تخیل چیست؟ قسمت دوم

اردشیر پژوهشی

پاسخ به این پرسش می توان به تعداد پاسخ دهندگان واکنش دریافت کرد. تفاوت هایی که ممکن است در این واکنش ها دیده شود. همه‌ی آن ها می توانند واکنش درست باشند. بدون شک واکنش هایی را می توان با عنوان واکنش مناسب و یا مناسب تر در نظر گرفت. این مساله آنچه که در این جا مورد توجه ماست وجه اشتراک آنها . در مواجهه با چنین وضعیتی ابتدا به بررسی موقعیت می پردازیم و از جوانب مختلف به آن اشراف پیدا می کنیم. مثلا در این مورد فاصله‌ی تقریبی کلید تا منافذ شبکه‌ی فلزی را می سنجيم، اندازه‌ی سوراخ های شبکه‌ی فلزی را در نظر می گیریم، شدت جریان آب ( اگر آب درکانل جاری باشد)

می دهیم، راه های دسترسی از دو سوی جانبی و سایر موارد را بررسی می کنیم.... وقتی به موقعیت اشراف پیدا کردیم . در مرحله‌ی بعد و قبل از هر اقدام به امکان های مختلف برای برداشتن کلید فکر می کنیم. ممکن است هر امکانی به ذهن ما برسد مثلا برداشتن کلید با یک انبر بلند. و يا راه های دیگر اما امکان انجام همه‌ی راه هایی که به ذهن ما رسیده وجود ندارد چون دسترسی به همه و امکانات در آن زمان مقدور نیست... اینجور مواقع معمولا می گوییم : خیلی راحت این کار انجام می شد.... اما فرض کنیم نیست. پس در مرحله‌ی بعدی شما شروع می کنید به بررسی امکانات، چیزهای مختلف را از نظر می گذرانید بر روی برخی از اشيا توقف می کنید کمی فکر می کنید بعد سرتان را تکان می دهید یعنی نه با این نمی شود.... ناگهان متوجه مفتول فلزی بلندی می شوید که با آن پرچین یک باغچه را مهار کرده اند فکری از ذهن تان می گذرد مفتول را از پرچین باغچه جدا می کنید نوک آن را به حالت قلاب در می آورید و خلاصه کلید را برداشته و از این موقعیت بد رها می شوید.

اگر جریان را به سرعت مرور کنید در خواهید یافت کسانی که در موقعیت های دشوار و پیش بینی نشده موفق‌تر عمل می کند همان ها هستند که از قدرت تخیل فعال تری برخوردار   . قدرت تخیل به شما این امکان را می‌دهد قبل از وارد شدن به عرصه‌ی عمل و صرف انرژی راهکار های مختلف را در ذهن بیازمایید. همچنین این امکان را به شما می دهد که از ترکیب و جابجایی در چینش یا استفاده غیر متعارف اشیا و پدیده ها به نتيجه های چشمگیر دست پیدا کنید. قدرت تخیل شما بال پرواز شماست در بن بست های واقعی در زندگی.

اما بسیاری از ما تخيل و پرداختن به آن را جدی نمی گیریم چون در ذهن مان اينطور جا افتاده که مقوله‌ی تخيل طي به واقعیات زندگی ندارد و گاهی حتی دید منفی به این مقوله داریم در حالیکه حقیقت موضوع دقیقا خلاف این است. و نقش تخیل در زندگی ما بسیار بیشتر از آن چیزی است که گمان می کنیم.

تفکر، قدرت یادگیری، هوش، خلاقیت و سایر کارکرد های عالی ذهن ارتباط تنگاتنگ و غیر قابل انکاری با میزان قدرت تخيل ما دارند. جالب است بدانید هر چه که به عنوان دستاورد های مختلف زندگی بشری است مدیون قدرت تخیل اوست. از جمله دانش و تمام دستاورد هایش مرهون و مديون قدرت تخیل است. شاید بپرسید چگونه؟ پس چند مثال می آورم. همین صندلی که روی آن نشسته اید پیش از آنکه صندلی ساخته شود کسی به واسطه‌ی قدرت تخیل آن را خیال کرده C i . باید گفت نقطه‌ی آغازین پیدایش صندلی عرصه‌ی تخیل است پس از آن در میدان عمل شکل یافته و به مرور کامل £ . به همین ترتیب تمامی اختراعات بشر از کوچکترین و ساده ترین تا پیچیده ترین و عظیم ترین آن ها ابتدا در خیال کس یا کسانی نقش بسته و بعد به واسطه‌ی کار به عرصه‌ی وجود در جهان مادی.

خیال و قدرت تخیل موهبتی الهی است که بایسته است جدی تر به آن فکر کنیم بشناسيم...

پژوهشی

پایان گفتار دوم

کلاس های تربیت مربی هنرکودک فرصتی است برای آشنایی با خلاقیت در کودکان و سیر تغییر و تحولات هنر در کودکان در سنین مختلف و آموزش همراهی و کمک به کودک برای پیش رفتن در مسیر خلاقیت و موفقیت. درصورت علاقمندی میتوانید از طریق این لینک ثبت نام کنید.

 

نمایش بازخورد های بیشتر

افزودن دیدگاه جدید

کاربر گرامی شماره تماس، ایمیل شما به هیچ عنوان روی وب سایت رادیوکودک نمایش داده نخواهد شد. اگر می خواهید نام شما نیز بصورت عمومی نمایش داده نشود از عبارت "ناشناس" استفاده نمائید. برای مشاهده بازخوردهای بیشتر در این قسمت کلیک کنید.