تغذیه درمانی اوتیسم - تغذیه کودکان اوتیسم

تغذیه درمانی اوتیسم یکی از شیوه های موثری است که می تواند، علائم این اختلال بغرنج را کاهش دهد بنابراین خانواده ها پس از تشخیص قطعی چنین اختلالی، نیاز است اطلاعات خود را درباره رژیم غذایی سالم افزایش دهند. طیف اوتیسم از شایع ترین مشکلاتی است که سلامت کودکان را تهدید می‌کند که ممکن است کیفیت زندگی دیگر اعضای خانواده را نیز کاهش دهد. مطالعه این مطلب می تواند به شما بینشی ببخشد تا با پشتیبانی درست از فرزندتان، مسیر درمان را تسهیل بخشید.

منظور از اختلال اوتیسم چیست؟

اوتیسم را می‌توان نوعی اختلال مادرزادی دانست که فارغ از شرایط اکتسابی در محیط بروز می کند، بنابراین نباید عواملی همچون سطح اجتماعی فرهنگی و یا تربیت را عامل بروز آن دانست بلکه شرایط بیولوژیکی تاثیر اساسی را ایجاد می کنند.

شواهد تشخیص دهنده طیف اوتیسم

خانواده با توجه به مراوده نزدیکی که با فرزند خود دارند، می‌توانند زنگ خطرهای هشدار دهنده تشخیصی اختلالات مختلف همچون اوتیسم را ببینند و برای استفاده از خدمات درمانی عملکرد زودهنگامی داشته باشند اما متاسفانه برخی از خانواده‌ها به دلایل مختلف نسبت به پذیرش مشکلات فرزندشان گارد دفاعی دارند.

به یاد داشته باشید دوستان و آشنایان نمی توانند منابع موثقی باشند بلکه می بایست فارغ از اطلاعات عامیانه، مشاوره ای با متخصصان داشت و از مداخلات پزشکی تاثیرگذار استفاده کرد. برای اینکه شواهد تشخیص دهنده را بدانید در ادامه به چند مورد دیگری زده شده است:

  • کودک قادر به اشاره به وسایل مد نظر نیست.
  • لبخند زدن و یا تماس چشمی نسبت به صحبت های دیگران دیده نمی شود.
  • قادر به پاسخگویی به درخواست های دیگران نیست.
  • مکالمات دیگران را دنبال نمی‌کند و حتی واکنشی ندارد.
  • قادر به تلفظ جملات دو کلمه ای تا ۲ سالگی نیست.
  • با اسباب بازی های خاصی تنها بازی می کند به طوری که علاقمند هست با اتومبیل تنها با چرخ های آن بازی کند و یا ماشین را در یک مسیر ثابت حرکت دهد.

طیف اوتیسم کدامند

اختلال طیف اوتیسم می‌تواند محدودیت‌های جدی برای کودک به وجود آورد که معمولاً در حوزه ارتباطات اجتماعی و مراودات رفتاری است. در ادامه به شایعترین تظاهرات بالینی اشاره می شود:

موانع ارتباطات اجتماعی

کودکان درگیر اوتیسم، معمولاً علاقه ای به رابطه با مردم ندارند و بازی‌های تنهایی را ترجیح می‌دهند به طوری که تماس بدنی مانند آغوش گرفتن را نیز تمایلی ندارند. حتی پیوند عاطفی چندانی با والدین نیز برقرار نمی کنند به طوری که معمولاً مادر خود را نادیده می‌گیرند که نداشتن واکنش احساسی در مواقعی که دیگران احساسات پرشوری نشان می دهند نیز پر رنگ است.

عدم داشتن برقراری تماس چشمی نیز می تواند یک مانع جدی برای ارتباطات اجتماعی باشد به طوری که تشدید علائم را منجر می شود.

