برای تقویت اسپرم چه کارهایی انجام دهیم؟

ناباروری یک مشکل رو به رشد در سراسر جهان است.

این بیماری در هر شش زوج حدود یک نفر را تحت تأثیر قرار می دهد و محققان تخمین می زنند که از هر سه مورد یک مورد به دلیل مشکلات باروری در شریک زندگی مرد است.

در حالی که ناباروری همیشه قابل درمان نیست اما بعضی اوقات با یک رژیم غذایی سالم، مکمل ها و سایر راهکارها در سبک زندگی قابل بهبود است.

در این مقاله برخی از عوامل اصلی شیوه زندگی، مواد غذایی، مواد مغذی و مکمل های مرتبط با بهبود باروری در مردان و زبان را ذکر می کند.

علت ناباروردی در مردان چیست؟

ناباروری مرد به شرایطی گفته می شود که مرد شانس ضعیفی برای باردار کردن همسر خود دارد، این معمولاً به کیفیت سلولهای اسپرم وی بستگی دارد.

جنبه های زیر عملکرد جنسی و کیفیت مایع منی که ممکن است بر باروری تأثیر بگذارد را بیان می کند:

  • میل جنسی: میل جنسی تمایل فرد به داشتن رابطه جنسی را توصیف می کند. مواد غذایی یا مکمل هایی که ادعای افزایش میل جنسی را دارند ، aphrodisiacs نامیده می شوند.
  • اختلال نعوظ: به عنوان ناتوانی جنسی شناخته می شود، اختلال نعوظ زمانی است که یک مرد نتواند نعوظ را ایجاد کند یا آن را حفظ کند.
  • تعداد اسپرم: جنبه مهم کیفیت مایع منی تعداد یا غلظت سلولهای اسپرم در مقدار معینی از مایع منی است.
  • تحرک اسپرم: عملکرد اساسی سلولهای سالم اسپرم توانایی شنا در آنها است. تحرک اسپرم به درصد سلولهای اسپرم در حال حرکت در نمونه مایع منی گفته می شود.
  • سطح تستوسترون: سطح پایین تستوسترون، هورمون جنسی مردان، ممکن است مسئول ناباروری در برخی از مردان باشد.

ناباروری می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و ممکن است به ژنتیک، سلامت عمومی، تناسب اندام، بیماری ها و آلاینده های رژیم وابسته باشد.

علاوه بر این، یک شیوه زندگی سالم و رژیم غذایی مهم است. بعضی از غذاها و مواد مغذی با مزایای باروری بیشتر از سایرین همراه هستند.

در اینجا ۱۰ روش با پشتوانه علمی برای تقویت شمارش اسپرم و افزایش باروری در مردان ارائه شده است.

تاثیر مکمل های اسید D-Aspartic بر تقویت اسپرم
برای مصرف D-Aspartic حتما با پزشک مشورت کنید.

مکمل های اسید D-Aspartic مصرف کنید [۱]

اسید آسپارتیک (D-AA) نوعی اسید آسپارتیک و نوعی اسید آمینه است که به عنوان یک مکمل رژیم غذایی به فروش می رسد.

نباید با اسید L-aspartic که ساختار بسیاری از پروتئین ها را تشکیل می دهد اشتباه گرفته چون بسیار مرسوم تر از D-AA است.

D-AA عمدتاً در غدد خاصی مانند بیضه ها و همچنین در سلولهای مایع منی و اسپرم وجود دارد.

محققان معتقدند که D-AA در باروری مردان نقش دارد. در حقیقت، سطح D-AA در مردان نابارور به طور قابل توجهی پایین تر از مردان بارور است.

پس این مطالعات نشان می دهد که مکمل های D-AA ممکن است باعث افزایش سطح تستوسترون ، هورمون جنسی مردانه شود که نقش مهمی در باروری مردان دارد.  {منبع شماره ۱}

به عنوان مثال، یک مطالعه مشاهده ای در مردان نابارور نشان داد که مصرف ۲.۶۶ گرم D-AA به مدت سه ماه ، سطح تستوسترون آنها را ۳۰-۶۰٪ و تعداد اسپرم و تحرک را ۶۰-۱۰۰٪ افزایش داده است که تعداد حاملگی ها در بین همسرانشان نیز افزایش پیدا کرده است.

علاوه بر این، یک مطالعه کنترل شده در مردان سالم نشان داد که مصرف ۳ گرم مکمل D-AA روزانه به مدت دو هفته ۴۲ درصد سطح تستوسترون را افزایش داده است.

با این حال، شواهد کاملاً سازگار نیست. مطالعات انجام شده در ورزشکاران یا مردان دارای قدرت تستوسترون با سطح تستوسترون نرمال تا زیاد نشان داد مصرف این ماده سطح D-AA خود را بیشتر نمی کند و حتی استفاده از آن ها در دوز بالا سطح D-AA را نیز کاهش می دهد.

در کنار هم، شواهد موجود نشان می دهد که مکمل های D-AA ممکن است باعث افزایش باروری در مردان با سطح تستوسترون پایین شود، در حالی که آنها به طور مداوم در مردان با مقادیر نرمال تا زیاد مزایای دیگری ندارند.

مطالعات بیشتر نیاز به بررسی خطرات و مزایای بالقوه طولانی مدت مکمل های D-AA در انسان دارد. {منبع شماره ۱}

جمع بندی

مکمل های (D-aspartic acid - D-AA) ممکن است سطح تستوسترون و باروری در مردان نابارور یا افرادی که تستوسترون پایین دارند ، را بهبود بخشد. با این حال ، دانشمندان در این مرحله به نتیجه قطعی نرسیده اند.

۲. به طور منظم ورزش کنید [۱]

ورزش نه تنها باعث افزایش اعتماد به نفس و عملکرد بدنی می شود - بلکه ممکن است سطح تستوسترون را نیز بالا ببرد.

مطالعات نشان می دهد، مردانی که مرتباً ورزش می کنند، از تستوسترون بالاتر و کیفیت مایع منی بالاتر از مردانی که غیرفعال هستند، برخوردار هستند.

با این حال، شما باید از ورزش بیش از حد اجتناب کنید، زیرا ممکن است تأثیر متضاد داشته باشد و به طور بالقوه سطح تستوسترون را کاهش دهد. مصرف کافی روی ZINK می تواند این خطر را به حداقل برساند.

جمع بندی:

ورزش منظم می تواند باعث افزایش سطح تستوسترون و بهبود باروری شما شود.

۳. به مقدار کافی ویتامین C دریافت کنید [۱]

استرس اکسیداتیو وقتی است که سطح گونه های اکسیژن فعال (ROS) به سطح مضر در بدن برسد.

این اتفاق می افتد که دفاع آنتی اکسیدانی بدن به دلیل بیماری، پیری، شیوه زندگی ناسالم یا آلاینده های زیست محیطی دچار اختلال می شود.

ROS به طور مداوم در بدن تولید می شود، اما سطح آنها در افراد سالم کنترل می شود. مقادیر بالای ROS ممکن است باعث آسیب دیدگی و التهاب بافت و افزایش خطر ابتلا به بیماری مزمن شود.

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد استرس اکسیداتیو و سطح بالای ROS ممکن است منجر به ناباروری در مردان شود.

مصرف کافی آنتی اکسیدان ها ، مانند ویتامین C ، ممکن است به مقابله با برخی از این اثرات مضر کمک کند. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مکمل های ویتامین C باعث بهبود کیفیت مایع منی می شود.

یک مطالعه در مردان نابارور نشان داد که مصرف ۱۰۰۰ میلی گرم مکمل ویتامین C دو بار در روز تا دو ماه باعث افزایش تحرک اسپرم ۹۲٪ و تعداد اسپرم بیش از ۱۰۰٪ می شود. همچنین باعث کاهش ۵۵ درصد نسبت سلولهای اسپرم تغییر شکل یافته شده است.

یک مطالعه مشاهده ای دیگر در کارگران صنعتی هند نشان داد که مصرف ۱۰۰۰ میلی گرم ویتامین C پنج بار در هفته به مدت سه ماه ممکن است از آسیب DNA ناشی از ROS در سلول های اسپرم محافظت کند.

مکمل های ویتامین C همچنین باعث کاهش قابل توجهی تعداد اسپرم و تحرک اسپرم می شود، در حالی که تعداد سلول های اسپرم تغییر شکل یافته را کاهش می دهد.

جمع بندی تمام این یافته ها نشان می دهد که ویتامین C ممکن است به بهبود باروری در مردان نابارور مبتلا به استرس اکسیداتیو کمک کند.

با این حال ، مطالعات کنترل شده قبل از هرگونه ادعای قطعی مورد نیاز است.

جمع بندی:

استرس اکسیداتیو ممکن است منجر به ناباروری در مردان شود. برخی شواهد نشان می دهد که مصرف مکمل های آنتی اکسیدانی مانند ویتامین C ممکن است باعث بهبود باروری شود.

۴- استرس را کنترل کنید و به حداقل برسانید [۱]

استرس ممکن است رضایت جنسی شما را کاهش داده و قدرت باروری شما را مختل کند.

محققان معتقدند هورمون كورتیزول تا حدودی می تواند این عوارض جانبی استرس را توضیح دهد.

استرس طولانی مدت باعث افزایش سطح کورتیزول می شود که تأثیر منفی زیادی بر تستوسترون دارد. وقتی کورتیزول بالا می رود ، سطح تستوسترون تمایل به پایین می آورد.

در حالی که اضطراب شدید و غیر قابل توضیح به طور معمول با دارو درمان می شود، اشکال خفیف تر استرس را می توان با استفاده از تکنیک های متعدد آرامش کاهش داد.

مدیریت استرس می تواند به سادگی پیاده روی در طبیعت، مدیتیشن، ورزش یا گذراندن وقت با دوستان باشد.

تعریف دیگری درباره استرس: استرس عبارت است از وضعیتی هیجانی که معمولا در اثر افزایش نیازها و مطالبات، طی مراحل و رویدادهای زندگی ایجاد می‌شود.

این نیازها ممکن است روانی یا جسمی باشند، و معمولا بیش از توانایی فرد هستند؛ در این صورت، فرد نمی‌تواند با موفقیت از پس آن‌ها بر بیاید.

وجود سطح بالایی از استرس می‌تواند وضعیت سلامتی و تعداد اسپرم‌ها را از حالت مناسب و طبیعی خارج کند؛ بنابراین، کنترل استرس یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای افزایش قدرت باروری به شمار می‌رود.

استرس را می‌توان با استفاده از فنون مختلف کنترل کرد. همیشه می‌توانید این کار را با انجام برخی تمرینات مراقبه (مدیتیشن) آغاز کنید.

مراقبه می‌تواند با تغییر مسیرهای عصبی، فرد را قوی و استرس را کنترل کند.

