لکنت زبان در کودکان ۴ و ۵ ساله

لکنت زبان در کودکان ۴ و ۵ ساله به عنوان یک ناروایی گفتاری نسبتا شایع می تواند کسب مهارت های زبانی و کلامی را دچار اختلال کند. کودکی که از لکنت زبان رنج می برد نمی تواند هم چون سایر هم سن و سالان اصوات و هجا و یا کلمات را بیان کند و معمولا در جملات تکرار گویی و یا مکث طولانی دیده می شود البته باید بدانید که این عارضه تفاوت بسیاری با تکرار کلمات ناشی از یادگیری زبان دارد با ما همراه باشید تا با این عارضه بیشتر آشنا شوید.

لکنت زبان چیست

همه ما ممکن است تجربه کوتاهی درباره لکنت زبان داشته باشیم که در یک مصاحبه شغلی استرس زا، صحبت با تلفن و یا سخنرانی در مقابل جمعیت زیاد این نارواگویی تظاهر یافته باشد. 

شاید جالب به نظر برسد که مشاهده لکنت زبانی در گروه سنی کودکانی که در حال آموزش مهارت های زبانی هستند چندان غیر معمول نیست و در پسران ۵ برابر دختران تظاهر می یابد اما با این حال اغلب خود به خود کم رنگ می شود زمانی نیاز به استفاده از خدمات گفتار درمانی است که شواهد مدت طولانی وجود داشته باشد و فرد را برای مراقبت کلامی معمول نیز به رنج و عذاب بیاموزد.

منظور از روان بودن کلام چیست

زمانی می توان گفت کودک کلامی روان دارد که هنگام صحبت کلمه، هجا و عبارات او با لحنی رسا و شیوا شنیده شود اما عارضه لکنت زبان علاوه بر به هم ریختگی جملات بر رسایی جمله نیز تاثیرگذار است. 

اهمیت درک درست کلام به شدت بالا است افراد به ویژه در جوامع امروزی از این مهارت استفاده می کنند تا اطلاعات را منتقل کنند و معاشرت داشته باشند هر چقدر فرد در این مهارت ناتوان باشد ضعف بیشتری در مکالمات نشان می دهد.

 والدین نیز همواره علاقه دارند فرزندشان کلامی شیوا داشته باشد و بتواند افکار و عقاید خود را به درستی بیان کند. بسیاری از خانواده ها زمانی که مشاهده می کنند فرزندشان تسلط کافی بر زبان ندارد و نمی تواند منظور خود را به واضحی منتقل کند نا امید می شوند.

 در سنین مدرسه نیز توانایی خواندن و پاسخ به درس در سایه قدرت کلام قرار می گیرد. اگرچه در برهه ۳ تا ۵ سال لکنت زبان، یک ناتوانی چندان جدی نیست اما اگر این مشکل هم چنان وجود داشته باشد زنگ خطر هشدار به صدا در می آید. 

عناصر سازنده برای تسلط بر صحبت کردن کدامند

  • شنیدن با توجه و با تمرکز: اگر فردی نتواند چندان تمرکزی در شنیدن داشته باشد مطمئنا بیان واضح و رسایی نیز نخواهد داشت. 
  • استفاده از زبان رسا: گفتار و نشانه های مهارتی این چنینی برای برقراری خواسته ها، نیاز ها، افکار و ایده‌ها پی ریزی شده اند.
  • زبان پذیرنده (درک): درک زبان از دیگر پارامتر های موثر است. بیان و اصوات گفتاری و کلام از این طریق به نمایش در می آیند. 

نقص گفتاری در روان صحبت کردن چگونه تاثیر دارد

 اگر کودکی نتواند مسلط حرف بزند علاوه بر نا امیدی، تقلا و تلاش بیهوده ای برای حرف زدن دارد بطوری که روی اغلب کلمات گیر می کند و یا اصوات، هجا ها و عبارات را بصورت پی در پی تکرار می کند. 

توقف و مکث زیاد درکلام را نیز نباید از قلم انداخت که درک درست منظور را به سختی میسر می کند این گروه اغلب تمایل چندانی به حرف زدن ندارند و مراوده  کلامی به عنوان چالشی عظیم مطرح است. 