کودکان درگیر اوتیسم از نظر ارتباطی نسبت به سایرین متفاوت هستند به طوری که با دشواری با اطرافیان ارتباط می گیرند و نمی توانند مکالمه را پیگیری کنند که ممکن است ضمایر شخصی را به اشتباه به کار ببرند علاوه بر آنکه حالت صورت و بدن نیز به درستی صورت نمی‌گیرد. همچنین می بایست نقص در توسعه زبان را نیز پذیرفت.

رفتارهای کلیشه‌ای در قربانیان اوتیسم

از رفتارهای کلیشه‌ای گروه درگیر اوتیسم می‌توان علاقه‌مندی به انجام امور تکراری را اشاره کرد به طوری که ممکن است کلمات و جملات خاصی را همواره استفاده کنند علاوه بر آن که علاقه مند به بازی با اسباب بازی های خاص هستند که وابستگی عاطفی نیز دارند.

برخی برای حضور در مسیرهای خاص و ثابت پافشاری می‌کنند به طوری که علاقه ندارند برای حضور در پارک نیز از مسیر دیگری استفاده کنند.

۱۷ علامت تشخیصی اوتیسم خفیف

کودکان درگیر اوتیسم، زندگی خاصی را تجربه می کنند به طوری که حضور در غار تنهایی خویش را ترجیح می‌دهند و علاقه‌ای به ارتباط گیری با دیگران ندارند. خانواده ها نیز با مشاهده چنین رفتاری، اضطراب و استرس زیادی را تجربه می‌کنند اما می‌توان با تشخیص زودهنگام، روند درمانی را آغاز کرد. در ادامه به ۱۷ علامت بالینی تشخیصی اوتیسم اشاره می‌شود:

  • کودک واکنشی به شنیدن صدا ندارد حتی برای مزاحمت ها و تماس ها نیز عکس العمل خاصی ندارد.
  • بازی های تنهایی را علاقه دارد به طوری که رابطه با همسن و همسالان به سختی صورت می‌گیرد.
  • واکنش شدیدی به پذیرش تغییرات نشان می دهد.
  • نسبت به پذیرش محیط‌های ناآشنا، رفتار تهاجمی نشان می‌دهد.
  • سکوت را به حرف زدن ترجیح می‌دهد.
  • علاقه خاصی به چرخاندن وسایل و مرتب کردن آنها دارد.
  • در مواقع خاصی بدون دلیل، شروع به خندیدن و یا ایجاد صدای خاص می کند.
  • نسبت به راهکارهای یادگیری مقاومت نشان می‌دهد.
  • نحوه بازی آن ها به شکل عجیب و غریب است.
  • انجام حرکات ناهماهنگ مانند عجیب  راه رفتن نیز صورت می گیرد همچنین نگه داشتن اشیا و اشاره کردن نیز دیده می‌شود.
  • حساسیت خاصی نسبت به تحریکات دردناک نشان نمی‌دهند.
  • علاقه به برقراری تماس چشمی برای نشان دادن واکنش به صحبت‌های دیگران ندارند.
  • وابستگی شدیدی به موارد خاص نشان می‌دهند به طوری که رژیم غذایی آنها اغلب ثابت است.
  • گریه بی دلیل و تغییرات ناگهانی رفتاری نیز دور از انتظار نیست.
  • ممکن است فعالیت خاصی را دنبال کنند و اغلب بی حرکت دیده شود.
  • مقاومت نسبت به آغوش دیگران دارند.
  • ترسی از خطر ندارند.

درمان اوتیسم چگونه است؟

اوتیسم از جمله اختلالاتی است که تشخیص اولیه آن، وظایف والدین است که برای درمان باید با پزشکان متخصص، مشاوره‌ای داشت. بازدهی خدمات درمانی را زمان مداخله درمانی تعیین می‌کند.

اگه شما نیز به عنوان یک پدر و مادر، تظاهرات خاصی را در رفتار فرزندتان مشاهده می کنید، باید هوشیار باشید و برای ارزیابی و تشخیص از مشاوره های پزشکان متخصص بهره گیرید تا فرزندی سالم و شاد داشته باشید.