در هر لحظه که توانستید، یک بار عمیق نفس بکشید؛ این کار ضربان قلب‌ و فشار خون‌تان را پایین می‌آورد و استرس‌تان را کنترل می‌کند.

به علاوه، به اندازه‌ي کافی به بدن‌تان استراحت بدهید. مدتی از فشارها و مشغولیت‌ها روزمره دوری کنید و زمانی را به خودتان اختصاص دهید. بدن آرام یعنی ذهن آرام؛ و هیچ چیز به اندازه‌ي ذهن آرام نمی‌تواند سطح باروری‌تان را افزایش دهد.

البته استرس و اضطراب همیشه بد نیستند. آنها در کوتاه مدت، می توانند به شما در غلبه بر یک چالش یا وضعیت خطرناک کمک کنند.

نمونه هایی از استرس و اضطراب روزمره که همه تجربه می کنیم عبارتند از نگرانی از یافتن شغل، احساس عصبی بودن قبل از انجام یک امتحان بزرگ مثل کنکور یا احساس خجالت در برخی شرایط اجتماعی مثل مهمانی ها و ... .

اگر استرس نداشته باشم چه می شود؟ اگر اضطراب را تجربه نکردیم، ممکن است انگیزه لازم برای انجام کارهایی را که باید انجام دهیم را نداشته باشیم و نتوانیم در زندگی کار را به موقع و درست انجام دهیم. مثل رسیدن به یک جلسه مصاحبه مهم، یا جلسه کنکور و آزمون های سرنوشت ساز زندگی مان.

علائم استرس:

در این قسمت بصورت کوتاه فقط به ذکر چند علامت استرس اشاره می کنیم.

  • درد معده
  • تنش عضلانی
  • سردرد
  • تنفس سریع و پی در پی
  • ضربان قلب سریع
  • تعریق
  • لرزیدن
  • سرگیجه
  • تکرر ادرار
  • تغییر در اشتها
  • مشکل خواب
  • اسهال
  • خستگی

تاثیرات مخرب استرس:

استرس و اضطراب علاوه بر موارد جسمی می تواند باعث علائم روانی یا عاطفی نیز شود. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • احساس عذاب قریب الوقوع
  • وحشت یا عصبی بودن ، خصوصاً در محیط های اجتماعی
  • مشکل در تمرکز
  • خشم غیر منطقی
  • بی قراری

نتیجه گیری

استرس می تواند رضایت جنسی و باروری را کاهش دهد. مدیریت استرس و آرامش باید در دستور کار شما قرار داشته باشد.

۶- روی کافی دریافت کنید [۱]

روی یک ماده معدنی ضروری است که به مقدار زیادی در غذاهای حیوانی از جمله گوشت ، ماهی ، تخم مرغ و صدف موجود است.

به نظر می رسد مصرف کافی روی یکی از سنگ بنای باروری مردان است.

مطالعات مشاهده ای نشان می دهد کمبود روی با سطح تستوسترون پایین، کیفیت پایین اسپرم و افزایش خطر ناباروری مردان همراه است.

همچنین مصرف مکمل های روی باعث افزایش سطح تستوسترون و شمارش اسپرم در افرادی که کم روی دارند وجود دارد.

علاوه بر این ، مکمل های روی ممکن است کاهش سطح تستوسترون که با مقادیر بیش از حد ورزش با شدت زیاد همراه است را کاهش دهد.آزمایشات کنترل شده باید این یافته های مشاهده ای را تأیید کند.

مطالعات متعددی نشان داده‌اند، روی (زینک) به سرعت می‌تواند تعداد اسپرم‌ها را افزایش دهد.

وجود روی (زینک) برای تولید طبیعی اسپرم ضروری است، و هر گونه کمبود این ماده‌ی مهم می‌تواند به کاهش تعداد، ضعف تحرک، و ایجاد مشکل در مورفولوژی اسپرم‌ها منجر شود. برای تامین روی (زینک) مورد نیاز بدن‌تان می‌توانید هر روز از مکمل‌های حاوی روی استفاده کنید، یا این‌که مواد غذایی حاوی این ماده را در رژیم غذایی روزانه‌تان قرار دهید.

برخی مواد غذایی سرشار از روی (زینک) که می‌توانند به سرعت میزان اسپرم را افزایش دهند، عبارت هستند از صدف‌های خوراکی، گوشت، اسفناج، آجیل و دانه‌های خوراکی، و قارچ.

مزایای دیگر مصرف روی

روی برای فرآیندهای بیشماری در بدن مورد نیاز است، از جمله:

  • تقویت ژن انسان
  • بهبود واکنش های آنزیمی
  • تقویت مو و پوست بدن
  • بهبود عملکرد ایمنی
  • بهینه شدن سنتز پروتئین
  • بهینه شدن سنتز DNA
  • التیام بهتر زخم ها
  • رشد و توسعه ساختار ایمنی بدن
  • زینک یک آنتی اکسیدانی بسیار قوی هست
  • افزایش سلامت چشم با مصرف زینک
  • زینک و تاثیر آن بر هورمون های متعادل و افزایش باروری
  • تاثیر زینک در ارتقاء رشد و ترمیم عضلات
  • کمک در جذب مواد مغذی
  • زینک سلامت قلب را ارتقا میدهد

کمبود روی، باروری مردان را تهدید می کند پس مصرف مواد غذایی حاوی روی برای افزایش باروری و تقویت اسپرم از اهمیت خاصی برخوردار است.

غذاهای دارای بالاترین مقدار عنصر روی / زینک:

  • صدف: صدف ، خرچنگ ، صدف ، خرچنگ و صدف
  • گوشت: گوشت گاو ، گوشت خوک ، بره و بیسون
  • مرغ: بوقلمون و مرغ
  • ماهی: سر و صدا ، ساردین ، سالمون و تنها
  • حبوبات: نخود ، عدس ، لوبیای سیاه ، لوبیا کلیه و غیره.
  • آجیل و دانه: تخمه کدو ، گوسفند ، دانه کنف و غیره.
  • محصولات لبنی: شیر ، ماست و پنیر
  • تخم مرغ
  • غلات سبوس دار: جو دوسر ، quinoa ، برنج قهوه ای و غیره.
  • سبزیجات خاصی: قارچ ، کلم ، نخود فرنگی ، مارچوبه و سبزی چغندر

نتیجه گیری:

مصرف مکمل های روی ممکن است سطح تستوسترون را افزایش داده و باروری در مردان با کمبود روی یا نقص روی را بهبود بخشد.

۷- نکات دیگر در ارتباط با تقویت اسپرم [۱]

بسیاری از راهکارها ممکن است به بهبود باروری شما کمک کند، اگرچه عوامل بسیاری وجود دارند.

همچنین به خاطر داشته باشید که باروری و میل جنسی معمولاً با سلامت عمومی شما شانه به شانه زندگی می کند.

به همین دلیل، هر چیزی که سلامت کلی شما را بهبود بخشد، احتمالاً باروری شما را همزمان تقویت می کند.

  • یک سبک زندگی سالم را هدایت کنید: شیوه های ناسالم سبک زندگی سلامت کلی شما ، از جمله باروری را مختل می کند.
  • از دست دادن وزن اضافی: چاقی با ناباروری همراه است. اگر نابارور و چاق هستید ، کاهش وزن باید یکی از اهداف اصلی شما باشد.
  • مصرف الکل خود را محدود کنید: از مصرف زیاد الکل خودداری کنید ، زیرا ممکن است باعث کاهش سطح تستوسترون و اختلال در کیفیت مایع منی شود.
  • به اندازه کافی فولات دریافت کنید: چند مطالعه نشان می دهد که مقدار کم فولات ممکن است کیفیت مایع منی را مختل کند.
  • خواب کافی داشته باشید: خواب کافی برای حفظ سلامتی شما بسیار مهم است. محدود بودن یا خواب بیش از حد نیز به کیفیت ضعیف مایع منی مرتبط است.
  • میان وعده در گردو: به نظر می رسد خوردن بسیاری از غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان مانند گردو به باروری کمک می کند.
  • مکمل ها را در نظر بگیرید: به نظر می رسد مکمل های آنتی اکسیدانی نیز موثر هستند. برخی شواهد نشان می دهد که کوآنزیم Q10 باعث بهبود کیفیت مایع منی می شود.
  • از خوردن بیش از حد سویا خودداری کنید: سویا سرشار از ایزوفلاون است که با کیفیت منی پایین تر همراه است.

نتیجه گیری:

اگر نابارور باشید، بهبود شیوه زندگی یا مکمل های بالا ممکن است به نفع شما باشد. اما شواهد بیشتر این موارد ضعیف است و تحقیقات بیشتری لازم است.

تا بدین جا هرآنچه خواندید از منبع شماره یک برداشته شده است برای احاطه بهتر به موضوع می توانید لینک منبع را نیز دنبال کنید.

تقویت اسپرم از طریق طب سنتی [۲]

در این قسمت شما نیز می توانید لیست گیاهان دارویی را مشاهده نمائید که به تقویت اسپرم در مردان کمک می کند. تمامی آنچه در این قسمت آورده شده است از وب سایت خبرفوری الهام گرفته شده است. برای دسترسی به مطالب به دومین منبع در انتهای این مطلب مراجعه نمائید.

۸- برنج قهوه ای

این نوع برنج به دلیل آنکه منبع خوبی از کربوهیدرات های پیچیده است تخمک گذاری را منظم کرده و باعث باروری می شود. گفتنی است برنج قهوه ای حاوی مقدار زیادی اسید فولیک است، که از نقص لوله عصبی در نوزادان تازه متولد شده پیشگیری میکند. 


ویتامین سی C بالای مارچوبه و تقویت اسپرم غیر قابل چشم پوشی است.

۹- مارچوبه

این سبزی محبوب در رنگ های مختلفی از جمله سبز، سفید و بنفش به چشم می خورد. این ماده در غذاهای سراسر دنیا استفاده می شود، از جمله سالاد های متنوع، ماکارونی و سیب زمینی سرخ کرده، لازانیا و حتی بصورت خام نیز مصرف می گردد.

مارچوبه همچنین از نظر کالری کم و مملو از ویتامین های ضروری مثل ویتامین سی C، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است.

مارچوبه به دلیل داشتن ویتامین سی بالا، می تواند کمک شایانی به تقویت اسپرم بکند. البته در بالا ذکر شد که این تحقیقات میدانی هستند و تحقیقات کنترل شده تکمیلی ای وجود ندارد.

ویتامین C در بدن به دلیل کاهش سطح رادیکال های آزاد قادر خواهد بود قدرت تولید و جنبندگی اسپرم های تولیدی را نیز افزایش دهد. مقادیر بالای ویتامین C در این ماده غذایی آن را به یک محافظ قوی برای جلوگیری از اکسیداسیون اسپرم ها و نیز محافظت از سلامت غشاء سلول های بیضه تبدیل کرده است.

