لیست کتاب های مخصوص کودکان پیش دبستانی - قسمت سوم

رادیو کودک در حال حاضر با دسته بندی کلی کتاب های کودک براساس سن و سلیقه کودکان قصد دارد اطلاعات جامعی به خانواده های گرامی بدهد. برای دسترسی به لیست کتاب های مورد علاقه شما در حوزه کودک می توانید به صفحه زیر مراجعه نمائید در این صفحه کتاب های کودک براساس آنچه شما به دنبال آن هستید دسته بندی شده و کاملا مرتب آورده شده اند، با انتخاب یکی از دسته بندی های این صفحه سریع تر به کتاب های مورد نظر خود برسید.

دسته بندی کتاب های کودک براساس سن و سلیقه کودکان شما

در صفحه لیست کتاب داستان های مناسب کودکان ۳ تا ۶ سال را مشاهده خواهید نمود، برای مطالعه کتاب های بیشتر به انتهای مطلب مراجعه نمائید.

در این سن کتاب هایی که کودکان را با مفاهیم اولیه و روابط بین اشیاء، پدیده ها و آدم ها آشنا کند بسیار مناسب هستند. بعضی کتاب ها در قالب یک داستان ساده با شخصیتی که کودک میتواند با آن همذات پنداری کند کودک را با مفهومی خاص آشنا میکنند. دسته ی دیگری از کتاب ها آداب و مهارت های زندگی فردی و اجتماعی و رفتارهای پسندیده و مناسب را در قالب داستان برای کودک مرحله به مرحله نشان میدهند. دسته ی دیگری از کتاب ها کودک را سرگرم کرده، ذهن او را به چالش کشیده و قوه ی تخیل و خلاقیت او را بالا میبرند. کتاب هایی که به پرسش های کودک پاسخ میدهند و به نوعی درحیطه ی فلسفه برای کودکان هستند نیز میتوانند انتخاب مناسبی باشند. در ادامه ما پنج کتاب کودک در همه ی زمینه های گفته شده را معرفی خواهیم کرد.

معرفی کتاب کودک آبی کوچولو و زرد کوچولو

این کتاب در قالب داستانی ساده و کودکانه، کودک را با رنگ ها و ترکیبات آنها آشنا میکند و مهم تر از آن مفاهیمی همچون تاثیرپذیری، هویت، دوستی و هم نشینی را برای کودک ملموس میسازد.

آبی کوچولو و زرد کوچولو دو دوست هستند، روزی آبی کوچولو به دیدن دوستش میرود اما هرچه میگردد او را پیدا نمیکند. سرانجام زمانی که آن دو یکدیگر را پیدا میکنند از خوشحالی همدیگر را بغل میکنند و هردو به رنگ سبز در می ایند! بعد از اینکه به خانه برمیگردند پدر مادرشان آنها را نمیشناسند. این کتاب گویای این مسئله است که دوستان از یکدیگر تاثیر میگیرند و باعث تغییر همدیگر میشوند. میتوانید در ادامه ی این کتاب با کودک درباره ی مسائلی از این دست گفتگو کنید و کودک را با مفاهیمی همچون هویت یا دوستی آشنا کنید و از او بخواهید مثال هایی مشابه بیاورد.

معرفی کتاب کودک خرسی که میخواست قصه بگوید

این کتاب میتواند کتابی باشد برای آشنایی اولیه کودک با حیوانات، نوع زندگی آنها، خواب زمستانی و کوچ پرندگان. در این کتاب نام هر حیوانی به رنگ خودش نوشته شده است. مثلا قورباغه را با رنگ سبز و خرس را با رنگ قهوه ای، تا از این طریق کودک را با رنگ های مختلف نیز آشنا کند.

داستان از این قرار است که خرس دوست دارد برای دوستانش قصه بگوید، اما زمستان نزدیک است و همه در حال آماده کردن خودشان برای زمستان هستند. اردک برای پرواز به جنوب آماده میشود، موش برای زمستانش آذوقه جمع میکند و قورباغه به دنبال جایی برای خواب زمستانی است. خرس به دوستانش کمک میکند که برای زمستان آماده شوند و بعد با رسیدن بهار قصه اش  را برای دوستانش تعریف میکند. این کتاب کودکان را با مفهموم دوستی و همیاری  نیز آشنا میکند.

