پیش دبستانی و دبستان آفتاب به پشتوانه‌ی ۲۰ سال فعالیت در زمینه آموزش و با به کارگیری مدل‌های آموزشی روز دنیا با رویکرد استعدادیابی، به پرورش هوش‌های چندگانه دانش‌آموزان پرداخته و با استفاده از ارزیابی کودکان در بستر مهدکودک و بررسی روانشناختی، نوع استعداد، میزان پیشرفت و حتی اختلالات یادگیری کودکان دلبند شما را نیز اندازه گیری می کند.

علت تاسیس مهدکودک و پیش دبستانی آفتاب در سال ۱۳۷۸ چه بود؟ 

سالهای اولیه رشد کودک تا قبل از دبستان به سالهای " طلایی رشد" کودک مشهور است. بنابراین اطلاع از مراحل رشد کودک ، و فراهم آوردن بستر مناسبی برای رشد همه جانبه کودک اهمیت زیادی در زندگی کودک دارد.

پیش دبستان و مهدکودک آفتاب با توجه به امر مهم آموزش قبل از دبستان با نیت ارائه خدمات تخصصی به کودکان و خانواده های آنان در سال ۱۳۷۸ تاسیس شد.

کودکان در این سالها لازم است ، در زمینه رشد حسی - حرکتی ( اندام های درشت و ریز) رشد کلامی - زبانی - رشد شناختی - رشد عاطفی و رشد اجتماعی مهارتهایی را کسب کنند. 

طراحی فعالیت های مهارت محور آموزشی پیش دبستانی آفتاب نیز به همین منظور انجام می شود. بر همین اساس: 

انواع بازیهای هدفمند " هوش حرکتی که توسط مربیان متخصص این رشته انجام می شود برای مهارت افزایی در زمینه رشد حرکات درشت کودکان طراحی و اجرا می شود.

انواع دست ورزی شامل کار با قیچی،  گره زدن،  دوخت،  نقاشی،  سفال-اوریگامی ، برای مهارت عضلات ریز مچ دست  و انگشتان هم بوسیله تسهیل گر پایه و هم مربیان متخصص رشته هنر برای کودکان صورت می پذیرد.

فعالیت های مثل قصه خوانی ، تصویرخوانی توسط خود کودکان - نمایش خلاق (بوسیله مربی متخصص این رشته) سرودخوانی و بازی موسیقی (بوسیله مربیان متخصص این رشته ها ) بر افزایش مهارت های شنیداری - افزایش گنجینه لغات و درک بیانی  انجام می شود.

فعالیت هایی مثل شناسایی رنگ ها، اشکال هندسی ، درک مفهوم عدد، کمیت ها و..همچنین  فعالیت هایی مثل باغبانی،  آشنایی با حیوانات اهلی و وحشی و.. در قالب بازی - فعالیت تحقیق توسط کودکان به منظور افزایش مهارت رشد شناختی صورت می پذیرد.

شناسایی و بیان و ابراز احساسات مختلف در قالب قصه و نمایش و خواندن کتاب برای رشد عاطفی کودکان بسیار موثر است که در مجموعه آفتاب توسط مربیان متخصص طراحی و اجرا می شود.

و در نهایت رشد اجتماعی کودکان مثل دوست یابی ، حل مساله ، همدلی ، مسئولیت پذیری ، رفتار شهروندی و... در قالب قصه ، ایفای نقش و... از اهمیت ویژه ای در مجموعه آفتاب برخوردار است.
 

مصاحبه با مدیر مهدکودک / مجموعه

آیا گزارش روزانه از فعالیت های کودکان  دارید؟ ارتباط با والدین و اطلاع رسانی ها از چه طریقی انجام می شود؟

گزارش روزانه در قالب فیلم و عکس و یا نوشتاری در پیام رسان ها به اطلاع خانواده ها میرسد و همچنین بخشی از آنها در آپارات و سایت موسسه به اشتراک گذاشته می شود.

آیا جلسات  اولیاء و مربیان دارید؟

بله جلسات اولیا مربیان بطور ماهانه برگزار می شود تا اولیای در جریان روند آموزش فرزندانشان قرار گیرند.

آیا اسباب بازی ها ، لگو و وسایل بازی متناسب با سن کودکان در نظر گرفته می شود؟

بله قطعا

آیا فضاهای بازی از ایمنی استاندارد برخوردار هستند؟

بله قطعا استانداردهای فضای کودک رعایت می شود.

