رشد و تربیت جنسی کودک

رشد جنسی کودک

کودکان تا سن حدودا سه سالگی اطلاعاتی درمورد مفهوم جنسیت و جنسیت خود ندارند. از سه سالگی ببعد وارد دوره ی کنجکاوی درمورد مسائل جنسی خواهند شد. آنها ممکن است سوالاتی با مضمون جنسی از جمله اینکه دخترها چه فرقی با پسرها دارند، یا بچه ها چطور به دنیا می آیند از شما بکنند. هرگز برخورد تندی با آنها نکنید و جواب های غیرواقعی به این دست سوالات ندهید. بلکه سعی کنید بصورت ساده و کلی مسئله را برای کودک توضیح دهید. از شرح و بسط جزئیات خودداری کنید. در این سن کودکان نسبت به بدن خود و دیگران کنجکاو میشوند و ممکن است ببینید که بدن خود یا همسن و سالان خود را لمس میکنند، از جمله بازی هایی مثل دکتربازی. هرگز کودک را دعوا نکنید و واکنش شدیدی نشان ندهید، بلکه سعی کنید روی این موضوع تمرکز نکنید و تنها توجه کودک را به چیز دیگری جلب کنید. در زمان تعویض لباس یا پوشک کودک او را به یک مکان خلوت ببرید و اگر کودک متوجه اندام تناسلی خود شد سعی کنید در آرامش حواس او را به چیزی پرت کنید.حدالمقدور اجازه ندهید کودکان تنها باشند و به مکان بازی آنها مکررا رفت و آمد کنید. هرگز به تنهایی آنها را به منزل کسی نفرستید. سعی کنید از پوشاندن لباس های تنگ، یا تنگ بستن پوشک کودک خودداری کنید.

درحدود سنین ۶ تا ۷ سالگی کودکان وارد دوره ی "نهفتگی" میشوند. در این دوره کودکان تمایلی به جنس مخالف خود نشان نمیدهند و بیشتر با هم جنسان خود بازی میکنند. در این سنین هم رعایت نکاتی از جمله حمام رفتن همراه با والد هم جنس، رعایت حریم ها در حضور فرزند و عدم استفاده از شوخی های جنسی با کودک یا بین بزرگسالان از نکات قابل توجه هستند.

نوازش و بوسیدن کودک از مراحل مهم در تربیت جنسی او هستند. لازم است که کودک به اندازه ی کافی از جانب هم پدر و هم مادر در آغوش گرفته شود و بوسیده شود. اما از لمس کردن نقاط مختلف بدن کودک خودداری کنید. ممکن است این نوع لمس ها برای کودک هیجان انگیز باشد و احتمال لذت جویی را در کودک بیشتر کند.

آموزش جنسی کودک

اما در این بین مهم ترین موضوع آموزش جنسی به کودک است. مهم است که کودک در این باره اطلاعاتی داشته باشد، اما توضیحات ما باید در چهارچوب سن و فهم او باشد. جملاتی مثل "خدا تو رو به ما داد" یا "لک لک تو رو برای ما آورده" پاسخ هایی مناسبی برای کودک نخواهند بود. زیرا در مراحل بعدی که او واقعیت را بفهمد، اعتمادش نسبت به شما سلب خواهد شد و دیگر شما را منبع مورد اطمینانی برای طرح سوالاتش نخواهد دانست. بنابراین ابتدا از کودک بخواهید که تصور خود را بیان کند، به او بگویید "خودت چی فکر میکنی؟" و بعد ساده ترین جواب ممکن را به او بدهید، جوابی مانند "من و پدرت (مادرت) با هم ازدواج کردیم، بعد سلولی از بدن پدرت با سلولی از بدن من ترکیب شدن و در شکم من رشد کرد تا تو بدنیا اومدی". این اطلاعات کافی  است، اگر کودک شما بیشتر سوال کرد میتوانید پاسخ دهید، مثلا چرا در بدن تو رشد کرد؟ در بدن پدر رشد نکرد؟ میتوانید توضیح دهید که بدن زن و مرد باهم فرق دارد و زن ها میتوانند بچه بدنیا بیاورند. از کودک بخواهید تفاوت هایی که بین خودش با پدر یا مادر یا خواهر و برادرش میبند را بیان کند. همه ی تفاوت ها از جمله جثه ی بزرگتر مردان، پرمو بودن مردان، قدرت بدنی بیشتر مردان و تفاوت های صورت زنان و مردان را بررسی کنید و درکنار آنها تفاوت در اندام های جنسی را نیز بیان کنید. به کودک خود بیاموزید که بخش هایی از بدن او خصوصی هستند و همانطور که باید مراقب سایر اعضای بدن خود، مثل سر، چشم، دست و پا و... باشد باید مراقب اعضای خصوصی بدنش هم باشد و درصورت دیده شدن یا لمس شدن توسط دیگران ممکن است مشکلاتی برایش پیش بیاید.

درصورت سوال نکردن کودک نیز شما زمانی را که فکر میکنید زمان مناسبی است و بحثی مرتبط با این موضوع پیش آمده را انتخاب کنید و آموزش های لازم را به او بدهید. میتوانید از عروسک های کودک، کتاب های مرتبط یا فیلم های آموزشی مخصوص کودکان استفاده کنید.

مهم است که اطلاعات شما هرچقدر هم سطحی و کلی باشد، اما حقیقت باشد تا کودک برای سوال های بعدی هم به شما مراجعه کند و شما را منبع مورد اعتماد خود بداند. هرگز با احساس ناراحتی یا شرم در این موارد با کودک صحبت نکنید و فضایی آرام و راحت را برای کودک به وجود بیاورید.

برای فراگرفتن نکاتی درمورد آموزش جنسی کودک ما کتابی را در لینک معرفی کتاب کودک: بسته ی تربیت جنسی کودکان پیش دبستانی به شما معرفی کرده ایم که میتواند در مسیر شناخت جدی برای کودک و خود شما بسیار راهگشا باشد.

نمایش بازخورد های بیشتر

افزودن دیدگاه جدید

کاربر گرامی شماره تماس، ایمیل شما به هیچ عنوان روی وب سایت رادیوکودک نمایش داده نخواهد شد. اگر می خواهید نام شما نیز بصورت عمومی نمایش داده نشود از عبارت "ناشناس" استفاده نمائید. برای مشاهده بازخوردهای بیشتر در این قسمت کلیک کنید.