اگر به دنبال مهد کودک برای فرزند خود هستید، تبریک می گوییم، دوره جدید و هیجان انگیزی در پیش روی فرزند شماست. اینکه فرزندتان یک مربی دوست داشتنی در کنار خود داشته باشد، با دوستان جدیدی آشنا شود، در محیطی امن، توانمندی های ذاتی را بشناسد و کسب مهارت کند می‌تواند خیال شما را نیز آسوده کند.

هر پدر و مادری دوست دارد، بهترین مرکز آموزشی را برای فرزند خود انتخاب کند اما باید دانست قبل از هر اقدامی نیاز است مهد کودکی را برگزید که ضمن تضمین امنیت جسمی و روحی به فردیت کودک احترام گذاشته شود و فضایی را برای رشد استعدادها و توانمندی های ذاتی فراهم کند.

مهد کودک فرزندان آفتاب به عنوان مرکزی نمونه شرایطی مهیا کرده است تا ضمن حضور در محیطی شاد و مفرح، بتوان بازدهی آموزشی دو چندانی را شاهد بود. مدرن ترین شیوه های آموزشی برای شناسایی و ارتقا توانمندی های کودکان بکار می رود. در این متن، مواردی مطرح شده است تا با شاخصه های اصلی و موثر برای انتخاب مرکز آموزشی استاندارد آشنا شوید و بتوانید با انتخابی شایسته، آینده ای درخشان را برای فرزندتان رقم بزنید.

آموزش و استعدادیابی

انتخاب مهد کودک برای بسیاری از والدین تبدیل به دغدغه جدی شده است، در زمانی که کودک روز به روز بزرگتر می شود ممکن است نتوانند مراکز آموزشی شایسته‌ای را انتخاب کنند به نحوی که حتی برخی تصور می کنند انتخاب یک مهدکودک خوب، دشوارتر از ورود به یک دانشگاه استاندارد است.

کادر آموزشی مهد کودک باید ضمن داشتن دانش مرتبط، از نظر روحی نیز مسئولیت پذیر باشند تا زمینه شناخت توانمندی های ذاتی کودکان میسر شود. روانشناسان معتقدند شخصیت و کیفیت خدمات آموزشی مربیان می تواند تاثیر شگرفی بر رشد آینده کودکان نیز داشته باشد.

هزینه مراکز آموزشی ممکن است تفاوت‌هایی داشته باشد. مطمئناً انتخاب مهدکودک گرانقیمت به منزله کیفیت آموزشی تضمین شده نیست، بلکه باید استانداردهای اصولی را دنبال کرد تا انتخابی شایسته داشت. معلمان باید کلاس ها و آموزشات خود را مبتنی بر رشد هوش و توانمندی های مختلف بگذارند تا متناسب با استعداد ذاتی، رشد صورت گیرد.

استعدادیابی و پرورش خلاقیت

معمولاً مراکز آموزشی بسیاری فعالیت می‌کنند اما باید مطمئن شد که می‌توانند نیازهای کودک و انتظارات خانواده را برآورده سازند.

قبل از ورود به مهدکودک نمی توان برآورد درستی نسبت به علایق، سرگرمی ها و شخصیت کودکان داشت. والدین نباید خود تصمیم بگیرند برای تربیت فرزندشان چه مسیری بهتر است، مطمئناً کادر آموزشی مطابق با برنامه هدفمند آموزشی، مسیری را برای شناسایی توانمندی و علایق کودکان تعیین می کنند تا برای شکوفایی موهبت های درونی، مانعی وجود نداشته باشد.

برخلاف باور عموم، حضور در کلاس های آموزشی متعدد همواره مطلوب نیست. کودکان در این سن، نیاز دارند که فعالیتهای مفرحی را دنبال کنند علاوه بر آنکه ارتباطات خود را با سایر کودکان و محیط نیز گسترش دهند، در غیر این صورت احساس ناامنی دور از انتظار نخواهد بود.

برنامه آموزشی ممکن است تفاوت هایی داشته باشد. در برخی، آموزش دو زبانه و کلاس های موسیقی دایر است اما گروهی تمرکز را بر شکوفایی استعدادهای درونی گذاشتند.

تغذیه و بهداشت

کودکان در سنینی هستند که نیاز به مراقبت دوچندان دارند، علاوه بر آنکه باید از نظر بهداشتی محیطی نیز تمام نکات به خوبی رعایت شود تا خطری سلامت کودکان را تهدید نکند.

