درمان اوتیسم با روش PRT

روش prt در درمان اوتیسم، نتایج شایانی به همراه داشته است و متخصصان و درمانگران را نیز برای کاربرد وسیعتر، توجیه کرده است. اگر مایلید با این شیوه بیشتر آشنا شوید، مطالعه این مطلب توصیه می گردد که اطلاعاتی درباره شواهد و زنگ خطرهای هشدار دهنده اوتیسم نیز به اشتراک گذاشته شده است. 

منظور از اختلال اوتیسم چیست؟

اوتیسم به عنوان یک اختلال، طیف متفاوتی از علائم مختلف را به ارمغان می آورد به گونه‌ای که عده ای، محدودیت‌های جدی را احساس می‌کنند اما برخی چندان از شدت شدید این اختلال رنج نمی‌برند بنابراین می توانند برای انجام مسئولیت های خود موفقیت‌هایی را نیز کسب کنند و شخصیتی مستقل را به نمایش بگذارند اما مطمئناً استفاده از حمایت‌های خانواده‌ها و بهره‌مندی از خدمات درمانی، می‌تواند چالش‌های این مسیر را کمتر کند.

مهمترین مولفه برای تشخیص اوتیسم، نقص در مراودات اجتماعی است به طوری که این گروه نمی‌توانند در جمع های کوچک و بزرگ حضور داشته باشند و اغلب با رفتارهای خاص که به شکل تکراری و کلیشه ای هستند، موجب تعجب اطرافیان نیز می شوند. 

محققان رفتار خاص کودکان اوتیسمی را مرتبط با پردازش متفاوت محرک های محیطی می‌دانند به طوری که این گروه قادر نیستند شواهد و اطلاعاتی که از پیرامون درک می‌شود مانند صدا، دما و غیره را به درسی پردازش کنند به همین جهت نسبت به برخی شرایط، حساسیت ویژه‌ای نشان می دهند.

تنوع علائم اوتیسم به چه دلیل است؟

شدت درگیری، سن و شرایط مختلف موجب شده است که تمامی افراد درگیر، علایم یکسانی نداشته باشند به طوری که هر کودک ممکن است با نقاط قوت و ضعف بیشماری مواجه باشد. برخی نه تنها جزئیات را به خوبی درک می‌کنند بلکه با صداقت مثال زدنی می توانند موجب رنجش اطرافیان نیز شوند اما اغلب این گروه برای برقراری ارتباط مشکل دارند و علایق متفاوت نیز چشمگیر است.

از نظر هوش و ذکاوت بسیاری از کودکان اوتیسمی مانند سایرین هستند اما برخی با کند ذهنی جدی مواجه هستند که تعداد آنها بسیار کمتر است. نبوغی که برخی کودکان اوتیسمی دارند سبب شده در موضوعاتی مانند نجوم، ریاضی و موسیقی نیز دستاوردهای بزرگی را کسب کنند بنابراین نباید خانواده‌ها پس از تشخیص قطعی، امید خود را از دست بدهند. مطمئنا حمایت‌های درمانی و روحی می تواند به عبور از این چالش کمک کند.

نحوه تشخیص اوتیسم چگونه است؟

تشخیص اوتیسم بر اساس زنگ خطر های رفتاری صورت می‌گیرد اما شناسایی قطعی، وظیفه متخصصین درمانگر است که می بایست با نقشه راهی از علائم و ویژگی های شاخص چنین فرآیندی را صورت دهند. در ادامه به ویژگی های شاخص اتیسم اشاره شده است، خانواده‌ها باید رفتار فرزندشان را رصد کنند و با مشاهده چنین چالش‌هایی متخصصین درمانگر را مطلع نمایند.

رفتارهای ناشیانه در موقعیت‌های اجتماعی، از مهمترین چالش‌های است که کودکان اوتیسمی احساس می کنند. علاوه بر آنکه نباید انتظار تماس چشمی مستقیم و درک حالت صورت و بدن را از این گروه کودکان داشت.

به دلیل ضعف در یادگیری تجربیات اجتماعی، کودکان اوتیسمی همواره با چالش جدی مواجه هستند و چالش هایی را تجربه می‌کنند.