اگر با خانواده های درگیر اوتیسم صحبت کنید، متوجه خواهید شد که در نخستین روزهای تشخیص بسیار ناامید به نظر می رسیدند به طوری که روحیه نابسامان داشتند که نشان‌دهنده ناتوانی والدین برای داشتن فرزندی با استعداد و سالم است.

درگیری با اوتیسم، می‌تواند آینده کودک را تغییر دهد به طوری که علاقه‌ای به رفتن به دانشگاه نداشته باشد و ازدواج و بچه دار شدن نیز با تاخیر صورت گیرد‌.

 لزوم داشتن سبک غذایی سالم در گروه درگیر اوتیسم

طیف اوتیسم با علائم خاص می تواند رنج و سختی بسیاری برای کودک و خانواده به وجود آورد به طوری که قادر به انجام امور روزمره نیز نباشد بنابراین نیاز است علائم هشدار دهنده را در زمان طلایی تشخیص داد تا برای کاهش شدائد و سختی های مسیر، گام برداشت. مطمئنا تنها دارو درمانی موثر نیست بلکه نکات بسیاری می توانند امید بهبودی را دو چندان کنند.

خوشبختانه حال سبک غذایی  سالم مورد علاقه خانواده هاست که تاثیر بسیاری بر کاهش علایم نیز نشان داده است بنابراین بهتر است میوه تازه، سبزیجات و گوشت های کم چرب مصرف شوند همچنین استفاده از مواد غذایی ناسالم کاهش یابد.

در عصر کنونی غذاهای بسته بندی شده یا منجمد در سبد غذایی اغلب خانواده ها دیده می شود اما باید به یادداشت مواد افزودنی، رنگ و مواد مصنوعی می‌تواند روح و روان کودک را آشفته کند.

استفاده از مواد غذایی سالم به عنوان شیوه ایمن و موثر معرفی می شود، بنابراین بهتر است والدین نظارت زیادی هم به انتخاب مواد غذایی داشته باشند که شاهد آسیب بیشتر نباشند. برخی از مواد غذایی حاضر ممکن است واکنش های آلرژیک در بدن کودک، ایجاد کنند که روند بهبودی علائم را کاهش دهد.

عادات غذایی خاص کودکان درگیر اوتیسم

بسیاری از کودکان درگیر طیف اوتیسم ممکن است رفتار تغذیه ای کلیشه‌ای و ثابتی نشان دهند که اغلب علاقه بسیار به مصرف مواد غذایی ناسالم دارند. برخی نیز همواره مایلند، تنها یک وعده غذایی خاص بخورند و نوشیدنی نیز همواره یک نوع باشد به طوری که تمایلی به دیگر غذاها ندارند.

از تبعات عادات غذایی ناسالم این گروه از کودکان می توان به عدم دستیابی به ویتامین ها و مواد معدنی اشاره کرد با توجه به آن که تغذیه سالمی ندارند، بنابراین پزشک ممکن است مکمل‌های خاصی از برخی ویتامین‌ها، اسیدهای آمینه و مواد معدنی را توصیه کند علاوه بر آن که مصرف مواد حاوی پروبیوتیک و امگا ۳ نیز ضرورت دارد.

نتایج استفاده از رژیم غذایی سالم برای کودکان در گیر اوتیسم

طیف اوتیسم می تواند تبعات بسیاری برای کودک به همراه داشته باشد علاوه بر آنکه تمایلی به استفاده از برخی مواد غذایی ندارند که می تواند تشدید علائم را به همراه داشته باشد بنابراین برای گسترش دید خانواده‌ها در ادامه فهرستی از خوراکی های ضروری را ذکر کرده ایم که می تواند به خانواده ها در چینش رژیم غذایی تاثیرگذار کمک کند.

مواد غذایی مناسب برای گروه درگیر با طیف اوتیسم

مواد غذایی مناسب برای گروه درگیر با طیف اوتیسم در ادامه ذکر شده است تا انتخاب مناسبی داشت و شاهد بهبودی نیز بود. حال منابع غذایی فراوانی در دسترس است اما ممکن است به تشدید شواهد اختلال اوتیسم منجر شود که کنترل رفتار را با چالش مواجه می کند.

