اگر در مورد ثبت نام فرزند دلبندتان در کلاس‌ پیش‌دبستان مردد هستید و هنوز تصمیم قطعی نگرفته‌اید با ما همراه باشید.

شاید از خودتان بپرسید: «آیا لازمه حتما فرزندم پیش دبستانی بره؟، خودم تو خونه باهاش کتاب کار، کار کنم کافی نیست؟ بمونه خونه استراحت کنه بهتر نیست؟، قراره حداقل ۱۲ سال بعدش پشت سر هم درس بخونه، خسته میشه. نکنه زده بشه؟»

لازم است بدانید پژوهش ها اثربخشی گذراندن دوره دوره پیش‌دبستان را در حوزه های شناختی، فیزیکی و هیجانی اجتماعی نشان داده اند. 

شادآموز تلاش کرده تا با استفاده از منابع بین‌المللی از یک سو و برنامه های به زبان فارسی از سوی دیگر یک دوره تخصصی برای کودکان ۵ تا ۶ ساله بگذارد تا فرزند شما به هرآنچه برای ورود به دبستان نیاز دارد، دست یابد.

دانش کودکان در حوزه های ریاضی، علوم، جغرافی، تفکر خلاق و حل مسئله با استفاده از منابع معتبر بین‌المللی به صورت دوزبانه افزایش می‌یابد تا هم زبان انگلیسی کودکان تقویت شده و هم مفاهیم را به زبان فارسی درک کنند.

به علاوه آموزش  آواشناسی فارسی به صورت تخصصی و همه روزه در برنامه شادآموز قرار دارد تا هم کودکان آواهای زبان فارسی را به خوبی بشناسند و بتوانند کلمات هم آغاز و هم پایان را تشخیص دهند و هم مهارت نوشتاری آن‌ها با لوحه نویسی‌های مرتبط تقویت شده تا در کلاس اول برای فراگیری الفبا مشکلی نداشته باشند.

تمرینات دست ورزی و هماهنگی چشم و دست هم پیش‌نیاز نوشتن و خواندن است در برنامه شادآموز جایگاه ویژه‌ای دارد. به علاوه بازی‌های توجه و حافظه شنیداری و دیداری هم جز برنامه های اصلی مجموعه است که فرآیندهای ذهنی پایه برای یادگیری را تقویت می‌کند و متخصصین ما در شادآموز کودک را ارزیابی کرده و در صورت وجود مشکل در این موارد دست به انجام مداخلات لازم و یا ارجاع به هنگام می‌زنند تا اگر مشکلات قبل از ورود به کلاس اول بهبود یابند.

نکته مهم بعدی که کودک با حضور در دوره پیش دبستان به آن دست می‌یابد، رشد مهارت‌های هیجانی و اجتماعی اوست، مهارت‌هایی که با حضور در خانه و تمرین با مادر ارتقاء نمی‌یابند چرا که کودک باید با جداشدن از مادر، حضور در کنار همسالان و پذیرش قوانین آشنا شده و به مرور از خودمحوری درآید. تعامل با همسالان فرصت مناسبی را برای رشد مهارت‌های اجتماعی و حل مسئله آنها فراهم می‌کند و آن‌ها به مرور با می‌گیرند که همانطور که من مهم هستم، دیگران هم اهمیت دارند. ما در شادآموز با آموزش مهارت‌های دهگانه زندگی و افزایش دانش اجتماعی کودکان این توانمندی را در محیط واقعی پرورش می‌دهیم.
 
کلاس های ورزش تخصصی یوگا و ژیمناستیک هم درکنار سایر برنامه‌ها به رشد حرکتی کودکان کمک می‌کند و فعالیت‌های هنری و خلاقانه هم خلاقیت کودکان را پرورش می‌دهند.

حالا باز هم فکر می‌کنید ممکن است گذراندن پیش دبستان برای کودک لازم نباشد؟!

ممکن است الان این سوال برایتان ایجاد شود که این دوره را در مدرسه بگذراند بهتر است یا مرکز تخصصی پیش‌دبستان؟

لازم است خاطر نشان سازیم که کار تخصصی اثربخشی بهتری دارد و در عین حال کودک شما از نظر برنامه ریزی که در شادآموز انجام شده کاملا آماده ورود به دبستان خواهد شد.

از طرفی او ۱۲ سال آتی تحصیل خود را در مدارس سپری خواهد کرد پس بهتر است این محیط متفاوت را در آخرین سال، دوره کودکی اولیه تجربه کند و هم یادگیری لذت بخش داشته باشد.

