اختلال زبان چیست - انواع اختلال زبان کودکان

پیش درآمد

مبحث اختلالات گفتار و زبان، و درمان این اختلالات به دلیل گستردگی و طبقه بندی های متنوع، میتواند کمی گیج کننده باشد، بنابراین برای فهم موضوع لازم است مقالات زیادی که در این وبسایت در اینباره تدوین شده است را بررسی و متناسب با نیاز خودتان مقاله ی مناسب را انتخاب و مطالعه نمایید. تمام مقالات مرتبط با گفتاردرمانی در صفحه ی "مقالات گفتار درمانی کودکان" قابل دسترسی و مطالعه است.

و درصورتیکه میخواهید درمورد اختلال زبان اطلاعات کسب کنید تا پایان همین مقاله با ما همراه باشید.

اختلالات زبان باعث می شود کودکان در درک آنچه مردم به آنها می گویند و همچنین بیان افکار و احساسات خود از طریق گفتار مشکل داشته باشند. این اختلالات همچنین می توانند بر نحوه یادگیری و معاشرت بچه ها تأثیر بگذارند. اگر نگران هستید که فرزند شما اختلال زبانی داشته باشد ، تنها نیستید. این اختلالات با کمال تعجب، اختلال رایجی در دوران کودکی هستند و روش های زیادی برای درمان آنها وجود دارد. کسب اطلاعات بیشتر در مورد اختلالات زبان اولین قدم خوب برای کمک به فرزندتان است. برای دانستن در مورد حقایق کلیدی اختلالات زبان و نحوه کمک به فرزند خود این مقاله را تا انتها بخوانید.

اختلالات زبان چه هستند

اختلال زبانی نوعی اختلال است که پیدا کردن کلمات صحیح و ساختن جملات واضح و کامل در هنگام صحبت کردن را دشوار میکند و همچنین می تواند درک آنچه دیگری می گوید را دشوار سازد. کودک ممکن است در درک آنچه دیگران می گویند، در بیان آنچه در ذهنش دارد، یا هردو مشکل داشته باشد. ممکن است متوجه شوید که واژگان فرزند شما بسیار سطح پایین است و جملات وی کوتاه، و از نظر دستوری ناقص است. در حالی که همسالانش باهم صحبت می کنند و شوخی میکنند، ممکن است فرزند شما در پیگیری مکالمه دچار مشکل باشد و معنی شوخی ها را نفهمد. ممکن است با جملات دو کلمه ای صحبت کند و در پاسخ دادن به سؤالات ساده نیز مشکل داشته باشد.

توجه به این نکته مهم است که یک اختلال زبانی با مشکل شنوایی یا اختلال گفتار یکسان نیست. کودکان مبتلا به اختلالات زبانی معمولاً در شنیدن یا تلفظ کلمات مشکلی ندارند. چالش آنها تسلط و استفاده از قواعد زبان مانند دستور زبان است. آنها صرفا تاخیر در زبان ندارند. بدون درمان، مشکلات ارتباطی آنها ادامه خواهد یافت و ممکن است منجر به مشکلات عاطفی و چالش در مدرسه و دانشگاه شود.

انواع اختلالات زبان

سه نوع اختلال زبان وجود دارد.

  • اختلال زبان دریافتی (درکی) که شامل مشکل در درک گفتار دیگران است.
  • اختلال زبان بیانی که شامل دشواری در بیان افکار و نظرات است.
  • اختلال زبان بیانی – دریافتی ترکیبی که شامل مشکل در فهم صحبت دیگران، و مشکل در صحبت کردن خود شخص است.

اختلالات زبان می تواند اکتسابی یا مادرزادی (رشدی) باشد. اختلال زبان های اکتسابی ، مانند آفازی ، تنها پس از آنکه فرد به بیماری عصبی یا جراحتی دچار شود ، بروز می کنند. مثل سکته مغزی یا آسیب دیدگی سر.