معرفی کتاب کودک من یک مامان تازه میخواهم

این کتاب درباره ی دختربچه ای است که در خانه حوصله اش سر میرود. مادر وقت زیادی برای بازی با او ندارد و پدر هم بعضی وقت ها باید به کارهای خودش برسد. خواهر و برادرش هم وقتی برای او ندارند. دخترکوچولو از دست آنها عصبانی میشود و تصمیم میگیرد خانواده ای جدید انتخاب کند. خانم فروشنده و آقای کتابدار را به عنوان مادر و پدرش انتخاب میکند اما بعد از مدتی با مشکلاتی روبرو میشود و دلش برای خانواده ی خودش تنگ میشود. این کتاب راهکارهایی برای سر نرفتن حوصله و مواجهه با آن را به کودک یاد میدهد.

معرفی کتاب کودک دنیا چقدر بزرگ است

سوال هایی از این دست، سوال هایی هستند که همیشه از طرف کودکان از بزرگترها سوال میشوند. کودکان در این سن درحال کشف و شهود دنیای اطراف خود هستند و درمورد همه چیز کنجکاوند. اغلب کودکان با سوال هایی اینچنینی روبرو میشوند و آن را از بزرگترها و کسانی که به آنها اعتماد دارند میپرسند. حتی برای کودکانی که آنقدر کنجکاو نیستند نیز خواندن این کتاب میتواند بسیار مفید باشد و ذهن آنها را به چالش بکشد و جرقه ی پرسشگری و کنجکاوی را در ذهن کودک روشن کند.

در این کتاب هم موش کور کوچکی از پدر خود میپرسد دنیا چقدر بزرگ است؟ و پدرش بهترین جواب دنیا را به او میدهد: از او میخواهد تا خودش تجربه کند و جواب پرسش اش را پیدا کند. موش کوچولوی کور هم به راه میفتد و به هرکسی که میرسد سوالش را از او میپرسد. هرکس از دید خودش پاسخ سوالش را میدهد. دنیای عنکبوت از دنیای نهنگ خیلی کوچکتر و محدود تر است. او با حیوانات مختلف، محل زندگیشان، کوه ها، بیابان ها، جنگل ها و شهرها آشنا میشود ولی بعد از مدتی دلش برای خانه و پدرش تنگ میشود. به خانه برمیگردد و میبیند که پدرش منتظر برگشتن او بوده است.

معرفی کتاب کودک نمکی

کتاب هایی با مضمون تخیلی برای کودکان در این سن بسیار جالب و هیجان انگیز هستند. اجازه بدهید درطول روند کتابخوانی کودک مشارکت کند، چیزی به داستان اضافه کند، خود را به جای شخصیت اصلی قرار دهد، یا داستانی مشابه که برای خودش پیش آمده را تعریف کند. جاهایی از داستان از کودک بخواهید ادامه ی کتاب را حدس بزند. این نوع فعالیت ها به بالا رفتن هوش خلاق کودک بسیار کمک میکند.

این کتاب داستان دخترکوچولویی به نام نمکی است که با مادرش زندگی میکند. مادرش هرشب از او میخواهد که هر هشت در خانه را ببندد و هربار که از مادرش علت را میپرسد جواب های مختلفی میگیرد: غول بی شاخ و دم می آید، عجیبان ریبان می آید و... روزی نمکی یکی از درها را نمیبندد و به این ترتیب غولی آرام و مهربان وارد خانه ی آنها میشود. نمکی از غول پذیرایی میکند و درهرمرحله از پذیرایی یکی از آداب مهمانی را به او یاد میدهد. این کتاب بازسازی یکی از قصه های قدیمی ایرانی است.

.
کتاب کودک هاتون خیلی خوبه
سمانه تربتی نژاد
نمایش بازخورد های بیشتر

افزودن دیدگاه جدید

کاربر گرامی شماره تماس، ایمیل شما به هیچ عنوان روی وب سایت رادیوکودک نمایش داده نخواهد شد. اگر می خواهید نام شما نیز بصورت عمومی نمایش داده نشود از عبارت "ناشناس" استفاده نمائید. برای مشاهده بازخوردهای بیشتر در این قسمت کلیک کنید.