سعی کردیم در این توضیحات پاسخگوی سوالات ذهنی شما والدین عزیز باشیم اما اگر باز هم سوالی برایتان ایجاد شده می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی زیر با ما درمیان بگذارید:

  • اگر فرزند ۳ تا ۶ سال دارید با ما همراه باشید. 
  • تا حالا شده در بین اطرافیانتان بچه ای را ببینید که در سال های اولیه رشدش خیلی باهوش و کنجکاوه اما بعدها که بزرگتر می شود به نظرشما خیلی معمولی بیاد؟
  • تا حالا شده در بین اطرافیانتان کسانی رو ببینید که سال هاست به کلاس زبان می روند اما هنوز در یک سری مسائل مشکل دارند مثلا نمی توانند راحت صحبت کنند یا وقتی یک فیلم را می بینند اکثر بخش های فیلم را متوجه نمی شوند؟
  • تا حالا به این فکر کردید چرا یک سری از بچه ها وقتی که چیزی رو می خواهند و ما آن را در اختیارشان قرار نمی دهیم و نه می شنوند ، راهی جز گریه کردن بلد نیستند؟
  • آیا بین اطرافیانتان کسانی را دیده اید که سال های اول ابتدایی با مداد دست گرفتن مشکل داشته باشند؟ یا مداد رو خیلی محکم بگیرند و فشار بدهند و یا خیلی کمرنگ بنویسند؟ 
  • تا حالا شده علت این مسائل رو از خودتان بپرسید؟

برای پاسخ به این سوالات سراغ تحقیقاتی می رویم که به ما نشون می دهد سال های اولیه رشد ، سال های طلایی هستند. همانطور که می بینید تحقیقات دانشگاه هاروارد که یکی از دانشگاه های برتر در حوزه علوم انسانی می باشد، نشان می دهد که سرعت رشد در سال های اول چقدر بالا می باشد و به مرور چقدر افت می کند. پس  اینجاست که اهمیت یک محیط غنی که  برنامه های جذاب و هدفمند داشته باشد روشن می شود، محیطی که بتواند سرعت و کیفیت رشد را بالا ببرد.

طاهره خورسندی
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی از دانشگاه علامه طباطبایی
بازی درمانگر و مدرس فرزندپروری و دوره های مهارت‌های زندگی و هوش‌های هشتگانه در سانتر کودک و نوجوان کلینیک دانشگاه تهران و گروه ذهن و اندیشه روژمان

قبل از هر چیزی پیشنهاد می کنیم این فایل صوتی مدیر مهدکودک شادآموزش خانم طاهره خورسندی را گوش کنید.

 

مصاحبه با مدیر مهدکودک / مجموعه

شرایط اولیه و معمول مهدکودک

تاریخ تاسیس مهدکودک چه سالی هست و چند نفر ظرفیت دارد؟  

شادآموز در سال ۱۳۹۸ تاسیس شده و ۸۰ نفر ظرفیت دارد.

آیا امکان ثبت نام کودک من وجود دارد؟

اگر جا ندارید، می‌توانم وارد لیست انتظار شوم؟ در لیست انتظار چه مدت باید منتظر بمانم؟ با توجه به محدود بودن ظرفیت امکان ورود به لیست انتظار وجود دارد. زمان انتظار با توجه به گروه های سنی مختلف، متفاوت می باشد.

ساعات کار شما به چه شکل است؟

در صورت تأخیر در برداشتن کودک از مهد باید هزینه اضافی پرداخت شود؟ شروع رسمی در شادآموز به طور معمول از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۴:۳۰ می باشد اما امکان پذیرش کودک از ساعت ۷ صبح وجود دارد و در ادامه کودکان می توانند از خدمات ویژه در نوبت عصر تا ساعت ۱۸ استفاده کنند.

برنامه تعطیلات شما چگونه است و در چه روزهایی مهدکودک بسته است؟

شادآموز روزهای پنجشنبه و جمعه هر هفته و روزهای تعطیلات رسمی تعطیل است.

درباره زمان رفت و آمد به مهدکودک چقدر انعطاف‌پذیری وجود دارد؟

با توجه به گروه سنی کودک، کودکان می توانند صبح ها تا ساعت ۹ در شادآموز حضور پیدا کنند و زمان خروج هم از ۱۴ الی ۱۸ بسته به شرایط می تواند انعطاف داشته باشد.

شهریه مهدکودک چقدر است، نحوه و زمان پرداخت شهریه چگونه است و آیا تخفیفی برای خانواده ها دارید؟

ثبت نام کودکان پیش ۱ و ۲ به صورت سالیانه انجام می شود که در این صورت ۳۰ درصد مبلغ شهریه در ابتدا دریافت می گردد و باقی شهریه طی ۳ فقره چک تاپایان بهمن همان سال تسویه می گردد.در شرایط خاص امکان ثبت نام ترمی یا ماهانه هم برای تمام گروه های سنی وجود دارد. 