ترس از تغییرات و پایبندی به روال ثابت، متاسفانه برای خانواده‌ها نیز درد و رنج بسیاری را به همراه دارد به طوری که حتی اجازه تغییر مسیر نمی‌دهند و علاقمند به حضور در بازی های ثابت و همیشگی هستند.

برخی از محرک های محیطی مانند صدا، دما و غیره می توانند حساسیت ویژه این کودکان را برانگیزند به طوری که منجر به خودزنی و یا خشم بسیار شود.

تغییر در کسب مهارت های زبانی را نیز می بایست جدی گرفت به طوری که این گروه اغلب مهارت زبانی کندی را تجربه می‌کنند و تمایل به استفاده از کلمات و عبارات ثابت را برای تفهیم منظور و ارتباط گیری دارند.

رفتارهای کلیشه‌ای مانند چرخاندن دستان و یا انگشتان، حرکات پیچیده‌ای بدنی و مشکلات خوردن نیز می تواند به عنوان یکی از رفتارهای خاص این گروه از کودکان مطرح باشد.

چالش های ناشی از اوتیسم در چه حوزه هایی متمرکز هستند؟

برای شناخت چالش‌های ناشی از اوتیسم، باید مشخصه این گروه از اختلالات را شناخت به طوری که محدودیت در تعاملات اجتماعی، محدودیت در ارتباطات و داشتن الگوهای کلیشه‌ای رفتاری بسیار چشمگیر، هست بنابراین اگر فرزندتان قادر به تعاملات اجتماعی معمول نیست و همواره با رفتارهای تکراری و علایق خاص، شما را آزار می‌دهند، باید راهی مطب متخصصین درمانگر شوید که از طریق معیارهای علمی و پرسشنامه چنین شواهدی را بررسی می کنند. مطمئناً تعلل در شناخت این گروه از مشکلات می‌تواند تبعات گسترده‌ای را به همراه داشته باشد.

مراحل تشخیص اوتیسم

تشخیص اوتیسم آسان نیست، روانشناسان و روانپزشکان می‌توانند برای واکاوی دقیق از علائم و شواهد کمک شایانی را صورت دهند اما نقش والدین و دیگر افراد نزدیک مانند دوستان نیز به شدت پر رنگ است با توجه به آن که داده های رفتاری به اشتراک گذاشته می شوند. همچنین می توان از طریق تست های خود آزمایی اوتیسم کمک کرد علائم و شواهد را به صورت جزئی تر شناخت.

آشنایی با حوزه های درگیر اوتیسم

آشنایی با حوزه های درگیر اوتیسم می‌تواند به تشخیص زودهنگام کمک شایانی کند تا با استفاده از خدمات درمانی نیز چالش ها تصحیح شوند. در ادامه با ویژگی های شاخص این اختلال بیشتر آشنا خواهید شد.

تعاملات اجتماعی

انسان موجودی اجتماعی است که برای ایفای نقش های مختلف نیاز به مراودات مختلف دارد. اما این گروه از افراد به دلیل چالش های معمول، نمی توانند حتی با اطرافیان نزدیک نیز ارتباط موثری را شکل دهند. زنگ خطر های هشدار دهنده را می توان در نخستین ماه های تولد شاهد بود، به طوری که این گروه از کودکان نه تنها تماس چشمی با خانواده ندارند بلکه از لمس بدنی نیز امتناع می‌کنند.

زبان بدن این گروه از کودکان نیز به سختی، قابل درک است به طوری درک زبان بدن برای این گروه از کودکان به سختی میسر است بنابراین می‌توان انتظار واکنش نامناسب نسبت به احساسات شخصی را داشت.

رفتار

گروه درگیر اوتیسم، اغلب بسیار دقیق هستند و نمی توانند تغییرات و تحولات را بپذیرند. همچنین وابستگی به موارد ثابت ممکن است چالش هایی را برای این گروه رقم زند. در زندگی روزمره گاهی اوقات در پردازش اطلاعات دچار مشکلات جدی می شوند بنابراین مواردی را انجام می دهند که برای آنها، دلایل منطقی وجود ندارد.