خوراکی های حاوی منیزیم

منیزیم از جمله مواد معدنی تاثیر گذاری است که می بایست در رژیم غذایی کودکان وجود داشته باشد اما قربانیان اوتیسم نیاز مبرمی به مصرف خوراکی‌های حاوی منیزیم دارند که کمک می کند از شواهدی همچون حرکت دست، انجام رفتارهای تکراری، دندان قروچه اضطراب و نداشتن تمرکز و توجه رهایی یابند بنابراین پزشکان همواره به خانواده‌ها توصیه می‌کنند مواد غذایی حاوی منیزیم در سبد غذایی روزانه جای داشته باشد از جمله می توان کنجد، آجیل، سبزیجات را نام برد که اغلب با طعم و مزه خاص مورد علاقه کودکان نیز هستند.

روغن ماهی

کودکان در سنینی هستند که می بایست اندامهای مختلف رشد یابند، علاوه بر آن که برای کسب انرژی نیاز به مواد غذایی خاصی دارند. روغن ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است که میتواند تبعات این اختلال را کمرنگ کند به ویژه آنکه مراودات قربانیان اوتیسم کاهش می یابد.

تحقیقات علمی نیز مشخص کرده است که رفتارهای بیش فعالانه با مصرف گروه های غذایی حاوی امگا ۳ به شدت کاهش می یابد. از دیگر منابع غذایی می‌توان به گردو، ماهی های قزل آلا و سالمون اشاره کرد. افرادی که علاقمند به مصرف سبزیجات هستند نیز معمولاً با کمبود امگا سه مواجه نخواهند شد.

خوراکی های حاوی ملاتونین

اوتیسم از جمله اختلالاتی است که تبعات بسیار به همراه دارد از جمله می‌توان، بد خوابی و یا اختلال در خواب را نام برد به طوری که طی روز نیز با بیقراری و حرکات تکانشگری والدین را نیز سردرگم می کنند که می‌تواند تمرکز و استرس را نیز به همراه آورد که می تواند شرایط را بغرنج تر کند.

دریافت مواد غذایی که روند خواب را تسهیل کنند، به بهبود اختلال کمک شایانی می کند به طوری که شواهد در زمینه برقراری ارتباط نیز کمرنگ میشوند.

حال استفاده از مکمل دارویی ملاتونین توصیه شده است که می تواند عادت خواب سالم را برقرار کند اما به یاد داشته باشید تنها پزشک صلاحیت تجویز چنین درمانی را دارد اما در صورت توصیه خانواده ها نباید به بهانه عوارض جانبی مصرف را به تعویق بیندازند.

مواد غذایی خاصی نیز می‌توانند به تسهیل روند خواب کمک کنند که اغلب حاوی ملاتونین هستند که در ادامه به چند مورد اشاره شده است:

آلبالو

اگر علاقه مند به استفاده از مواد غذایی سالم برای بهبود روند خواب فرزند درگیر اوتیسم هستید، پیشنهاد می شود آب آلبالو یا آلبالو را از دست ندهید که با تحریک ترشح ملاتونین در بدن می تواند چنین هدفی را میسر کند علاوه بر آن که داشتن مقادیر بالایی آنتی اکسیدان نیز کمک می‌کند، استرس اکسیداتیو کاهش یافته و اوتیسم نیز عوارض کمتری را به کودک تحمیل کند.

زرشک

زرشک از دیگر مواد خوراکی خوشمزه ای است که اغلب در سبد غذایی ایرانیان جایگاه بالایی دارد و خوشبختانه خانواده‌ها نیز با خواص دارویی آن آشنا هستند. بد نیست بدانید که در کشورهای مختلف نیز از این خوراکی با ارزش به صورت دمنوش به ویژه در کشور چین استقبال زیادی صورت گرفته است که علاوه بر کاهش روند پیری با داشتن آنتی اکسیدان ها و سطح بالای ملاتونین می‌تواند برای گروه درگیر اوتیسم نیز نتایج شایانی را به همراه داشته باشد.