مواد مغذی موجود در مارچوبه

مارچوبه کم کالری است اما دارای ماده مغذی فراوان و چشمگیری است. در واقع ، فقط نیمی از فنجان (۹۰ گرم) مارچوبه پخته شده حاوی مواد زیر می باشد.

  • کالری: ۲۰ 
  • پروتئین: ۲.۲ گرم
  • چربی: ۰.۲ گرم
  • فیبر: ۱.۸ گرم
  • ویتامین C: تقریبا ۱۲٪ از مصرف روزانه
  • ویتامین A: تقریبا ۱۸٪ از مصرف روزانه
  • ویتامین K: تقریبا ۵۷٪ از مصرف روزانه
  • فولات: تقریبا ۳۴٪ از مصرف روزانه
  • پتاسیم: تقریبا ۶٪ از مصرف روزانه
  • فسفر: تقریبا ۵٪ از مصرف روزانه
  • ویتامین E: تقریبا ۷٪ از مصرف روزانه

برخی مزایای استفاده از مارچوبه

  • منبع خوب آنتی اکسیدان ها
  • می تواند سلامت دستگاه گوارش و هضم را بهبود بخشد
  • مارچوبه تضمین کننده یک بارداری سالم است
  • مارچوبه به پایین آمدن فشار خون کمک می کند
  • مارچوبه می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند
  • همچنین مارچوبه از بهترین گزینه ها برای اضافه کردن به رژیم غذایی شما است.

۱۰- برگ های تمشک قرمز 

این گیاه جزو معروف ترین درمانی های طبیعی ناباروری است. برگ های تمشک قرمز به دلیل داشتن میزان زیادی کلسیم به تنظیم هورمون ها کمک قابل توجهی می کند و مشکل اختلالات تخمک گذاری را کم می کند.

متخصصان طب سنتی پیشنهاد می کنند آن را همزمان با شبدر چمنی مصرف کنید. علاوه بر این مصرف برگ های تمشک قرمز باعث جلوگیری از سقط جنین و کاهش خونریزی زمان زایمان می شود.

۱۱- گیاه مریم گلی

یکی دیگر از گیاهان موثر در تقویت جنسی گیاه مریم گلی است. مریم گلی سرشار از هورمون هایی است که قوای جنسی زنانه را تقویت می کند و برای زنانی که با سردمزاجی و کاهش میل جنسی مواجه هستند درمان فوق العاده ای از سوی متخصصان طب سنتی است.

مریم گلی از اکسایش مواد چرب در سیستم عصبی پیشگیری می‌کند و روند تخریب سلول‌های عصبی را به تعویق می‌اندازد. بر اساس نتایج بررسی‌های متعدد، مریم گلی نقش موثری در مقابله با آلزایمر دارد.

مریم گلی باعث تولید فیتواستروژن می‌شود. این گیاه مانع کاهش استروژن در زنان یائسه می‌شود در نتیجه علائم گرگرفتگی در این افراد کمتر مشاهده می‌شود.

مریم گلی به علت خواص ضدعفونی‌کنندگی که دارد سبب تسکین و درمان جراحات سطحی پوست می‌شود؛ این گیاه از تکثیر باکتری‌های تشکیل‌دهنده جرم‌های دندانی و تخریب لثه‌ها جلوگیری می‌کند.

۲ قاشق غذاخوری برگ مریم گلی را در قوری بریزید و آب با دمای ۷۰ یا ۸۰ درجه سانتی‌گراد را به آن اضافه کنید؛ سپس اجازه دهید به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دَم بکشد. این دمنوش تلخ است بنابراین می‌توانید آن را با کمی نبات یا عسل شیرین کنید.

تاثیر زیتون و روغن زیتون بر تقویت اسپرم
ویتامین E موجود در زیتون در مسیر بارداری بسیار مهم است.

۱۲- زیتون و روغن زیتون

منافع سلامتی و پزشکی زیتون عمدتاً به خاطر وجود مواد مغذی، مواد معدنی، ویتامین‌ها و ترکیبات آلی همچون آهن، فیبر، مس، ویتامین E، ترکیبات فنولی، اولئیک اسید و آنتی اکسیدان‌های مختلف است. اجازه دهید نگاهی گذرا به مزایای زیتون بیندازیم. درصدهای مورد نیاز بدن در هر ۱۰۰ گرم زیتون.

این روغن سراسر فایده و خاصیت برای باروری خوبست چرا که روغن زیتون چربی اشباع شده در روغن زیتون التهاب بدن را کاهش می دهد پس توصیه می شود زنان تحت درمان ناباروری روغن زیتون را در رژیم غذایی خود جای دهند. 

در طول مدت شیردهی؛ ویتامین E موجود در خون مادر در غدد پستان جمع می شود، پس در طول تغذیه از طریق پستان ویتامین E ذخیره مادر به نوزاد منتقل می گردد. بنابراین باید مقدار معینی از این ویتامین در طول دوران شیردهی حفظ گردد. ویتامین E را برای نوزادان نابالغ تازه متولد شده با ناتوانی های لوزالمعده یا کبدی نیز تجویز می کنند، زیرا تاثیر مناسبی بر سیستم کبدی-صفرایی می گذارد.

اما روغن زیتون نه تنها اسید چرب های لازم برای رشد نوزاد را فراهم می کند، بلکه نسبت اسیدلینولئیک به اسیدلینولنیک آن (اسید چرب های ضروری) همانند شیر پستان می باشد. اثر مفید اسیدهای روغنی در طول دوران حاملگی باقی می ماند. بعلاوه اسید روغنی در جلوگیری از هیپرکلسترولامیا و سخت شدن شریان ها، که در دوران بچگی شروع می شود، تاثیر بسزایی دارد.

به نظر می رسد این اسید اثر مثبتی بر رشد و سخت کردن استخوان و رشد در طول دوره نوزادی، داشته باشد.ویتامین E می‌تواند فرایندهای سلولی را بهبود بخشد و این خاصیت ویتامین E به هنگام ترکیب آن با چربی‌های سودمند در بالاترین سطح خود قرار می‌گیرد.

ارزش غذایی زیتون

زیتون حاوی ۱۱۵ - ۱۴۵ کالری در هر ۳.۵ اونس (۱۰۰ گرم) یا حدود ۵۹ کالری برای ۱۰ زیتون است. حقایق تغذیه ای برای ۳.۵ اونس (۱۰۰ گرم) زیتون رسیده و کنسرو شده عبارتند از:

  • کالری: ۱۱۵
  • آب: ۸۰٪
  • پروتئین: ۰.۸ گرم
  • کربوهیدرات: ۶.۳ گرم
  • شکر: ۰ گرم
  • فیبر: ۳.۲ گرم
  • چربی: ۱۰.۷ گرم

ویتامین ها و مواد معدنی موجود در زیتون و روغن آن

زیتون منبع خوبی از چندین ویتامین و مواد معدنی است که برخی از آنها هنگام فرآوری اضافه می شوند. ترکیبات مفید این میوه شامل موارد زیر است:

  • ویتامین E: غذاهای گیاهی پر چرب حاوی مقادیر زیادی از این آنتی اکسیدان قدرتمند هستند.
  • آهن: زیتون سیاه منبع خوبی از آهن است که برای انتقال گلبولهای قرمز خون به منظور جابجایی اکسیژن بسیار مهم است
  • فلز مس: این ماده معدنی اساسی اغلب فاقد رژیم غذایی معمولی غربی است. کمبود مس ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد.
  • کلسیم: فراوان ترین ماده معدنی موجود در بدن، کلسیم برای عملکرد استخوان، ماهیچه و عصب ضروری است.
  • سدیم: بیشتر زیتون ها حاوی مقادیر زیادی سدیم هستند زیرا در آب نمک بسته بندی شده اند.

تاثیر سیر بر تقویت اسپرم

۱۳- سیر

یر سرشار از فولیک اسید، ویتامین C، کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و مقدار کمی روی و ویتامین های B2، B1 و B3 است.

سیر از جمله سبزیجاتی است که باعث پیشگیری از بسیاری از سرطان ها می شود. مانع از بروز سرطان روده بزرگ، سینه، معده، پروستات و مثانه می شود.

طبق متون طب سنتی و توصیه متخصصان درمان های گیاهی سیر یکی از بهترین انتخاب های غذایی برای افزایش تولید اسپرم ها و تقویت اسپرم های تولیدی است برای رسیدن به تأثیرات کمکی سیر در این زمینه شروع مصرف با ۱ تا ۲ حبه سیر در روز می تواند مناسب باشد.

البته اگر با بوی سیر مشکل دارید بدانید که بوی سیر با جویدن کاهو، جعفری یا خوردن شیر، سیب یا عسل رفع می شود. همچنین گذاشتن مقداری چای خشک در دهان و قورت دادن آن می تواند تا قسمت عمده ای مشکل خوردن سیر را حل کند.

مواد معدنی موجود در سیر

سیر ماده ای بسیار مغذی اما کم کالری است. سیر فوق العاده مغذی است. یک میخک (۳ گرم) سیر خام حاوی لیست مواد زیر است:

  • منگنز: ۲٪ از ارزش روزانه (DV)
  • ویتامین B6: 2٪ از DV
  • ویتامین C: 1٪ DV
  • سلنیوم: ۱٪ DV
  • فیبر: ۰.۶ گرم
  • مقادیر قابل توجهی کلسیم ، مس ، پتاسیم ، فسفر ، آهن و ویتامین B1
  • این دارای ۴.۵ کالری ، ۰.۲ گرم پروتئین و ۱ گرم کربوهیدرات است.

سیر همچنین حاوی مقادیر کمی از مواد مغذی دیگر است. در حقیقت ، تقریباً تقریباً تقریباً همه چیز مورد نیاز شما را شامل می شود.

کنگر فرنگی یا آرتیشو

یکی از گیاهان موثر در تقویت جنسی کنگر فرنگی است و بدون شک آرتیشو یکی از سبزیجاتی است که بیشترین خواص محرک جنسی را دارد، این ماده ی غذایی برای تقویت قوای جنسی افراد بسیار موثر است.

کاهش چربی خون و پیشگیری از حوادث قلبی عروقی از خواص کنگر فرنگی است. در حقیقت ماده سينارين که در عصاره برگ کنگر وجود دارد، باعث کاهش کلسترول خون می شود. تحقيقات نشان داده است که این ماده همچنین باعث کاهش سطح تری گليسيريد خون نيز می شود.

اما از تاثیرات دیگر آرتیشو بر سلامت بدن نمی تواند گذشت.

