معرفی ۹ کتاب داستان و رمان کودک از رولد دال

لیست کتاب های رولد دال که در این مطلب می خوانید:

    داستان های کوتاه و رمان های کودک "رولد دال"

    رولد دال یکی از معروفترین نویسندگان کتاب کودک است و کتاب های او سال های زیادی در لیست پرفروشترین کتاب های کودکان بوده اند. تا جاییکه در خیلی از مطالب مربوط به کتابخوانی کودک اشاره شده که کتاب های رولد دال جزو کتاب هایی هستند که باید حتما در زمان کودکی خوانده شوند. از بسیاری از کتاب های این نویسنده فیلم ساخته شده است.  او نویسنده ای بسیار چیره دست است و با دنیای کودکان به خوبی آشناست، ذهنیات و تخیلات کودکان را به خوبی میشناسد و جذابیت رمز و رازآلود کتاب هایش و کلام طنزآلود و دوست داشتنی اش همیشه برای کودکان لحظاتی به یاد ماندنی را ایجاد میکند.

    قهرمان های کتاب او اکثرا کودکانی جسور و شجاع هستند که در سلسله اتفاقاتی هیجان انگیز بر بدی ها پیروز میشوند. سوژه های داستان های او گاها موضوعاتی بسیار ساده و روزمره مثل داستان کوتاه "تشپ کال" و گاه داستان هایی تخیلی و پر از اتفاقات عجیب و غریب مثل "چارلی و کارخانه ی شکلات سازی" یا "جادوگرها" هستند. کتاب های رولد دال خلاقیت و قوه ی تخیل کودکان را به چالش میکشد و تقویت میکند. او از طریق داستان های سرگرم کننده و کلام طنزآمیزش آنها را با مفاهیم برجسته ای چون برابری، نوع دوستی، طبیعت دوستی، جسارت و شجاعت و... آشنا میکند.

    کتاب های رولد دال به قدری جذاب و دوست داشتنی هستند که بزرگسالان هم بسیار از آنها استقبال میکنند. بنابراین اگر به فکر خواندن کتاب همراه با کودکتان هستید و میخواهید ساعاتی خوش باهم بگذرانید حتما از کتاب های رولد دال استفاده کنید. تجربه ی دنیای قشنگ و هیجان انگیز و گیرای کتاب های رولد دال، تجربه ای است که شما اصلا نمیخواهید از کودکانتان دریغ کنید.

    انتخاب کتاب های او برای علاقمند کردن کودکان به مطالعه و دنیای کتاب ها، انتخابی فوق العاده خواهد بود. رولد دال از آن دسته نویسنده هایی است که به داستان های پندآموز علاقه ای ندارد، او ترجیح میدهد از طریق یک داستان سرگرم کننده لحظات خوبی را برای خواننده ایجاد کند و به وسیله ی آموزش غیرمستقیم مفاهیم و نکات را در ذهن کودک جا بیندازد. کتاب های رولد دال در دسته بندی سنی خاصی قرار نمیگیرد، از کودکان پنج، شش ساله تا نوجوانان و حتی بزرگسالان بدون شک از خواندن کتاب های او لذت خواهند برد. بنابراین اگر کودک شما در رده ی سنی ۵ تا ۷ سال قرار دارد میتوانید داستان های کوتاهتر رولد دال را انتخاب کنید و برایش بخوانید. با کودکان ۸ تا ۱۰ ساله ی خود در خواندن کتاب های رولد دال همراهی کنید، و برای سنین بالاتر میتوانید دربعضی اوقات خواندن را به عهده ی خود کودک بگذارید تا از غرق شدن در فضای کودکانه و جذاب کتاب های رولد دال لذت ببرد.

