همه چیز درباره اختلال زبان بیانی در کودکان

بررسی اجمالی

اگر فرزند شما دارای یک اختلال زبان بیانی(Developmental Expressive Language Disorder) (DELD) باشد، ممکن است در به خاطر سپردن کلمات، یا استفاده از جملات پیچیده مشکل داشته باشد. به عنوان مثال ، ممکن است یک کودک ۵ ساله با اختلال DELD با جملات کوتاه و سه کلمه ای صحبت کند. کودکان مبتلا به این اختلال، وقتی از آنها سؤالی پرسیده شود، ممکن است نتوانند کلمات مناسب را برای یافتن پاسخ پیدا کنند. DELD معمولاً محدود به بیان است و بر توانایی فرزند شما در خواندن ، گوش دادن و یا تولید صدا تأثیر نمی گذارد ، مگر اینکه فرزند شما ناتوانی های یادگیری دیگری داشته باشد.

علل اختلال زبان بیانی DELD

علت اختلال زبان بیانی به روشنی مشخص نشده است.اما معمولاً به سطح هوش کودک مربوط نمی شود. به طور معمول ، دلیل خاصی وجود ندارد. هرچند احتمال دارد ریشه های ژنتیک داشته باشد و در خانواده ی شما معمول باشد. در موارد بسیار نادر ، ممکن است در اثر آسیب مغزی یا سوء تغذیه ایجاد شود. سایر موارد مانند اوتیسم و اختلال شنوایی ممکن است همراه با برخی اختلالات زبان باشند. این موارد می توانند علائم فرزند شما را بدتر کنند. اگر سیستم عصبی مرکزی کودک شما آسیب دیده باشد ، ممکن است با احتمال زیادی کودک دچار یک اختلال زبانی به نام آفازیا بشود.

علائم اختلال زبان بیانی یا DELD

این اختلال ممکن است به تنهایی یا همراه با اختلالات زبان دیگر ظاهر شود. علائم این اختلال معمولاً محدود به استفاده از واژگان و نگهداری آنها در حافظه میشود. به عنوان مثال ، فرزند شما ممکن است نتواند کلماتی را که تازه آموخته است به یاد بیاورد. واژگان فرزند شما در مقایسه با سایر کودکان در همان گروه سنی ممکن است پایین تر از متوسط باشد. ممکن است فرزند شما نتواند جمله ای طولانی بسازد و ممکن است کلمات را حذف کند یا آنها را به ترتیب اشتباه استفاده کند. همچنین ممکن است زمان افعال را اشتباه استفاده کند. مثلا ، ممکن است به جای " رفتم" بگوید "میروم".

کودکان مبتلا به DELD معمولاً از صداهای اضافی مانند "آ" و "اوم" استفاده می کنند ، چون نمی توانند حرفشان را به بهترین نحو بیان کنند. آنها معمولا عبارات و سؤالات را تکرار می کنند. ممکن است کودک شما وقتی سوالی از او میپرسید، هنگام فکر کردن در مورد پاسخ ، بخشی از سوال شما را تکرار کند.

اختلال زبان دریافتی – بیانی

اگر فرزند شما علائم فوق را نشان داد و همچنین در درک آنچه می گویید ، مشکل دارد ، ممکن است دچار اختلال زبان دریافتی - بیانی (RELD) باشد. در این صورت، فرزند شما ممکن است برای درک اطلاعات ، سازماندهی افکار و پیروی از دستورات نیز مشکل داشته باشد.

مراحل پیشرفت زبان در کودکان

برخی از مهارت های زبان در کودکان به تأخیر می افتد اما با گذشت زمان جبران می شود. با این حال ، در مورد DELD ، فرزند شما ممکن است مهارت های زبانی خود را پیشرفت دهد اما نه کاملا. دانستن مراحل پبشرفت زبان مشترک در کودکان می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که لازم است به پزشک مراجعه کنید یا خیر. پزشک ممکن است توصیه کند که کودک شما متخصص گفتاردرمانی ، روانشناس یا متخصص رشد کودک را ببیند.

سن

چه موقع باید در مورد پیشرفت زبان فرزندتان به پزشک مراجعه کنید

۱۵ ماهگی

کودک شما هیچ کلمه ای نمی گوید.

دو سالگی

واژگان کودک شما به کمتر از ۲۵ کلمه محدود است.

سه سالگی

کودک شما هنوز با جملات دو کلمه ای صحبت می کند.

چهار سالگی

کودک شما اغلب سوالات شما را تکرار می کند یا با جملات کامل صحبت نمی کند.

 

معمولا متخصص توصیه شده یک آسیب شناس زبان و گفتار است. آنها متخصص در معالجه و ارزیابی افرادی هستند که در بیان زبان مشکل دارند. در طول ویزیت توسط متخصص ، کودک شما تحت آزمایش استانداردی برای اختلال زبان بیانی قرار می گیرد. همچنین ممکن است فرزند شما به تست شنوایی احتیاج داشته باشد تا این احتمال که اختلال شنوایی باعث مشکل زبان در کودک شده ، رد شود. همچنین ممکن است برای سایر ناتوانی های یادگیری هم آزمایش شوند.

درمان اختلال زبان بیانی

گزینه های درمانی برای DELD زبان درمانی و مشاوره است.

زبان درمانی

کودکان برای توسعه مهارت های زبانی خود باید موارد زیر را انجام دهند:

  • دریافت اطلاعات
  • درک اطلاعات
  • حفظ اطلاعات

گفتاردرمانی بر آزمایش و تقویت این مهارت ها و افزایش واژگان کودک متمرکز است. گفتاردرمانگر می تواند از تکرار کلمات، تصاویر، مطالب متناسب با خواندن و سایر ابزارها برای کمک به پرورش مهارت های ارتباطی کودک استفاده کند.

مشاوره

کودکانی که در بیان خود مشکل دارند ممکن است احساس ناامیدی و انزوا داشته باشند. ممکن است فرزند شما به دلیل اینکه نمی تواند کلمات صحیحی را در طول یک بحث پیدا کند، وارد درگیری و دعوا بشود. مشاوره می تواند به کودک شما بیاموزد که وقتی به دلیل مشکلات ارتباطی ناامید می شود ، چگونه با این ناامیدی مقابله کند.

درمان اختلال زبان بیانی یا DELD

درمان کودکان مبتلا به DELD در صورتی که این اختلال با اختلالات دیگری مانند اختلال شنوایی ، آسیب مغزی یا ناتوانی در یادگیری همراه نباشد ، بهترین نتیجه را خواهد داشت. از طریق زبان درمانی ، کودکان مبتلا به DELD معمولاً می توانند یاد بگیرند که چگونه کاملا خود را ابراز کنند. مشاوره همچنین می تواند به فرزند شما در تنظیم روابط اجتماعی کمک کند و عزت نفس پایین او را بهبود بخشد. درمان زود هنگام برای به حداقل رساندن چالش های روانی که فرزند شما ممکن است در نتیجه این اختلال تجربه کند، بسیار مهم است.

نمایش بازخورد های بیشتر

افزودن دیدگاه جدید

کاربر گرامی شماره تماس، ایمیل شما به هیچ عنوان روی وب سایت رادیوکودک نمایش داده نخواهد شد. اگر می خواهید نام شما نیز بصورت عمومی نمایش داده نشود از عبارت "ناشناس" استفاده نمائید. برای مشاهده بازخوردهای بیشتر در این قسمت کلیک کنید.