تاثیر فراوان آرتیشو بر فشار خون: عصاره کنگر فرنگی ممکن است به افراد مبتلا به فشار خون بالا کمک کند. یک مطالعه در ۹۸ مرد مبتلا به فشار خون بالا نشان داد که مصرف عصاره کنگر فرنگی روزانه به مدت ۱۲ هفته ، فشار خون دیاستولیک و سیستولیک را به طور متوسط ۲.۷۶ و ۲.۸۵ میلی متر جیوه کاهش می دهد. اینکه چگونه عصاره کنگر فرنگی فشار خون را کاهش می دهد ، کاملاً درک نشده است.

تاثیر آرتیشو بر سلامت کبد: عصاره برگ کنگر فرنگی ممکن است کبد شما را از آسیب محافظت کرده و رشد بافت جدید را تقویت کند. همچنین باعث افزایش تولید صفرا می شود که این به حذف سموم مضر از کبد شما کمک می کند. در یک مطالعه ، عصاره کنگر فرنگی به موش های صحرایی دارای آسیب کبدی داده شد که توانست منجر به سطح آنتی اکسیدان بالاتر و عملکرد بهتر کبد بشود. 

تاثیر آرتیشو بر سلامت دستگاه گوارش: کنگر فرنگی منبع بسیار خوب فیبر است که می تواند با تقویت باکتری های مفید روده، کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان های روده، کاهش یبوست و اسهال به سیستم هضم شما کمک کند.

آرتیشو می تواند علائم سندرم روده تحریک پذیر را تسکین دهد: سندرم روده تحریک پذیر (IBS) شرایطی است که بر دستگاه گوارش شما اثر می گذارد و می تواند باعث درد معده ، گرفتگی ، اسهال ، نفخ ، یبوست و نفخ شکم شود. عصاره برگ کنگر فرنگی ممکن است با کاهش اسپاسم ماهیچه ها ، متعادل کردن باکتری های روده و کاهش التهاب به درمان علائم IBS کمک کند. با این وجود برای بررسی کامل تر نیاز تحقیقات بیشتری است.

آرتیشو به کاهش قند خون کمک می کند: برخی شواهد نشان می دهد که کنگر فرنگی و عصاره برگ کنگر فرنگی ممکن است قند خون را کاهش دهد. با این حال ، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

تاثیر هل بر تقویت اسپرم

هل

طبع هل گرم و خشک است. هل پی از زعفران و وانیل به عنوان یکی از گران قیمت ترین ادویه های جهان شناخته می شود، از هل به عنوان چاشنی‌ در تهیه انواع نان‌ها، شیرینی‌ ها و مربا ها استفاده می شود.

دانه هل غنی از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف از جمله نیاسین، پیریدوکسین، ریبوفلاوین، تیامین، ویتامین A، ویتامین C، سدیم، پتاسیم، کلسیم، مس، آهن، منگنز، منیزیم، فسفر و روی می باشد.

یکی دیگر از مواد غذایی موثر در تقویت جنسی هل است به این علت که همانند ادویه هایی مثل کاری، زیره، زردچوبه و گشنیز جریان خون را تحریک و بیشتر می کند و به همین دلیل انرژی جنسی شما را بالا می برد.

مزایای استفاده از هل

در این قسمت چند مزیت خوردن هل سبز را می توانید مشاهده کنید:

  • بهبود سلامت گوارشی با هل
  • هل برای کمک به پیشگیری از سرطان
  • تقویت سلامت قلب از خواص هل
  • دارا بودن خواص دیورتیکی از خواص هل
  • هل برای کمک به مبارزه با افسردگی
  • هل برای مبارزه با آسم
  • هل برای کمک به درمان دیابت
  • بهبود سلامت دهان از خواص هل
  • افزایش اشتها با استفاده از هل
  • پایین آوردن فشار خون با هل
  • تقویت سلامت یکی از خواص هل
  • درمان سکسکه از خواص هل
  • هل برای کمک به درمان گلودرد
  • هل از لخته شدن خون جلوگیری می کند

ویتامین E

ویتامین E یک آنتی اکسیدان است. این ممکن است به محافظت از سلول های شما در برابر آسیب منجر شود.

این ماده مغذی اساسی به طور طبیعی در بسیاری از غذاها رخ می دهد. به عنوان یک مکمل رژیم غذایی نیز موجود است. بعضی اوقات ، در غذاهای فرآوری شده است. ویتامین E محلول در چربی است. این بدان معناست که بدن شما در صورت نیاز از آن ذخیره کرده و از آن استفاده می کند.

اصطلاح "ویتامین E" هشت ترکیب مختلف را توصیف می کند که آلفا توکوفرول فعال ترین آن در انسان است.

اسپرم های دارای قدرت باروری بالا ، حاوی مقدار زیادی ویتامین E می باشند. همچنین ویتامین E برای جلوگیری از اکسید شدن روغن های گیاهی با چند پیوند دوگانه رژیم غذایی در بدن مورد نیاز است. بدن مردان و زنان به حدود ۱۰ میلی گرم ویتامین E درروز نیازمند می باشند.

برای جذب ویتامین ای مناسب و البته طبیعی بهتر است مواردی که نام برده شده است را در برنامه غذایی خود بگنجانید ، این مواد شامل :بادام ، فندق و سایر مغزها مانند بادام زمینی نیز از منابع خوب ویتامین E محسوب می شوند.

تخم آفتابگردان و روغن زیتون نیز حاوی ویتامین E می باشد.جوانه گندم ، سیب زمینی شیرین و آواکادو نیز دارای مقادیر بالایی ویتامینE می باشد.

    ویتامین B

    خانواده ویتامین B از هشت ویتامین B مختلف زیر تشکیل شده است:

    • B-1 (تیامین)
    • B-2 (ریبوفلاوین)
    • B-3 (نیاسین)
    • B-5 (اسید پانتوتنیک)
    • B-6 (پیریدوکسین)
    • B-7 (بیوتین)
    • B-9 (اسیدفولیک)
    • B-12 (کوبالامین)

    هر یک از این ویتامین های اساسی در عملکرد کلی بدن شما نقش دارند. در ادامه بخوانید تا در مورد این که این مواد مغذی به شما چه فایده ای دارند ، چقدر به شما نیاز دارند ، آیا باید از مکمل ها استفاده کنید، و بیشتر بدانید.

    در این قسمت برخی از فواید ویتامین B را با شما مرور خواهیم کرد:

    • سلامت سلول
    • رشد گلبول های قرمز
    • سطح انرژی
    • تقویت بینایی چشم
    • عملکرد سالم مغز
    • هضم بهتر خوب
    • بالا بردن اشتهای سالم (نه کاذب) در افراد
    • عملکرد مناسب سیستم عصبی بدن
    • تنظیم هورمون ها و تولید کلسترول
    • سلامت قلبی عروقی بدن
    • بهبود ساختار عضلانی بدن

    لیست غذاهایی که دارای ویتامین B هستند

    در اینجا لیستی از غذاهای ویتامین B-12 برای کمک به شما در رسیدن به اهداف تغذیه ای شما آورده شده است:

    • صدف: ۸۴.۱ میکروگرم در هر نصف فنجان
    • جگر گاو: ۷۰.۷ میکروگرم در هر نصف فنجان
    • غلات غنی شده صبحانه: ۶.۰ میکروگرم در هر نصف فنجان
    • ماهی قزل آلا: ۴.۸ میکروگرم در هر نصف فنجان
    • قزل آلا: ۳.۵ میکروگرم در هر نصف فنجان
    • شیر: ۱.۲ میکروگرم در هر فنجان
    • ماست: ۱.۱ میکروگرم در هر فنجان
    • ژامبون: ۰.۶ میکروگرم در هر نصف فنجان
    • تخم مرغ: ۰.۶ میکروگرم در هر تخم مرغ جوش شده
    • سینه مرغ: ۰.۳ میلی گرم در هر نصف فنجان

    ویتامین های گروه B در حفظ سلامتی و بهزیستی نقش اساسی دارند. به عنوان ساختمان های بدن سالم، ویتامین های B تأثیر مستقیمی بر سطح انرژی، عملکرد مغز و متابولیسم سلولی شما دارند.

    ویتامین B12 در مردانی که اسپرم کافی ندارند، موثر است. ویتامین های گروه ب در تقویت قوای جنسی زنان و مردان نقش دارند.از ویتامین های گروه B، تیامین(B1)، ریبوفلاوین (B2) و نیاسین (B3) بسیار حایز اهمیت می باشند.

    این ویتامین همچنین باعث ساخته شدن هورمون های جنسی می شود. مصرف نیاسین نیم ساعت قبل از فعالیت جنسی، هیجان جنسی را افزایش می دهد.ویتامین B6 از افزایش میزان پرولاکتین که خود باعث کاهش میل جنسی می شود، جلوگیری می کند و باعث افزایش باروری در زنان می گردد. منابع سرشار از ویتامین های گروه B عبارت اند از نان و غلات سبوس دار، تخم مرغ، حبوبات (نخود و لوبیا و..)، محصولات سویا، ماهی سالمون و دیگر ماهی های آزاد، آجیل، بروکلی، گوشت کم چرب و موز.

    موز دارای آنزیم بروملین (Bromelain) است که در تقویت نیروی جنسی مردان موثر است. همچنین موز، سرشار از پتاسیم و ویتامین های گروه B می باشد. باید توجه داشت که مصرف نوشیدنی های الکلی باعث از بین رفتن ویتامین های گروه B می شوند.

    اهمیت اسید فولیک 

    اسید فولیک فرم مصنوعی فولات است ، یک ویتامین محلول در آب که به عنوان ویتامین B9 نیز شناخته می شود.

    این ماده به طور طبیعی در مواد غذایی ایجاد نمی شود اما اغلب به مکمل ها و محصولات دانه تصفیه شده مانند نان و غلات اضافه می شود.

    از آنجا که اسیدفولیک با فولات طبیعی متفاوت است، قبل از استفاده از بدن شما می تواند به شکل فعال تبدیل شود.

    ژنتیک شما در تبدیل سریع این تبدیل تأثیر می گذارد، بنابراین اسیدفولیک یک موضوع داغ در تحقیقات فعلی تغذیه است.

    از آنجا که اسید فولیک نوعی ویتامین B9 است ، بنابراین در رژیم غذایی لازم نیست.

    در عوض، می توانید از طریق مواد غذایی ، فولات - شکل طبیعی B9 - مصرف کنید.

    با این حال ، تحقیقات نشان می دهد که بیشتر مردم به اندازه کافی غذاهای غنی از فولات را برای تأمین نیازهای خود نمی خورند.

    به همین دلیل ، بسیاری از کشورها ، از جمله ایالات متحده و کانادا، اکنون اسید فولیک را به محصولات دانه تصفیه شده، مانند آرد سفید، نان و غلات اضافه می کنند.