علاقمندی این گروه از کودکان نیز به شدت خاص است، به طوری که اغلب جذب موضوعات جالب می‌شوند و نمی‌توانند تمرکز بر حوزه دیگر را بپذیرند به طور مثال گروهی که علاقمند به جغرافیا هستند می توانند ساعتها اطلس را نگاه کنند و حتی اطلاعات دقیقی درباره کشورها و پایتخت آنها نیز کسب کنند. بنابراین خانواده ها باید علاقمندی فرزندشان را بشناسند و برای ارتباط بهتر چنین موضوعاتی را مطرح کنند.

کودکان اوتیسمی با تکرار عادت های خاص همواره دیگران را آزار می‌دهند به طوری که تکان دادن مداوم پاها و یا تکرار مکرر کلمات و جملات خاص به چشم میخورد. همچنین این گروه از افراد تمایل دارند که امور را در ترتیب خاص و در زمان های معین انجام دهند که این کار به دلیل احساس آرامش صورت می‌گیرد.

مهارت های زبانی و گفتاری

کودکان درگیر اوتیسم اغلب با تاخیر در رشد عمومی گفتار مواجه هستند به طوری که نمی توانند خوب صحبت کنند و یا لحن یکنواخت دارند. همچنین نباید استفاده از کلمات ثابت را فراموش کرد، به نحوی که درک چندانی از ضرب المثل ها ندارند و نمی‌توانند انتظار مکالمه کلامی اثربخش را داشت.

برخی نیز به دلیل چالش های گفتاری دچار استرس و اضطراب می‌شوند و نمی‌توانند حضور در جمع اطرافیان را نیز بپذیرند.

مهارت های حرکتی

کودکان اوتیسمی اغلب از مشکلات حرکتی نیز دارند به طوری که ممکن است نحوه حرکت به شکل ربات بوده و یا مهارت های حرکتی ناشیانه به نمایش بگذارند که اغلب دارای عضلاتی سفت هستند علاوه بر مشکلات مرتبط با مهارت های حرکتی، عدم توسعه سیستم عصبی می تواند چالش‌های در دیگر زمینه‌های رشدی به ارمغان بیاورد.

پزشکان و محققان برای رهایی افراد از اوتیسم همواره در حال به روزرسانی علم و تجربه خود هستند اما نمی‌توان انتظار درمان صد در صد این اختلال را داشت بلکه با کمک خدمات درمانی میتوان شرایطی را مهیا کرد که محدودیت ها کمرنگ شوند.

ارتباطات

تاخیر در توسعه زبان برای کودکان اوتیسمی اغلب به چشم میخورد به طوری که تا سال سوم زندگی می توانند برای تفهیم منظور خود تلاش کارآمدی را به نمایش بگذارند علاوه بر آن که درک ضعیف زبان، محدودیت‌هایی را تحمیل می کند. واژگان عجیب و غریب در کلام این گروه از افراد نیز دیده می شود. همواره بلند صحبت می‌کنند و یا لحنی یکنواخت شنیده می شود.

ناتوانی در به اشتراک گذاشتن تفکر و دستاوردها نیز به عنوان یکی دیگر از چالش‌های کودکان اوتیسم مطرح است بنابراین نمی توان انتظار داشت که به عنوان شخصی قدرتمند، مسیر گفتگو را هدایت کنند.

اغلب به صورت "درخود مانده" بنظر می رسند، به طوری که برخی خانواده‌ها ممکن است در سال‌های نخست تولد چنین رفتاری را با خجالت و یا شخصیت درونگرا مرتبط دانند.

علایق محدود

اگر به سرگرمی های کودکان اوتیسمی نگاه کنید، تعجب خواهید کرد که چنین وابستگی به عادات و روال های ثابت دارند به طوری که همواره با برخی از اسباب بازی ها، سرگرم می شوند و لذت واضحی را نیز دارند. این گروه از افراد ممکن است ساعتها زمان برای چیدن منظم وسایل مختلف، صرف نمایند و هرگونه انحراف از مسیر آنها را آشفته خواهد کرد.

