معرفی کتاب داستان برای کودکان دبستانی - ۱۰ تا ۱۲ ساله

در سن ۱۰ تا ۱۲ سالگی آشنا کردن کودکان با مفاهیم کلیدی همچون پرسش گری و دانستن و تفکر امری است که از طریق معرفی کتاب های مناسب به کودک به خوبی قابل انجام است. کتاب هایی که محتوا و داستان تخیلی و خلاقانه دارند میتوانند به کودک کمک کنند تا فراتر از چهارچوب های تعریف شده و استاندارد فکر کنند و ایده هایی بزرگ را در طول زندگیشان بپرورانند. علاوه بر این کتاب هایی با مضمون فلسفه که برای کودکان طراحی و نوشته شده اند میتوانند جرقه ی سوال های کلیدی و شیوه ی فکر کردن و استنتاج و نتیجه گیری را در کودکان شکل بدهند. بعد از خواندن این کتاب ها از کودک بخواهید داستان کتاب را برای شما تعریف کند و سعی کنید با سوال هایی جدید ذهن او را به چالش بکشید. از کودک بخواهید داستانی مرتبط با کتابی که خوانده و با قهرمانی خودش برایتان تعریف کند. حتی میتوانید از کودک بخواهید یک کتاب بنویسد. این تجربه ی بسیار خوب و کاملی برای کودک خواهد بود. کتاب را هم خودتان با همراهی کودک میتوانید بسازید. نحوه ی ساختن کاردستی کتاب کودک را از اینجا میتوانید ببینید. سوال هایی که با خواندن کتاب هایی با مضمون فلسفی در ذهن کودک شکل میگیرد را سرسری پاسخ ندهید، بهترین شیوه برای پاسخگویی به این نوع سوال ها برگرداندن سوال به خود کودک است. مثلا از او بپرسید"خودت چی فکر میکنی؟" یا "بنظر تو جواب این سوال چیه؟"

 

معرفی کتاب برای کودکان ۱۰ تا ۱۲ ساله:

کتاب کودک "فیلسوف کوچولو"

این کتاب کتابی است برای پاسخ به پرسش های بی پایان کودکان درمورد همه چیز: خدا، دنیا، مرگ، تولد و ... این کتاب به نوعی توجه ما را به عنوان پدر و مادر هم به این نکته چلب میکند که چه بسیار کودکان بااستعداد و باهوش و جستجوگری که در کودکی با بی توجهی والدین در نطفه خفه شده اند، و اینکه فیلسوفان و دانشمندان بزرگ دنیا هم به دلیل همراهی والدین آگاه با دنیای کودکانه و پرسوال آنها به اینجا رسیده اند. این کتاب همه ی سوال های کودکان را محترم میشمارد و کودکان را با دوران کودکی دانشمندان بزرگ آشنا میکند. داشتن این  کتاب برای تربیت کودکی با ذهن زیبا و خلاق میتواند  بسیار مفید و به جا باشد. هرکدام از سوال های به ظاهر ساده ی کودکان میتواند سرچشمه و شروع یک مسیر روشن و پر از چالش های مثبت باشد، پس همیشه برای جواب دادن به سوالات کودکان آماده و پیش  قدم باشید. گاها سعی کنید خودتان سوال هایی در ذهن کودک ایجاد کنید.

کتاب کودک "حقیقت دارد من یک فیلسوف کوچکم؟"

این کتاب درواقع دفتر خاطرات یک کودک است که در ۸ دفتر احساسات و عواطف مختلفش مانند درد، دوستی، حسادت، تفاوت ها، نگرانی ها، خوشی ها، متفاوت بودن ها و همینطور پرسش های بی پایان و جواب های خودش به این پرسش ها را نوشته است. زبان کتاب بسیار ساده و جذاب است و کودک را با خود همراه میکند. کودک میتواند با راوی همذات پنداری کند و موقعیت های مشابه را شناسایی کند. این کتاب نوشته ی یورگ شوبیگر نویسنده ی سوئیسی است که برای تالیف این کتاب جایزه ی هانس کریستین اندرسن را از آن خود کرد. او سعی میکند از طریق احساسات مشترکی که همه ما تجربه کرده ایم به دنیای کودک نزدیک شود تا مفاهیم موردنظر خود را در ذهن کودک جا بیندازد. 

