چیدمان گلدان گیاهان در آپارتمان، منزل و خانه شما - ۸۷ ایده تصویری

چینش گیاه در خانه به طراوت و پایداری فضای خانه کمک بسیاری می کند. کاهش استرس، تولید اکسیژن، زیبایی منزل، شادابی فضای معنوی خانه از مزیت های چینش گیاه در خانه و آپارتمان است.

سرگرم بودن به گیاهان، گلدان ها و سبزه ها همیشه جایگزین بهتری نسبت به تلویزیون، گوشی تلفن همراه است.

 گیاه آپارتمانی زی زی یا زاموفیلیا دارای ساقه های بلند و برگ هایی به رنگ سبز تیره و صیقلی هستند. برگ ها دوست دارند به تنهایی روی ساقه دیده شوند و فاصله میان برگی زیادی داشته باشند. با وجود اینکه نیازمند نور متوسط هستند، ولی می توانند نور کم را تحمل کنند و به همین دلیل اغلب جزو گیاهانی هستند که برای فضای اداری انتخاب می شوند. به گفته یکی از کارشناسان گیاهی زاموفیلیا ترجیح می دهد در فضای خشک نگهداری شود و اینگونه به نظر برسد که در شرایط سخت در حال رشد است

برگ انجیری گلی مناسب برای منازل و نا مناسب برای ادارا ت ودفاتر و شرکت ها  می باشد.چند گونه از فیلودندرون با برگهای پهن  وبریدگی های عمیق در گلفروشی ها موجود است که همه انها تحت نام برگ انجیری به فروش میرسند،ولی در گیاه شناسی که اساس طبقه بندی روی گل و دستگاه زایشی است ممکن است دو گیاه ظاهرا مشابه دو نام مختلف را به خود اختصاص دهند،بر هر صورت ان گیاهان با هر نامی که عرضه گردند در این نیازها مشترکند.هوای گرم و مرطوب ایده آل آنهاست،تغییرات درجه حرارت را به راحتی میپذیرند،ریشه های هوایی انها احتیاج به تغذیه و تکیه گاه خزه دار دارند،برای افراد مبتدی گیاهانی مناسب هستند. 

دما :اگرچه تا ۱۰ درجه سانتی گراد مقاومت دارد ولی کمتر از ۱۳ درجه را دوست ندارد،در تابستان تا حدود ۳۰ درجه مقاومت میکند ولی در درجات بالاتر باید غبارپاشی مداوم نمود. تعویض گلدان: هر  دو ساله در فصل بهار با شروع فصل رشد احتیاج به تعویض گلدان دارد.در سالهای بعد با سنگین شدن گلدان تعویض خاک سطح گلدان با خاک نو و غنی پیشنهاد میگردد. رطوبت: در تابستان هفته ای دو تا سه بار و در زمستان هر هفته یکبار نیاز به غبارپاشی دارد،از اب ولرم و سبک فاقد املاح جهت غبارپاشی استفاده کنید.خیس و مرطوب کردن دایمی چوب خزه باعث بهبود رشد این گل می شود. نور: نزدیک پنجره با نور غیرمستقیم نیم سایه،نیم افتاب نور دلخواه این گیاه است،مواظب اشعه مستقیم افتاب باشید.نور کم باعث محو شدن بریدگی ها  می شود

گل شمشاد

این گونه بومی ژاپن بوده و ارتفاع آن در طبیعت به ۴ متر هم میرسد.

برگهای آن براق چرمی و سبز تیره بوده و به شکل وار تخم مرغی با دندانه های کوتاه در لبه می باشد.

گل آزین گرزن آن به طول ۵ سانتی متر و گلهای آن سبز مایل به سفید است و در وسط بهار ظاهر می شود شمشاد رسمی میوه های صورتی ونارنجی دارد.

مهمترین مسئله در مورد این نوع شمشاد، نگاه داری آن خارج از آپارتمان در فصل تابستان و دادن کود کافی در زمستان ونگه داری داخل آپارتمان در محل خنک می باشد. 

گلدان های سفالی

گلدان‌های سفالی با رنگ‌های گرم مخصوص به‌خود، تقریبا برای كاشت هر گیاهی مناسب هستند و به آسانی نیز تهیه می‌شوند.

