انتخاب مهدکودک مناسب

درمورد رفتن کودک به مهدکودک نظرات مختلفی وجود دارد. اما واقعیت این این است که مهدکودک استاندارد و خوب نه تنها در روند رشد کودک تاثیر منفی ندارد، بلکه بسیار در پیشرفت کودک در جنبه های عاطفی، هوشی، اجتماعی و ... موثر است. نظریه ی منطقی و درست تر این است که کودک باید تا سن دوسالگی حتما در محیط خانه و درکنار مادرش باشد، یا در حداقل ترین زمان ممکن از مادرش دور باشد. بعد از دوسالگی و در بهترین حالت در سه سالگی رفتن به مهدکودک برای رشد و پرورش مهارت های فردی و اجتماعی کودک بسیار مهم و تاثیرگذار است.

علی الخصوص برای کودکانی که خواهر یا برادر در محدوده ی سنی خود، یا همبازی هم سن و سال خود ندارند، و کودکانی که در خانه های کوچک زندگی میکنند، حضور در مهدکودک بسیار مفید و ضروری است. مهدکودک میتواند در شکل گیری شخصیت مستقل کودک، بهبود روابط اجتماعی و اعتماد به نفس کودک و همچنین آمادگی کودک برای ورود به اجتماعات بزرگتر مثل مدرسه بسیار موثر باشد. در مهدکودک، کودک بهتر با مفهوم قانونمندی و نظم آشنا میشود و بعضی عادت های ناپسند کودک بعد از قرار گرفتن در جمع و کنار کودکان دیگر رفته رفته کمرنگ میشود.

بیشتر بخوانید: ۱۶ نکته درباره انتخاب مدرسه مناسب برای کودک

طبیعتا قرار گرفتن کودک در محیطی که مورد نظارت همیشگی ما نیست میتواند ریسک هایی هم به دنبال داشته باشد؛ بنابراین دقت و توجه در انتخاب مهدکودک مناسب بسیار مهم و حیاتی است. در ادامه برخی نکاتی که توجه به آنها در انتخاب درست مهدکودک تاثیرگذار هستند را بررسی خواهیم کرد

نکات قابل توجه در انتخاب مهدکودک خوب/ خصوصیات یک مهدکودک استاندارد:

  • پیش از هرچیز تحقیق کنید که آیا مهدکودک موردنظر تحت نظر سازمان بهزیستی میباشد یا خیر؟ مجوز تمام مهدکودک های مجاز از طریق سازمان بهزیستی صادر میشود.
  • به رویکرد آموزشی و تربیتی مهدکودک دقت کنید. درحال حاضر دو رویکرد اصلی در مهدکودک ها جاری هستند: یکی مهدکودک های آموزش محور، که در ساعات مختلف کودکان تحت آموزش های مختلف مثل خواندن، شعر، زبان، نقاشی و غیره قرار میگیرند. دیگری مهدکودک های بازی محور که تمرکز آنها بر نگهداری کودک در ساعات خاص، سرگرم کردن کودکان، و آموزش آنها به شیوه ی غیر مستقیم از طریق بازی های مختلف است. هردو روش را بررسی کنید و ببینید کدام شیوه با نیازهای شما منطبق است.

  • درمورد شیوه های تربیتی مهدکودک سوال کنید به عنوان مثال رویکرد آنها در قبال اشتباه کودک چیست؟ آیا تنبیه جزو شیوه هایی تربیتی مهدکودک هست؟ اگر هست چه نوع تنبیهی؟
  • درمورد مربی ها و مدیریت مهدکودک پرس و جو کنید. آیا مدرک مرتبط با تربیت کودکان دارند یا خیر. هر تعداد کودک چند مربی و کمک مربی خواهند داشت.
  • یکی از معیارهای انتخاب مهدکودک خوب وجود مشاور کودک و روانشناس در کادر مهدکودک است. درمورد مشاور سوال کنید و سعی کنید در صورت امکان حتما قبل از انتخاب مهدکودک با او دیداری داشته باشید.

  • طرف تعامل مهدکودک تنها کودکان نیستند، بلکه مهدکودک باید برنامه های منظم و مداومی برای ارتباط با والدین کودکان داشته باشد، والدین را در جریان موضوعات مرتبط با کودکانشان قرار دهد و درصورت لزوم توصبه های لازم را به والدین بدهند. گاها برگذاری جشم ها و مراسمی که والدین هم کودکان را در آنها همراهی کنند میتواند برنامه ی مناسب و خوبی باشد.
  • از خصوصیات یک مهدکودک خوب استفاده از مربیان پرانرژی و جوان و باتجربه در کنار یکدیگر است. سن مربی معیار خیلی مناسبی برای سنجش قابلیت های او نیست، اما دقت به رفتارهای مربیان با سایر کودکان درزمانی که شما در مهدکودک حضور دارید و پرسش از خود کودکان میتواند معیار سنجش مناسبی باشد. از بچه ها نپرسید آیا مربیت رو دوست داری؟ مربیت خوبه؟ بلکه از آنها  بخواهید درمورد محاسن مربیشان برای شما تعریف کنند. آنها به خوبی شما را راهنمایی خواهند کرد.