    در آمریكا ، این عمل باعث افزایش مصرف فولات ۲۸٪ و كاهش ضعف فولات - كه با میزان فولات در گلبولهای قرمز اندازه گیری می شود - از ۳۹٪ به كمتر از ۴٪ از جمعیت شده است.

    مصرف اسید فولیک برای مردان و زنان ضروری است. برای بهره مندی از این ویتامین تغذیه شما باید شامل:سبزیجات سبز، غلات، حبوبات و پرتقال، می توانید از قرص های مکمل نیز استفاده کنید.

    ویتامین D

    ویتامین D یکی دیگر از مواد مغذی است که ممکن است سطح تستوسترون شما را تقویت کند.

    یک مطالعه مشاهده ای نشان داد که مردان با کمبود ویتامین D به احتمال زیاد سطح تستوسترون پایینی دارند.

    یک مطالعه کنترل شده در ۶۵ مرد با سطح تستوسترون پایین و کمبود ویتامین D این یافته ها را تأیید کرد. مصرف ۳۰۰۰ IU ویتامین D3 هر روز به مدت یک سال، سطح تستوسترون آنها را حدود ۲۵٪ افزایش داده است.

    علاوه بر این، سطح بالای ویتامین D با تحرک بیشتر اسپرم مرتبط است، اما شواهد متناقض است.

    ویتامین D گاهی اوقات "ویتامین آفتاب" خوانده می شود زیرا در واکنش به نور خورشید در پوست شما تولید می شود. این یک ویتامین محلول در چربی در یک خانواده از ترکیبات است که شامل ویتامین های D-1 ، D-2 و D-3 است.

    بدن شما مستقیماً در معرض نور خورشید بدن ویتامین D را تولید می کند. همچنین می توانید آن را از طریق برخی غذاها و مکمل ها دریافت کنید تا از میزان کافی ویتامین در خون خود اطمینان حاصل کنید.

    ویتامین D چندین کاربرد مهم دارد. شاید حیاتی ترین تنظیم جذب کلسیم و فسفر و تسهیل عملکرد سیستم ایمنی طبیعی بدن است.

    دریافت مقدار کافی ویتامین D برای رشد طبیعی استخوان ها و دندان ها و همچنین مقاومت در برابر بیماری های خاص بسیار لازم است.

    تحقیقات و مطالعات ثابت کرده است که مصرف همزمان ویتامین E و D3 باعث افزایش شانس باروری در زنان می شود.بررسی ها ثابت کرده است که اصلاح کمبود ویتامینD3، شانس لانه گزینی جنین و همچنین دو قلویی را افزایش می دهد. 

    چند مزیت دیگر از ویتامین D را در این قسمت برای شما بیان می کنیم

    • مبارزه با بیماری ها
    • مبارزه با افسردگی
    • مبارزه با افزایش وزن و کمک به کاهش وزن

    عوامل زیادی می توانند بر توانایی شما در دریافت مقادیر کافی ویتامین D از طریق خورشید تأثیر بگذارند. این عوامل عبارتند از:

    • زندگی در منطقه ای با آلودگی زیاد
    • استفاده مکرر از ضد آفتاب
    • وقت بیشتری را در داخل خانه بگذارانید
    • زندگی در شهرهای بزرگ با ساختمان های بلند که مانع از رسیدن نور خورشید به شما می شوند
    • داشتن پوستی تیره تر (هرچه سطح ملانین بالاتر باشد، ویتامین D پوست کمتری جذب می کند.)

    این عوامل توانسته به افراد بسیاری با کمبود ویتامین D کمک می کند. به همین دلیل مهم است که علاوه بر نور خورشید، مقداری از ویتامین D را از منابع دریافت کنید.

    علائم کمبود ویتامین D در بزرگسالان شامل موارد زیر است:

    • خستگی، درد و احساس کلی خوب نبودن
    • درد شدید استخوان یا ماهیچه یا ضعف بدنی که ممکن است باعث صعود در پله ها یا بلند شدن از زمین یا صندلی باشد
    • پوکی استخوان که منجر به ویژه در پاها، لگن و باسن شود

    نتیجه گیری:

    مصرف مکمل های ویتامین D ممکن است باعث افزایش سطح تستوسترون در مردانی با کمبود ویتامین D با سطح تستوسترون پایین شود.

    ویتامین سی 

    ویتامین C یک ویتامین اساسی است به این معنی که بدن نمی تواند آن را تولید کند. با این وجود ، این نقش بسیاری در بدن شما دارد و با مزایای چشمگیر سلامتی بدن شما گره خورده است.

    این گیاه محلول در آب است و در بسیاری از میوه ها و سبزیجات از جمله پرتقال ها ، توت فرنگی ها ، میوه کیوی ، فلفل های زنگ زده ، کلم بروکلی ، کلم و اسفناج یافت می شود.

    میزان توصیه شده روزانه ویتامین C برای خانم ها ۷۵ میلی گرم و برای آقایان ۹۰ میلی گرم است.

    در حالی که معمولاً توصیه می شود ویتامین C را از غذاها دریافت کنید، بسیاری از افراد برای رفع نیازهای خود به سمت مکمل ها می روند.

    همانطور که در موارد بالا هم گفته شد این ویتامین اگر به میزان مناسبی مصرف شود، موجب افزایش سلامتی و پس از آن باروری و سطح هورمون های حیاتی نیز می شود. زنانی که روزانه ویتامین سی مصرف می کنند، پروژسترون های بیشتری دارند درست همان هورمونی که برای تولید مثل ضروری است.

    در اینجا ۷ مزیت اثبات شده علمی از مصرف مکمل ویتامین C ارائه شده است.

    • آنتی اکسیدان قوی که می تواند خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش دهد
    • ممکن است به نبرد فشار خون بالا کمک کند
    • با عوامل خطر بیماریهای قلبی می جنگید و احتمالاً خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را کاهش می دهد
    • می تواند سطح اسید اوریک خون را کاهش داده و به جلوگیری از حملات نقرس کمک کند
    • باعث جذب بهتر آهن در بدن می شود
    • با بهبود عملکرد سلولهای سفید خون، ایمنی بدن نیز افزایش پیدا می کند.
    • از حافظه و قدرت آن محافظت می کند

    گوجه فرنگی

    با وجود اینکه از نظر گیاه شناسی یک میوه است، به طور کلی مانند یک سبزی خورده می شود و تهیه می شود.

    گوجه فرنگی منبع اصلی رژیم غذایی آنتی اکسیدان لیکوپن است که با بسیاری از مزایای سلامتی از جمله کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان در ارتباط است.

    آنها همچنین منبع عالی ویتامین C ، پتاسیم ، فولات و ویتامین K هستند.

    معمولاً هنگام بالغ شدن قرمز ، گوجه فرنگی همچنین می تواند در رنگ های مختلفی از جمله زرد ، نارنجی ، سبز و بنفش ایجاد شود. علاوه بر این ، بسیاری از گونه های گوجه فرنگی با شکل ها و طعم های مختلف وجود دارد.

    متخصصان تغذیه می گویند :آقایانی که می خواهند بچه دار شوند و یا قدرت جنسی خود را افزایش دهند حتما باید از انواع و اقسام میوه ها و سبزیجات، حداقل ۵ وعده در روز، استفاده کنند.آنتی اکسیدان های گلوتاتیون و کریپتوکسانتین، که بیشتر در سبزیجات، گوجه فرنگی، فلفل و پرتقال وجود دارد، قدرت و سلامت اسپرم را تضمین می کند.

    میزان آب گوجه فرنگی در حدود ۹۵٪ است و ۵٪ دیگر بیشتر از کربوهیدرات ها و فیبر تشکیل شده است.

    در اینجا مواد مغذی موجود در یک گوجه فرنگی خام کوچک (۱۰۰ گرمی) آورده شده است.

    • کالری: ۱۸
    • آب: ۹۵٪
    • پروتئین: ۰.۹ گرم
    • کربوهیدرات ها: ۳.۹ گرم
    • شکر: ۲.۶ گرم
    • فیبر: ۱.۲ گرم
    • چربی: ۰.۲ گرم
    تاثیر آواکادو بر تقویت اسپرم
    تاثیر آواکادو بر تقویت اسپرم

    آواکادو

    این میوه به دلیل دارا بودن مواد مغذی بسیار ارزشمند و طعم خوب و بافت غنی به ظرف غذاهای مختلفی مثل سالاد می تواند اضافه شود.

    این روزها، آووکادو به یک غذای فوق العاده محبوب در بین افراد مطلع و حساس به سلامتی تبدیل شده است. 

    انواع مختلف آووکادو وجود دارد که از نظر شکل و رنگ متفاوت هستند.

    یک میوه با چندین خاصیت برای تقویت اسپرم و تخمدان ؛ از آنجایی که آووکادو سرشار از ویتامین E، ویتامین B6، و فولیک اسید است، افزایش تحرک و جنبندگی اسپرم با مصرف آووکادو، آن را به ماده غذایی مناسب برای افزایش باروری تبدیل کرده است. 

    در اینجا برخی از مغذی ترین مواد موجود در یک آواکادو با وزن ۳.۵ اونس (۱۰۰ گرم) را مشاهده خواهید کرد:

    • ویتامین K کا: تقریبا ۲۶٪ از ارزش روزانه غذایی شما
    • فولات DV: تقریبا ۲۰٪  از ارزش روزانه غذایی شما
    • ویتامین C: تقریبا ۱۷٪ از ارزش روزانه غذایی شما 
    • پتاسیم: ۱۴٪ از ارزش روزانه غذایی شما
    • ویتامین B5: تقریبا ۱۴% از ارزش روزانه غذایی شما
    • ویتامین B6: تقریبا ۱۳٪ از ارزش روزانه غذایی شما
    • ویتامین E: تقریبا ۱۰% از ارزش روزانه غذایی شما
    • همچنین آواکادو رسیده حاوی مقادیر کمی منیزیم، منگنز، مس، آهن، روی، فسفر و ویتامین های A ،B1 (تیامین)، B2 (ریبوفلاوین) و B3 (نیاسین) است.
    تاثیر موز بر تقویت اسپرم
    تاثیر موز بر تقویت اسپرم

    تاثیر موز

    میوه پرخاصیت موز سرشار از آنزیمی به نام "بروملین" است. آنزیمی که نقش مهمی در تنظیم هورمون های مردانه دارد. این میوه سرشار از ویتامین B1، ویتامین A، و ویتامین C است که با افزایش استقامت و پایداری اسپرم ها قدرت باروری را در مردان افزایش می دهد.

    موز نیز از جمله‌ی مواد غذایی مفیدی است که می‌تواند به سرعت تعداد اسپرم را افزایش دهد. باید موز را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید، زیرا این میوه غنی از مواد مغذی مختلفی است.