گروهی نیز رفتار های ثانویه هم چون چشمک زدن، تکان دادن سر و فشار مضاعف روی عضله های صورت را نیز دارند. 

البته بیان کردن کلمات برای نخستین بار برای اغلب کودکان سخت است. تکرار صدا و جا انداختن حروف چندان مهم نیست. 

انواع لکنت زبان

 مهم ترین تاثیر لکنت زبان کودکان بر رسایی و روان بودن کلام است اگرچه آغاز آن از سنین خرد سالی است اما برخی در بزرگسالی با این رنج و سختی مواجه می شوند.

 لکنت زبان تاثیر مستقیم بر مراودات کودک با سایرین دارد به طوری که این ضعف ممکن است انزوا و افسردگی را نیز به ارمغان آورد. 

کودکان درگیر لکنت زبان همواره یک شواهد رفتاری نشان نمی دهند بلکه هر یک ممکن است درگیر شدت خاصی باشند انواع لکنت زبان شامل موارد زیر هستند:

  •  لکنت رشد: این گروه شایع ترین نوع لکنت در کودکان محسوب می شوند و اغلب زمانی بروز می یابد که کودک در بازه سنی ۲ تا ۵ سال قرار دارد. معمولا این اتفاق را به دلیل نقص در کسب مهارت های رشد گفتاری مرتبط می دانند که این تاخیر در ناروایی لکنت زبان را به ارمغان می آورد.
  • لکنت عصبی: لکنت عصبی که به لکنت نروژنیک نیز شناخته می شود معمولا بعد از سکته مغزی یا آسیب مغزی تظاهر می یابد و ناشی از نقص در مسیرهای سیگنال دهی مغز و اعصاب و عضلات درگیر در گفتار صورت می گیرد.
  • لکنت روان شناختی: این نوع لکنت چندان رایج نیست و معمولا حاصل ضربات عاطفی است و فرد را به صورت ناگهانی درگیر این عارضه می کند. 

حقایقی کوتاه در مورد لکنت زبان کودکان

  • امروزه لکنت زبان به عنوان یک نوع ناروایی گفتاری گریبان گیر میلیون ها انسان شده است که قادر نیستند برخی از هجاها، کلمات و عبارات را بیان کنند یا با تکرار یا مکث بسیار شنونده را آزار می دهند. 
  • لکنت زبان در پسران تاثیر بیشتری دارد.
  • آسیب به سر می تواند لکنت زبان را ایجاد کند.
  • گروهی از کودکان به شکل مقطعی به لکنت زبان دچار می شوند و سپس شواهد از بین می روند. 
  • آسیب شناسان گفتار زبان وظیفه تشخیص و گفتار زبان را به عهده دارند. 

علایم لکنت زبان در کودکان ۴ و ۵ ساله کدامند

هر کودک ممکن است شواهدی خاص از لکنت زبان را نشان دهد البته نباید فراموش کرد که برخی در مرحله رشد طبیعی گفتار و زبان ممکن است وقفه های طولانی و یا تکرار گویی را داشته باشند اما اگر علایم ۳ تا ۶ ماه طول بکشد نیاز است با متخصصین گفتار درمانگر جلسه مشاوره ای ترتیب داد.

 نکته جالب تر آنکه علایم لکنت زبان حتی ممکن است در طول روز یا در شرایط خاص به گونه ای متفاوت تظاهر یابند. 

شایع ترین علایم لکنت زبان شامل موارد زیر هستند: 

  • تکرار اصوات، هجاها و کلمات ... 
  • طولانی کردن صداها
  • استفاده از کلمه ( ام) در جمله
  • صحبت آرام و یا با مکث مکرر
  • ناتوانی برای حرف زدن (دهان برای سخن گفتن باز است اما چیزی گفته نمیشود)
  • نفس نفس زدن یا عصبانیت در زمان صحبت کردن
  • پلک زدن سریع چشم، لرزیدن و یا فشار مضاعف بر روی صورت
  • ترس از حرف زدن یا نا امیدی

 برای اطمینان از درگیری فرزندتان با لکنت زبان حتما به متخصصین حاذق و توانمند مراجعه کنید که با تشخیص درست دریافت خدمات را ممکن کنند.