نمی توان انتظار داشت که این گروه از افراد با سایر کودکان برای اشتراک اسباب بازی ها علاقه نشان دهند و حتی اشتراک وسایل شخصی می‌تواند به وحشتزدگی و بروز خشم نیز منتهی شود.

علل ایجاد اوتیسم در کودکان کدام است؟

نمی‌توان علل ایجاد اوتیسم در کودکان را به طور قطعی بیان کرد اما آنچه که واضح است، این گروه افراد، نحوه خاص پردازش محرک های محیطی را صورت می دهند که اغلب محققان معتقدند اوتیسم، در این زمینه تاثیر شگرفی داشته است.

بد نیست بدانید، اوتیسم در مردان ۴ برابر بیشتر از زنان شایع است علاوه بر آن که برخی خانواده ها چنین موضوعی بیشتر به چشم می‌خورد. اگر در خانواده برادر یا خواهر مبتلا وجود داشته باشد شانس بیشتری برای درگیری دیگر فرزندان نیز هست.

سن بالای پدر و مادر برای فرزند آوری و سبک زندگی غلط مادر باردار می تواند شانس درگیری را افزایش دهد بنابراین محیط زندگی می بایست عاری از آلاینده های زیست محیطی باشد علاوه بر آنکه مصرف خودسرانه داروها می تواند ریسک درگیری را افزایش دهد.

 بنابراین می بایست خانواده‌ها اطلاعات خود را درباره این اختلال و عوامل تاثیر گذار افزایش دهند. مطمئناً پیش بینی اختلال آسان نیست اما می‌توان با مدیریت عوامل پنهان، کمک کرد تا ریسک ابتلا کاهش یابد.

سایر مشکلات همراه با اختلال اتیسم

اوتیسم اگر چه محدودیت‌های خود را متمرکز بر روابط اجتماعی و تعاملات گروهی می کند اما این اختلال رشدی می تواند دیگر شواهد زندگی را نیز تحت تاثیر قرار دهد به طور مثال این گروه از کودکان، موانع جدی برای دوست یابی دارند علاوه بر آنکه تمایلی به حضور در دورهمی های دوستانه ندارند و توجه به تغییرات محیط نیز صورت نمی‌گیرد بنابراین نباید انتظار واکنش مناسب، نسبت به موقعیت های مختلف وجود داشته باشد.

نوجوانان مبتلا به اوتیسم به سختی تغییرات را می‌پذیرند و وابستگی بسیاری به روال ها و آیین های همیشگی دیده می شود، علاوه بر این چالش‌های همیشگی، ممکن است برخی کودکان با مشکلات دیگری نیز مواجه باشند. 

به طور مثال بیش فعالی برای برخی کودکان دیده شده است که متاسفانه ممکن است شواهد تشخیص قطعی را نیز تحت تاثیر قرار دهد به طور مثال گروهی از کودکان اوتیسمی، همواره با شیطنت‌های ذاتی، اشیای مختلف را خراب می‌کنند و آرام و قرار نیز ندارند بنابراین این همپوشانی شواهد ممکن است خانواده ها را نیز دچار سردرگمی کرده به طوری که مسیر شناخت قطعی با چالش‌های جدی مواجه شود.

مشکلات اضطرابی نیز در گروه درگیر اوتیسم، شیوع بالایی دارد به ویژه آنکه اوضاع تغییر کند و یا متفاوت از حالت عادی باشد. این گروه از کودکان دچار اضطراب و استرس شدیدی می‌شوند که می‌تواند منجر به خشم و عصبانیت نیز گردد که برای والدین درد و رنج دو چندانی را به همراه خواهد داشت.

خوشبختانه برای رهایی از مشکلات زمینه ای اوتیسم، درمان های دارویی نتایج شایانی را به همراه داشته اند اما نباید بدون مشورت با پزشک، خودسرانه اقدام به مصرف کرد.