اما اختلالات زبان رشدی یا مادرزادی در کودکان بسیار شایع تر هستند. کودکان مبتلا به اختلالات زبانی رشدی اغلب صحبت کردن را دیرتر از همسالان شروع می کنند. این تأخیر به سطح هوش آنها مربوط نمی شود. در حقیقت، کودکانی که دارای اختلالات زبانی رشدی هستند ، معمولاً دارای هوش متوسط یا بالاتر از حد متوسط هستند. آنها معمولاً قبل از ۴ سالگی با مهارتهای زبان بیانی و زبان بیانی مشکل دارند.

اختلالات زبان چقدر شایع هستند

تقریباً ۵ درصد از کودکان در سن مدرسه دارای یک اختلال زبانی هستند. این آمار این اختلالات زبانی را جزو اختلالات شایع در کودکی قرار میدهد.

چه عواملی باعث اختلالات زبانی می شود

متخصصان مطمئن نیستند که چه عواملی باعث اختلالات زبانی می شود. بیشتر تحقیقات بر گروه وسیع تری از اختلالات گفتاری و زبانی (SLI) متمرکز شده است که شامل اختلالات زبانی و اختلالات گفتاری است. این تحقیق گسترده بوده است و دلایل احتمالی SLI مانند موارد زیر را نشان می دهد:

  • ژن ها و وراثت: تحقیقات نشان داده اند كه ۲۰ تا ۴۰ درصد كودكانی كه سابقه خانوادگی در اختلال گفتار و اختلال زبان دارند، دچار این اختلالات هستند، و در مقایسه حدود ۴ درصد از كودكانی كه سابقه خانوادگی SLI ندارند، دچار این اختلالات میشوند.
  • تغذیه قبل از تولد: برخی تحقیقات نشان داده اند که وقتی یک زن در دوران بارداری مکمل های اسید فولیک مصرف می کند، کودک وی با احتمال کمتری دچار مشکلات جدی در زبان خواهد شد.
  • سایر شرایط: اختلال طیف اوتیسم ، سندرم داون ، ناتوانی ذهنی و تولد زودرس نیز ممکن است باعث اختلالات زبانی شود.

علائم اختلالات زبانی چیست

مشکل در برقراری ارتباط از طریق زبان و گفتار شایع ترین علامت اختلالات زبانی است. هنوز مشخص نیست که در دوران شیرخوارگی علائمی وجود دارد که به افزایش خطر اشاره داشته باشد یا خیر. انستیتوی ملی ناشنوایی و رشد کودکان (NIDCD) در حال حاضر بودجه ای را برای تحقیق درمورد کودکان زیر۳ سال و پیدا کردن علائم اختلالات زبان خاص و اختلال طیف اوتیسم در آنها اختصاص داده است، بنابراین ممکن است به زودی اطلاعات بیشتری داشته باشیم. کودکان دچار اختلال زبان دریافتی ممکن است در درک آنچه دیگران می گویند مشکل داشته باشند. همچنین ممکن است در پیگیری دستورالعمل های ساده و سازماندهی اطلاعاتی که می شنوند دچار مشکل شوند. اختلال زبان دریافتی به سختی در کودکان کم سن تشخیص داده میشود.

اختلالات زبان بیانی راحت تر قابل تشخیص هستند. به این دلیل که بچه های دارای مشکلات زبان بیانی ممکن است دیر شروع به صحبت کنند و تا ۲ سالگی صحبت نکنند. در سن ۳ سالگی، ممکن است صحبت کنند اما درک آن سخت خواهد بود و مشکلات تا پیش دبستانی همچنان ادامه دارد. بعنوان مثال ، بعضی از بچه ها ممکن است داستانهایی را که برایشان خوانده شده درک کنند اما حتی به روشی ساده هم قادر به تعریف کردن آنها نیستند. نشانه های دیگری از اختلال زبان بیانی:

  • واژگان محدود در مقایسه با کودکان هم سن
  • دفعات زیادی "ام" "ام" میکند و "چیز" یا "اون" را به جای کلمه ها استفاده میکند
  • مشکل در یادگیری واژگان جدید
  • کلمات را جا می اندازد و از فعل های اشتباه استفاده میکند.
  • یک عبارت خاص را بارها و بارها در صحبتش استفاده میکند
  • بنظر ناامید و خسته میرسد به دلیل ناتوانی در برقراری ارتباط با دیگران
  • معمولا و زیاد صحبت نمیکند اما صحبت های دیگران را میفهمد
  • توانایی تلفظ صداها و کلمات را دارد، اما جمله هایی که میسازد بی معنی میشوند
  • از ساختارهای جمله بندی ساده و محدودی در صحبتش استفاده میکند

اختلالات زبانی بر چه مهارت هایی تاثیر میگذارند

اختلالات زبان می تواند کودکان را از چند جهت تحت تأثیر قرار دهد، هم تحصیلی و هم اجتماعی. چند نمونه:

  • مهارت های اجتماعی: درک آنچه دیگران می گویند و ابراز خود را از طریق کلمات، به کودکان کمک می کند تا بتوانند با دیگران و هم سالانشان روابطی برقرار کنند. هنگامی که بچه ها نمی توانند به طور واضح ارتباط برقرار کنند، ممکن است برای دوست پیدا کردن و عضویت در گروه های اجتماعی دچار مشکل شوند. ممکن است ترجیح دهند تنها باشند و خجالتی یا منزوی شوند. همینطور ممکن است هدف اذیت و آزار و تمسخر شوند و یا خودشان تهاجمی رفتار کنند زیرا نمی توانند مشکلات را بطور کلامی حل کنند.
  • مشکلات تحصیلی: برخی تحقیقات حاکی از آن است که کودکان مبتلا به اختلالات زبانی مشکل خواندن نیز دارند. برخی از بچه ها نیز به دلیل محدود بودن واژگان و ضعف گرامر، با نوشتن هم مشکل دارند.

اختلالات زبان چگونه تشخیص داده میشود

بسیاری از کودکان با تأخیر در گفتار، فقط دیر زبان باز میکنند و به مرور و خود بخود، خودشان را به همسالانشان میرسانند. با این حال ، اکثر متخصصان توصیه می کنند اگر شک دارید که رشد کودک شما به تأخیر افتاده است، از متخصص کمک درخواست کنید. اگر فرزند شما در زمان مناسب، گفتار و زبانش پیشرفت نمیکند، با پزشک متخصص کودک خود صحبت کنید.

در اینجا به چندین نشانه درمورد تأخیر در زبان دریافتی اشاره شده است:

  • در ۱۵ ماهگی وقتی نام یک شی یا شخص شناخته شده را میبرید، به آن نگاه یا اشاره نمیکند
  • در ۱۸ ماهگی دستورالعمل های ساده مانند "لباست رو بیار" را متوجه نشده و انجام نمیدهد
  • در ۲۴ ماهگی وقتی اسم چیزی را در تصویر میبرید، یا نام یکی از اعضای بدن را میبرید، به آن اشاره نمیکند
  • در ۳۰ ماهگی با صدا یا تکان دادن سر پاسخ نمیدهد و سوال نمیپرسد
  • در ۳۶ ماهگی دستورالعمل های دو مرحله ای را نمیتواند انجام دهد

چندین نشانه درمورد تأخیر در زبان بیانی:

  • در ۱۵ ماهگی از سه کلمه هم استفاده نمیکند
  • در ۱۸ ماهگی کلماتی مثل "ماما" یا "بابا" یا کلمات مشابه نمیگوید
  • در ۲۴ ماهگی از حداقل ۲۵ کلمه استفاده نمیکند
  • در ۳۰ ماهگی از غبارات دو کلمه ای شامل فعل و فاعل استفاده نمیکند مثل "من بیام"
  • در ۳۶ ماهگی یک گنجینه لغات حداقل ۲۰۰ کلمه ای ندارد، اشیاء را با نام صدا نمیکند، سوالات را عینا تکرار میکند، جملات کامل استفاده نمیکند و بنظر میرسد مهارت های زبانی اش ناقص است.
  • در ۴۸ ماهگی کلمات را غلط به کار میبرد یا از کلمات مشابه به جای همدیگر استفاده میکند.