مساحت فضایی آموزشی باید برای کودکان متناسب باشد علاوه بر آنکه مکانی سرپوشیده جهت رشد توانمندی ها مطابق با استاندارد ایمنی فراهم باشد. فعالیت های خارج از کلاس نیز باید همواره پیگیری شوند.

کودکان در این برهه سنی، نیاز دارند در وعده‌های غذایی خود، از تمامی گروه های غذایی سالم، بهره مند شوند. مراکز آموزشی می‌بایست برنامه غذایی را متناسب با ذائقه و نیاز کودکان تهیه کنند البته رعایت اصول بهداشتی نیز اهمیت بسیاری دارد به ویژه در شرایطی که کرونا ممکن است سلامت کودکان را تهدید کند.

اهمیت آموزش

تنها شناخت استعدادها نمی تواند زمینه ساز موفقیت باشد، بلکه باید برنامه‌ای برای پرورش این توانمندی های ذاتی وجود داشته باشد. مراکز آموزشی استاندارد برای تمامی کودکان متناسب با شرایط، فعالیت ها و مهارت هایی را برنامه ریزی می کنند.

بازی و سرگرمی

حضور در محیطی خشک بدون انعطاف نه تنها بازدهی آموزشی به همراه ندارد بلکه می‌تواند منجر به سرکوب اشتیاق کودکان نیز شود. برنامه آموزشی استاندارد متناسب با توانمندی کودکان بوده و باید تنوعی از برنامه‌های آموزشی را شامل شود. وجود امکانات و برگزاری کلاس های مختلف همچون قصه سرایی، موسیقی، پازل و غیره به عنوان فعالیت هایی مفرح از سوی کودکان، با استقبال چشمگیری همراه خواهد بود.

مربیان حضور در کلاسهای مختلف را فرصتی برای شناسایی علاقمندی در نظر میگیرند بنابراین نباید تنها اسباب بازی های خاصی را صرفاً برای وقت گذراندن در نظر داشت. پازل، موسیقی، ساخت بلوک های ساختمانی، تماشای دنیای حیوانات، انجام کارهای خدماتی و غیره می تواند از فعالیت های تاثیر گذار یاد شود.

بهداشت

مربیان و کارشناسان بهداشتی در مهد کودک ها موظف هستند با رعایت نکات ساده، سلامت کودکان را از خطرات احتمالی در امان نگه دارند. شاید برخی تنها کودکان را ملزم به شستشوی درست دستان قبل از غذا نمایند اما نمی توان منکر تاثیر دوچندان آموزش درست مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی شد، علاوه بر آنکه باید نسبت به نظافت دائمی و استحمام مداوم کودکان نیز الزاماتی را در نظر گرفت.

وسایل شخصی مانند حوله، مسواک و شانه نیز باید تنها در اختیار فرد قرار گیرند. همچنین داشتن برنامه‌ای مدون برای ورزش های سبک، پیاده روی و استراحت کوتاه مدت نیز می تواند به تامین انرژی دوباره کودکان منجر شود علاوه بر آن که شادی و روحیه مثبت را نیز به دنبال دارد.

.
خانم محبوبی انسانی دوست داشتنی و کاربلد هستند
مادر امیرحسین
.
سلام .وقت به خیر .کلینیک تخصصی مشکلات ویژه یادگیری نمونه تهران قلهک افتخار دارد به صورت تخصصی IQکودکان را بررسی و نتیجه را در اختیار مهدکودک یا اولیا و مربیان قرار دهد .ضمنا مشکلات مربوط به بیش فعالی .مشکلات نقص توجه و یادگیری و مشکلات رفتاری کودکان نیز قابل ارزیابی می باشد .در صورت همکاری با شماره تلفن ۰۹۱۲۵۹۰۸۱۵۰تماس حاصل فرمایید
لباف
نمایش بازخورد های بیشتر

افزودن دیدگاه جدید

کاربر گرامی شماره تماس، ایمیل شما به هیچ عنوان روی وب سایت رادیوکودک نمایش داده نخواهد شد. اگر می خواهید نام شما نیز بصورت عمومی نمایش داده نشود از عبارت "ناشناس" استفاده نمائید. برای مشاهده بازخوردهای بیشتر در این قسمت کلیک کنید.
دسته بندی های ویژه