برای شناخت عوامل تاثیرگذار بر اختلال طیف اوتیسم چه کاری را باید انجام داد؟

شناخت عوامل تاثیرگذار بر ایجاد اوتیسم، وظیفه متخصصان درمانگر است اما خانواده ها نمی توانند تنها با اطلاعات عمومی، چنین مسیری را ممکن کنند. در ادامه به مهمترین حوزه‌های تاثیر‌گذار اشاره شده است:

وراثت

بر اساس تحقیقات تخمین زده می شود که وراثت و عوامل ژنی برای حدود هشت نفر از ده نفر درگیر اوتیسم تاثیر گذار است. نتایج مطالعات جدیدتر برآورد می‌کند که این بیماری از هر ۱۰ نفر ۵ تا ۶ نفر را به این دلیل تحت تاثیر قرار می دهد البته باید دانست ژن خاصی مسئول ایجاد اوتیسم نیست بلکه ممکن است صدها ژن با تغییرات خاصی منجر به چنین اختلالی شوند که زندگی اجتماعی و فردی را تحت تاثیر قرار می دهد به گونه ای که نمی‌توان انتظار رفتار معقول را از این گروه افراد داشت.

محیط زندگی

دانشمندان معتقدند که شرایط محیط زندگی در بروز اوتیسم نیز تاثیر بسیاری دارد البته باید دانست افرادی که مستعد چنین شواهدی باشند، احتمال بیشتری دارد که با ضعف های ناشی از اوتیسم مواجه شوند. از جمله می توان به کمبود ویتامین دی در دوران بارداری، مصرف برخی داروها در دوران بارداری به ویژه داروهای ضد افسردگی و مشکلات هنگام تولد مانند تولد زودرس و سن بالای والدین اشاره کرد که ریسک درگیری را برای نوزادان افزایش می دهند.

درمان اوتیسم چگونه صورت میگیرد؟

نمی توان انتظار درمان کامل اوتیسم را داشت. این اختلال از طریق شیوه های کارآمد مانند روش پی آر تی در درمان اوتیسم بهبود می یابد تا فرد بتواند مسئولیت‌های زندگی معمول را پیش ببرد و رفتاری معقول داشته باشد اما موفقیت در حوزه آموزش و اشتغال انتظاری بیهوده است.

درمان اوتیسم در کودکان، شامل تمرین و تکنیک هایی است تا بیاموزند چگونه تعاملاتی را با اطرافیان و افراد غریبه شکل‌دهند. والدین نیز می‌بایست علم و آگاهی خود را افزایش دهند تا حمایت لازم صورت گیرد البته دیگر اعضای خانواده نیز نباید با رفتار غلط موانع جدید بر مسیر بهبودی تحمیل کنند.

 اما نمی توان انتظار داشت تمام شیوه های درمانی اوتیسم برای تمامی کودکان کارایی داشته باشد، با توجه به آن که هر فرد از چالش‌های متفاوتی رنج می‌برد بنابراین روش های درمانی نیز یکسان نیستند به طور مثال برای مشکلات کلامی، گفتار درمانی کمک کننده است.

درمان اوتیسم در بزرگسالان کمک می کند از دیگر مشکلاتی که مختص چنین چالشی هستند، رها شوند به طور مثال ممکن است فرد با استرس و اضطراب مواجه باشد یا احساسات خاموش مانع از حضور در اجتماعات باشد. درمان بزرگسالان کمک می کند با چنین چالش‌هایی مقابله کرد.

کاهش خطر ابتلا به اوتیسم چگونه صورت میگیرد؟

اوتیسم اختلالی است که تاکنون علی‌رغم تلاش محققان و کارشناسان شیوه ای برای پیشگیری اثبات نشده است اما می توان با کنترل موقعیت های مختلف، کمک کرد که درگیری برای نوزادان کمتر شود.

اگر چه ژنتیک، نقش پررنگی در بروز اوتیسم دارد اما محیط زندگی نیز می بایست استاندارد باشد. حضور مادر باردار در محیط‌هایی با مواد سمی، آلودگی‌های هوا و مصرف داروهای خاص چندان توصیه نمی شود به طوری که مشاهده عوارض جدی، دور از انتظار نیست.

آشنایی با روش پی آر تی در درمان اوتیسم

روش پی آر تی در درمان اوتیسم از مهمترین شیوه هایی است که توانسته چالش‌های ناشی از اوتیسم را کمرنگ کند. این خدمات را متخصصان بسیار تاثیرگذار و کارآمد معرفی می کنند. برای آشنایی با این شیوه و نحوه تاثیرگذاری می‌بایست با خصوصیات اصلی آن آشنا شوید که در ادامه بیشتر اشاره شده است.

