کتاب های کودک ایرانی: معرفی برترین نویسندگان

ادبیات کودک و نوجوان شاخه ای از ادبیات است که اتفاقا بسیار مهم و حیاتی است، چرا که کتاب های این ژانر در دوره ای از زندگی خوانده میشوند که شخصیت و و شناخت کودک در حال شکل گیری و رشد است. بنابراین بسیار مهم است که چه نوع محتوا، مفاهیم، ارزش ها، و جهان بینی ای از طریق این کتاب ها به کودک القا میشود. در مطالب گذشته با عنوان معرفی کتاب کودک، ما کتاب های مناسب و نویسندگان مطرح جهان را معرفی کرده ایم. در این میان خواندن کتاب های نویسندگان ایرانی فعال در حوزه ی ادبیات کودک و نوجوان هم میتواند تجربه ی بسیار خوبی برای کودکان و نوجوانان ما باشد، چرا که فضای حاکم بر این ادبیات، شیوه ی زندگی و ارزش هایشان با ما مشترک است و کودک راحت تر میتواند با آنها ارتباط برقرار کند. خواندن کتاب های قدیمی تر، نوع زندگی و روابط بین شخصیت ها نیز میتواند برای کودکان و نوجوانان بسیار جذاب باشد. در این مطلب ما قصد داریم چند تن از نویسندگان مطرح فعال در زمینه ی ادبیات کودک و نوجوان را به شما معرفی کنیم.

معرفی نویسنده کتاب کودک: مهدی آذریزدی

مهدی آذریزدی نویسنده ای از جنس کودکان بود. قدرت قلم او از راه تحصیلات آکادمیک نبود بلکه از پس تجربه های فراوان و خواندن و گوش دادن بسیار به دست آمده بود. آذریزدی در سال ۱۳۰۰ در یزد به دنیا آمد در ۱۲ سالگی برای خواندن درس عربی به مدرسه ی طلبگی رفت. او مدتی در چاپخانه و سپس در کتاب های فروشی های مختلف از جمله خاور، ابن سینا و امیرکبیر و روزنامه های آشفته و اطلاعات کار کرد. تجربه ی این سالها به او در نوشتن اولین جلد از مجموعه ی قصه های خوب برای بچه های خوب بسیار کمک کرد. این مجموعه کتاب ها مجموعه ای از قصه های بازنویسی شده از قصه های عامه و ادبیات کهن از جمله کلیله و دمنه، مرزبان نامه، سندباد نامه، گلستان سعدی، مثنوی و آثار عطار و سیست نامه است. جلد سوم از این مجموعه کتاب توانست لوح تقدیر از جانب یونسکو را برای آذریزدی به ارمغان بیاورد. از آثار دیگر او میتوان به : گربه ناقلا، خاله سوسکه، شعر قند و عسل، بافنده داننده، خیر و شر، گربه تنبل، خاله قورباغه، قصه های تازه از کتاب های کهن و... اشاره کرد.

معرفی نویسنده کتاب کودک: هوشنگ مرادی کرمانی

هوشنگ مرادی کرمانی آفریننده ی کتاب "قصه های مجید" نویسنده ای کرمانی است که از کودکی بدون پدر و مادر و در تنگدستی زندگی کرده است. دوره ی دبیرستان خود را در کرمان گذراند و سپس برای تحصیل در دانشکده هنرهای دراماتیک به تهران آمد. او از رشته ی ترجمه زبان انگلیسی فارغ التحصیل شد. و کار خود را از رادیو کرمان شروع کرد. قبل از قصه های مجید، داستان طنزآمیز "کوچه ما خوشبخت ها" را در یک مجله و مجموعه داستان "معصومه" و کتاب ".من غزال ترسیده ای هستم" را چاپ کرد. بخاطر داستان "بچه های قالیبافخانه" از سوی شورای کتاب لوح تقدیر دریافت کرد . بعد هم نامزد دریافت جایزه ی هانس کریستین اندرسن شد. نشان دادن زندگی سنتی و محلی، استفاده از گویش محلی و ضرب المثل ها از ئیژگی های داستان های اوست. از برجسته ترین آثار او میتوان به : چکمه، کیسه برنج، قصه های مجید، مربای شیرین، مهمان مامان، تنور، شما که غریبه نیستید، لبخند انار و... اشاره کرد.