اولین قدم چک کردن مشکل شنوایی است، یکی از دلایل رایج اختلالات زبانی، وجود مشکل در شنوایی است. اگر هیچ مشکل شنوایی وجود نداشت، و همچنان کودک شما نشانه های اختلال زبان را دارا بود، باید به یک گفتار درمانگر مراجعه نمایید.

 چگونه یک گفتار درمانگر کودک را معاینه میکند

ارزیابی صحیح توسط یک متخصص گفتاردرمانی شامل آزمایش فرزند شما برای هر دو اختلال "زبان دریافتی" (توانایی درک آنچه دیگران می گویند) و "زبان بیانی" (توانایی بیان افکار) میشود. هنگامی که توسعه زبان بیانی بسیار عقب مانده تر از توانایی های زبان دریافتی باشد، می تواند نشانه ای از اختلالات زبان بیانی باشد. گفتاردرمانگر همچنین با شما مصاحبه می کند و گفتار فرزندتان را در موقعیت های مختلف مشاهده و تحلیل می کند. به این ترتیب او می تواند ارزیابی کند که آیا و چگونه مهارت های ضعیف ارتباطی مانع از توانایی او در انجام کارهایی است که سایر بچه ها در سن او انجام می دهند، مانند انجام بازی های خاص. در حین ارزیابی ، ممکن است درمانگر تاکتیک های مختلفی را نیز امتحان کند تا ببیند کودک شما چگونه به درمان پاسخ میدهد. هنگامی که درمانگر اختلال را تشخیص داد، برای تهیه یک برنامه درمانی مؤثر با شما همفکری خواهد کرد.

چه مشکلاتی با اختلالات زبانی مرتبط هستند؟

برخی از کودکان مبتلا به اختلالات زبانی دارای مشکلات مرتبط دیگری نیز هستند. به این پدیده همبودی میگویند. مشکلات مرتبط عبارتند از:

  • اختلالات خواندن: نارساخوانی یا دیسلکسیا در میان کودکانی که دارای اختلالات ترکیبی زبان بیانی و زبان دریافتی هستند، شایع است. تعداد فزاینده ای از مطالعات نشان داده اند كه بسیاری از كودكان در معرض ابتلا به دیسلکسیا با زبان گفتاری نیز دچار مشكل هستند. 
  • اختلال بیش فعالی و کمبود توجه و مشکلات روانی: تحقیقات، ارتباطی را بین اختلالات زبان و ADHD (بیش فعالی و کمبود توجه) نشان داده است. یک مطالعه بزرگ در مورد کودکان مبتلا به اختلالات زبانی نشان داد که بسیاری نیز دارای بیش فعالی و کمبود توجه (۱۹ درصد) بودند، به دنبال آن اختلالات اضطرابی (۱۰ درصد) و اختلال نافرمانی مقابله جویانه (ODD) و اختلال عملکرد (۷ درصد در ترکیب). این ممکن است به این دلیل باشد که اختلالات مربوط به تمرکز، توسعه ی مهارت های زبانی را برای بعضی بچه ها سخت میکند. اما بچه هایی که دارای مشکلات توجه هستند، ممکن است فقط بنظر برسد که مشکل زبان دارند زیرا در حین انجام آزمایش بسیار حواس پرت هستند.

عوامل بسیاری نیز در بحث سلامت روان نقش دارند. ODD و اختلال عملکرد گاها با فقر همراه هستند، که می تواند با توسعه ضعیف زبان مرتبط باشد.

