شعر خوانی برای کودکان

شعرخوانی برای کودکان در جهت افزایش هوش اجتماعی و رشد توانایی ارتباطی آن ها تاثیر بالایی دارد. اشعار مخصوص کودکان ضمن کوتاه بودن و در برداشتن مفاهیم خاص باید آهنگین باشد تا بتواند توجه و علاقه آن ها را جذب کند. بنابراین شعر کودک باید از نظر دایره واژگان، وزن و قافیه با گروه سنی مورد نظر تناسب داشته باشد و با استفاده از تخیل کودک گامی مثبت در رشد خلاقیت های ذهنی او بردارد.زمانی که یکی از والدین برای کودک خود شعری را میخواند، رابطه ی نزدیک تری با کودک برقرار می کند و او این محبت را کاملا احساس می کند.
از دیگر مزایای شعر خوانی می توان به پیشرفت زبانی و گسترش یافتن گنجینه واژگان او اشاره کرد. همچنین کودکان بطور طبیعی مشتاق دانستن و یادگیری هستند که با شعرخوانی این نیاز کودک نیز برطرف می شود.
با کمک شعر مباحث آموزشی مانند فصول و مشاغل و یا قوانین خانه را می توان براحتی به کودکان آموزش داد. کودک هم شعر را بهتر از روشهای تربیتی دستوری و امر و نهی کردن های متعارف می پذیرد. زمانی که این اشعار با تصاویر رنگی زیبا همراه باشند برای کودک جذابیت بیشتری را به همراه دارند. کتاب های مخصوص کودک ضمن آموزش فرهنگ کتابخوانی با انواع داستان و شعر و رنگ آمیزی والدین را در امور تربیتی یاری می دهند.

تقسیم بندی شعر کودک بر اساس محتوا:
۱- شعر آموزش علمی
۲- شعر آموزش تربیتی
۳- شعر های دینی - مذهبی
۴- لالایی ها
۵- اشعار سرگرمی و طنز
۶- شعرهای داستانی
۷- شعرهای احساسی و عاطفی
۸- شعرهای های ملی - میهنی
۹- شعرهایی در مورد طبیعت
۱۰-چیستانها

 

کتاب های شعر و داستان کودکان:
 

 

 

نمایش بازخورد های بیشتر

افزودن دیدگاه جدید

کاربر گرامی شماره تماس، ایمیل شما به هیچ عنوان روی وب سایت رادیوکودک نمایش داده نخواهد شد. اگر می خواهید نام شما نیز بصورت عمومی نمایش داده نشود از عبارت "ناشناس" استفاده نمائید. برای مشاهده بازخوردهای بیشتر در این قسمت کلیک کنید.