چه عواملی در بروز لکنت کودکان ۴ و ۵ ساله تاثیر گذارند

پزشکان و متخصصان علت دقیق بروز لکنت زبان را شناسایی نکرده اند معمولا این عارضه نیز جزئی ژنتیکی دارد بطوری که ممکن است در برخی از خانواده ها شایع تر باشد اگر در خانوادتان فردی دچار لکنت زبان است ممکن است دیگر اعضا نیز دچار این ضعف شوند. 

عوامل خطر زا لکنت زبان کودکان را بهتر بشناسید

  • سابقه خانوادگی: اگر نگاهی به آمارها بیاندازید متوجه می شوید بسیاری از کودکانی که دچار لکنت زبان هستند و این مشکل حتی در دراز مدت نیز وجود دارد یکی از اعضای خانواده نزدیک این نارسایی را نشان داده است.
  • سن شیوع لکنت زبان: کودکانی که قبل از سه سالگی دچار لکنت زبان می شوند با گذشت زمان این مشکل کم رنگ و  کم رنگ تر می شود پزشکان معتقد هستند که هر چقد شروع لکنت زبان  در سن پایین تری باشد احتمال تداوم آن کم تر است. 
  • مدت زمان لکنت: اغلب کودکان درگیر لکنت زبان در بازه یک یا دو ساله خود به خود درمان میشوند اما با طولانی تر شدن بازه شانس بهبودی کاهش می یابد. 
  • جنسیت: لکنت طولانی مدت در پسران بیشتر از دختران اتفاق می افتد که البته تحقیقات نتوانسته علت این اتفاق را روشن کند. 

کدام کودکان ۴و ۵ ساله در معرض لکنت زبان هستند

زمانی می توان احتمال داد که کودک دچار لکنت ربان طولانی مدت می شود که سابقه خانوادگی داشته باشد یا از درگیری با این مشکل شش ماه یا بیشتر می گذرد. البته نباید تاثیر وجود دیگر اختلالات زبانی را نادیده گرفت توصیه می شود خانواده ها همواره محیط زندگی را عاری از استرس و اضطراب کنند تا فرد بدلیل هیجانات شدید دچار لکنت زبان شدیدتری نشود. 

اگر در کلام کودک لکنت زبان مشاهده کردید چه باید کرد

 والدین اگر چه به عنوان افرادی که رابطه نزدیکی با کودک دارند می توانند نخستین زنگ خطرهای هشدار دهنده را ببینند اما در تشخیص نهایی تنها تاثیر گذار نیستند مداخلات پزشکی می تواند به نگرانی های والدین پایان دهد به شرطی که اطلاعات جامع و کامل در اختیار قرار گیرد.

لکنت زبان در کودکان ۴ و ۵ ساله چگونه تشخیص داده می شوند

در جلسات مشاوره ای گفتار درمانی آزمایش خاصی برای تشخیص لکنت زبان وجود ندارد بلکه گفتار درمانگر سوالاتی درباره سابقه خانوادگی، شواهد رفتاری و علایم لکنت فرزندتان را می پرسد سپس متناسب با شرایط تکنیک ها و تمرین های موثری را پیشنهاد می دهد. 

مراحل تشخیص لکنت زبان کودکان 

آسیب شناسان گفتار و زبان پس از ارزیابی شواهد و توانایی گفتاری- زبانی کودک توصیه های درمانی را پیشنهاد می دهند والدین همواره باید پیش زمینه ای درباره دریافت خدمات داشته باشند تا شانس بهبودی دو چندان شود.

 شما این اختیار را دارید که علاوه بر اطلاع از وضعیت فرزندتان و راهکار های مختلف درمانی درباره مصرف دارو ها و قرار ملاقات های بعدی سوالاتی را از متخصص  بپرسید. 