  • محل قرارگیری مهدکودک هم نکته ی قابل توجهی است. سعی کنید مهدکودک را در محله ای انتخاب کنید که در ساعاتی که کودک در مهدکودک به سر میبرد کسی در آن حوالی حضور داشته باشد. محل کار خود یا همسرتان، اگر خانه دار هستید محل خودتان یا در نزدیکی خانه پدربزرگ یا مادربزرگ کودک.

  • یک مهدکودک استاندارد دارای فضاهای مجزا برای بازی، کتابخوانی، کاردستی و ... است و فضای باز کافی و حداقلی برای بازی کودکان است. روشن و پرنور است. و کادر کامل، مشخص و مجرب دارد. درمورد مدارک مربیگری تمام مربی ها سوال کنید و درصورت امکان مدارکشان را مشاهده کنید. در مهدکودک های استاندارد تمام مربیان دارای مدرک مربیگری هستند.

  • وسایل بازی، کاردستی و آموزش مهدکودک را بررسی کنید و از استاندارد بودن آنها مطمئن شوید. وسایل بسیار ریز، تیز و گوشه دار و تشکیل شده از مواد و پلاستیک درجه دو استاندارد نیستند و برای کودکان خطرناک هستند.

  • محیط فیزیکی مهدکودک هم از نکات قابل توجه میباشد. اتاق های مهدکودک باید نورگیر و دلباز باشند و تمام فضاها امن و بی خطر باشند. فضای باز مهدکودک باید دارای کفپوش نرم باشد، تمام گوشه های تیز و خطرزا مهار شده باشند و پریزهای برق دارای سرپوش ایمنی باشند. مهدکودک دارای نقطه و کور و دور از دسترس از مربیان نباشد و در محله ای مطمئن قرار گرفته باشد. جعبه های کمک های اولیه و داروهای موردنیاز کودکان باید حتما در مهدکودک وجود داشته باشند و همچنین سیستم های هشداردهنده ی حریق و اطفای حریق در مهدکودک نصب شده باشد. وجود سیستم های گرمایشی و سرمایشی مناسب و کم خطر هم از نکات قابل بررسی است.
  • بسیار مهم است که پرسنل مهدکودک، کودک را به جز شخصی که مورد شناسایی کامل است، تحویل شخص دیگری ندهند و درصورت دیر کردن فرد مورد شناسایی، کودک درجای امنی نگهداری شود.
  • به برنامه های جنبی مهدکودک مثل گردش علمی یا جشن های مناسبتی دقت کنید. وجود چنین برنامه هایی بسیار برای کودکان مفید است و میتواند در روند اجتماعی شدن آنها بسیار تاثیرگدار باشد و البته ساعات خوبی را در مهدکودک برای کودک شما رقم بزند.
  • به برنامه غذایی مهدکودک توجه کنید. آیا خودشان غذا را برای کودکان آماده میکنند یا شما باید غذا آماده کرده و در کیف کودکتان بگدارید. آیا برنامه غذایی مهدکودک با عادت های کودک شما منطبق است یا خیر. گاها بچه ها عادت های غذایی بد خود را در مهدکودک و در کنار سایر بچه ها ترک میکنند. مثلا در مهدکودک بهتر از خانه میوه میخورند. اگر کودک شما عادت غذایی خاصی دارد آن را با کادر مهدکودک درمیان بگذارید.

  • برای کودکان بیمار چه امکانات و تمهیداتی اندیشیده شده است. آیا اتاق جداگانه ای برای کودکان بیمار وجود دارد. آیا در مهدکودک پرستار وجود دارد.
  • از والدین کودکان و خود کودکانی که به مهدکودک موردنظر میروند پرس و جو کنید و ببینید آیا از مهدکودک راضی هستند. میتوانید کودک خود را هم به همرا ببرید تا ببینید کودک شما چگونه با آن محیط ارتباط برقرار میکند.
  • دقت کنید که در ابتدای ثبت نام کودکان، از کودکان کارت واکسیناسیون دریافت شود تا خطر ابتلا به بیماری های واگیردار مانند انگل کم شود.
  • چک آپ های دوره ای توسط پزشک در مهدکودک انجام میشود یا خیر.
نمایش بازخورد های بیشتر

افزودن دیدگاه جدید

کاربر گرامی شماره تماس، ایمیل شما به هیچ عنوان روی وب سایت رادیوکودک نمایش داده نخواهد شد. اگر می خواهید نام شما نیز بصورت عمومی نمایش داده نشود از عبارت "ناشناس" استفاده نمائید. برای مشاهده بازخوردهای بیشتر در این قسمت کلیک کنید.