    جیمز و هلوی غول پیکر

    معرفی کتاب کودک "جیمز و هلوی غول پیکر" از رولد دال

    داستان پسر کوچولوی چهار ساله ای به نام جیمز که بعد از مرگ پدر و مادرش زندگی خوبش دستخوش تغییر میشود و مجبور میشود با عمه هایش که اورا اذیت میکنند زندگی کند. چندسال بعد موقعی که در جنگل درحال شکستن هیزم است غریبه ای به او کیسه ی کوچکی میدهد و ادعا میکند که جیمز میتواند با محتویات آن کیسه معجونی بسازد و به ثروت و خوشبختی و زندگی فوق العاده ای برسد، اما از بدشانسی کیسه از دست جیمز می افتد و روز بعد همانجا یک درخت هلو سبز میشود و هلوی بسیار بزرگی از آن درمی آید. عمه ها تصمیم میگیرند با نمایش هلو، پولی به جیب بزنند اما جیمز یک شب وارد هلو میشود و در داخل هلو دوستانی پیدا میکند. به کمک هزارپا، دوست جدیدش، هلو را از شاخه جدا میکنند و از طریق اقیانوس اطلس راهی نیویورک میشوند و با ماجراهای عجیب و جالبی روبرو میشوند. این کتاب برای کودکان با رده ی سنی پایین انتخاب مناسبی است. کمپانی والت دیزنی از روی این کتاب فیلمی به همین نام و به کارگردانی هنری سلیک (henry selick) ساخته است.

    کتاب روباه شگفت انگیز

    معرفی کتاب کودک "آقای روباه شگفت انگیز" از رولد دال

    داستان خانواده ی روباهی است که در نزدیکی یک ده زندگی میکنند. آقای روباه گاه و بیگاه برای تامین غذای خانواده اش از سه مزرعه دار به نام های بوگیس، بونس و بین که آدم های بدی هستند غذا میدزدد. این سه مزرعه دار همه کاری میکنند تا آقای روباه را به دام بیندازند اما موفق نمیشوند، تا اینکه شبی آقای روباه و خانواده اش را در لانه شان حبس میکنند، اما آقای روباه و خانواده اش به همراهی خانواده ی گورکن نقشه های جالبی در سر دارند... اخیرا از روی این کتاب رولد دال، انیمیشن سینمایی با همین نام به کارگردانی "وس اندرسن" (Wes anderson) ساخته شده است. این کتاب برای کودکان دبستانی و یا بالاتر انتخاب مناسبی است.

    معرفی کتاب کودک "ماتیلدا" از رولد دال

    این کتاب یکی از پرطرفدارترین کتاب های رولد دال است. "ماتیلدا" داستان دخترکوچولویی به همین نام است که بسیار باهوش و زرنگ است، اما برخلاف خودش خانواده ای بسیار بی توجه و نامهربان دارد که اصلا هوش و ذکاوت او را درک نمیکنند و او را دختری ابله میدانند. بعد از رفتن به دبستان خانوم معلمش متوجه هوش سرشار او و ویژگی منحصر به فردش میشود و باهم حسابی دوست میشوند، معملش به او کمک میکند تا قدرت عجیب و خارق العاده ای را که دارد بشناسد و از آن استفاده کند و با آن قدرت مدیر بدجنس مدرسه را فراری میدهد و خانواده اش را حسابی ادب میکند... خواندن این کتاب برای دخترکوچولوها بسیار جذاب خواهد بود و به آنها یاد میدهد که هرچقدر شرایط اطراف سخت باشد و هرچقدر اطرافیان آنها را به معمولی بودن یا حتی خنگ! بودن مجبور کنند، میتوانند با تکیه بر قدرت خودشان از پس مشکلات بربیایند.