بنابراین اگر فرزندتان از تبعات اختلال اوتیسم رنج می برد، می توانید در سبد غذایی از زرشک بیشتر استفاده کنید.

تخم مرغ

تخم مرغ یکی از محصولات حیوانی است که اغلب از سوی کودکان با استقبال می‌شود که تحقیقات علمی نیز نشان داده است که می توان ملاتونین بسیاری را در این محصول شاهد بود.

تاثیر گذاری بالای تخم مرغ در بهبود روند اوتیسم ارتباط با داشتن دیگر معدنی همچون پروتئین، آهن و امگا ۳ دارد بنابراین خانواده‌ها می‌توانند در سبد غذایی فرزند خویش تخم مرغ را به کار گیرند تا شاهد کاهش علائم باشند.

شیر

شیر از دیرباز از سوی خانواده ها برای کاهش علائم بی خوابی استفاده می‌شد که این اتفاق بی ارتباط با داشتن سطح بالای ملاتونین نیست بنابراین خانواده ها می توانند قبل از خواب، یک لیوان شیر به فرزند درگیر اوتیسم بدهند تا ساعاتی آرام را تجربه کند.

ماهی

ماهی از مواد غذایی سالم است که می‌تواند به کاهش علائم اوتیسم کمک شایانی کند به طوری که سطح بالای ملاتونین می‌تواند تبعات بی خوابی را کاهش دهد، علاوه بر آن که داشتن اسید چرب امگا ۳ نیز به روند رشد کودک کمک شایانی می‌کند. از بهترین ماهیان می‌توان ماهی قزل‌آلا و ساردین را نام برد.

آجیل و خشکبار

از این گروه مواد غذایی با ارزش که تاثیر مثبت بر الگوی خواب کودکان درگیر اوتیسم دارند، می توان آجیل و خشکبار را نام برد که معمولاً پسته و بادام از نظر ملاتونین ارزش غذایی بالاتری دارد.

بد نیست بدانید پزشکان نیز همواره به تمامی خانواده توصیه می‌کنند در سبد غذایی آجیل ها را جای دهند با توجه به آن که آنتی اکسیدان و امگا ۳ سرشاری دارند. منیزیم آن نیز به بهبودی روند اوتیسم کمک می کند.

مواد غذایی تاثیر گذار بر بهداشت روده و پروبیوتیک ها

اغلب کودکان درگیر اوتیسم علاوه بر دست و پنجه نرم کردن با علائم خاص این اختلال، معمولاً از مشکلات گوارشی نیز رنج می‌برند که مرتبط با رژیم غذایی خاص آنهاست با توجه به آن که علاقه خاصی به برخی مواد غذایی دارند و گروه خوراکی های سالم و تاثیرگذار را چندان تمایلی ندارند که می‌تواند شدت عارضه را نیز پررنگ کند.

برخی قربانیان از نشت یا نفوذپذیری روده رنج می برند که میتواند استرس و اضطراب زیادی به همراه داشته باشد و مراودات اجتماعی را با چالش مواجه کند، مطمئناً مصرف مواد غذایی حاوی پروبیوتیک بسیار تاثیرگذار است بی جهت نیست که پزشکان همواره به خانواده‌ها توصیه می کنند، منابع حاوی پروبیوتیک ها را در سبد غذایی بگنجانند که کمترین اثر آن را می‌توان رشد و نمو باکتری های مفید روده دانست که کمک می کند، درگیری با عفونت روده کاهش یابد و چنین اختلالی نیز رو به بهبودی رود از جمله منابع حاوی پروبیوتیک می توان فرآورده های لبنی را به اشاره کرد که می‌توان در تمامی وعده های غذایی از آنها میل کرد.