معرفی کتاب کودک " تیستوی سبز انگشتی":

تیستوی سبز انگشتی داستان پسربچه ای است که گویا فرشته ای است که آمده تا خوبی را به ما یادآوری کند و برود. نام تیستو نامی است که در هیچ کجای دنیا وجود ندارد، وقتی او به دنیا آمده هیچ کس نتوانسته اسمش را بر زبان بیاورد بنابراین نامش را تیستو گذاشته اند. تیستو یک قابلیت عجیب و معجزه وار دارد. او به هرچیز که دست میزن سبز میشود و شکوفه میدهد. این کتاب تلفیقی از خیال و تخیل با مفاهیم بنیادینی چون صلح و دوستی، جنگ، و نبرد خوبی با بدی است. تیستو دوست دارد همه با هم خوب باشند و همدیگر را دوست داشته باشند. او نمیخواهد دنیا را از نگاه آدم بزرگ های دور و برش بشناسد بلکه به دنبال شیوه ای مهربانتر است. بلاخره یک روز به کارخانه توپ سازی (توپ جنگی) پدرش میرود و همه جا را با انگشتانش گل باران میکند و سپس از پیچکی که در باغ کاشته بالا میرود و هیچ وقت به دنیای آدم ها برنمیگردد. این کتاب نوشته ی موریس دروئون و ترجمه ی لیلی گلستان است.

کتاب کودک " آلیس در سرزمین عجایب":

این کتاب سراسر تخیل کودک را وارد دنیایی میکند که آنجا با هیچ محدودیتی روبرو نیست، در این دنیا همه چیز امکانپذیر است و میتوان خیال را تا هرکجا که بخواهیم ادامه دهیم. آلیس دختربچه ای است که در یک عصر تابستانی زیر یک درخت کنار خواهرش نشسته است و دیدن یک خرگوش با جلیقه و کلاه که وارد یک سوراخ میشود اورا به دنیایی عجیب و خیال انگیز میکشاند. سالهاست که کودکان دوران مختلف این کتاب را میخوانند و از تجربه ی دنیای ناب آلیس سرشار از لذت میشوند. کتاب هایی از این نوع میتواند به کودکان کمک کند تا دنیای ذهنی خودشان را بسازند و هرآنچه را که میخواهند آنجا تجسم کنند. آلیس در سرزمین عجایب درحال مشاهده و کشف و تجربه است تا خود واقعی اش را بشناسد. این کتاب جرات فراتر رفتن از دنیای روزمره را به کودک میدهد و بلندپروازی را به او می آموزد. این کتاب نوشته ی موریس مترلینگ است که یک روز در قایقی با یک دختربچه آن را خلق کرد و سپس به رشته ی تحریر درآورد. این کتاب با ترجمه زویا پیرزاد و قاسم هاشمی نژاد در بازار موجود است.  

.
دوست دارم درباره ی علم سخن بگوبد
ناشناس
.
با سلام و روز خوش ممنون میشم داستان هاتون رو ادامه دار کنید، بصورت سریالی داستان بنویسید. با تشکر از شما و داستان های خوبتان
مدیر وب سایت رادیو کودک
.
عالی نوشتید نقدتون و توضیحاتتون خیلی دلنشینه
سارا
.
@#۳ ممنون از بارخورد خوبتان، تمام سعی ما تکمیل هر روزه مطالب سایت مخصوصا در حوزه کتاب کودک است. با توجه به بازخورد مناسب شما بروزرسانی این مطلب در اولویت قرار خواهد گرفت.
مدیر وب سایت رادیو کودک
.
خیلی عالی ممنون از داستان های خوبتون
مهدی
نمایش بازخورد های بیشتر

افزودن دیدگاه جدید

کاربر گرامی شماره تماس، ایمیل شما به هیچ عنوان روی وب سایت رادیوکودک نمایش داده نخواهد شد. اگر می خواهید نام شما نیز بصورت عمومی نمایش داده نشود از عبارت "ناشناس" استفاده نمائید. برای مشاهده بازخوردهای بیشتر در این قسمت کلیک کنید.