    مصرف موز نه تنها تولید اسپرم را افزایش می‌دهد، بلکه سطح سلامتی و تناسب اندام را نیز بهبود می‌بخشد.

    موز حاوی آنزیمی به نام بروملین است که برای تنظیم هورمون‌های جنسی بسیار ضروری است. وجود بروملین در بدن به افزایش تعداد اسپرم‌ها منجر می‌شود.

    به علاوه، موز حاوی ویتامین A، ویتامین B، و ویتامین C است؛ بنابراین، مصرف این میوه به صورت مستقیم یا استفاده از آن در تهیه‌ی اسموتی می‌تواند برای حفظ سلامت بدن‌تان بسیار مفید باشد.

    تاثیر انار بر تقویت اسپرم
    آنتی اکسیدان موجود در انار باعث تقویت اسپرم می شود.

    مصرف انار

    انار منبعی غنی از آنتی‌اکسیدان است. این آنتی‌اکسیدان‌ها مسئول به دام انداختن گونه‌های واکنش پذیری از اکسیژن هستند که به عنوان محصول جانبی فرایندهای مختلف متابولیسم (سوخت و ساز) در بدن ایجاد می‌شوند.

    به علاوه، این آنتی‌اکسیدان‌ها به طور موثر باعث کاهش ماده‌ای به نام مولان‌دی‌آلدهید در بدن می‌شوند؛ وجود این ماده در بدن برای اسپرم مضر است.

    انار علاوه بر آن‌که به عنوان یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای تقویت باروری به شمار می‌رود، فواید بسیاری نیز برای سلامتی به همراه دارد.

    این فواید شامل بهبود گردش خون، افزایش انرژی، و پیشگیری از بیماری‌ها می‌شود. در صورت تمایل به نوشیدن آب انار، از مصرف محصولات حاوی قند اضافه پرهیز کنید.

    گردو و بادام

    مصرف روزانه ۲ عدد گردو در روز می تواند مناسب باشد. از دوره ی باستان این اعتقاد وجود دارد که بادام میل جنسی را افزایش می دهد. در سال ۲۰۰۷، محققان ایتالیایی اعلام کردند عملکرد و قوای جنسی زنانی که از سندرم متابولیک رنج می برند پس از دو سال مصرف بادام، میوه و سبزیجات، آجیل، مغزها و دانه های کامل و روغن زیتون بهبود یافته است.

    گردو و بادام یا بصورت کلی تر آجیل ها تاثیر فراوانی بر افزایش قوای جنسی افراد دارند.

    ما سعی کرده ایم تمام آنچه نیاز است درباره تقویت اسپرم بدانید را از منابع مختلف جمع آوری کرده ایم. جلوی هر تیتر شماره آن منبع ذکر شده است برای کسب اطلاعات بیشتر به منابع رجوع کنید.

    ورزش از عوامل مهم در تقویت اسپرم است
    تمرینات هوازی به بهتر شدن سلامت بدن و صد البته تقویت اسپرم کمک می کند

    تقویت اسپرم با ورزش هوازی (ایروبیک) [۳]

    ایروبیک ،به فعالیت هوازی اطلاق می شود که در آن ها شدت تمرین با لا و مدت تمرین کم است .فعالیتی است که حداقل ۱۰تا ۱۲ دقیقه با حالت ریتمیک و موزون به طول می انجامد و عضلات بزرگ بدن را به کار می گیرد. این فعالیت در شرایطی انجام می شود که سرعت وشدت تمرین قابل تحمل است و نیاز بدن به اکسیژن برای مدتی افزایش می یابد.

    ورزش هایی مانند پیاده روی ،شنا دو،دوچرخه سواری ،کوه نوردی پله ای ،اسکی در مناطق کوهستانی ،اسکیت ،انواع حرکات موزون و قالب های مختلف تنیس به صورت متناوب (راکت بال ،اسکواش) از جمله ورزش های ایروبیک یا هوازی می باشند.

    انجام تمرینات هوازی (ایروبیک) یکی از ساده‌ترین و در عین حال موثرترین درمان‌های خانگی برای افزایش تولید اسپرم به شمار می‌رود.

    شرکت‌ در تمرینات هوازی می‌تواند به بهبود کلی وضعیت بدن کمک کند.

    این تمرینات به کاهش استرس و بهبود متابولیسم (سوخت و ساز) بدن نیز کمک می‌کنند. هر دوی این عوامل مستقیما در افزایش تولید اسپرم تاثیرگذار هستند.

    به علاوه، این روش درمانی باعث می‌شود بافت‌های بدن اکسیژن بیش‌تری دریافت کنند.

    ۳. خودداری از دوچرخه‌سواری به میزان زیاد [۳]

    مطالعات متعددی نشان داده‌اند، دوچرخه‌سواری به میزان زیاد، به خصوص دوچرخه‌سواری استقامت، می‌تواند میزان باروری را در مردان کاهش دهد.

    طی مطالعه‌ای که در آن، ویژگی‌های اسپرم نظیر حجم منی و تعداد، پایداری، تحرک، و مورفولوژی اسپرم به طور مفصل مورد ارزیابی قرار گرفت، پژوهشگران منی گروهی از مردان را تحلیل کردند.

    طبق نتایج این مطالعه، دوچرخه‌سواران در مقایسه با گروه کنترل، به اندازه‌ي قابل توجهی دارای نسبت اسپرماتوزون (با مورفولوژی طبیعی) کم‌تری بودند.

    دلیل این مسئله، فشار وارده بر بیضه‌ها در اثر لباس‌های تنگ این ورزشکاران و افزایش دمای بیضه‌ها عنوان شده است؛ این وضعیت می‌تواند توانایی بیضه‌ها را در تولید اسپرم با کیفیت کاهش دهد.

    پس در مجموع اینکه آیا دوچرخه‌سواری در مردان به واقع باعث اختلال نعوظ می‌شود یا نه مورد بحث بوده است. نتایج بررسی‌ها در این مورد متناقض است. 

    اما به یقین، زین دوچرخه می‌تواند اعصاب و عروق خونی در میان‌دوراه (ناحیه میان دستگاه تناسلی خارجی و مقعد) را تحت فشار قرار دهد و بی‌حسی میان‌دوراه یک مشکل شایع در دوچرخه‌سواران است. 

    پهن بودن زین دوچرخه در قسمت عقب به‌ طوری که از استخوان‌های نشمینی گاه حمایت کند،‌ ممکن است مفید باشد. 

    هر ۱۰ دقیقه یک بار، توقف دوچرخه‌‌سواری برای چند ثانیه نیز توصیه می‌شود. پایین آوردن زین هم مفید خواهد بود.

    البته یک تحقیق دیگر نشان داده است مردانی که بیش از ۹ ساعت در هفته  دوچرخه سواری  می کنند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند.

    تیم تحقیقاتی از دانشگاه کالج لندن که این پژوهش را انجام داده است می گوید: تحقیق ما که روی بیش از ۵۲۰۰ دوچرخه سوار بود، نشان داد کسانی که بیش از ۵۰ سال دارند  و بیش از ۹ ساعت در هفته دوچرخه سواری می کنند، پنج برابر بیشتر به سرطان پروستات مبتلا می شوند. 
    البته نتایج این تحقیق نیاز به بررسی بیشتری دارد.

    ۴. تقویت اسپرم با خنک نگه داشتن بیضه‌ها [۳]

    بیضه های شما اندام هایی به شکل بیضی شکل هستند که تولید اسپرم در آن ها اتفاق می افتند.

    در حالت ایده آل، تولید اسپرم در دمای ۳۷ درجه فارنهایت (۳ درجه سانتیگراد) کمی کمتر از دمای طبیعی بدن رخ می دهد.

    اما بیضه های شما نیز می تواند برای تولید اسپرم بسیار سرد شود. دمای سرد باعث بالا آمدن بیضه ها به سمت بدن شود.

    دوش گرم یا گرمای زیاد که باعث افزایش دمای بدن می شود به نوبه خود باعث آویزان شدن بیضه های شما می شود.

    با این حال ، هنگامی که درجه حرارت محیط خیلی گرم می شود، به کیفیت اسپرم آسیب می رساند.

    به طور خاص ، تعداد اسپرم و تحرک اسپرم (توانایی اسپرم در شنا و رسیدن به تخمک برای بارور شدن) با گرمای بدن می تواند کاهش یابد.

    آویزان بودن بیضه‌ها و دور بودن آن‌ها از بدن دلیل مهمی دارد؛ بیضه‌ها دائما نیازمند تنظیم دما هستند.

    سلول‌های اسپرم موجود در بیضه‌ها به شدت به تغییر دما حساس هستند، و در صورت قرار داشتن در معرض گرمای بیش از اندازه، به سرعت از بین می‌روند.

    به دلایل مختلفی ممکن است دمای بیضه‌ها بیش از حد افزایش یابد. از جمله‌ی این دلایل می‌توان به حمام داغ، سونا، عفونت، لباس‌های زیر بسیار تنگ، لباس‌هایی با پارچه‌های مصنوعی، و نشستن طولانی مدت در محیط گرم اشاره کرد.

    در برخی از مشاغل، نظیر رانندگی تاکسی یا کامیون، احتمال افزایش بیش از حد دما در بیضه‌ها وجود دارد؛ زیرا در این مشاغل، فرد باید برای مدت زمان طولانی روی صندلی بنشیند.

    اجتناب از عوامل افزایش دمای بیش از اندازه‌ي بیضه‌ها می‌تواند به پیشگیری از کاهش تعداد اسپرم و بروز ناباروری ناشی از آن کمک کند.

    جهت حفظ دمای مناسب بیضه‌ها، از قرار گرفتن بیش از اندازه در سونا و حمام داغ خودداری کنید، و لباس‌های زیری بپوشید که از پنبه یا الیاف طبیعی ساخته شده باشد.

    دوچرخه‌سواری مرتب و بیش از اندازه یا پوشیدن لباس‌های تنگ می‌توانند به طور موقت دمای بیضه‌ها را افزایش دهند.

    هم‌چنین مردان باید از قرار دادن لپ‌تاپ روی ران‌ها، به گونه‌ای که حرارت باتری و کل دستگاه دائما به سمت بیضه‌ها باشد، نیز خودداری کنند.

    اگر درجه حرارت گرم تعداد اسپرم ها را کاهش دهد، آیا خنک شدن بیضه های شما اثر متضادی خواهد داشت، و تعداد و کیفیت اسپرم ها را افزایش می دهد؟

    افزایش تعداد اسپرم ها با استفاده از بسته های یخ یا تجهیزات خنک کننده پیچیده تر در اطراف بیضه ها توسط افراد زیادی در طی سال ها مورد آزمایش قرار گرفته است.

    محققان پزشکی همچنین این روش را برای کمک به زوج های نابارور بررسی کرده اند. مطالعاتی که در سال های مختلف انجام شده است، نشان داده است که خنک نگه داشتن بیضه در حقیقت برای بعضی از مردان مفید است.