خصوصیات روش prt در درمان اوتیسم

ویژگیهای روش پی آر تی شرایطی را مهیا کرده است که بتوان از طریق این خدمات به بهبودی علائم امیدوار بود و شاهد پیشرفت در زمینه مهارتهای مختلف نیز بود.

کودک محور 

کودکان اوتیسمی تمایلی ندارند در فعالیت های خشک و با ضوابط خسته کننده حضور داشته باشند اما در صورت انتخاب فعالیت هایی که کودک محور باشند، می‌توان شاهد حضور پررنگ و آموزش سریع نیز بود بنابراین در این نوع شیوه می‌توان شاهد تاثیرگذاری دوچندان تکنیک‌ها و خدمات بود مربیان نیز همواره می بایست علاقمندی کودک را شناسایی کنند.

شاد و سرگرم کننده

ممکن است کودکان چندان رغبتی برای حضور در تکنیک ها و تمرینات، سایر شیوه های درمانی اوتیسم نداشته باشند به طوری که نه تنها نتیجه صورت نمی گیرد بلکه منجر به سرخوردگی نیز خواهد شد اما با روش prt در درمان اوتیسم می‌توان شاهد حضور فعالانه کودک بود علاوه بر آنکه لذت واضحی نیز دریافت خواهد شد.

راحتی و سهولت برای اجرا

روش پی آر تی در درمان اوتیسم می تواند برای کودکان و والدین راحتی شایانی را به همراه داشته باشد به همین دلیل کسب، نتیجه دور از انتظار نیست.

عدم وابستگی به زمان و مکان

برای اجرای تمرینات و تکنیک های تاثیر گذار بر علائم اوتیسم نیاز به شرایط خاصی است اما در روش پی آر تی در درمان اوتیسم می توان انعطاف بالایی را شاهد بود که کودکان از طریق بازی، حضوری چشمگیر خواهند داشت.

یادگیری ساده

اوتیسم به عنوان یک اختلال، فرد قربانی را با محدودیت مواجه نمی کند بلکه برای سایر اعضای خانواده نیز درد و رنج بسیاری را به همراه دارد. استفاده از روش prt در درمان اوتیسم می‌تواند بسیار مثمر ثمر باشد، علاوه بر آنکه آموزش توسط دیگران و اطرافیان نیز ممکن است که به حمایت بیشتر کمک می کند.

نکات تاثیر گذار بر روش prt در درمان اوتیسم

نکات تاثیرگذار بر روش prt در درمان اوتیسم می‌تواند چالش های مسیر را کمرنگ کند علاوه بر آنکه بازدهی خدمات درمانی نیز دوچندان خواهد شد. در ادامه بیشتر به نکات موثر، اشاره می‌شود که می‌تواند در آموزش مهارت‌های معمولی زندگی نیز تاثیرگذار باشد.

باید شرایطی مهیا کرد که کودک انگیزه لازم برای حضور در فعالیت ها را داشته باشند علاوه بر آنکه آموزش آسان و دلپذیر نیز ممکن شود، چنین شیوه ای میتواند بازدهی دو چندانی را نیز به همراه داشته باشد.

کودکان نیاز دارند برای گسترش ارتباطات و مراودات خود به عنوان نقش آغازگر و شروع کننده فعالیت کنند، بنابراین باید فعالیت ها را به گونه ای پیش برد که در تعاملات با هم سن و سالان، نقشی فعالانه داشته باشند و حتی آغازگر فعالیت ها نیز معرفی شود.

خودگردانی از دیگر رفتارهای پر اهمیت است که می تواند برای یادگیری مهارت های اجتماعی همچون تقاضا کردن، نظر دادن و پیشرفت در محاوره های اجتماعی تاثیرگذار باشد.

توانایی پاسخگویی به نشانه‌های متعدد مانند انتخاب لباس و دیگر نشانه های بصری می توانند به حضور بهتر کودک در اجتماعات کمک کند.