سلامت روده و معده کودکان با خوردن غذاهای حاوی پروبیوتیک بهبود می یابد بنابراین می‌توان مشکل گوارشی کودکان درگیر اوتیسم را کاهش داد.

رژیم غذایی فاقد قند و شکر

مواد غذایی حاوی قند و شکر نه تنها برای کودکان درگیر اوتیسم بلکه برای سایرین تبعاتی را به همراه دارند بی جهت نیست که محققان معتقدند می بایست مواد خوراکی که حاوی قند و گلوتین و …. در مواد غذایی کاهش داد.

خانواده ها نیز با پایبندی به رژیم غذایی فاقد قند و نمک می‌توانند شاهد بهبودی در علائم کمبود توجه و تمرکز و حرکات تکانشگری قربانیان اوتیسم باشند، بنابراین نیاز است در انتخاب مواد غذایی دقت زیادی داشت.

مواد غذایی بدون کاندیدا

تحقیقات جدید در حال پیگیری نظریه زیستی درباره اختلال اوتیسم متمرکز بر کاندیدا آلبیکانس هستند به طوری که مطابق نتایج مشخص شده است که رفتارهای خاصی در اثر قرارگیری با کاندیدا در گروه درگیر اوتیسم شدت می یابد به طوری که می تواند کیفیت زندگی روزمره کودک و خانواده را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

منابع غذایی حاوی ویتامین D

سبک زندگی خاص بشر امروزی به گونه ای است که ممکن است برای دریافت ویتامین D چالش هایی را احساس کند بنابراین می بایست در رژیم غذایی، خوراکی های حاوی ویتامین D جایگزین شوند تا شاهد رشد و سلامت گروه های حساس به ویژه کودکان بود.

تحقیقات نیز نشان داده است که کمبود ویتامین D در دوران بارداری می تواند احتمال درگیری نوزاد به اختلال اوتیسم را چندین برابر افزایش دارد.

بد نیست بدانید که کمبود ویتامین D می تواند مشکلاتی را در سیستم گوارشی پدید آورد از جمله می‌توان به سندروم نشت روده اشاره کرد.

حضور در فضای باز می تواند دریافت ویتامین D را ممکن کند، با توجه به آن که نور خورشید مستقیماً از طریق پوست روند دریافت ویتامین D را صورت می دهد. بنابراین نیاز است سرگرمی هایی را برای کودکان درگیر اوتیسم در نظر گرفت که امکان حضور در فضای باز را ممکن کند.

منابع غذایی حاوی ویتامین C

ویتامین C از جمله مواد معدنی است که می‌بایست از طریق تغذیه تامین شود به طوری که بیماری اسکوربوت یا بیماری ملوانان ناشی از کمبود این ویتامین است.

مصرف مواد غذایی که سرشار از ویتامین C هستند، می‌توانند به کودکان درگیر اوتیسم برای مقابله با شواهد این اختلال کمک کند، علاوه بر آن که این ویتامین می‌تواند ساخت کلاژن، فعالیت های آنتی اکسیدانی و سم زدایی بدن، ترمیم و ساخت سلول‌های بدن را بهبود بخشد که کمترین نتیجه آن را می‌توان در گروه درگیر اوتیسم به صورت کاهش التهاب و علائم شاهد بود.

ادویه ها

کودکان درگیری اوتیسم عادات غذایی خاصی دارند به طوری که ممکن است، گروهی به دلیل حساسیت، چندان تمایلی به استفاده از غذاهایی سرشار از ادویه نداشته باشند علیرغم آنکه گروه‌های خاصی همچون زردچوبه، منابع با ارزشی هستند که می‌تواند خاصیت ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی را ممکن کنند بنابراین میتوان شاهد تضعیف شواهد اختلالات طیف اوتیسم بود به طوری که مشکلات گوارشی کاهش می یابند و استرس اکسیداتیو نیز دور از انتظار خواهد بود.