باید بدانید که لکنت زبان فقط گریبان گیر کودکان نمی شود و ممکن است به دلایل مختلف افراد بزرگسال نیز از این عارضه در رنج و عذاب باشند اگر والدین کودکی هستید که درگیر لکنت زبان است، پزشک یا آسیب شناس گفتاری زبان ممکن است درباره سابقه سلامتی کودک از شما سوالاتی را بپرسد و همچنین درباره تاثیر این مشکل در روابط با دیگران، عملکرد آموزشی نیز نیاز به اطلاعاتی باشد. 

در جلسات مشاوره معمولا متخصص درمانگر با کودک صحبت می کند و حتی از او می خواهد با صدای بلند حرف بزند تا تفاوت های گفتاری را مشاهده کند. پس از ارزیابی جامع توسط آسیب شناس گفتار و زبان بهترین راهکار درمانی انتخاب می شود.

لکنت زبان در کودکان ۴ و ۵ ساله چگونه درمان می شود

خوشبختانه حال استراتژی های موثر درمانی وجود دارد که می توان بر اساس نیاز فردی یک روش یا ترکیبی از روش ها را انتخاب کرد. 

شاید اگر بدانید که درمان می تواند علاوه بر تسلط گفتار توسعه ارتباطات را نیز فراهم کند بطوری که کودک در فعالیت های مدرسه و محیط کار و اجتماع نیز حضور یابد دیگر هرگز تردیدی در دریافت این خدمات نخواهید داشت. 

درمان لکنت زبان در کودکان ۴ و ۵ ساله وابسته به علائم، شرایط سلامتی، همکاری فرد و ... است. اگر چه لکنت زبان درمان قطعی ندارد اما با مداخله زود هنگام می توان شانس بهبودی را دو چندان کرد و از تداوم آن در سنین بزرگسالی نیز پیشگیری کرد.

 امروزه تکنیک های متنوعی برای آموزش مهارت های زبانی رایج شده اند تا کودکان به راحتی سخن گویند. 

پیامد های احتمالی بی توجهی به درمان لکنت زبان کودکان ۴ و ۵ ساله کدامند

اگر نتوانید به موقع لکنت زبان را درمان کنید شاهد عملکرد ضعیف در محیط آموزشی هم چون مدرسه خواهید بود علاوه بر اینکه کودک با عزت نفس پایین چندان تمایلی به حضور در مدرسه و فعالیت های روزمره ندارد و مشاهده مشکلات عدیده اجتماعی نیز دور از انتظار نیست.

نقش والدین در درمان کودکان درگیر با لکنت زبان

 اگر فرزند شما نیز دچار لکنت زبان هست توصیه میشود نکاتی را رعایت کنید تا این عارضه کنترل شود: 

  1. محیطی زندگی آرام و پر از حس مثبت فراهم کنید تا استرس و اضطراب به روان حساس کودک آسیب نزند.
  2. زمانی خاص را برای گفت گوی موثر با فرزند خود ترتیب دهید فراموش نکنید شما تنها وظیفه تامین نیاز مالی را ندارید بلکه می بایست به عنوان الگوی آمورشی مهارت ها را به او بیاموزید.
  3. فعالیت های مفرح و شاد ترتیب دهید تا کودک انگیزه دو چندانی برای صحبت درباره موضوعات سرگرم کننده داشته باشد. 
  4. در زمان مواجهه با لکنت زبان فرزندتان سریع واکنش منفی نشان ندهید در عوض کودک را برای گفتار صحیح تحسین کنید. 
  5. هرگز صحبت فرزندتان به ویژه در زمان لکنت زبان را قطع نکنید که می تواند او را شرمنده و خجالت زده کند. 
  6. با کودک خود آرام صحبت کنید تا او نیز بدون استرس و اضطراب گفتار خود را مدیریت کند. 
  7. در زمان حرف زدن با ارتباط چشمی مستقیم و توجه نشان دهید که چقدر فرزندتان ارزشمند است. 
  8. منتظر بمانید تا فرزندتان کلمات و جملاتی که قصد دارد بیان کند و او را تحت فشار قرار ندهید. 
  9. اگر کودک موضوع لکنت زبان را مطرح کرد می توانید درباره آن توضیحاتی را بدهید. 
  10. با معلم فرزندتان صحبت کنید تا نحوه رفتار درست با کودک درگیر لکنت زبان را بیاموزد و فرزندتان از آزار و اذیت سایر همکلاسی ها نیز در امان بماند.
  11. در صورت وجود سابقه خانوادگی اختلالات گفتاری و زبانی آن را با گفتار درمانگر مطرح کنید فراموش نکنید ممکن است حتی پس از بهبودی نیز برای پیشگیری از بازگشت لکنت زبان دریافت خدمات گفتار درمانی ضروری باشد.
  12. سوالات و چالش های احتمالی را در جلسات  مشاوره ای مطرح کنید تا بدانید چه زمانی باید خدمات گفتار درمانی را برای کودکان ۴ و ۵ ساله درگیر لکنت زبانی به کار برد.
  13. هر گاه احساس کردید فرزندتان ترس از حرف زدن دارد و تمایل چندانی به گفت و گو ندارد علاوه بر اینکه وجود شواهد لکنت زبان بیش از شش ماه طول کشیده است ممکن است به منزله زنگ خطر جدی باشد. درمان را سرسری نگیرید چون ممکن است مشکلات جبران ناپذیری را فراهم کند.