آیا گزارش روزانه از فعالیت های کودکان دارید؟

ارتباط با والدین و اطلاع رسانی ها از چه طریقی انجام می شوند؟ تمامی مربیان شادآموز در پایان روز کاری برای هر کودک موارد آموزشی و رفتاری را مکتوب می کنند و از فعالیت های کودکان نیز عکس و فیلم به صورت مستند تهیه می شود و از طریق صفحه اینستاگرام منتشر می گردد. 

آیا جلسات اولیا و مربیان دارید؟

پایان هر ماه جلسات انفرادی برای هر خانواده گذاشته می شود و در خصوص روند پیشرفت کودک در ماهی که گذشت صحبت می شود. موارد مرتبط با فرزندپروری نیز در این جلسات مطرح می شود.

از من به عنوان والد چه انتظاراتی دارید؟

در خصوص کودک خود تمام واقعیات و مسائل مهم جسمی و رفتاری را با ما درمیان بگذارید. به صورت روزانه زمان اختصاصی با فرزند خود بگذرانید تا نیاز به امنیت و پذیرش در او تامین گردد. کودک خود را با مفهوم قانون در خانه آشنا کنید.

من از برخورد کودکم نسبت به محیط مهدکودک بی اطلاع هستم، آیا شما برای چند روز مهمان قبول می کنید و آیا این در روند جذب کودک تاثیر دارد؟

کودک می تواند برای یک روز به عنوان مهمان در شادآموز حضور پیدا کند و در روز بعد با انجام مراحل ثبت نام دوره جذب را تا یک هفته طی نماید. ما با آموزش مربیان خود آنها را برای رفتار مناسب و گیرا با کودکان آماده کرده ایم بنابراین با اطمینان می¬گوییم نگران این موضوع نباشید.

آیا کودکان در کلاس ها براساس سن دسته بندی می شوند و کلاس ها چند نفره اند، برای هر کلاس چند مربی در نظر گرفته می شود؟

کودکان بر اساس سن در کلاس های شادآموز حضور پیدا می¬کنند. ظرفیت کلاس ها محدود است و تا ۸ کودک با یک مربی همراه خواهند بود. البته مسائل هر کودک درخصوص بهداشت و نظافت بیرون از کلاس توسط نیروی آموزش دیده رسیدگی می شود. 

آیا کارکنان مهدکودک دوره های آموزش شرایط اضطراری و اورژانسی را گذرانده اند و فعالیت های مربوط به کمک های اولیه را کاملا بلدند؟

همکاران ما در شادآموز آموزش¬های لازم را دریافت کرده اند. 

آیا برای وضعیت های اضطرار در مهدکودک دستورالعملی وجود دارد؟

مناطق ایمن در زمان وقوع زلزله شناسایی شده اند و نحوه محافظت از خود توسط مربیان به کودکان آموزش داده می شود. جعبه ی کمک های اولیه برای موارد اضطراری در دسترس همگان وجود دارد. کپسول های آتش نشانی هم در موعد مقرر شارژ شده و آماده استفاده در مواقع اضطراری هستند. به علاوه کودکان در شادآموز بیمه حوادث هستند. 

آیا اسباب بازی ها، لگو و وسایل بازی متناسب با سن کودکان در نظر گرفته می شود؟

بله. ما با شناخت دقیق از سن و ویژگی های رشدی کودک در هر سن، اسباب بازی های مناسبی را برای آنها تهیه کرده ایم. اسباب بازی ها از نظر ایمنی، بهداشتی بودن و توان کودک برای تسلط بر کار با آنها مورد بررسی قرار گرفته و در اختیار گروه سنی ویژه خود قرار می گیرند. 

اسباب بازی ها چند مدت یکبار شست و شو می شوند؟ اسباب بازی ها هر روز ضدعفونی شده و هر هفته شست و شو می شوند.

آیا فضاهای بازی از ایمنی استاندارد برخوردار هستند؟

بله فضاها مناسب سن کودکان ایمن سازی شده اند و دیوارها از دیوار پوش برخوردارند.

آیا تجهیزات مهدکودک، متناسب با فعالیت های فیزیکی و ذهنی کودکان تدارک دیده شده اند؟

ما در شادآموز به رشد همه جانبه کودکان توجه داریم و تجهیزاتی را فراهم کرده ایم که با به کارگیری آنها در فعالیت های طراحی شده به رشد فیزیکی، ذهنی و شناختی و اجتماعی آنها کمک می کند.