روغن های گیاهی مفید

از دیگر مواد خوراکی تاثیرگذار برای کاهش علائم اوتیسم، می‌توان روغن های گیاهی را نام برد مانند روغن کندر و روغن نعنا که با کاهش استرس و هیجانات منفی میتوانند آرامش خیال را به ارمغان آوردند علاوه بر آن که عملکرد ذهنی نیز بسیار بهبود می‌یابد بنابراین می‌توان شاهد رفتار کنترل گر بود.

بهترین غذاها برای گروه درگیر اوتیسم

غذاهای فرآوری شده و مواد غذایی حاوی مواد شیمیایی، می تواند منجر به تشدید علائم اوتیسم شوند بنابراین می بایست غذاهای سالم را در سبد غذایی خانواده جای داد. از بهترین خوراکی های مفید، مواد غذایی همچون موز، لوبیا، پیاز، نخود فرنگی و مارچوبه است.

از جمله مواد غذایی حاوی پروبیوتیک می توان کفیر و کلم آب‌پز را نام برد. امگا ۳ با خوردن مواد غذایی مانند آووکادو، گردو و دانه‌ چیا تامین می شود.

مواد غذایی که ممکن است علائم اوتیسم را تشدید کند

طیف اوتیسم تبعاتی را بر مهارت اجتماعی، رفتاری و ارتباطات غیر کلامی به جای می گذرد به طوری که ممکن است در نگاه اول این گروه از کودکان، عجیب و غریب نیز به نظر برسند حتی علاقه‌ای به دوست یابی و مراوده نزدیک ندارند که می‌تواند منجر به انزوا و افسردگی نیز شود.

مشکلات گوارشی نیز در گروه درگیر با اوتیسم به دلیل کمبود ویتامین ها و مصرف غذاهای آلرژی زا ممکن است ولی خانواده ها می بایست توجه جدی به رژیم غذایی فرزندشان داشته باشند تا خوردنی های ناسالم را مصرف نکنند که می تواند کنترل رفتار آنها را سخت کند.

تاثیر گلوتن بر اوتیسم کودکان

گلوتن می‌تواند موجب تشدید علائم اوتیسم و تشدید فشار بر خانواده شود بنابراین باید خوراکی های حاوی گلوتن مانند نان و پاستا را کاهش دهند.

کازئین

کازئین از جمله پروتئین هایی است که می تواند واکنش های آلرژیک را در گروه قربانیان اوتیسم تشدید کند از جمله می‌توان به لبنیات همچون شیر گاو اشاره کرد علاوه بر آنکه پرتقال و بادام نیز تشدید کننده حساسیت است.

شکر

مواد حاوی شکر می تواند واکنش های رفتاری اوتیسم را دوچندان کند بنابراین نیاز است مواد غذایی همچون آب میوه ها، نوشابه های مصنوعی و شکلات کاهش یابد.

رنگ های غذا و کالری

مواد غذایی حاوی رنگ های غذا می‌تواند منجر به شدت اوتیسم شود بنابراین غذاهای فرآوری شده شیمیایی را باید کاهش داد تا کودک از کیفیت زندگی معقولی برخوردار شود.

سویا

پزشکان توصیه می‌کنند، مصرف سویا با توجه به داشتن فیتیک در رژیم غذایی کودکان درگیر اوتیسم کمتر می بایست وجود داشته باشد تا مشکلات گوارشی کاهش یابد.

علائم اوتیسم می‌تواند نگرانی فزاینده ای برای خانواده به وجود آورد بنابراین کیفیت زندگی را نیز کاهش می دهد خوشبختانه حال با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی، منابع اطلاعاتی بسیار در دسترس است که می‌توان از راهکارهای موثر استفاده کرد تا علائم را کاهش داد.