آیا تجهیزات مرکز متناسب با فعالیت های فیزیکی و ذهنی کودکان تدارک دیده شده اند؟

بله قطعا ، بر اساس مراحل رشد کودکان و بر اساس هوش های چندگانه فعالیت  هایی برنامه ریزی شده و اجرا می شود.

آیا فضای باز محصور و ایمنی برای بازی در مرکز وجود دارد که مهارت های حرکتی عمده مثل بالارفتن ، دویدن، راندنه اسباب بازیهای حرکتی تشویق کند؟    

بله در هفته دو روز همه کودکان  از کلاس های هوش حرکتی که شامل حرکات بنیادین و هماهنگی عصب و عضله هست ، برای کوکان برنامه ریزی شده و اجرا می شود.

آیا فعالیتی منوط  به کتاب خواندن برای کودکان دارید ؟

بله کتاب خوانی از فعالیت های اصلی کودکان در کلاس هست و بواسطه آن بسیاری از مهارت های انتزاعی ، افزایش گنجینه لغات و مهارت حل مساله و مهارت های اجتماعی  و مهارت هایی از این دست در کودکان افزایش می یابد.

فعالیت های معمول روزانه کودکان در مرکز چه هستند؟  

بازی های هدفمند بر اساس ۵ جنبه رشد و هوش های چند گانه مثل دست ورزی های مختلف ، کتابخوانی ، موسیقی ، نمایش خلاق ، بازی های هوشی حرکتی ، سرودخوانی ، نقاشی ، سفال ، اوریگامی ، زبان انگلیسی ، آشپزی و... همه این فعالیت ها در طول روز هفته متناسب با گروه های سنی مختلف و به صورت هدفمند، بخشی توسط مربی پایه ، و بخشی توسط مربی متخصص هر رشته ، صورت می پذیرد.

آیا  برنامه ای  برای  پیاده روی و گردش کودکان دارید؟  

بله داریم در قالب بازدید و اردو و همینطور در قالب  دورهمی های خانوادگی 

چگونه کودکان نا آرام را آرام می کنید؟

همه کودکان در ابتدای ورود به مجموعه توسط روانشناس مجموعه مورد ارزیابی اولیه قرار می گیرند. طبیعی است که بعضی کودکان درجات مختلفی از اضطراب جدایی از مادر را داشته باشند. برای آرام کردن کودکان ناآرام روش های مختلفی وجود دارد که روانشناس مجموعه متناسب با روحیه و نیاز هر کودک پیشنهاد می کند. بنابراین برای همه کودکان راه حل متفاوتی ارائه می شود.

آیا واکسینه شدن شرط لازم یا کافی برای حضور کودکان در مرکز هست؟

ارائه کارت واکسیناسیون کودکان که جزء الزامات  اولیه است. 

سیاست مرکز درباره بیماری و شیوع آن به چه صورت هستند؟  

کودکان بیمار در مرکز پذیرفته نمی شود مگر با ارائه برگه سلامت  از سوی پزشک

اگر کودک در طول روز به دارو نیاز داشته باشد چه مراقبت هایی از آن انجام می شود؟

دارو فقط در صورت ارائه اصل نسخه پزشک و با درخواست کتبی و امضا و اثرانگشت والدین صورت می پذیرد و چنانچه ساعت خوردن دارو در بازده زمانی حضور کودک در مرکز باشد ، چنانچه امکان خوردن دارو در ساعتهای دیگر باشد به والدین توصیه می شود در منزل دارو داده شود.

آیا در مرکز  مشاور و روان شناس دارد؟  

بله حضور دارد.

آیا آموزشی برای والدین به منظور ایجاد ارتباط بهتر با کودکان وجود دارد؟

بله ، روانشناس در مجموعه به صورت مورد و یا عمومی جلساتی برای آموزش خانواده برگزار می کند. گاهی لازم است در ابتدای حضور کودک مادر و پدر آموزشهای فشرده تری ببینند که در این مرحله روان شناس مرکز این کار را برعهده دارد. البته دورهمی خانوادگی که در هر فصل برگزار می شود سعی می شود آموزش های مستقیم و یا غیر مستقیم برای بهبود ارتباط والدین با کودکان صورت گیرد.

آیا تدبیری برای کودکانی که غذا نمی خوردند وجود دارد؟

غذانخوردن کودکان دلایل مختلفی دارد گاهی حتی مشکلات کام ، عاملی برای نخوردن غذاست چون جویدن و بلیعدن برای کودک سخت است ، پس ابتدا باید این مساله آسیب شناسی شود اگر مشکل پزشکی تشخیص داده شود ، به پزشک ارجاع داده می شود ولی اگه مشکل رفتاری بود روان شناس مجموعه آسیب شناسی کرده و برای تشخیص  راه حلی ارائه می دهد که فقط همکاری خانواده در این زمینه بسیار مهم است.