نکات کلیدی در مورد لکنت زبان کودکان ۴ و ۵ ساله

 اگر چه علت دقیق لکنت زبان مشخص نیست اما خوشبختانه راهکارهای درمانی موثری توانسته شانس بهبودی را افزایش دهند لکنت زبان یک مشکل گفتاری است که اختلالاتی را در کسب مهارت های کلامی ایجاد می کند رایج ترین این گروه از مشکلات شامل لکنت رشد، لکنت نوروژنیک و لکنت روان شناختی است. 

انواع راهکار درمانی لکنت زبان در کودکان ۴ و ۵ ساله

  •  گفتار درمانی: گفتار درمانی امکانی فراهم می سازد تا کودک بیاموزد متناسب با شرایط لحن کلام واضح و رسایی داشته باشد و بسیار آهسته و آگاهانه حرف بزند بطوری که روز به روز الگوی گفتاری شباهت بیشتری به روند طبیعی خواهد داشت. 
  • دستگاه های الکترونیکی: استفاده از دستگاه های الکترونیکی برای بهبود شرایط افراد درگیر لکنت زبان نیز تجویز می شود البته آسیب شناسان گفتار زبان این شایستگی را دارند در این باره نظر دهند. 
  • رفتار درمانی- شناختی: تمرکز این نوع رویکرد درمانی بر شناسایی و تغییر تفکر تاثیرگذار بر لکنت زبان است تا فرد در شرایط استرس زا و مشکلات این چنینی بتواند با اعتماد به نفس ظاهر شود.
  •  بهبود تعامل والدین و کودک: حال تکنیک ها و تمارین گفتار درمانی فقط محدود به محیط مطب و کلینیک های تخصصی نیست بلکه والدین با مشارکت در تمرین ها می توانند در منزل نیز شرایطی برای بهبود لکنت زبان فراهم کند.

نقش حمایت گرانه خانواده در بهبود لکنت زبان کودکان

  اگر فرزندتان درگیر لکنت زبان است نکات زیر می تواند کمک شایانی به بهبودی کند:

  • با دقت به حرف های فرزندتان گوش دهید.
  • با تماس چشمی طبیعی او را ترغیب به ادامه گفت گو نمایید.
  • منتظر بمانید تا کودک کلمه ای که می خواهد درست بگوید تکمیل کند بریدن سخن می تواند اعتماد به نفس او را تضعیف نماید.
  • زمان خاصی را برای صحبت کردن در نظر داشته باشید صرف ناهار یا استحمام فرصت خوبی است.
  • آرام و شمرده صحبت کنید شاید تعجب کنید که چنین رفتاری چه تاثیر مثبتی در کاهش لکنت زبان دارد.
  • به نوبت صحبت کنید، اعضا خانواده را تشویق کنید که شنونده خوبی باشند تا کودک نیز بیاموزد به نوبت صحبت کند.
  • برای آرامش محیط منزل تلاش کنید اگر کودک در فضای آرام و مملو از آرامش رشد یابد احساس راحتی و آزادی عمل سبب می شود لکنت زبان کمتری نشان دهد. 
  • همواره بر روی لکنت زبان کودک خود تمرکز نکنید اگر در تعاملات روزمره توجه چندانی به لکنت زبان کودک خود نداشته باشید و یا شرایط استرس زا را فراهم نکنید کودک می تواند بدون فشار حتی در مراودات جمعی نیز حضور یابد.
  • به جای انتقاد تلاش های کودک را ستایش کنید اگر بتوانید همواره به جای اصلاح کردن اشتباهات لکنت زبان کودک را برای تلاش خود تشویق کنید تاثیرات شگرفی را شاهد خواهید بود. 
  • فرزندتان را دقبقا همانطور که هست بپذیرید اگر چه لکنت زبان ممکن است برای خانواده ها کمی نا امید کننده باشد اما بجای واکنش منفی و سرزنش کودک که منجر به احساس عدم امنیت می شود با حمایت و تشویق او را به مسیر طبیعی کسب مهارت های زبانی و گفتاری برگردانید.