    کتاب غول بزرگ مهربان

    معرفی کتاب کودک "غول بزرگ مهربان" از رولد دال

    این کتاب داستان آشنایی صوفی کوچولو، دختری که در یتیم خانه زندگی میکند، با غول بزرگی است که برخلاف بقیه ی غول ها آدم نمیخورد، او قلبی مهربان و طبعی لطیف دارد و خود را به خوردن خیار بجای آدم ها عادت داده است. غول بزرگ مهربان (غ.ب.م) که زبان آدم ها را خیلی بامزه صحبت میکند، صوفی را با خود به محل زندگی همه ی غول ها میبرد و آنجا اتفاقات جالبی برایشان می افتد. آنها با کمک هم تصمیم میگیرند جلوی بقیه ی غول ها که قصد خوردن  تمام کودکان انگلستان را دارند، را بگیرند. این داستان به قلم جذاب و بامزه ی رولد دال بسیار خواندنی و سرگرم کننده و درعین حال آموزنده است. کمپانی سینمایی والت دیزنی به همراهی دریم ورکس و سایرین فیلمی به همین نام و با اقتباس از این کتاب رولد دال و به کارگردانی استیون اسپیلبرگ (Steven Spielberg) ساخته است.

    کتاب انگشت جادویی

    معرفی کتاب کودک "انگشت جادویی" از رولد دال

    کتاب روایتگر داستان دختر هشت ساله ای است که قدرت جادویی عجیبی در انگشتش دارد. هروقت کسی او را عصبانی کند او ناخودآگاه انگشتش را به سمت او میگیرد و اتفاق های عجیبی رخ میدهد. یک روز که دخترکوچولوی قصه در محوطه ی جلو خانه مشغول بازی است خانواده ی همسایه را میبیند که دارند به منزل برمیگردند و یک آهوی طفلک بی گناه را شکار کرده و به خانه میبرند. دختر کوچولو هرچقدر سعی میکند آنها را متوجه اشتباهشان بکند، خانواده ی همسایه به او توجه نمیکنند، او هم عصبانی میشود و انگشتش را به سمت آنها میگیرد و به انها درسی میدهد تا بفهمند حیوانات هم مثل ما آدم ها حق زندگی دارند و نباید آنها را اذیت کرد. او همه ی آنها را بوسیله ی انگشتش به پرنده تبدیل میکند! و آنها در طول مدتی که پرنده هستند میفهمند که رفتارهای آدم ها میتواند چقدر آزاردهنده باشد. رولد دال با نوشتار طنزآلود و گیرایش این داستان را به زیبایی هرچه تمام تر تعریف میکند.

    کتاب چارلی و کارخانه شکلات سازی

    معرفی کتاب "چارلی و کارخانه ی شکلات سازی" و "چارلی و آسانسور شیشه ای" از رولد دال

    این کتاب یکی از معروف ترین کتاب های رولد دال است. کتاب داستان پسرکوچولویی به نام چارلی است که در خانواده ای بسیار فقیر و همراه با هردو پدربزرگ و مادربزرگش زندگی میکند.خانواده ی آنها به قدری فقیر است که چارلی فقط سالی یک بار، در روز تولدش میتواند یک بسته شکلات وانکا بخرد. ویلی وانکا صاحب بزرگترین کارخانه ی شکلات سازی دنیاست و انواع و اقسام شکلات های عجیب و غریب را درست میکند. او که تصمیم گرفته است  به پنج بچه شانس بازدید از کارخانه ی عظیم و پر رمز و رازش را بدهد پنج بلیط طلایی را در پنج شکلات قرار میدهد و اعلام میکند هر بچه ای این بلیط طلایی را پیدا کند میتواند از کارخانه ی او بازدید کند و به اندازه ی تمام عمرش شکلات و آبنبات از کارخانه ببرد. چارلی در آستانه ی روز تولدش میخواهد شانسش را برای پیدا کردن بلیط طلایی امتحان کند، آیا موفق میشود؟ کتاب "چارلی و کارخانه ی شکلات سازی" نقدی است بر فرصت های نابرابر کودکان فقیر و ثروتمند، تربیت های غلط کودکان را به چالش میکشد و البته این نوید را به کودکان میدهد که با تکیه بر قابلیت های خود میتوانند از سد ناعدالتی ها عبور کنند. براساس این کتاب فیلمی با همین نام و به کارگردانی تیم برتون (Tim Burton) و با بازی جانی دپ (Johny Depp) ساخته شده است.

