برسد-به-دست-معلم-عزیزم
کتاب داستان کودک ۷ تا ۹ سال - برسد به دست معلم عزیزم

در تعطیلات تابستان امیلی متوجه می شود که یک نهنگ آبی در حوض خانه‌ی‌شان زندگی می کند. او به معلمش نامه می نویسد و از او کمک می خواهد. این نامه نگاری در طول تابستان ادامه پیدا می کند و معلم در حالیکه هر بار اطلاعاتی درباره ی نهنگ ها به امیلی می دهد به یادآوری می کند که امکان ندارد یک نهنگ در حوض خانه‌ی‌شان باشد. پس از مدتی امیلی نهنگش را در ساحل اقیانوس می بیند.

کودکان خیالباف هستند و معلم ها مطمئن ترین فرد از نظر کودکان برای در میان گذاشتن چنین رازی هستند. معلم هم وظیفه خود را که آموزش است، فراموش نمی‌کند به امیلی هم ویژگی نهنگ ها را یادآوری کند و هم او را به سوی واقع بینی هدایت می‌کند و خودش هم به دنیای خیال و باور کودک نزدیک می شود. تصاویر کتاب زیبا هستند و ماجرا را بسیار کامل‌تر بیان می کند.

 


تعطیلات تابستان است و امیلی متوجه می شود توی حوض خانه شان یک نهنگ آبی زندگی می کند. برای همین، فوری قلم وکاغذ بر می دارد و برای معلمش نامه می نویسد.چرا؟ چون او درباره ی نهنگ های آبی چیزی نمی داند و می ترسد بلایی سر نهنگش بیاید.

این داستان در قالب نامه نوشته شده است و ماجرا طی نامه نگاری های امیلی با معلمش تعریف می شود. معلم اصرار دارد که به امیلی بگوید پیدا شدنِ نهنگ در حوض خانه شان غیر ممکن است، ولی امیلی نهنگ را باور کرده.

برسد به دست معلم عزیزم داستانی تخیلی و در عین حال واقعی، درباره دنیای شگفت انگیز کودکی، است. آقای جیمز می خواهد بگوید برای کودک هیچ چیز غیر ممکنی وجود ندارد.

هم چنین، طی مکاتبه های امیلی و معلمش، خواننده اطلاعاتی درباره ی نهنگ ها  کسب می کند و یاد می گیرد که آن ها چه شکلی هستند، در کجا زندگی می کنند، غذای شان چیست و... .

زبانِ این اثر ساده و روان  و متنِ آن کوتاه است، برای همین، پیشنهاد خوبی است برای تمرین روخوانی دانش آموزان دوم و سوم دبستان، معلم ها می توانند، با الهامِ از ایده این کتاب، بچه ها را نسبت به نامه نگاری ترغیب و مهارت های نوشتاری آن ها را تقویت کنند؛ هم چنین، می توانند آن ها را تشویق کنند تا درباره نهنگ مطالعه و تحقیق کنند.

علاوه بر متنِ ساده و زیبای کتاب، تصویر سازی های سایمن جیمز نیز قابل توجه است؛ تصاویری متناسب با داستان، که رنگ های شاد وخوشایند دارند و پسندِ کودکان هستند. برای همین، این داستان می تواند برای بچه های کوچک تر هم جذاب و شنیدنی باشد. پدرها و مادرها می توانند داستانِ برسد به دست معلم عزیزم را برای بچه های کلاس اولی شان بخوانند و درباره امیلی، معلمش، دوستی امیلی با نهنگ، زندگی نهنگ ها و... با هم دیگر گفت و گو کنند.

منبع کتاب برسد به دست معلم عزیزم وب سایت کتابک است. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به این وب سایت بی نظیر رجوع کنید.

نام انگلیسی کتاب
Dear Mr Blueberry
نویسنده
تصویرگران
این کتاب تصویرگر ندارد.
سال انتشار
۱۳۹۱
نمایش بازخورد های بیشتر

افزودن دیدگاه جدید

کاربر گرامی شماره تماس، ایمیل شما به هیچ عنوان روی وب سایت رادیوکودک نمایش داده نخواهد شد. اگر می خواهید نام شما نیز بصورت عمومی نمایش داده نشود از عبارت "ناشناس" استفاده نمائید. برای مشاهده بازخوردهای بیشتر در این قسمت کلیک کنید.