آیا فضای باز محصور و ایمنی برای بازی در مهدکودک وجود دارد که مهارت‌های حرکتی عمده مثل بالا رفتن، ‌دویدن، راندن اسباب بازی های حرکتی را تشویق کند؟

بله، کودکان هم در فضای باز حیاط و هم در سالن سرپوشیده امکان انجام بازی های حرکتی را دارند.

آیا فعالیتی منوط به کتاب خواندن برای کودکان دارید؟

بله شادآموز در برنامه ریزی خود اهمیت ویژه ای به کتابخوانی و قصه گویی کودکان قائل است و این فعالیت را دوجانبه انجام می دهد یعنی هم مربی برای کودکان کتاب می خوانند و هم کودکان داستان های خود را برای کلاس تعریف می کنند.

فعالیت های معمول روزانه کودکان در مهدکودک چه هستند؟

کودکان در طول هفته آموزش هایی در قالب بازی در حوزه ریاضی، علوم، جغرافی، STEM، تفکر خلاق و نقاد، فناوری، هوش مالی، مهارت های زندگی، مطالعات اجتماعی و افزایش توجه و تمرکز به زبان انگلیسی دریافت خواهند کرد و با آواشناسی زبان فارسی هم آشنا خواهند شد. رشد فیزیکی کودکان هم با فعالیت های مشخص ارتقا می یابد.

آیا برنامه ای برای پیاده روی و گردش کودکان دارید؟

کودکان در زمین بازی و حیاط شادآموز روزانه به بازی و پیاده روی می پردازند.

چگونه کودکان ناآرام را آرام می کنید؟

همواره یک روانشناس متخصص در حوزه کودک در شادآموز حضور داشته و به کودکان کمک می کند تا بتوانند رفتارهای خود را مدیریت کرده و یادبگیرند هیجانات خود را تنظیم کنند. به علاوه مربیان هم در خصوص رفتار مناسب با کودک آموزش مستمر دریافت می کنند و جلسات پایان روز گذاشته می شود.

آیا واکسینه شدن شرط لازم یا کافی برای حضور کودکان در مهدکودک هست؟

بله، کارت واکسیناسیون کودکان در زمان ثبت نام مورد بررسی و بازدید قرار می گیرد.

سیاست مهدکودک درباره بیماری و شیوع آن به چه صورتی هستند؟

والدین در ابتدای ثبت نام متعهد می شوند تا در صورت وجود بیماری مسری در کودک مجموعه را مطلع کرده و از حضور کودک در شادآموز خودداری کنند. در زمان سرماخوردگی های فصلی هم استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از وسایل شخصی توسط کودک بیمار ضروری است و همواره تهویه مناسب در کلاس برقرار می شود.

اگر کودک در طول روز به دارو نیاز داشته باشند چه مراقبت هایی از آن ها انجام می شود؟

نیروهای اجرایی در شادآموز با دقت این موارد را پیگیری می کنند و دارو را در زمان تعیین شده به کودک می دهند.

آیا به کودکان موارد بهداشتی مثل دست شستن آموزش داده می شود؟

بله آموزش ها هم به در قالب نمایش و داستان و هم به صورت عینی و ملموس به کودکان آموزش داده می شود و کودکان برای اجرا مورد تشویق قرار می گیرند.

.
من از نزدیک مجموعه را بازدید کردم همه چی خیلی خوب بود. برخوردشون با کودک باعث شد پسرم خیلی زود جذب بشه .. پیشنهاد میکنم حتما سری بهشون بزنید.. یه سری دوره های کوتاه مدت هم دارن
مریم
.
خیلی مهد کودک شادیه، بچه ها واقعا بهشون خوش میگذره، کلی هم به دانششون اضافه میشه. زبان هم که خیلی اصولی کار میشه. جلسات ماهانه با مدیریت هم واقعا عالیه.
سپیده
.
شادآموز جای خیلی خوبیه با این توضیحات روشن و شفاف که ارایه کردند. کاشکی منم بچه بودم و الان میرفتم شادآموز ثبت نام میکردم تا کلی کیف کنم و از کودکی ام لذت ببرم..
رضائی
.
شادآموز مهد خیلی خوبیه. خیلی از نحوه ی برخوردشون با بچه ها خوشم اومد. از نظر درسی هم محتوای کاملی دارن. من که خیلی راضی بودم.
صادقی
نمایش بازخورد های بیشتر

افزودن دیدگاه جدید

کاربر گرامی شماره تماس، ایمیل شما به هیچ عنوان روی وب سایت رادیوکودک نمایش داده نخواهد شد. اگر می خواهید نام شما نیز بصورت عمومی نمایش داده نشود از عبارت "ناشناس" استفاده نمائید. برای مشاهده بازخوردهای بیشتر در این قسمت کلیک کنید.
دسته بندی های ویژه