۲۰ اشتباه رایج پدران در ارتباط و پیوند با فرزندان

اولین اشتباه رایج پدران: تنها نیاز‌ها و احساسات مادر قابل‌توجه است

تغییرات قابل‌توجه بدن در دوران بارداری و بعد دردهای ناشی از زایمان معمولا باعث می‌شود تمام توجه‌ها به سمت مادر جلب شود. مردان معمولا فکر می‌کنند باید به سلامت و احساسات همسرشان در دوران بارداری و زایمان اهمیت زیادی بدهند و احساسات خودشان را سرکوب کنند، اما این موضوع درست نیست.

لازم است مردان نیز در رابطه با احساسات‌شان از جمله احساس اشتیاق یا ترس با همسرشان صحبت کنند. بیشتر مردان در مورد سوالاتی که دارند چیزی نمی‌گویند تا مبادا بر نگرانی و ترس همسرشان اضافه شود اما این کار صحیح نیست. زنان صحبت کردن و مبادله اطلاعات را دوست دارند و از این‌که همسرشان خود را با ‌آن‌ها نزدیک بداند، لذت می‌برند. خوب است آقایان در رابطه با این مسائل با دیگر پدران جوان صحبت کرده یا چند کتاب و مقاله بخوانند.

دومین اشتباه رایج پدران: نوزاد تازه به دنیا آمده نیازی به پدر ندارد.

رابطه فوق‌العاده نزدیک مادر و نوزاد بعد از تولد این حس را به مرد القا می‌کند که نوزاد نیازی به او ندارد. این باور کاملا اشتباه است. پدر نقش مهمی برای فرزند دارد و بودن اوست که به کودکش احساس راحتی و امنیت‌خاطر می‌دهد. پدر باید سعی کند این ارتباط را از‌‌ همان بدو تولد با نوزاد آغاز کند.

می‌تواند وظایفی مثل بادگلو گرفتن یا عوض کردن پوشک و لباس‌ها یا خواباندن نوزاد را بر عهده داشته باشد. به این ترتیب فرصت استراحت بیشتری به همسرش می‌دهد و رابطه‌اش با نوزاد قوی‌تر می‌شود.

سومین اشتباه رایج پدران: مرد‌ها بلد نیستند از نوزادشان مراقبت کنند

این باور دروغی بزرگ است که نه تنها سبب دوری پدر از نوزاد می‌شود بلکه اضطرابی در مادر هم ایجاد می‌کند. تمام مردان و زنان به طور ذاتی می‌توانند پدر و مادر باشند و از فرزندشان نگهداری کنند. هر مردی که مدتی با نوزادش وقت بگذراند به راحتی متوجه نیازهای او شده و می‌تواند آن‌ها را برطرف کند.

باور شماره چهار: مردی که به خانواده می‌پردازد در زندگی حرفه‌ای‌اش موفق نیست! باور اشتباهی در جامعه وجود دارد و آن اینکه مردانی که بیکارند یا در حرفه خود موفق نیستند توجه بیشتری به زن و بچه خود دارند.

خوشبختانه تفکرات در حال نو شدن است و امروزه می‌دانیم مردانی که توجه بیشتری به فرزندان‌شان دارند اهداف‌شان برای موفق شدن در حرفه‌شان نیز قوی‌تر و پررنگ‌تر است و معمولا برای دست‌یابی به این اهداف بیشتر تلاش می‌کنند.

چهارمین اشتباه رایج پدران: هر مردی آینه تمام نمای پدرش است

برای هر مردی وقتی پدر می‌شود، پدرش هویت جدیدی پیدا می‌‌کند. این موضوع کاملا طبیعی است که هر مردی خود را به پدرش نزدیک‌ کند و در راه او قدم بردارد اما همیشه پدر الگوی دقیقی برای فرزندش نیست. در واقع پدر هر مردی تاثیری قابل‌توجه بر او دارد اما دیگر مردان به ویژه معلمان، دوستان، عمو، برادر و... نیز می‌توانند هویت او را به عنوان یک پدر شکل دهند. درواقع آنچه از هر مردی یک پدر خوب می‌سازد تصمیم‌هایی است که برای بهتر شدن وضعیت خانواده‌اش می‌گیرد.

پدر شدن نقشی است که هر مردمی بر حسب توانایی‌ها و امکاناتش به تدریج آن را می‌سازد و از شرایط برای ایجاد این هویت کمک می‌گیرد.

ششمین اشتباه رایج پدران: عدم توانایی «نه» گفتن 

پدران و مادران زیادی توانایی «نه» گفتن به فرزندشان را ندارند و در هر شرایطی سعی می‌کنند خواسته‌های آنها را برآورده کنند که این موجب پرتوقع کودکان از جامعه در بزرگسالی می‌شود. 