    با این وجود ، هیچ کارآزمایی بالینی متمرکزی برای حمایت از این درمان انجام نشده است.

    ما در مطلب دیگری به بررسی کامل روش های نگه داری مناسب بیضه ها در برابر هوای گرم می پردازیم.

     

      ۶. تقویت اسپرم با حفظ آبرسانی به بدن [۳]

      نوشیدن آب یکی دیگر از درمان‌های خانگی ضروری برای تقویت نیروی باروری در مردان به شمار می‌رود. آب می‌تواند متابولیسم (سوخت و ساز) را در هر یک از سلول‌های زنده‌ی بدن به طور طبیعی حفظ کند.

      یک مرد معمولی باید در هر روز حدود ۴ لیتر مایعات مصرف کند، تا از بروز کم آبی در بدن‌اش پیشگیری کند؛ زیرا کم آبی می‌تواند به کاهش تعداد و تحرک اسپرم منجر شود.

      منی مایعی است بر پایه‌ی آب، که باید از بدن خارج شود. آب می‌تواند سلول‌های اسپرم را تغذیه و حفظ کند، و آن‌ها را در فرایند انزال از بدن مرد خارج کند.

      یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش حجم اسپرم، حفظ آبرسانی به بدن است؛ زیرا در صورت بروز کم آبی در بدن مرد، کیفیت منی دچار اختلال می‌شود و احتمال بارداری زن نیز کاهش می‌یابد.

      برای جبران آب از دست رفته از بدن، می‌توانید نوشیدنی‌ها و مایعات مختلفی بنوشید.

      با وجود این، باید از مصرف نوشیدنی‌های الکلی، کافئین‌دار، یا حاوی شیرین کننده‌ی مصنوعی خودداری کنید، زیرا هر سه‌ی این نوشیدنی‌ها می‌توانند تعداد اسپرم‌ها را کاهش دهند.

      همیشه به یاد داشته باشید، باید در طول روز دست کم ۲ لیتر آب بنوشید.

        ۸. خودداری از مصرف الکل [۳]

        الکل دارای اثر التهابی بر بافت‌های بدن است. الکل باعث ایجاد نوعی استرس در بدن، و کاهش تعداد اسپرم‌ها در مردان می‌شود.

        بنابراین، خودداری از مصرف الکل می‌تواند به کاهش التهاب در بدن‌تان کمک کند.

        به همین دلیل نیز،‌ خودداری از مصرف الکل به عنوان یکی دیگر از بهترین درمان‌های خانگی و طبیعی برای افزایش تعداد اسپرم‌ها در بدن به شمار می‌رود.

        هم‌چنین طبق شواهد علمی، الکل بر سلول‌های هورمونی سازنده‌ی تستوسترون تاثیر منفی می‌گذارد، و سطح تستوسترون را در سراسر بدن کاهش می‌دهد. این مسئله به طور غیر مستقیم به کاهش تعداد اسپرم منجر می‌شود.

        ۹. کاهش خود ارضایی [۳]

        شاید بسیاری از آدم‌ها تعجب کنند، چگونه خود ارضایی می‌تواند باعث کاهش تعداد اسپرم‌ها شود. دلیل این مسئله این است که خود ارضایی می‌تواند درصد اسپرم را در هر بار انزال کاهش دهد.

        به زبان ساده‌تر، بیضه‌ها بعد از انزال‌های پی در پی، باید دائما به باز تولید اسپرم بپردازند. انزال‌های بیش‌تر به معنی کاهش تعداد اسپرم در انزال‌های بعدی است؛ به ویژه،‌ اگر این انزال‌ها پشت سر هم و در فواصل زمانی کوتاه صورت بگیرند.

        بنابراین، خودداری از خود ارضایی نیز یکی دیگر از راه‌های طبیعی برای بهبود قدرت باروری در مردان تلقی می‌شود.

        ۱۰. ترک سیگار [۳]

        مصرف سیگار طیف گسترده‌ای از اثرات منفی را برای بدن به همراه دارد. پژوهش‌ها و شواهد متعددی دال بر اثر منفی سیگار بر تعداد اسپرم در دست هستند.

        اگر می‌خواهید میزان اسپرم‌تان به سریع‌ترین شکل افزایش یابد،‌ سیگار را ترک کنید و اثرات قابل ملاحظه‌ی ترک سیگار را بر تمام نواحی بدن‌تان مشاهده کنید.

        ترک سیگار نه تنها تعداد اسپرم‌ها را افزایش می‌دهد، بلکه هم‌چنین از تولید اسپرم‌های غیر طبیعی نیز پیشگیری می‌کند.

        گفته می‌شود، حجم اکسیژن در جریان خون افراد سیگاری، در مقایسه با سایر آدم‌ها،‌ کم‌تر است؛ و این مسئله برای سلامتی عمومی بدن بسیار حیاتی و تعیین کننده است.

        از مضرات دیگر مصرف سیگار می توان به موارد زیر اشاره کرد

        • تشدید تصلب شرایین
        • افزایش احتمال لخته شدن خون
        • اختلالات کلسترول خون
        • افزایش فشارخون
        • انقباض سرخرگها (کاهش خونرسانی)
        • کاهش محتوای اکسیژن خون (خونرسانی ناموثر)
        • به خطر انداختن سلامت خانواده

        ۱۱. تقویت اسپرم با چای سبز [۳]

        نوشیدن چای سبز نیز به عنوان یکی دیگر از درمان‌های خانگی بسیار آسان برای افزایش تعداد اسپرم به شمار می‌رود. چای سبز دارای فواید بسیاری برای سلامتی است.

        چای سبز حاوی ترکیبی به نام تیانین است که به طور ویژه‌ای می‌تواند تعداد و تحرک اسپرم‌ها را افزایش دهد.

        علاوه بر این‌ها، تیانین می‌تواند احتمال بروز اختلالات اسپرم را نیز کاهش دهد پون ترکیب «آل تیانین» موجود در چای سبز که نوعی اسید آمینه است، خاصیت آرام بخشی داشته و می‌تواند حالت تنش، افسردگی و استرس و هیجان را از بین ببرد

        در نهایت اینکه چای سبز منجر به ایجاد آرامش روح و روان شما می‌شود و در نتیجه، مصرف عصرانه آن برای رفع خستگی توصیه می‌شود.

        چای سبز حاوی ۲ تا ۴ درصد کافئین بوده که بر هشیاری و تفکر تأثیر می‌گذارد، میزان خروج ادرار را افزایش داده و قادر به بهبود پیام‌رسان‌های مغز که در بیماری پارکینسون مهم هستند، می‌باشد.

        به نظر می‌رسد که آنتی اکسیدان ها و سایر مواد موجود در چای سبز نیز به محافظت از قلب و عروق کمک می‌نماید.چای سبز فعالیت سلول‌های مغز به ویژه بخش‌های مربوط به حافظه را تقویت و تحریک می‌کند.

        از طرفی چای سبز باعث کاهش میزان "استیل کولین" در سلول‌های مغز شده و با این حرکت مانع از تخریب سلول‌های مغز و بروز بیماری آلزایمر می‌شود

        ۱۲. تقویت اسپرم با کاهش زمان استفاده از گوشی‌های همراه [۳]

        مدت‌ها است در خصوص بی ضرر بودن استفاده از گوشی‌های همراه شک و تردید وجود دارد و عده‌ای آن را عامل بروز برخی از امراض جسمی می‌دانند؛ و ممکن است بعد از گذشت مدتی، بتواند بر تعداد اسپرم‌ها در بدن مردان تاثیر منفی بگذارد.

        طبق یافته‌های مطالعه‌ای که در مرکز آمار سلامت کلینیک کلیولند به عمل آمد، میان استفاده‌ی زیاد از گوشی‌های همراه و بروز ناهنجاری در تعداد، تحرک، و مورفولوژی اسپرم رابطه‌ی مستقیم وجود دارد.

        قرار دادن گوشی‌های همراه در نزدیکی کشاله‌ی ران و آلت تناسلی (معمولا در جیب شلوار و غیره) اسپرم را در معرض انرژی الکترومغناطیسی موجود در طیف رادیوی قرار می‌دهد.

        طبق شواهد تجربی، قرار گرفتن اسپرم در معرض چنین امواجی باعث بروز مشکلاتی در وضعیت اسپرم می‌شود.

        ۱۵. ترک مصرف مواد مخدر [۳]

        طبق شواهد علمی، مصرف مواد مخدر باعث کاهش تعداد و حجم اسپرم می‌شود.

        ترکیبات کانابینوئید موجود در مواد مخدری نظیر ماری‌جوانا توسط بدن انسان نیز ساخته می‌شود؛ از این رو، سلول‌های بدن‌مان به طور طبیعی دارای گیرنده‌های این ترکیب هستند.

        کانابینوئیدها می‌توانند به سلول‌های موجود در بیضه‌ها یا به خود اسپرم‌ها بچسبند. این مسئله در افراد معتاد به مصرف این مواد، باعث کاهش تعداد و تحرک اسپرم می‌شود.

        کوکائین و مت‌آمفتامین سلول‌های خونی را محدود می‌کنند و همین مسئله به بروز اختلال نعوظ (و در نتیجه، اختلال در باروری) منجر می‌شود.

        مطالعاتی که روی حیوانات انجام شده‌اند، نشان می‌دهند، بیضه‌ها و اسپرم‌ها نیز دارای گیرنده‌های کوکائین و مت‌آمفتامین هستند. مصرف مکرر این مواد به نابودی سلول‌های اسپرم منجر می‌شود.

        مطالعات بر روی اثرات مواد مخدر بر بدن نیز نشان می‌دهند، مواد مخدر به شکل قابل توجهی باعث کاهش تعداد اسپرم می‌شود. مواد مخدر باعث تجزیه‌ی دی‌ان‌ای موجود در اسپرم‌ها می‌شود.

        با ترک مواد مخدر، تعداد اسپرم‌ها به دلایل مختلفی شروع به افزایش می‌کند.

        ۱۳. تقویت اسپرم با خارخسک [۳]

        خارخسک یکی از موثرترین درمان‌های خانگی برای افزایش تعداد و حجم اسپرم در طب آیورودا به شمار می‌رود.

        خارخسک دارای خواص تقویت کنندگی میل جنسی است که می‌تواند به غلبه بر کم نطفگی یا الیگواسپرمی کمک کند.

        میوه‌ی خارخسک به عنوان عامل ادرارآور و تقویت کننده‌‌ی میل جنسی به شمار می‌رود؛ از این میوه برای درمان سنگ کلیه و اختلالات جنسی استفاده می‌شود؛ هم‌چنین پژوهش‌ها نشان داده‌اند این میوه برای افزایش تعداد اسپرم‌ها نیز مفید است.