چگونه متخصصان می توانند در زمینه اختلالات زبان کمک کنند

مهم است که در اسرع وقت کودکان مبتلا به اختلالات زبانی درمان شوند. طبق اعلام انجمن شنواییگفتار و زبان آمریکا (ASHA)، حدود ۲۰۰ مطالعه نشان داده اند که گفتار درمانی به کودکان مبتلا به اختلالات زبانی کمک می کند. در حقیقت، ۷۰ درصد کودکان پیش دبستانی بعد از درمان بهبود می یابند. راهکارهای درمانی که ممکن است به فرزند شما کمک کند شامل موارد زیر میباشد:

  • گفتاردرمانی فردی: یک متخصص گفتاردرمانی می تواند با کودک شما به صورت انفرادی و رو در رو کار کند تا  گنجینه واژگان او را بسازد و دستور زبان او را بهبود ببخشد. همچنین درمانگر نحوه کار با فرزند خود را در خانه به شما نشان می دهد. 
  • روان درمانی: اگر فرزند شما به دلیل مشکلات زبان دچار مشکلات عاطفی شده است ، میتوانید از کمک روانی متخصص استفاده کنید.

برای اختلالات زبانی در خانه چه می توان کرد

روش هایی وجود دارد که می توانید مهارت های زبان شفاهی فرزندتان را در خانه تقویت کنید. چند روش در زیر آمده است:

  • تا جاییکه میتوانید با فرزند خود ارتباط برقرار کنید. در سالهای اولیه کودکی، تا میتوانید آواز بخوانید و بازی کنید. هنگام رانندگی در اتومبیل یا خرید در سوپر مارکت در مورد هرچه که می بینید صحبت کنید. به حرفهای کودکتان گوش دهید. به کودک خود زمان زیادی بدهید تا پاسخ دهد و در برابر وسوسه پرش به داخل و شکستن سکوت مقاومت کنید.
  • خواندن را به یک تجربه تعاملی تبدیل کنید. در مورد تصاویر کتاب بحث کنید، و به کودک خود اجازه دهید تا پایان جدیدی را ایجاد کند یا نمایش آن را با عروسک ها انجام دهد. برای کودک خود کتاب بخوانید و شعرهای مهد کودک را تکرار کنید.

چه چیزی می تواند این مسیر را آسان تر کند

چه  تازه شروع به یادگیری اختلالات زبانی کرده اید یا در این مسیر  بسیار پیش رفته اید، این سایت می تواند به شما کمک کند. 

  • مشکلات فرزندتان را بدانید. یادگیری خودتان در مورد مشکلات فرزندتان اولین قدم برای گرفتن بهترین کمک است. درباره مشکل فرزندتان با زبان گفتاری بیشتر بدانید. 
  • مشاوره رفتاری بگیرید. مشاور میتواند نکاتی تخصصی در مورد انواع رفتارها مناسب به شما  ارائه دهد. 
  • با والدین دیگر ارتباط برقرار کنید. از والدینی که در این مسیر بوده اند راهنمایی بگیرید. حمایت آنها می تواند نشانه ای باشد که شما باید با اعتماد به نفس پیش بروید.

نکات کلیدی

  • اختلالات زبانی در کودکان شایع است.
  • گفتاردرمانی می تواند به کودکان مبتلا به اختلالات زبانی کمک کند.
  • کودک شما با کمک و درک شما می تواند یاد بگیرد که اختلال زبان خود را مدیریت کند و از نقاط قوت و استعدادهای خود استفاده کند.
نمایش بازخورد های بیشتر

افزودن دیدگاه جدید

کاربر گرامی شماره تماس، ایمیل شما به هیچ عنوان روی وب سایت رادیوکودک نمایش داده نخواهد شد. اگر می خواهید نام شما نیز بصورت عمومی نمایش داده نشود از عبارت "ناشناس" استفاده نمائید. برای مشاهده بازخوردهای بیشتر در این قسمت کلیک کنید.