    کتاب دنی قهرمان جهان

    معرفی کتاب "دنی، قهرمان جهان" از رولد دال

    این کتاب ماجرای زندگی پسربچه ای به نام دنی به همراه پدرش است. دنی مادر خود را از دست داده است و عاشق پدرش است. آنها پشت یک پمپ بنزین قدیمی در کنار جاده زندگی میکنندداستان از زبان دنی روایت میشود. پدر دنی ظاهری بسیار جدی و خشن دارد ولی در باطن بسیار ماجراجو و غیرمنتظره است. تا اینکه دنی شبی پی به یک ماجراجویی مخفیانه ی پدرش میبرد، سپس تصمیم میگیرد در تقابل با مرد کارخانه دار مغروری که میخواهد زمین انها را از چنگشان دربیاورد، در این ماجراجویی به پدرش کمک کند. خواندن این کتاب برای پسربچه های دبستانی میتواند فوق العاده هیجان انگیز باشد، همراهی پدران با کودکان در خواندن این کتاب میتواند در تقویت ارتباط آنها تاثیرگذار باشد.

    کتاب تشپ کال

    معرفی کتاب "تشپ کال" از رولد دال

    کتاب داستان مرد میانه سالی به نام آقای هوپی است که در یک آپارتمان زندگی میکند. همسایه ی پایینی او خانمی است به نام خانم سیلور که از قضا آقای هوپی عاشقش میشود. اما تمام فکر و ذکر خانم سیلور پیش لاکپشتش است و نگران این است که با همه ی مراقبت هایش چرا لاک پشتش بزرگ نمیشود. غافل ازینکه نژاد لاک پشت او به همان اندازه است. اما آقای هوپی از این موقعیت استفاده میکند و ترفندی پیدا میکند تا دل خانم سیلور را به دست بیاورد.او به خانوم سیلور میگوید میتواند لاک پشتش را بزرگ کند، اما او چه راهی برای اینکار پیدا کرده است؟ ایت کتاب، یک داستان کوتاه و شیرین و طنزآلو است و خواندن اتفاقات بامزه ای که در ان اتفاق میفتد برای کودکان بسیار جذاب خواهد بود. 

    همانطوری که ما همیشه توصیه می کنیم، بازی، کاردستی و کتاب ساختار ذهنی کودکان در حل مسائل را بسیار شکل می دهد. در این مطلب شما کتاب های مناسب کودکان پیش دبستانی و دبستانی را مشاهده خواهید نمود. در انتهای این مطلب هم می توانید لیست داستان های کودک دیگر را مشاهده نمائید.

    برای آشنایی با کتاب های بیشتر برای کودکان، میتوانید از مطالب زیر که در سایت رادیو کودک تهیه شده اند استفاده کنید:

    .
    میشه بگویید چطور میتوانم رمان دانلود کنم
    سحر
    .
    @#۱ منظورتان از رمان، رمان کودک است؟ شما می توانید به نرم افزارهایی مانند کتابراه، فیدیبو، طاقچه و ... مراجعه کنید و رمان های مناسب خود را با قیمتی مناسب تر خریداری نمائید.
    مدیر وب سایت رادیو کودک
    نمایش بازخورد های بیشتر

    افزودن دیدگاه جدید

    کاربر گرامی شماره تماس، ایمیل شما به هیچ عنوان روی وب سایت رادیوکودک نمایش داده نخواهد شد. اگر می خواهید نام شما نیز بصورت عمومی نمایش داده نشود از عبارت "ناشناس" استفاده نمائید. برای مشاهده بازخوردهای بیشتر در این قسمت کلیک کنید.