربانیان درگیر اوتیسم چگونه است؟

برخلاف باور برخی مردم نه تنها قربانیان درگیر اوتیسم، کند ذهن نیستند. جالب آن که برخی از این افراد توانسته‌اند در حوزه‌های مختلفی مانند نجوم، موسیقی، ریاضی و ... کارنامه درخشانی را نیز بر جای بگذارند بنابراین نباید این گروه را ناتوان یا عقب افتاده ذهنی در نظر گرفت. اغلب مبتلایان هوشی متوسط دارند که قادر به انجام امور روزمره نیز هستند.

مراجعه به متخصص درمانگر می‌تواند بسیاری از چالش‌ها را کمرنگ کند به طوری که کیفیت زندگی نیز بهبود یابد.

بهترین شیوه رفتاری خانواده ها نسبت به اوتیسم نوزادان و کودکان

در سنین نوزادی چندان نمی‌توان تشخیص اوتیسم را جدی گرفت بلکه باید صبور بود تا شواهد بیشتر قابل پیگیری باشند. مراجعه به متخصص درمانگر می تواند چنین جنجالی را برطرف کند. در ادامه به چند مورد که میتواند تبعات این عارضه را کمرنگ کند، اشاره شده است:

باید پذیرفت که تبعات ناشی از اوتیسم، چالش هایی را برای بروز احساسات کودکان درگیر نیز به وجود می آورد به طوری که تعاملات اجتماعی به شدت ضعیف هستند.

حضوری فعال خانواده‌ها در مسیر استفاده از خدمات درمانی می‌تواند پشتیبانی قدرتمند می باشد تا برای ارتباط گیری آماده شوند.

قربانیان اوتیسم معمولاً از سوی اطرافیان نیز با واکنش های غیر معمول پذیرفته نمی شوند که می‌تواند منجر به سرخوردگی و ناامیدی نیز شود.

خانواده ها و دیگر اعضای نزدیک باید فضایی در منزل فراهم کنند تا کودک از تنش روانی رها شده و برای استفاده از خدمات درمانی همراهی لازم را داشته باشد.

کودکان درگیر اوتیسم، علاقمند به انجام فعالیت‌های خاص هستند که می‌تواند فرصت بهینه برای خانواده‌ها باشد تا شناخت استعدادهای درونی ممکن شده و میزان ضعف ها نیز کاهش یابد که در طولانی مدت شواهدی را نیز کمرنگ خواهد نمود.

در این مسیر خانواده‌ها باید صبور بوده و عجله‌ای برای مشاهده نتایج نداشته باشند. مطمئنا واکنش های غیر معمول نسبت به محرک های طبیعی نیز کاهش می یابد و کیفیت زندگی نیز تغییر محسوسی خواهد کرد.

راهنمایی برای خانواده های درگیر اوتیسم کودکان

اوتیسم حال به عنوان یک اختلال نسبتاً آشنا در بین جوامع امروزی مطرح است که می‌توان با استفاده از خدمات درمانی کمک کرد، تبعات ناشی از این اختلال کمرنگ شوند. خانواده با توجه به پیوند عاطفی نزدیک و حضور مداوم در کنار کودک می توانند بسیار کمک کنند. در ادامه به موارد تاثیرگذار رفتاری اشاره شده است باید دانست که رفتارهای غیرحرفه‌ای منجر به تشدید علائم نشوند:

اگر چه چالش‌های ناشی از اوتیسم در کسب مهارت های معمول زندگی کودکان درگیر، محدودیت‌هایی را منجر شده است ولی باید پذیرفت که پیشرفت یک شبه به دست نمی‌آید بلکه تکرار مکرر و آموزش مداوم می‌تواند سختی‌های مسیر را کمرنگ کند.

به یاد داشته باشید شدت اختلال نیز بسیار حائز اهمیت است به طوری که گروه درگیر طیف خفیف در صورت دریافت خدمات درمانی معمول، می توانند شخصیت مستقل در جامعه نیز داشته باشند اما برخی برای معمول ترین کارها حتی لباس پوشیدن نیز به حمایت خانواده نیاز دارند.