هفدمین اشتباه رایج پدران: عدم آموزش رفتار متناسب

معمولاً والدین آنچه را که از رفتار کودکشان توقع دارند به زبان نمی‎آورند و همت می‌کنند تا بار رفتار مناسب خود به فرزندشان نیز آموزش دهند. روانشناسان معتقدند این تنها بخشی از آموزش است و والدین باید به کودکشان نحوه رفتار را آموزش دهند. اکتفای تنها به تقلید از رفتار بزرگسالان، تربیت کودک را ناتمام می‌گذارد.

هشتمین اشتباه رایج پدران: انتشار تصاویر کودک در شبکه‌های اجتماعی 

اشتراک گذاری عکس‌های حمام کودک یا وقتی نیمه برهنه است نه تنها خوب و با مزه نیست بلکه بدترین اشتباهی است که یک والدین می‌توانند مرتکب شوند. گرچه قصد شما اشتراک‌ گذاری شیطنت‌های کودکانه فرزندتان است اما در بزرگسالی او قطعا تأثیرات منفی و غیر قابل جبرانی دارد. 

نهمین اشتباه رایج پدران: خوردن غذای ناتمام کودک

معمولا مادرها می‌گویند به خاطر خوردن غذای فرزندشان چاق شده‌اند. کودک با خوردن تمام غذایی که در بشقاب است نه تنها استقلال را می‌آموزد بلکه یاد می‌گیرد کاری را که شروع کرده است باید به پایان برساند.

اجازه دهید کودکانتان با اختیار خود غذا بخوردن، شما زمان صبحانه، ناهار و شام خود را به دلیل غذای ناتمام کودک خود تغییر ندهید. به روال همیشه خوراک خود را مهیا کرده و پس از میل آن سفره را جمع کنید.

کودک را به دلیل غذای ناتمام از چیزی محروم نکنید. سعی کنید با تفویض مسئولیت به کودک خود استقلال او را تقویت کنید. تقویت استقلال قسمت عمده ای از مشکلات کودکان را مرتفع می کند.

برای کسب اطلاع بیشتر، مقاله استقلال در کودکان را مطالعه کنید. برای مطالعه مقاله مربوطه بصورت میانگین ۸ دقیقه زمان مورد نیاز است.

دهمین اشتباه رایج پدران: دادن مواد غذایی ناسالم نظیر چیپس و پفک به عنوان پاداش

شاید هیچ چیزی بدتر از خرید خوراکی‌های ناسالم به عنوان جایزه برای کودکان نباشد. وقتی چنین پیشنهادی را با فرزندتان مطرح می‌کنید به فکر سلامتی او هم باشید. بهتر است سیب زمینی سرخ کرده یا لواشک خانگی را به عنوان پاداش مطرح کنید. 

یازدهمین اشتباه رایج پدران: از کوره در رفتن

هرچند کودکان گاهی ما را دیوانه می کنند ولی نباید در زمان عصبانیت اقدامی کنیم. با بلند کردن صدا، دشنام دادن یا از کوره در رفتن به کودکان یاد می دهیم که فریاد کشیدن، خشم و خشونت پذیرفتنی است. زمانی که خشم وجودتان را فرامی گیرد چند دقیقه استراحت کنید تا آرامش خود را به دست آورید. اگر با آرامش ولی قاطعانه با فرزندتان حرف بزنید نتیجه بهتری خواهید گرفت.

دوازدهمین اشتباه رایج پدران: تنبیه بدنی فرزند

کتک زدن کودکان تأثیر مثبتی ندارد و به آنها می آموزد که برای مقابله با مشکلات از نیروی بدنی استفاده کنند. اگر قصد تنبیه بدنی کودک تان را دارید نگه دارید. توصیه می شود مهارت های تنبیهی مؤثر را یاد بگیرید. یادتان باشد شما درواقع یک آموزگار هستید نه یک مأمور.

سیزدهمین اشتباه رایج پدران: عدم ثبات

بسیاری از پدران در تربیت فرزند خود ثبات را ندارند. گاهی لازم است در زمان های مختلف در مقابل یک رفتار مشابه واکنش های متفاوتی نشان دهند. وضع قوانین و مشخص کردن تبعات نادیده گرفتن آنها ضروری است. اگر یک بار در مقابل دشنام دادن کودک تان بخندید ولی دفعه بعد او را سرزنش کنید گیج می شود و نمی داند باید چه کار کند، داشتن ثبات در تربیت فرزند بهترین راه برای آموختن راه درست به اوست.

چهاردهمین اشتباه رایج پدران: رشوه دادن

اگر به فرزند خود قول دهید درصورت اصلاح رفتارش پاداش دریافت خواهدکرد درواقع این پیام را برای او می فرستید که تنها زمانی پاداش می گیرد که در ابتدا اشتباهی از او سر زده باشد و سپس به اصلاح رفتارش بپردازد. درصورتی که شما می خواهید او از همان ابتدا رفتار درستی داشته باشد.