        مصرف خوراکی این گیاه دارویی می‌تواند سطح تستوسترون را در بدن افزایش دهد. البته، پیش از مصرف این گیاه دارویی با پزشک مشورت کنید.

        ۱۴. تقویت اسپرم با اسید آسپارتیک [۳]

        اسید آسپارتیک (D-AA) نوعی اسید آمینه است که به عنوان یک مکمل غذایی در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد.

        اسید آسپارتیک نوعی ترکیب است که در بسیاری از غدد داخل بدن وجود دارد، ولی به میزان زیاد در بیضه‌ها، منی، و اسپرم یافت می‌شود. گفته می‌شود اسید آسپارتیک مستقیما را قدرت باروری در مردان ارتباط دارد.

        طبق شواهد علمی، سطح اسید آسپارتیک در مردانی از ناباروری رنج می‌برند، به اندازه‌ی قابل توجهی پایین است. هم‌چنین مطالعات نشان داده‌اند، اسید آسپارتیک یکی از مکمل‌های اثربخشی است که می‌تواند تعداد اسپرم‌ها را به سرعت افزایش می‌دهد و قدرت باروری را در مردان تقویت کند.

        طبق شواهد، تعداد اسپرم‌ها و قدرت باروری در مردان ناباروری که از این مکمل استفاده کرده‌اند، ظرف سه ماه، تا ۶۰ درصد افزایش یافته است.

        مواد غذایی غنی از اسید آسپارتیک که می‌توانند به سرعت تعداد اسپرم‌ها را افزایش دهند، عبارت هستند از گوشت، ماهی، آجیل، و لبنیات. هم‌چنین می‌توانید بعد از مشورت با پزشک، از مکمل‌ اسید آسپارتیک نیز استفاده کنید.

        ۱۵. تقویت اسپرم با علف شاخ بز (اپیمدیوم) [۳]

        علف شاخ بز که با عناوین مختلفی از جمله اپیمدیوم، ­و گرده لیوه نیز شناخت می‌شود، قادر است به صورت طبیعی تعداد اسپرم و سطح باروری را در مردان افزایش دهد. تاثیر این گیاه دارویی بر تقویت اسپرم و درمان ناباروری بسیار شهرت دارد.

        این گیاه دارویی حاوی ترکیبی به نام ایکارین است که طبق یافته‌های علمی، می‌تواند تعداد اسپرم‌ها را افزایش و کارکرد جنسی را در موش‌های آزمایشگاه بهبود ببخشد.

        از گذشته‌های دور،‌ علف شاخ بز در طب سنتی چینی کاربرد داشته است.

        هم‌چنین گفته می‌شود، این گیاه دارویی دارای خواص تقویت کننده‌ی میل جنسی است؛ این ویژگی‌ها باعث شده‌اند استفاده از علف شاخ بز در میان بهترین درمان‌های خانگی برای افزایش تعداد اسپرم قرار بگیرد.

        ۱۶. تقویت اسپرم با ماکا (جینسینگ پرویی) [۳]

        جینسینگ پرویی یا ماکا نیز می‌تواند علیه ناباروری مبارزه کند، و به دلیل خواص عالی‌اش در زمینه‌ی تنظیم هورمون‌ها،‌ به خصوص هورمون تستوسترون، باعث افزایش تعداد اسپرم‌ها شود.

        هم‌چنین، گفته می‌شود این داروی گیاهی می‌تواند تمایل جنسی را نیز بهبود ببخشد.

        مطالعه‌ای که اخیرا در خصوص فواید مصرف مکمل‌های ماکا به عمل آمد، شواهدی دال بر توان بهبود غلظت اسپرم یا تعداد کلی اسپرم به دست نیاورد، ولی از لحاظ آماری، افزایش قابل ملاحظه‌ای را در قابلیت تحرک و مورفولوژی طبیعی اسپرم گزارش داد.

        جهت استفاده از جینسینگ پرویی به عنوان یکی از درمان‌های خانگی برای افزایش تعداد اسپرم،‌ یک الی سه قاشق غذاخوری از این گیاه دارویی (به اندازه‌ی دو دوز مصرف در روز) را به همراه یک لیوان آب بنوشید.

        هم‌چنین، می‌توانید آن را به معجون‌ها و اسموتی‌های پروتئینی‌تان یا به غلات صبحانه‌تان اضافه، و نوش جان کنید.

        البته، باید توجه کنید، ابتدا دوره‌ی درمان‌تان را با نصف قاشق چای خوری شروع کنید،‌ و طی چند هفته میزان مصرف آن را افزایش دهید؛ زیرا جینسینگ پرویی حاوی مقدار زیادی فیبر است.

        این درمان خانگی را به مدت چند ماه ادامه دهید تا به اثرات آن پی ببرید.

        ۱۷. تقویت اسپرم با جینسینگ چینی [۳]

        جینسینگ چینی یکی از گیاهان دارویی متعلق به طب سنتی چینی است که می‌تواند توانایی بدن را در سازگاری با استرس بهبود ببخشد.

        استفاده از این گیاه دارویی به عنوان یکی از درمان‌های خانگی برای باروری مردان است که می‌تواند سطوح تستوسترون را در بدن افزایش دهد.

        با افزایش سطح تستوسترون، تعداد و تحرک اسپرم‌ها نیز به سرعت بهبود می‌یابد. به علاوه، این گیاه دارویی می‌تواند وضعیت نعوظ را نیز بهبود ببخشد.

        پژوهش‌ها نشان داده‌اند، جینسینگ می‌تواند تحرک، تعداد، و مورفولوژی اسپرم‌ها، و هم‌چنین عمر اسپرم‌ها را بعد از خروج از بدن افزایش دهد. علاوه بر این‌ها، جینسینگ به عنوان داروی قدرتمندی برای تقویت میل جنسی نیز شناخته می‌شود.

        در صورتی که قصد دارید از جینسینگ چینی برای افزایش تعداد اسپرم‌ها استفاده کنید، باید از انواع مختلف آن آگاهی یابید.

        تمام جینسینگ‌های موجود در بازار مشابه‌ی هم نیستند، و از لحاظ قدرت اثربخشی با یکدیگر تفاوت دارند.

        ۱۸. تقویت اسپرم با دامیانا [۳]

        دامیانا بوته‌ای گل‌دار و غنی از روغن‌های مختلف و هم‌چنین مواد شیمیایی گیاهی نظیر تری‌ترپنوئید، فنول، فلاونوئید، و گلیکوزید است.

        برخی از گونه‌های دامیانا که به عنوان درمان خانگی ناباروری در مردان بسیار شهرت دارند، حاوی مقداری کافئین هستند.

        این گیاه دارای خواص ضد اضطراب است و می‌تواند سطوح استرس را کنترل کند. مصرف این گیاه دارویی می‌تواند اعصاب را آرام کند، از خستگی ذهنی پیشگیری کند، و به ماهیچه‌های‌تان آرامش ببخشد.

        برای استفاده از خواص گیاه دامیانا باید طبق دستورالعمل زیر عمل کند:

        • الف. یک چهارم قاشق چای خوری دامیانای خشک شده را به یک فنجان آب اضافه کنید.
        • ب. این محلول را به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید و سپس از صافی عبور دهید.
        • پ. برای شیرین شدن طعم این جوشانده،‌ می‌توانید مقداری عسل نیز به آن اضافه کنید.
        • ت. این جوشانده را در حین تلاش برای باردار شدن همسرتان، روزی سه مرتبه بنوشید.

        ۱۹. تقویت اسپرم با آشواگاندا (جینسینگ هندی) [۳]

        عصاره‌ی ریشه‌ی گیاه آشواگاندا (که به آن جینسینگ هندی و گیلاس زمستانی نیز گفته می‌شود) علاوه بر افزایش حجم منی و تحرک اسپرم، می‌تواند تعداد اسپرم را نیز افزایش دهد.

        آشواگاندا با افزایش سطح تولید تستوسترون در بدن، وضعیت باروری را بهبود می‌بخشد. هم‌چنین، این گیاه دارویی قادر است وضعیت عمومی سلامتی را در افراد بهبود ببخشد.

        به علاوه، این گیاه دارویی می‌تواند تولید تستوسترون را به صورت طبیعی افزایش دهد. آشواگاندا هم‌چنین وضعیت عمومی سلامتی و سطح شادابی و انرژی را بهبود می‌بخشد و میزان استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد.

        به منظور استفاده از آشواگاندا برای افزایش تعداد اسپرم، نصف قاشق چای خوری از پودر آن را در شیر گرم بریزید و خوب به هم بزنید. این محلول را، به مدت چند ماه، روزی دو بار بنوشید.

        کارهایی که باید انجام دهید

        • الف. مصرف مواد غذایی ارگانیک
        • ب. داشتن استراحت و خواب مناسب
        • پ. کنترل وزن بدن با انجام تمرینات هوازی
        • ت. مصرف مواد غذایی مفید برای افزایش تعداد اسپرم‌ها نظیر صدف خوراکی، گوشت، ماهی، لبنیات، اسفناج، گوجه فرنگی، موز، و هویج. این مواد غذایی را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.
        • ث. مصرف مکمل‌هایی برای افزایش تعداد اسپرم‌ها نظیر روی (زینک) و اسید آسپارتیک

        کارهایی که نباید انجام دهید

        • الف. پوشیدن لباس‌های تنگ
        • ب. استفاده از بطری‌ها پلاستیکی که باعث افزایش احتمال ورود زنواستروژن به بدن می‌شوند.
        • پ. داشتن استرس و اضطراب
        • ت. مصرف سیگار، الکل، مواد مخدر، و کافئین
        • ث. دوچرخه‌سواری بیش از اندازه
        • ج. مراجعه‌ی مکرر به حمام داغ و سونا

        منابع این مقاله

        منبع شماره ۱: healthline.com: 10 Ways to Boost Male Fertility and Increase Sperm Count

        منبع شماره ۲: وب سایت خبری خبر فوری

        منبع شماره ۳:  homeremedyhacks

        منبع شماره ۴:  healthline.com : https://www.healthline.com/health/cold-testicles-2

        منبع شماره ۵: healthline.com - Stress and Anxiety

        .
        خداخیرتون بده تمام مطالب کامل است وبه لطف خدادرمان قطعی است
        بنده ی خدا
        نمایش بازخورد های بیشتر

        افزودن دیدگاه جدید

        کاربر گرامی شماره تماس، ایمیل شما به هیچ عنوان روی وب سایت رادیوکودک نمایش داده نخواهد شد. اگر می خواهید نام شما نیز بصورت عمومی نمایش داده نشود از عبارت "ناشناس" استفاده نمائید. برای مشاهده بازخوردهای بیشتر در این قسمت کلیک کنید.