آیا کودکان در این مرکز  بیمه هستند؟

بله

آیا بر خواب و استراحت کودکان نظارت مناسب انجام می شود؟

بله در صورت نیاز به خواب کودکان در مرکز مراقب در تمام مدت استراحت در کنارشان هست.

آیا برنامه خاصی برای کودکانی که به هر دلیل دچار مشکل هستند وجود دارد؟

تشخیص مشکلات چه جسمانی و چه رفتاری ، رشدی توسط متخصص انجام می شود. و برنامه بر اساس نظر متخصص  مربوطه چنانچه در حیطه کار مرکز باشد انجام می شود. برخی مشکلات جسمانی و یا رفتاری که خارج از حیطه کار مرکز باشد قطعا پذیرفته نمی شود.

آیا سرویس بهداشتی متناسب با کودکان در نظر گرفته شده است؟  

آیا مایع شستشو و دستمال در دستشویی وجود دارد؟ بله سرویس های بهداشتی از نظر ارتفاع و ابعاد متناسب با سن کودکان است و همینطور زیباسازی و بهداشت.

آیا در این مرکز دستشویی رفتن آموزش داده می شود و یا فردی مسئول دستشویی بردن کودکان است؟

مسئول دستشویی بردن در مرکز وجود دارد و به کودکان کمک میکند ولی در عین حال آموزش داده می شود که کودکان در حدود سن ۵ و ۶ سال بطور مستقل دستشویی بروند که البته این امر نیازمند کمک خانواده ها در خانه نیز هست.

آیا نور مناسب و تهویه کافی در فضای این مرکز وجود دارد؟  

بله همه اتاق ها از نور و هوای کافی برخوردار هستند.

آیا مرکز دارای وعده اصلی صبحانه و ناهار و همچنین میان وعده های مقوی دیگر است ؟

صبحانه و ناهار به عهده مرکز است و میان وعده های صبح و بعدظهر طبق برنامه غذایی متنوع و مقوی از سوی خانواده ها برای کودکان تهیه می شود.

آیا به کودکان موارد بهداشتی مثل دست شستن آموزش داده می شود؟

بله آموزش بهداشت مثل دست شستن ، مسواک زدن، سلامت خوردن ( شامل خوردن سبزیجات ، فیبرها، مغزها) ورزش کردن و کلا سبک زندگی سالم آموزش داده می شود.

حضور افراد مخصوصا غریبه در مرکز  به چه صورتی است ؟

در مرکز نگهبان وجود دارد که به رفت و آمد افراد نظارت دارد.

سیاست شما درباره تحویل کودکان در مرکز  چگونه است؟ چه کسانی می توانند کودکان را از مهدکودک تحویل بگیرند؟

هنگام ثبت نام والدین کودک کتبا اعلام می کنند که کودک به چه کسی  یا کسانی تحویل داده می شود و اگر غیر خودشان باشند اسم و شماره ملی فرد مورد نظر را اعلام میکنند  و فرد مورد نظر هنگام تحویل گرفتن کودک با کارت ملی می تواند کودک را تحویل بگیرد ( البته  این کار منوط به اعلام مجدد در همان روز توسط والدین است).

آیا سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب در مرکز  در نظر گرفته شده است؟

بله شوفاژ و کولر

از من بعنوان والد چه انتظاراتی دارید؟

  • شرکت در جلسات آموزش خانواده 
  • احترام به قوانین کلاس کودکتان ، مثلا تغذیه سالم 
  • رعایت ساعت خواب کودک در منزل و حضور به موقع در کلاس
  • رعایت بهداشت فردی مثل همراه داشتن ماسک ، قمقمه ، ظرف میان وعده مناسب 
  • شرکت در دورهمی خانوادگی و جشن های مناسبتی
  • همکاری در فرهنگ سازی برای کودکان در زمینه سبک زندگی سالم 
  • کتابخوانی و فعالیت های مشارکتی کودک و خانواده.

من از برخورد کودکم نسبت به محیط این مرکز بی اطلاع هستم آیا شما برای چند روز مهمان قبول می کنید و آیا این در روند جذب کودک تاثیر دارد؟

بله  بعد از گفتگوی اولیه با والدین کودک این امکان فراهم است که مادر یا پدر  از یک هفته تا یک ماه در محیط حضور داشته باشند تا کودک جذب شود و در واقع فرآیند اعتماد سازی برای کودک اتفاق می افتد. به این ترتیب کودک مطمئن می شود که مادر او را رها نکرده و محیط آموزشی نیز جای امنی برای اوست.