برخی از والدین چندان حضور پررنگ در خانه ندارند و مرادوده نزدیکی با فرزند درگیر اتیسم صورت نمی گیرد. در حالی که تقویت پیوند عاطفی می تواند نتایج شایانی بر کاهش چالش‌های رفتاری این گروه بر جای بگذارد.

کودکان درگیر اعتیاد و وابستگی بسیاری به روال ثابت و برنامه های روتین دارند بنابراین باید با تغییر ناگهانی شرایط منجر به فشار روانی و تشدید علائم نشد.

نداشتن ارتباط چشمی از دیگر مشخصه های افراد درگیر اوتیسم است بنابراین نباید فشاری برای چنین اقداماتی صورت گیرد بلکه با صبوری، رابطه را پیش برد.

متاسفانه برخی از خانواده ها به دلیل فشار روانی مضاعفی که تحمل می کنند ممکن است کودک را تنبیه یا سرزنش کنند که بسیار تاثیر مخربی به همراه خواهد داشت.

انجام فعالیت های مفرح و ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی کمک می‌کند، هیجانات منفی مانند استرس کاهش یافته و برای همراهی انگیزه دو چندانی نیز داشته باشند.

والدین می‌توانند بر بازدهی خدمات درمانی تاثیرگذار باشند با توجه به آنکه فرزندان ارتباط نزدیکی با خانواده دارند نمی‌توانند تنش‌های موجود را تشخیص دهند.

تعلل در دریافت خدمات درمانی می تواند کیفیت آنها و میزان تاثیرگذاری را کاهش دهد.

کودکان درگیر اوتیسم، علاقه چندانی به برخی از مواد غذایی ندارند بنابراین نسبت به دریافت مواد مغذی سالم کمبودهای احساس می شود اما باید با پزشک، مواردی را در میان گذاشت تا در صورت لزوم مکمل های غذایی دریافت شوند.

برخی از کودکان اتیسم، از نبوغ بالایی برخوردارند که ممکن است خانواده ها را برای تشخیص زودهنگام اوتیسم دچار چالش کند، در حالی که چنین اختلالی شواهد پر رنگی دارند و نباید تنها متکی به استعدادهای ویژه این گروه بود.

نافرمانی، ناامیدی و بی توجهی به اطرافیان از مهم‌ترین رفتارهای معمول کودکان درگیر اوتیسم است که می‌تواند خانواده‌ها را خسته نماید اما باید پذیرفت این چنین مواردی ناشی از اختلال اوتیسم بوده و باید نخست، ریشه های این چالش را ازبین برد‌.

مراجعه به متخصص درمانگر کمک می کند، شواهد رفتاری به درستی ارزیابی شوند علاوه بر آنکه از طریق داده های تجربی که خانواده‌ها در اختیار می‌گذارند یک جمع‌بندی کلی داشت، به همین علت توان شاهد درمان های اثربخش نیز بود.

سخن آخر

نمی‌توان دقیق دلایل اوتیسم شدن جنین را شناخت و یا برای درگیری احتمالی شدت آن، چاره ای اندیشید اما سبک زندگی سالم به ویژه در دوران بارداری می‌تواند کمک کند تا فرزندی سالم به دنیا آورد. خانواده‌ها باید نسبت به الگوی رشد و کسب توانمندی فرزندشان حساسیت ویژه‌ای داشته باشند. مطمئناً محدودیت در مراودات اجتماعی و داشتن علایق غیر تکراری می تواند زنگ خطر جدی باشد که لزوم دریافت خدمات درمانی را دو چندان می کند

نمایش بازخورد های بیشتر

افزودن دیدگاه جدید

کاربر گرامی شماره تماس، ایمیل شما به هیچ عنوان روی وب سایت رادیوکودک نمایش داده نخواهد شد. اگر می خواهید نام شما نیز بصورت عمومی نمایش داده نشود از عبارت "ناشناس" استفاده نمائید. برای مشاهده بازخوردهای بیشتر در این قسمت کلیک کنید.