رفتار های تاثیر گذار خانواده‌ها برای اختلال اوتیسم کودکان

به یاد داشته باشید، اوتیسم یک مجازات طاقت فرسا برای خانواده‌ها نیست بلکه می‌توان با مشاوره های تخصصی و درمانی شاهد بهبودی شایانی نیز بود بنابراین احساسات خود را کنترل کنید و قبل از هرگونه رفتار غیر حرفه ای با پزشک متخصص دغدغه های خود را در میان بگذارید. متاسفانه بسیاری از افراد نزدیک به کودکان درگیر اوتیسم دچار افسردگی می‌شوند که می‌تواند موانع جدی برای کاهش علائم کودک درگیر این اختلال باشد.

اگر فرزندتان درگیر اختلال اوتیسم است و رنج زیادی را متحمل هستید، می‌توانید شیوه‌ های ساده و کاربردی زیر را به کار ببرید تا شاهد بهبود روند درمانی باشید که مهارتهای ساده نیز آموخته می شوند:

  • برای آموختن مهارتهای زندگی در زندگی نیاز است، کودک درگیر اوتیسم را با تکرار مکرر آموزش داده به طور مثال دستورالعمل مسواک زدن ساده را بارها و بارها مرور کنید تا کودک بیاموزد.
  • کودکان علاقه به یک برنامه ثابت روزانه دارند بنابراین والدین شروع کنند به تغییرات، آنها را آزار می دهد.
  • تغییر ناگهانی محیط و عادات می‌تواند علائم را تشدید کند بنابراین نباید چنین رفتارهایی را به کار برد.
  • مراوده با کودک می تواند پیوند عاطفی را مستحکم کند بنابراین زمان زیادی را به تفریح و سرگرمی اختصاص دهید.
  • کودکان درگیر اوتیسم، علاقه به تماس چشمی و ارتباط گیری ندارند، بنابراین اگر فرزندتان در حین نوازش، بازی یا حتی صحبت کردن، عکس العمل خاصی را به کار برد، به جای سرزنش و مجازات صبوری پیشه کنید.
  • می توانید برای جلب اعتماد کودک، تماس‌های عاطفی، کلمات محبت آمیز و نوازش را انتخاب کنید تا رفته رفته گارد دفاعی کاهش یابد.
  • انجام ورزش منظم به کودکان کمک می کند، استرس و اضطراب را کاهش داده و تقویت قوای جسمی نیز ممکن شود.
  • نباید ابتکار عمل کودک را سرکوب کنید و فرصت انجام امور را از او بگیرید، مطمئنا عجله چندان اثربخش نخواهد بود.
  • والدین برای آموزش و تربیت فرزندان خود باید صبر و حوصله داشته باشند تا برای روند درمانی، مشکلاتی به وجود نیاید.
  • این گروه از کودکان نیازهای خاصی نیز دارند بنابراین اولویت را تشخیص زودهنگام و استفاده از خدمات درمانی بگذارید علاوه بر آنکه باید به توصیه‌های پزشک دقت نمایید تا مواردی همچون رژیم غذایی و نحوه ارتباط گیری به صورت اصولی پیش رود.

سخن آخر

آموزش و سبک تغذیه سالم می تواند تشدید علائم اوتیسم را کاهش دهد به طوری که کودک برای انجام امور زندگی روزمره نیز چالشی چندانی احساس نکند. توصیه می‌شود خانواده‌ها تمرکز را بر توانمندی های خاص فرزندشان بگذارند تا شاهد برگشت کودک به مسیر سلامت باشند.

به یاد داشته باشید کودکانی که از اوتیسم رنج می برند به دلیل تعارضات درونی، ممکن است واکنش‌های احساسی مانند اعتراض نافرمانی و ناامیدی را نشان دهند اما والدین می توانند با صبوری اعتماد به نفس را به کودک برگردانند.

نمایش بازخورد های بیشتر

افزودن دیدگاه جدید

کاربر گرامی شماره تماس، ایمیل شما به هیچ عنوان روی وب سایت رادیوکودک نمایش داده نخواهد شد. اگر می خواهید نام شما نیز بصورت عمومی نمایش داده نشود از عبارت "ناشناس" استفاده نمائید. برای مشاهده بازخوردهای بیشتر در این قسمت کلیک کنید.