تخیل چیست؟ قسمت ۴

اردشیر پژوهشی

گفتار چهارم (آخرین گفتار)

تخيل و کنش خلاق

هر آفرینش، اختراع، تولید و دستاوردی از آفرینش های هنری، اختراعات و دستاورد های علمی بشر برآمده از دل نیروی تخیل اوست. کنش خلاق پی‌آمد تخیل و سازنده است. پس در حقیقت برای پرورش انسان های خلاق بایستی به پرورش نیروی تخیل توجه ویژه داشت.

تخیل و ناخودآگاه

منظر علم روانشناسی، روان انسان از دو بخش خودآگاه و ناخودآگاه تشکیل شده است و تعادل روانی، افراد مستلزم برقراری رابطه‌ای متعادل میان این دو بخش است. چنانکه محققین و دانشمندان بسیاری از معضلات بشر امروز از قبیل انواع ناهنجاری های رفتاری، بیماری های روحی، افسردگی، روان پریشی، خودکشی، اعتیاد، خشونت، قتل و جنایت را نتیجه‌ی اختلال در رابطه‌ی خودآگاه و ناخودآگاه می‌دانند‌.

تخیل میدان و امکان تجلی و بروز آن بخش از وجود ماست که به عنوان ناخودآگاه از آن نام می‌بریم. تخیل در فراهم کردن تعادل میان خوداگاه و ناخودآگاه نقش کلیدی ایفا می‌کند.

تخیل و تصویرسازی ذهنی

تخیلات تأثیر غیرقابل انکاری در شکل دادن به رخدادها، حوادث، و اتفاقات خوشایند و ناخوشایند زندگی دارند. با توجه به نتایج حیرت‌آور آزمایش های علمی پیرامون قدرت تصویرسازی ذهن، در جهت بخشی و چگونگی رخداد های واقعی زندگی، اهمیت نیروی تخیل بیش از پیش آشکار شده است. اما بیشتر افراد کم ترین تسلطی بر تخیلات خود ندارند و نه تنها نمی‌توانند از تخیل و قدرت تصویرسازی ذهن در جهت مثبت بهره‌برداری کنند بلکه اغلب تحت تأثیر واکنش های لحظه‌ای و عصبی، . آگاهانه تخیل را در جهت تصویرسازی های منفی به کار می‌گیرند و نتایج منفی آن را به صورت رخداد های ناخوشایند دریافت می‌کنند. تسلط بر نیروی تخیل و هدایت آگاهانه‌ی آن در جهت مثبت، با آموزش، تمرین و البته در طی زمان طولانی مقدور است. اما کودکان نسبت به بزرگسالان به طرز چشمگیری از آمادگی پرورش و تسلط بر این قابلیت برخوردارند. در صورت انجام فعالیت های ذهنی و تخیل برانگیز مناسب و برنامه‌ریزی شده، آنها می‌توانند روز های بهتر، اتفاقات و زندگی خوشایند تری را برای خود و دیگران رقم بزنند.

پایان گفتار چهارم (گفتار پایانی)

اردشیر پژوهشی

کلاس های تربیت مربی هنرکودک فرصتی است برای آشنایی با خلاقیت در کودکان و سیر تغییر و تحولات هنر در کودکان در سنین مختلف و آموزش همراهی و کمک به کودک برای پیش رفتن در مسیر خلاقیت و موفقیت. درصورت علاقمندی میتوانید از طریق این لینک ثبت نام کنید.

.
با درود دوستان ارجمند در سایت رادیو کودک از توجه و تلاش شما در گزینش دقیق و انتشار مطالب مفید سپاسگزارم... و از این که می بینم به مطالب پراکنده ی این کوچک در حوزه ی آموزش هنر کودگ توجه نشان می دهید و در باز نشر آن ها اهتمام به خرج می دهیدکمال سپاس را دارم . ارادتمند اردشیر پژوهشی
اردشیرپژوهشی
نمایش بازخورد های بیشتر

افزودن دیدگاه جدید

کاربر گرامی شماره تماس، ایمیل شما به هیچ عنوان روی وب سایت رادیوکودک نمایش داده نخواهد شد. اگر می خواهید نام شما نیز بصورت عمومی نمایش داده نشود از عبارت "ناشناس" استفاده نمائید. برای مشاهده بازخوردهای بیشتر در این قسمت کلیک کنید.