پانزدهمین اشتباه رایج پدران: سخنرانی کردن

مراقب باشید در دام سخنرانی کردن نیفتید! اگر فرزند خود را به کناری بکشید و یک سخنرانی طولانی در مورد بایدها و نبایدها ارائه دهید نتیجه ای به جز دلخوری او نمی گیرید. بهتر است به جای این کار با او به گفت وگو بپردازید. به عنوان مثال اگر فرزندتان تکالیف خود را به موقع انجام نداده سخنرانی کردن درباره اهمیت درس خواندن ثمری نخواهد داشت. به جای این کار به ریشه یابی مشکل بپردازید و سپس برای حل آن برنامه ریزی کنید.

شانزدهمین اشتباه رایج پدران: مخالفت با نظر همسر

اتفاق نظر پدر و مادر در تربیت فرزند ضروری است به عنوان مثال اگر کودک از ترس تنبیه شدن توسط پدر، به دامن مادرش پناه ببرد اقتدار پدر زیر سؤال می رود. هرگز علنا از روش های تربیتی همسر خود انتقاد نکنید و اگر با او موافق نیستید به طور خصوصی در این مورد با یکدیگر حرف بزنید. یادتان باشد در تربیت کودک باید هم پدر و هم مادر سهیم باشند.

هفدمین اشتباه رایج پدران: تغییر نقش ها

فکر نکنید برای تنبیه فرزندتان حتما باید رضایت او را جلب کنید، شما به عنوان والدین مسئولیت تربیت فرزندتان را برعهده دارید و باید حرف آخر را بزنید. با بزرگ تر شدن کودک شما می توانید در مورد دلایل اقدامات خود توضیح دهید ولی در هر صورت تصمیم نهایی با شماست.

هجدهمین اشتباه رایج پدران: احساس گناه مفرط

اگر به طور مداوم به فرزندتان جملاتی مثل «من زندگی ام را وقف تو کرده ام ولی تو حتی سفره را هم جمع نمی کنی!» بگویید او همواره احساس گناه می کند و خود را مسئول تمام مشکلات شما می داند. جدا از این کار بپرهیزید و تنها عواقب اقدامات فرزندتان را به او گوشزد کنید.

نوزدهمین اشتباه رایج پدران: عواقب غیرمرتبط با عمل

اگر کودکان نتایج طبیعی رفتار خود را ببینند نتیجه بهتری می گیرید. به عنوان مثال اگر فرزندتان دیرتر از وقت تعیین شده به خانه برگشت دفعه بعد باید زودتر به خانه برگردد. او درصورت نقض قوانین باید اعتماد شما را مجدداً جلب کند.

پسر آقای «الف» هر زمان که عصبانی می شد در اتاق را سوراخ می کرد ولی وقتی مجبور شد برای تعویض آن از پس انداز خود استفاده کند در رفتار خود تجدیدنظر کرد. مجازات باید با «جرم» همخوانی داشته باشد در غیر این صورت موثر نخواهد بود.

بیستمین اشتباه رایج پدران: مقایسه کودک با دیگران

یکی دیگر از اشتباهات رایج پدران این است که فرزند خود را با دیگران مقایسه می کنند: «خواهر تو در درس ریاضی نمرات خوبی می گیرد. چرا تو مثل او نیستی؟» شاید فکر کنید این روش موثر است ولی این کار ثمری جز رنجش فرزندتان نخواهد داشت.

به عنوان مثال دختر شما به ریاضیات علاقه دارد و باتوجه به استعدادی که در این زمینه در وجود وی نهفته می تواند به موفقیت برسد ولی در عوض پسرتان حتماً در زمینه دیگری استعداد دارد.

سعی کنید نقاط ضعف و قوت هر کدام از فرزندان خود را در نظر داشته باشید. پدران گرامی! با احتراز از اشتباهات فوق می توانید شاهد اصلاح رفتار فرزند خود باشید و به یک پدر و آموزگار بهتر تبدیل شوید.

چگونه با این ۵ باور اشتباه رایج پدران مقابله کنیم؟

  • لحظه‌ای فکر کنید که چگونه می‌توانید پدر خوبی برای فزرندتان باشید. در رابطه با احساسات و عقایدتان با همسرتان و دیگر پدران جوان صحبت کنید.
  • از‌‌ همان ابتدای تولد وظایفی را در قبال فرزند به عهده بگیرید و حرف زدن با او را فراموش نکنید.
  • کارتان را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که بتوانید زمان بیشتری را با نوزادتان بگذرانید.

اخلاق‌های خوبی را که در پدر، معلمان، عمو یا دوستان‌تان سراغ دارید جمع کنید تا از آن‌ها در شکل‌گیری هویت پدرانه خود استفاده کنید.

 

منبع مطالب: سایت پاتوق، فارس نیوز

نمایش بازخورد های بیشتر

افزودن دیدگاه جدید

کاربر گرامی شماره تماس، ایمیل شما به هیچ عنوان روی وب سایت رادیوکودک نمایش داده نخواهد شد. اگر می خواهید نام شما نیز بصورت عمومی نمایش داده نشود از عبارت "ناشناس" استفاده نمائید. برای مشاهده بازخوردهای بیشتر در این قسمت کلیک کنید.