 آمادگی برای حضور در جلسات گفتار درمانی

زمانی که قصد دارید درباره لکنت زبان فرزندتان با متخصصین روان و گفتار گفت و گویی داشته باشید حتما نیاز است اطلاعاتی را از قبل آماده کنید تا نتیجه بهتری را شاهد باشید  قبل از قرار ملاقات لیستی را تهیه کنید که موارد زیر باشد:  

  • نوشتن نمونه هایی از کلمات یا اصوات مسئله دار بطور مثال می توانید کلماتی که فرزندتان در بیان آنها مشکل دارد به صورت صامت ها و مصوت ها دسته بندی کنید حتی این امکان وجود دارد که بخشی از گفت و گوی کودک را نیز ضبط کنید. 
  • نوشتن شرایطی که منجر به شروع لکنت زبان شد از یاد نبرید. اگر می توانید به گذشته برگردید و نخستین روزهایی که متوجه لکنت زبان فرزندتان شدید به خاطر بیاورید و حتی مواردی که باعث بهتر و بدتر شدن شرایط نیز شدند را یادداشت کنید تا اطلاعاتی جامع به دست آیند. 
  • نوشتن اطلاعات پزشکی نیز توصیه می شود. اطلاع متخصص از سایر شرایط بهداشت جسمی و روانی می تواند شانس بهبودی را دوچندان کند هر نوع مصرف دارو، ویتامین و مکمل و... را یادداشت کنید. 

اهمیت شناخت والدین از پروسه لکنت زبان کودکان

 اگر چه برخی از ویژگی های لکنت زبان برای همگان واضح است اما ابعادی از این عارضه فقط توسط متخصصین درمانگر واکاوی می شود.

 برای داشتن یک تشخیص جامع و قابل اعتماد نیاز است متخصصین گفتار و زبان یک ارزیابی دقیق داشته باشند تا پس از شناخت میزان مهارت های زبانی بتوانند استراتژی های درمانی را پیشنهاد کنند. 

لکنت زبان رشد معمولا پس از این که فرد از چالش های اموزشی و مهارت های گفتاری و زبانی عبور کرد شواهد کمتری را نشان می دهد به طوری که کودک روز به روز روان تر صحبت می کند. 

اما در لکنت عصبی معمولا مختص گروه بزرگسال است که پس از سکته مغزی یا برخی از آسیب های مغزی بروز می کند باید بدانید که سکته، ضربه به سر، تومور ها، بیماری هایی همچون پارکینسون و مننژیت از شایع ترین علت نوع لکنت عصبی هستند.

 عوامل روانشناسی نیز در بروز لکنت زبان تاثیر گذارند سابق بر این پزشکان نیز معتقد بودند که دلایل اصلی لکنت دراز مدت به دلیل شرایط روانی است خوشبختانه این نگرش منسوخ شده است و حال بیان می کنند که عوامل روانی تنها نقش تشدید کننده را دارند بطور مثال استرس، خجالت و اضطراب به عنوان علت اصلی مطرح نیستند بلکه شواهد لکنت زبان را گسترش می دهند.