آشنایی با اصول کلی روش پی آر تی در درمان اوتیسم

آشنایی با اصول کلی روش پی آر تی کمک می کند تا با مزایایی که به تاثیرگذاری این شیوه، کمک شایانی نموده را درک نمایبد. در ادامه به چند مورد اشاره کردیم که می توانند شما را نیز برای استفاده از این راهکار، توجیه نماید:

اصل انتخاب

کودک در این شیوه حق انتخاب داشته و می‌تواند متناسب با علاقمندی، فعالیت مد نظر را انتخاب کند، علاوه بر آنکه برای دیگر موارد نیز انعطاف وجود خواهد داشت.

جلب توجه کودک

زمانی می‌توان شاهد تاثیرگذاری آموزشات و بازدهی دو چندان چنین شیوه ای بود که مطمئن شدکه کودک درک درستی از دستورالعمل ها دارد بنابراین می بایست تلاش برای جلب توجه صورت گیرد.

نوبت گیری

نوبت گیری یکی از دروازه های ورود دنیای کودکانه عنوان می شود بنابراین می بایست چنین موردی را علاوه بر آموزش تعاملات اجتماعی در کنترل بازی نیز مد نظر قرار داد.

نکات موثر بر بازدهی روش prt در درمان اوتیسم

خوشبختانه محققان نیز برای اطمینان نتایج درمانی، روش پی آر تی مطالعاتی را صورت دادند که مشخص شد این شیوه پاسخ محور می تواند به درک بهتر گفتار این کودکان کمک کند به نحوی که چالش های کلامی کمرنگ شوند. خانواده ها همواره به عنوان یکی از حامیان کودکان مطرح هستند و در بهبود شرایط فرزندشان نیز نقش دارند. برای مشاهده نتایج روش پی آر تی نیز نباید نکات و پارامترهای تاثیرگذار را سرسری گرفت از جمله:

استفاده از جملاتی مبهم و طولانی می‌تواند به کاهش تمرکز و توجه کودک منجر شود علاوه بر آنکه نتیجه صورت نمی گیرد. بنابراین بهتر است که در بیان جزئیات، واضح و متناسب با تکالیف صحبت کرد.

استفاده از تکرار پرسش به عنوان یک نکته تاثیر گذار در جلب نظر کودکان اتیستیک مطرح است بنابراین می توان در این شیوه نیز چنین حالتی را استفاده کرد.

می بایست برای تاثیرگذاری بیشتر فعالیت‌ها شرایطی مهیا نمود که تکالیف اکتسابی و تکالیف یاد گرفته شده ادغام شوند.

تقویت تلاش کودک نیز از دیگر اصولی است که باید برای اجرای فعالیت ها مد نظر قرار داد.

برای تاثیرگذاری تقویت کننده می بایست تمرکز را بر روی همان رفتار گذاشت و تنها به پاداش و جایزه اکتفا نکرد.

مربیان در صورت مشاهده کاهش تلاش و حضور چشمگیر باید شیوه فعالانه را مدنظر قرار دهند، مطمئنا انگیزه کودک نیز افزایش یافته و فرصتی جهت رشد و تقویت مهارت های مختلف نیز صورت می گیرد.

آموزش مبتنی بر انگیزه‌های شخصی کودکان درگیر اوتیسم از دیگر شیوه های کارآمد است به نحوی که می‌‌توان شواهد بهبود این چالش به ویژه در زمینه گفتار و تقویت ارتباطات موثر اجتماعی بود اما زمانی چنین هدفی میسر می شود که اصول به درستی دنبال شوند و جزئیات را نیز مدنظر قرار داد.

روش پی آر تی برای محدودیت های اوتیسم از راهکارهای درمانی موثر معرفی می شود که مبتنی بر پاسخ‌های محوری هست. محققان نیز بیان کردند این شیوه که مبتنی بر رفتار درمانی است می‌تواند نتایج قابل توجهی را به ویژه در زمینه محدودیت های کلامی و تعاملی به همراه داشته باشد. در واقع بر اساس کانون های خودانگیختگی و خودآموز گری فرد، ارتباطات مناسبی با اطرافیان را تجربه می‌کند و می‌تواند دستورالعمل‌های مختلف را نیز اجرا کند.