معرفی نویسنده کتاب کودک: صمد بهرنگی

صمد بهرنگی، خالق ماهی سیاه کوچولو نویسنده ای تبریزی متولد سال ۱۳۱۸ است که شغل اصلیش معلمی بوده است. او هم در کودکی زندگی سخت و همراه با فقر داشته است. برای تحصیلات رشته ی زبان و ادبیان انگلیسی را انتخاب کرد. او بارها به دلیل سخنان اعتراض آمیزش از مدارس اخراج یا به پایه ی پایین تر منتقل شد. از اولین داستان های او میتوان به عادت، تلخون و بی نام اشاره کرد. علاوه بر معلمی و نویسندگی او کار ترجمه از زبان های انگبیسی و ترکی استانبولی نیز انجام میداده است. او شعر بعضی از شاعران معاصر مانند اخوان ثالث و فروغ فرخزاد را به ترکی برگردانده است. تاثیرگذارترین و مهم ترین کتاب صمد بهرنگی را میتوان کتاب ماهی سیاه کوچولو دانست. بهرنگی در سن بیست و نه سالگی در رودخانه ی ارس غرق شد. از جمله داستان های صمد بهرنگی در عمر کوتاه خود میتوان به: اولدوز و کلاغ ها، اولدوز و عروسک سخنگو، تلخون، بی نام، کچل کفتر باز، یک هلو هزار هلو، ۲۴ ساعت در خواب و بیداری و ماهی سیاه کوچولو اشاره کرد.

معرفی نویسنده کتاب کودک: علی اشرف درویشیان

علی اشرف درویشیان زاده ی سال ۱۳۲۰ در کرمانشاه بود. او خود معتقد است که بخشی از موفقیتش در نویسندگی برای کودکان را مدیون قصه هایی است که مادربزرگش برایش میگفته. او میگوید: "در زندگی پای قصه ی خیلی از قصه گوها نشسته ام. اما مادربزرگم از همه ی آنها بهتر بود، به آنچه میگفت آگاهی داشت، افسانه را با آب و تاب و با سود جستن از متل ها و اصطلاحات محلی بیان میکرد. آنها را با مسائل روز و نکته های موردعلاقه ما می آمیخت. آرام و بی شتاب قصه میگفت و..." علی اشرف درویشیان بعد از گذراندن دوره مقدماتی دانشسرای عالی ۸ سال در روستاهای گیلانغرب و شاه آباد آموزگار بود.  در سال ۱۳۴۵ رشته ادبیات فارسی را در دانشگاه تهران و دوره ی کارشناسی ارشد را در رشته روان شناسی تربیتی خواند. درویشیان ۶ سال بخاطر کتاب هایش که به زندگی سخت و طاقت فرسای کودکان تهی دست روستایی و نشان دادن تضاد بین فقرا و ثروتمندان میپرداختند در زندان بود. او در سال ۱۳۹۶ بعد از یک دوره بیماری طولانی درگذشت. از جمله کتاب های او برای کودک ان و نوجوانان میتوان به : مجموعه چهار جلدی سال های ابری، درشتی، کی برمیگردی داداش جان، رنگینه، ابر سیاه هزار چشم، گل طلا و کلاش قرمز، روزنامه دیواری مدرسه ما و معروف ترین آنها همراه آهنگ های بابام اشاره کرد. 

 

نمایش بازخورد های بیشتر

افزودن دیدگاه جدید

کاربر گرامی شماره تماس، ایمیل شما به هیچ عنوان روی وب سایت رادیوکودک نمایش داده نخواهد شد. اگر می خواهید نام شما نیز بصورت عمومی نمایش داده نشود از عبارت "ناشناس" استفاده نمائید. برای مشاهده بازخوردهای بیشتر در این قسمت کلیک کنید.