آیا کودکان در کلاس ها بر اساس سن دسته بندی می شوند و کلاس ها چند نفره اند؟ برای هر کلاس چند مربی در نظر گرفته می شود؟

کودکان بر اساس سن دسته بندی می شود. کلاسها معمولا بین ۱۲ تا ۱۷ نفر هستند ( متناسب با ابعاد کلاس) در هر کلاس یک مربی پایه حضور دارد و مربیان متخصص هر رشته در کلاسها متناسب با برنامه کلاس حضور دارند.

آیا کارکنان مرکز دوره های آموزش شرایط اضطراری و اورژانس را گذرانده اند و فعالیت مربوط به کمک های اولیه را کاملا بلد هستند؟

بله – تا حدود ابتدایی که بتوانند بحران را در شرایط مدیریت کنند تا نیروهای متخصص برسند.

آیا برای وضعیت های اضطراری در این مرکز  دستورالعملی وجود دارد؟

بله

تاریخ تاسیس مهدکودک چه سالی است و چند نفر ظرفیت دارد؟

سال تاسیس ۱۳۷۸ است و متناسب با ساختمان و فضای موجود ظرفیت متفاوت است. در حال حاضر ظرفیت ۱۵۰ نفر است.

آیا امکان ثبت نام کودک من وجود دارد؟

اگر جا ندارید می توانم وارد لیست انتظار شوم ؟ در لیست انتظار چه مدت باید منتظر بمانم؟ 

  • بله امکان ثبت نام هست
  • بله وارد لیست انتظار خواهید شد.
  • در اولین فرصت ممکن

ساعت کار شما به چه شکل است؟ در صورت تاخثر در برداشتن کودک از مرکز  باید هزینه اضافه پرداخت شود؟

ساعت کار از ۶.۳۰ تا ۱۵.۳۰ به همراه صبحانه و ناهاراست، ساعت اضافه از ۱۵.۳۰ تا ۱۸ عصر شامل هزینه اضافه می شود.

برنامه تعطیلات شما چگونه است و در چه روزهایی مرکز  بسته است؟

مرکز فقط در روزهای تعطیل رسمی با توجه به تقویم تعطیل است.

درباره زمان رفت و آمد به مرکز چقدر انعطاف پذیری وجود دارد؟

قطعا تا رسیدن والدین به مرکز ، کودک عزیز نزد مسئولین  مرکز نگهداری خواهد شد. 

.
مهدکودک خوب و با برنامه ای هستید. همین انرژی ای که شما برای مهدگذاشتید باعث ثبت نام ما شد. خیلی از مهدکودک ها اصلا توجهی به ما نمی کردن موقع ثبت نام . گفتم الان که میخوایم پول بدیم، ما باید بدوئیم دنبالشون ولی به حال وقتی ازشون چیزی بخوایم دیگه نمیشه پیداشون کرد.
علی اطهری
.
مهدآفتاب مهد خوب و با سابقه ای هست ، کادر خوبی هم داره و برنامه هاشم برای بچه ها زیاده ، با تشکر از خانم دیهیمی و خاله مهتاب عزیزمم
پرنیان
.
واقعا مهد خوبیه ، با کادر روانشناسی و زبان قوی ... با تشکر از همه دست اندرکاران
ناشناس
.
مهد بسیار پرسابقه و عالی در شرق تهران
مونا شکوری
.
یکی از مهد های خوب منطقه ، با تشکر از خانم دیهیمی عزیز و کادر خوبش
زهرا کمالی نژاد
.
مهد بسیار عالی و پر سابقه ای هست . من که راضیم
سارا نجاتی
.
ایا سرویس رفت و برگشت دارید؟
بارانا
.
مهد بسيار عالي و كادر بسيار خوب كه احساس ارامش به كودك و والدين در حد عالي داره
مژگان
نمایش بازخورد های بیشتر

افزودن دیدگاه جدید

کاربر گرامی شماره تماس، ایمیل شما به هیچ عنوان روی وب سایت رادیوکودک نمایش داده نخواهد شد. اگر می خواهید نام شما نیز بصورت عمومی نمایش داده نشود از عبارت "ناشناس" استفاده نمائید. برای مشاهده بازخوردهای بیشتر در این قسمت کلیک کنید.
دسته بندی های ویژه