نحوه برخورد درست با کودکان اوتیسمی

هیچ راهنمایی واحدی برای برخورد درست با گروه درگیر اوتیسم وجود ندارد اما می توان با شناخت ضعف های شخصی، مسیری را دنبال نمود که به بهبود شرایط کمک شایانی می کند. در ادامه به نکات تاثیرگذار اشاره شده اند که مطالعه آن، خالی از لطف نیست.

واضح و صریح باشید، افراد مبتلا به اوتیسم در پردازش اطلاعات چالشی جدی دارند، بنابراین نمی تواند معنای واقعی کلمات را درک کند بنابراین بهتر است والدین با انتخاب جملات کوتاه و مستقیم برای درک منظور خود گام بردارند.

کودکان اوتیسمی وابستگی بسیاری به روال، ثابت دارند بنابراین نمی توانند تغییرات را بپذیرند. اگر نیاز به تحول و تغییر است، می بایست از قبل اطلاعات بیان شوند تا کودک بتواند چنین شواهدی را بپذیرد.

خانواده ها نباید اصرار به تماس فیزیکی داشته باشند. این گروه افراد معمولاً محرک‌های محیطی را تحمل نمی کنند و ممکن است با واکنش شدید نیز مواجه شوید. بنابراین بهتر است در مراودات با این گروه، اجباری برای تماس چشمی و تماس فیزیکی وجود نداشته باشد.

حفظ آرامش خاطر در زمان مکالمه نیز می تواند موثر بر چالش های گروه درگیر اوتیسم باشد بنابراین باید در شرایطی با این گروه افراد مراوده داشت که همواره اصوات محیطی و دیگر محرک ها بر مسیر و گفت‌وگو تاثیر نگذارند.

ضعف بر تعاملات اجتماعی می تواند زندگی فرد را تحت تأثیر قرار دهد بنابراین می بایست با آموزش درست کمک کرد، چنین مهارتهایی را کسب کنند و حضوری فعالانه در موقعیت‌های اجتماعی داشته باشند.

برخی از خانواده ها تمامی تمرکز و تلاش خود را برای رهایی از چالش‌های فرزندان اوتیسمی خود قرار می‌دهند به طوری که تلاشی برای آموزش کارهای روزمره نیز ندارند در حالی که این رفتار نه تنها آرامش بخش نیست بلکه می تواند استرس و عصبانیت را نیز به دنبال داشته باشند.

همواره نمی‌توان از ظاهر تشخیص داد که فردی درگیر اوتیسم، شده است اما مراوده کوتاه مدت با این گروه می تواند زنگ خطر های هشدار دهنده را به صدا درآورد بنابراین باید آگاهی از علائم چنین اختلالاتی را داشت و پذیرفت تمامی شواهد در گروه درگیر به طور کامل قابل نمایش نیستند.

سخن آخر

اوتیسم به عنوان اختلالی غیرقابل درمان و حتی ترسناک برای بسیاری از خانواده‌ها تعریف می‌شود اما باید دانست این اختلال اگرچه محدودیتهای جدی در زمینه تعاملات اجتماعی و ارتباطات تحمیل می‌کند اما تمامی قربانیان از سطح یکسان این چالش رنج نمی برند. متخصص درمانگر بر اساس شواهد رفتاری و چالش‌های مختلف می تواند در این باره نظر دهد. بنابراین قبل از هرگونه اقدام باید نظر متخصصان را جویا شوید که به شما کمک می کند از طریق خدمات درمانی کارآمد، شاهد کاهش علایم و کیفیت بهتر زندگی نیز باشید.

نمایش بازخورد های بیشتر

افزودن دیدگاه جدید

کاربر گرامی شماره تماس، ایمیل شما به هیچ عنوان روی وب سایت رادیوکودک نمایش داده نخواهد شد. اگر می خواهید نام شما نیز بصورت عمومی نمایش داده نشود از عبارت "ناشناس" استفاده نمائید. برای مشاهده بازخوردهای بیشتر در این قسمت کلیک کنید.