مزایا: این گلدان‌ها تقریبا ارزان بوده، دارای طرح‌ها و شكل‌های بسیار مختلف و به‌دلیل سنگینی و مقاومت در برابر باد، مناسب فضای بیرون هستند.

توصیه: با توجه به شكننده ‌بودن آنها، از گذاشتن این گلدان‌ها در جاهایی كه احتمال ضربه‌وجود دارد، خودداری كنید.

نكته: این گلدان‌ها به‌دلیل داشتن منافذ بسیار، زودتر از سایر گلدان‌ها آب را از دست می‌دهند بنابراین گیاه داخل آنها به آبیاری بیشتری نیاز دارد. گاهی بر اثر املاح زیاد آب و تعریق زیاد در محل‌های خیلی گرم، باعث رسوب نمك در دیواره داخلی گلدان می‌شود و شوری خاك را در پی دارد. نكته دیگر اینكه نوع ظریف آنها تحمل سرمای شدید زمستان را ندارد.

فیلدون یا گوش گرگی

طول برگ ها در محیط های مرطوب بین ۴۰-۲۰ سانتیمتر رشد می کند.در آپارتمان ارتفاع این گیاه به راحتی به ۲ متر می رسد. برگ ها بیضی شکل و لبه آن ها بدون دندانه می باشد.

سطح روی برگ ها معمولاً سبز براق است.

فیلودندرون بالارونده و احتیاج به تکیه گاه چوبی پوشانده از خزه دارد تا ریشه های هوایی گیاه در ان رشد کند،خزه های تکیه گاه باید به وسیله غبارپاشی یا ابیاری از بالا مرطوب نگه داشت،رنگ برگها سبز تیره و در قسمت زیرین متمایل به ارغوانی است.

شکل برگها متغیر و در هنگام جوانی بیضی کشیده و به تدریج با ظهور پیچ و خم هایی در انها به شکل ویلن به خود میگیرند

نحوه مراقبت از انها مانند سایر فیلودندرون ها و خانواده اش آراسه است .

 

مراقبت از گل فیتوس 

آفات و بیماری : بوته ها به سختی دچار بیماری خاص می شوند.

بوته ها به نور روشن غیر مستقیم و میانگین دمایی ۱۸-۲۴ درجه سانتی گراد نیاز دارد.

مراقبت : این گیاه به آسانی در منزل رشد می کند و در گلدان یا سبد های آویز نگهداری می شوند.

در فاصله دو آبیاری در بهار و تابستان بایستی از خشک شدن بخش سطحی خاک جلوگیری شود.

خاک : لوم، پیت و شن با نسبت مساوی.

در زمستان، در صورت گرم بودن اتاق جهت تامین رطوبت، بوته ها توسط آب بدون املاح (آب باران، آب تصفیه یا آب معدنی) اسپری می شود.

تعویض گلدان در هرسال ضرورت ندارد.

 

افوربیا استلاتا : زیستگاه این گیاه آفریقای جنوبی است. ساقه مخروطی شکل و ضخیم که عمل ذخیره سازی آب را انجام می دهد و شاخه هایی که از راس گیاه به صورت افقی و آویزان رشد می کنند. این گیاه بواسطه ذخیره آب در تنه، در برابر کم آبی بسیار مقاوم است و از طریق قلمه و بذر براحتی تکثیر می شود. کاکتوس افوربیا تریگونا قرمز E.trigona یک کاکتوس محبوب برای کاکتوس بازان محسوب میشود.رنگ قرمز این کاکتوس باعث زیبایی بخشیدن بیشتر به ان می گردد. دوام این کاکتوس باعث شده تا گزینه ایی مناسب برای کادو دادن به عزیزانتان باشد. سایز بزرگ این کاکتوس باعث افزایش جلوه ی ان میباشد.

نمایش بازخورد های بیشتر

افزودن دیدگاه جدید

کاربر گرامی شماره تماس، ایمیل شما به هیچ عنوان روی وب سایت رادیوکودک نمایش داده نخواهد شد. اگر می خواهید نام شما نیز بصورت عمومی نمایش داده نشود از عبارت "ناشناس" استفاده نمائید. برای مشاهده بازخوردهای بیشتر در این قسمت کلیک کنید.