دشواری های معمول ناشی از لکنت کودکان ۴و ۵ ساله 

 لکنت زبان ممکن است از شدت خفیف تا خیلی شدید متغیر باشد شاید جالب به نظر برسد که برخی از کودکان اگرچه به نوع خفیف دچارند اما با نا امیدی و اضطراب شدید مواجه می شوند در حالی که گروهی که لکنت شدیدتری دارند چندان نگران نیستند.

 والدین باید موقعیت هایی که ممکن است باعث تشدید لکنت زبان می شود را کاهش دهند.

 فراموش نکنید اعتماد به نفس به کودک کمک شایانی می کند تا این دست انداز ها را بدون چالش عبور کنند و تاثیری بر کسب مهارت های اجتماعی و ارتباطی نداشته باشد. 

تلویزیون و وسایل الکترونیکی مدرن اگر چه به شدت سرگرم کننده هستند اما نمی توانند جایگزین نقش آموزش مهارت گفتاری باشند و باید در زمان گفت و گو خاموش باشند. 

فعالیت های موثر گفتار درمانی برای کودکان درگیر با لکنت زبان

 امروزه برای کودکان ۷ و ۸ ساله برنامه لیدکامو که با همکاری والدین صورت می گیرد رایج شده است اگر چه بر تقویت و پاداش پی ریزی شده است اما تاثیر شگرفی بر بهبود مشکلات گفتاری دارد. تکنیک های تنفس نیز با کاهش استرس و اضطراب شدت عارضه را کاهش می دهند.

عواقب عدم درمان کودک ۴ و ۵ ساله درگیر لکنت زبان در بزرگسالی

 کودکی که درگیر لکنت زبان است و خدمات درمانی دریافت نمی کند علاوه بر اینکه از وضوح گفتاری چندانی برخوردار نیست به سختی می توان سخن او را درک کرد که بر عزت نفس و اعتماد به نفس تاثیر منفی دارد بویژه آنکه نسبت به هم سن و سالان چندان موفقیتی کسب نمی کند.

 آزار و اذیت نیز نسبت به این گروه ممکن است به ویژه در محیط مدرسه شایع باشد اگر می خواهید فرزندتان دچار انزوای اجتماعی نباشد و از موقعیت هایی گروهی و محیط های شلوغ هراس نداشته باشد باید درمان را جدی بگیرید. 

آستانه استرس و اضطراب در این کودکان به شدت بالا است بطوری که تمایلی به تماس چشمی یا حضوری در مکالمات روزمره نیز ندارند علاوه بر اینکه دایره واژگان محدودی دارند. قبل از تشخیص درست بر چسب لکنت زبان را به فرزند خود نچسبانید تا انگیزه دو چندانی برای درمان داشته باشد. 

سخن آخر

با توجه به شیوع بالای لکنت زبان ممکن است درگیری با این مساله برای کودک شرم آور باشد. اختلال شبه لکنت با لکنت واقعی تفاوت بسیاری دارد و تنها یک درصد از کودکان درگیر لکنت واقعی هستند که استفاده از خدمات گفتار درمانی می تواند روند اصلاح را تصریح کند. 

لکنت واقعی در صورت بی توجهی به درمان روز به روز بدتر خواهد شد و حتی وارد برهه بزرگسالی نیز می‌شود بهترین کاری که یک پدر و مادر دلسوز می تواند در مواجهه با این عارضه انجام دهند علاوه بر استفاده از خدمات گفتار درمانی فراهم کردن محیط آرام برای کودک است تا بدون عجله و تنش بتوانند بیاموزند و گفتار خود را تصحیح کند.

 خوشبختانه پزشکان بسیاری تربیت شده اند تا برای دریافت خدمات بهداشتی خانواده ها چالشی نداشته باشند و در طلایی ترین زمان ممکن از این خدمات استفاده کنند. 

نمایش بازخورد های بیشتر

افزودن دیدگاه جدید

کاربر گرامی شماره تماس، ایمیل شما به هیچ عنوان روی وب سایت رادیوکودک نمایش داده نخواهد شد. اگر می خواهید نام شما نیز بصورت عمومی نمایش داده نشود از عبارت "ناشناس" استفاده نمائید. برای مشاهده بازخوردهای بیشتر در این قسمت کلیک کنید.