مثل-یک-ببر-بخواب
کتاب داستان کودک ۷ تا ۹ سال - مثل یک ببر بخواب

کتاب « مثل یک ببر بخواب » کتابی است تصویری با داستانی آرامش‌بخش، درباره دختر کوچکی که نمی‌خواهد بخوابد.

دختر کوچولو حتی بعد از غروب آفتاب هم دلش نمی‌خواهد بخوابد. پدر و مادرش با آرامش و هوشمندانه می‌گویند لازم نیست بخوابد، اما لباس خوابش را بپوشد. دختر کوچولو لباس خوابش را می‌پوشد، اما باز هم خوابش نمی‌آید. پدر و مادرش باز هم می‌گویند لازم نیست بخوابد، اما حداقل صورتش را بشوید و مسواک بزند. خنکی آب و تمیزی حس خوبی برای دختر کوچولو دارد. بعد با علاقه داخل تختخوابش می‌رود و می‌پرسد: «آیا همه موجودات دنیا می‌خوابند؟» بعد پدر و مادرش درباره نحوه خوابیدن گربه‌ها، خفاش‌ها، نهنگ‌ها، حلزون‌ها، خرس‌ها و ببرها برایش توضیح می‌دهند. مادر و پدر دختر کوچولو از اتاق بیرون می‌روند و می‌گویند دختر اگر بخواهد می‌تواند تمام شب بیدار بماند. اما دختر کوچولو مثل یک گربه جای گرم و نرم پیدا می‌کند، مثل خفاش دست‌هایش را روی هم می‌گذارد، مثل نهنگ می‌چرخد، مثل حلزون در صدفش دور خود می‌پیچد، مثل خرسی که به خواب عمیق فرو رفته باشد چشم‌هایش را می‌بندد و مثل یک ببر قوی به خواب می‌‌رود.

بی‌خوابی در کودکان می‌تواند دلایل مختلفی هم‌چون اضطراب، مصرف دارو و غیره داشته باشد. یکی از راه‌های درمان بی‌خوابی رفتاری Behavioral insomnia در کودکان، استفاده از تکنیک «قصد متناقض (متضاد) Paradoxical intention» است. منظور از «قصد متناقض (متضاد)» مداخله‌هایی است كه از طریق آن، روان‌درمانگر، مراجع را ترغیب می‌كند تا به‌جای حذف یا مبارزه با مشكل خود، آن را تشدید كند. پدر و مادر دختر کوچولو در کتاب « مثل یک ببر بخواب » از این تکنیک برای درمان بی‌خوابی کودک خود استفاده می‌کنند.

مادر و پدر دختر زمان خواب کودک را تبدیل به میدان جنگ و کشمکش نمی‌کنند، بلکه سعی می‌کنند او را تشویق به اجرای برخی روتین‌ها کنند و بعد او را آزاد می‌گذارند که اگر می‌خواهد تا صبح بیدار بماند. آن‌ها آرامش خود را حفظ می‌کنند و می‌دانند اگر دختر کوچولو آرام شود، خواب خودش به‌طور طبیعی فرا خواهد رسید.

کتاب « مثل یک ببر بخواب » در سال ۲۰۱۳ در فهرست ۱۰ کتاب پرفروش نیویورک تایمز و در فهرست افتخار جایزه کَلدکات برای تصویرگر کتاب و جایزه شارلوت زولوتوف برای نویسنده کتاب قرار گرفته است. این کتاب، کتابی مناسب برای بلندخوانی پیش از خواب برای کودک است.

منبع کتاب مثل یک ببر بخواب وب سایت کتابک است. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به این وب سایت بی نظیر رجوع کنید.

نام انگلیسی کتاب
Sleep like a tiger
نویسنده
تصویرگران
سال انتشار
۱۳۹۵
.
سلام من دخترم شب ها همیشه با قصه میخوابه.هر شب این قصه رو براش میخونم چون خیلی بهش علاقه داره.به نظرم نویسنده این کتاب خیلی در زمینه کارش حرفه ای هستش.زهرا از تهران
زهرا
.
سلام من یه خانوم شاغل هستم و یک دختر ۵ ساله دارم .با بازدید از این سایت میتونم کتاب هایی که برای سن فرزندم مناسب هستش را خریداری کنم.(ای کاش فقط فروش کتاب هم داشتین)
گیتی داننده
نمایش بازخورد های بیشتر

افزودن دیدگاه جدید

کاربر گرامی شماره تماس، ایمیل شما به هیچ عنوان روی وب سایت رادیوکودک نمایش داده نخواهد شد. اگر می خواهید نام شما نیز بصورت عمومی نمایش داده نشود از عبارت "ناشناس" استفاده نمائید. برای مشاهده بازخوردهای بیشتر در این قسمت کلیک کنید.