بهترین سن برای اولین مراجعه به دندانپزشک اطفال

مواجه شدن با اولین دندان کودک پس از پشت سر گذاشتن تمام بدخلقی ها و بی اشتهایی ها و شب بیداری های او برای همه پدر و مادرها زیبا و دلنشین است و در کنار تمام این زیبایی ها مسئولیت های جدیدی را نیز برای والدین به همراه دارد. مراقبت از این مرواریدهای کوچک توجه ویژه ای می طلبد.
دندان های اولیه که تعداد آن ها ۲۰ دندان است,  دندان شیری نام دارند و از حدود ۶ سالگی شروع به لق شدن می کنند. این دندان ها دائمی نیستند ولی این به معنای کم اهمیت بودن آن ها نیست. دندان های شیری به کودک کمک میکند که درست تغذیه کند، به صحبت کردن و لهجه او کمک میکند و از همه جالبتر این که فضا را برای دندانهای دایمی نگه میدارد.

 

دندانهای شیری تقریبا از ۴ تا ۱۸ ماهگی میرویند و معمولا تا ۲ تا ۳ سالگی سری بیست تایی آنها تکمیل میشود. از روزی که اولین دندان کودک میروید، وظیفه والدین جهت حفاظت از دندانها در مقابل پوسیدگی آغاز میشود. از همین زمان است که حتی المقدور باید از شیر دادن شبانه به کودکمان پرهیز کنیم. دندانهای او را بعد از هر وعده شیر خوردن بشوییم و اورا با دندانپزشک اطفال آشنا کنیم.

در صورت زود از دست رفتن دندان شیری، فضای مزبور باید توسط فضا نگهدارنده حفظ شود وگرنه حرکت دندانهای مجاور سبب کاهش فضای رویش دندان دائمی جانشین گردیده و درمانهای ارتودنسی طولانی مدت و پرهزینه آینده را در برخواهد داشت. هشت دندان پیشین شیری تا حدود ۶ سالگی و ۱۲ دندان شیری دیگر تا ۱۲ سالگی باید برای کودک کار کند.پوسیدگی دندان پنج برابر بیشتر از بیماریهای تنفسی مانند آسم وهفت برابر بیشتر از آلرژی ها مانند تب یونجه برای کودکان خطر آفرین است.

علاوه بر شیر خوردن های شبانه و مصرف شیرینی و شکلات, مصرف قطره آهن نیز تاثیر منفی بر روی ئنئان کودک می گذارد. مصرف قطره آهن در جلوگیری و درمان کم خونی کودکان نقش اصلی را ایفا میکند بنابراین نمی توان آن را از برنامه غذایی آن ها حذف کرد.

رنگ قطره آهن ، قرمز قهوه ای هست و این رنگ میتواند روی دندان بچه ها و گاهی حتی لثه های آنها رنگدانه ایجاد کند.توجه کنید که گفتیم رنگدانه ناشی از قطره آهن کودک است که دندانهای کودک را سیاه می کند. پس این تغییر رنگ، پوسیدگی نیست و بعد از قطع قطره آهن برطرف میشود.

چه کنیم که قطره آهن کودک تاثیر کمتری در تغییر رنگدندانهای او بگذارد؟

 

  • قطره آهن کودک را با آب پرتقال یا آب رقیق کنید. البته آب پرتقال بدلیل دارا بودن ویتامین c، جذب آهن راهم بالاتر می برد.
  • دندانهای کودک را بلافاصله بعد از مصرف قطره با یک تنظیف آغشته با کمی جوش شیرین تمیز کنید.
  • قطره آهن را ته دهان کودک بچکانید تا حتی المقدور آن را در دهان نگه ندارد.

در نهایت میتوانید از دندانپزشک کودکتان بخواهید که این رنگدانه های ناشی از قطه آهن را با برساژ برایتان تمیز کند.

 

مکانیسم پوسیدگی دندان که به طور کلی یکسان است. وجود مواد قندی در دهان ، باعث تغذیه باکتریهای پوسیدگی زا شده و این باکتریها با تولید اسید ، منجر به پوسیدگی دندانها میشود. درباره ی دندان درد اطفال اشاره به این نکته ضروری است که دندانهای شیری، بر خلاف دندانهای دایمی خیلی زود به عصب میرسند، چرا که دندان کوچک است ولی پالپ( عصب دندان) وسیع است. بنابراین پوسیدگی با اندک گسترشی ، به عصب میرسد و نیاز به عصب کشی دارد. بنابراین مراجعه به دندانپزشک اطفال را به تعویق نیاندازید.

زمان اولین معاینه دندان کودک باید حداکثر بین ۶ تا ۱۲ ماهگی صورت گیرد. دراین زمان دندانپزشک، روشهای بهداشت دهان و دندان و پیشگیری از پوسیدگی های دندانی، عادات زیانبار دهانی و نیز کاربرد فلوراید را به شما آموزش می دهد.فاصله دیدارها بستگی به نوع تغذیه، مراقبتهای دندانی و فلوراید آب آشامیدنی دارد و بطور معمول هر ۶ ماه یکبار توصیه می شود. بدینوسیله با کاربرد روشهای پیشگیری، از صرف هزینه و وقت برای درمانهای پیچیده آینده جلوگیری خواهد شد. در سن حدود ۲ تا ۳ سال دندانپزشک به آرامی دندانها و لثه کودک را معاینه کرده، پوسیدگی یا سایر مشکلات را ارزیابی می نماید. در صورت لزوم جهت بررسی فکین، دندانهای در حال تکامل و پوسیدگی های غیرقابل رویت رادیوگرافی تجویز خواهد شد. همچنین در این جلسه روشهای بهداشتی و نیز رژیم غذایی صحیح ارزیابی و یادآوری خواهد گردید.

نکات قابل توجه :

  •  جهت ترغیب کودک برای دیدار دندانپزشکی به او رشوه ندهید.
  • دیدار دندانپزشکی را وسیله ای برای تنبیه معرفی نکنید.
  •  اضطراب خود را به کودک منتقل نکنید.
  •  به دیگران اجازه ندهید موارد ترس از دندانپزشکی را برای او بازگو کنند.
  •  کلمات منفی و ترسناک مانند درد، آمپول، کشیدن، چرخ کردن را برای کودک به کار نبرید.
  •  از آنجا که دندانپزشک و دستیار برای هر مورد اصطلاح خاصی را به کار خواهند برد جزئیات روند کار رابرای کودک توضیح ندهید.
  •  از طرف دندانپزشک قولی به کودک ندهید.
  •  دیدارهای دندانپزشکی را برای کودک لذت بخش سازید.
  •  در صورت صلاحدید دندانپزشک، کودک رابه تنهایی به اتاق بفرستید.
  •  همواره الگوی صحیحی از نظر رعایت بهداشت دهان و دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک برای کودک خود باشید.
نمایش بازخورد های بیشتر

افزودن دیدگاه جدید

کاربر گرامی شماره تماس، ایمیل شما به هیچ عنوان روی وب سایت رادیوکودک نمایش داده نخواهد شد. اگر می خواهید نام شما نیز بصورت عمومی نمایش داده نشود از عبارت "ناشناس" استفاده نمائید. برای مشاهده بازخوردهای بیشتر در این قسمت کلیک کنید.