۱۸ نکته در انتخاب لباس نوزاد

خرید لباس و وسایل کودک دلنشین ترین و زیباترین خرید در زندگی شما خواهد بود. لباس های کوچک و رنگی در مدل های متنوع بسیار زیبا و جذاب هستند ولی واقعا چه نوع لباسی برای نوزادمان بخریم؟ مطمئنا لباس های نایلونی و بدون کیفیت در سبد خرید ما جایی ندارند ولی از باقی نکات خرید لباس نوزاد آگاه هستید؟

در ابتدا زمانی برای تهیه لیست وسایل و لباس های مورد نیاز اختصاص دهید و زودتر از موعد به خرید بروید زیرا در ماه های آخر بارداری حرکت کردن برای شما سخت خواهد بود بنابراین زودتر وسابل مورد نیاز نوزاد را تهیه کنید تا با خیال راحت تری به انتظار تولد نوزادتان بنشینید. لباس يك نوزاد بايد ۲ ويژگي اساسي را داشته باشد: ۱- راحت باشد. ۲- ايمن باشد حساسیت های پوستی ایجاد نکند.

در انتخاب لباس های نوزادان به چند نکته توجه کنید:

۱. توجه داشته باشيد كه او در چه فصلي به دنيا خواهد آمد، نه اين‌كه اكنون در چه فصلي هستيد.

۲.لباس‌هايي كه از روي پوشك باز و بسته مي‌شوند انتخاب‌هاي بسيار هوشمندانه‌اي براي كوچولوها هستند.

۳.از لباس‌هايي با يقه‌هاي تنگ استفاده نكنيد چون بچه‌ها را اذيت مي‌كنند و لباس هایی انتخاب کنید که پوشاندن و در آوردن‌شان ساده است.سعي كنيد يقه و سر آستين‌ها را طوري انتخاب كنيد كه آزاد و راحت باشند.

۴.لباس نوزاد نبايد دكمه يا وسايل تزئيني داشته باشد چون ممكن است نوزاد آن‌ها را بكند و خداي نكرده ببلعد! از طرف ديگر فرو رفتن اين دكمه‌ها در بدن نوزاد مي‌تواند پوست حساس و بدن نحيف او را آزرده كند.

۵.هنگام خرید لباس برای نوزاد لباس‌های مهمانی زیاد نخرید. چون لباس مهمانی زیاد برای نوزاد قابل استفاده نیست.

۶.در خرید جوراب دقت کنید که کش خیلی سفتی نداشته باشد. پوست بچه‌ها خیلی حساس و ظریف است و کش سفت جوراب اذیتشان خواهد کرد.

۷.در بدو تولد شما به ۴ الي ۷ دست زيرپوش نياز داريد, هنگام خرید لباس برای نوزاد حتما زیرپوش‌های زیر دکمه دار بخرید. این زیرپوش‌ها خیلی مفیدند؛ از سویی باعث می‌شوند که پهلوی بچه پوشیده بماند و سرما نخورد؛ از سوی دیگر هنگامی که کسی کودک را در آغوش می‌گیرد، ممکن است بلوز بچه بالا رفته و دست شخص روی پوست لطیف پهلوی بچه قرار گیرد و بچه  اذیت شود.

۸.هنگام خرید لباس سرهمی برای نوزاد توجه داشته باشید که نوع بدون جوراب آن را خریداری کنید. چون وقتی کودک قد می‌کشد نوع جورابی آن برایش کوچک می‌شود.

۹.کلاه نخی را فراموش نکنید. چون سر نوزاد تا چند وقت نرم و شل است و باید مرتب کلاه سرش باشد تا از سرش محافظت شود. کلاه های بدون بند راحت تر هستند.

۱۰.برای خرید پیشبند دقت کنید که پيش بند نوزادتان بايد چسبي باشد. پيش‌بندهاي گره‌اي خطرناك هستند. هيچ وقت هم پيش بندها را سفت نبنديد.

۱۱.حوله‌هاي نرم كلاه‌دار را براي نوزادتان انتخاب كنيد اين حوله‌ها سر نوزاد را گرم نگه مي‌دارند و مانع اين مي‌شوند كه بعد از استحمام سرما بخورد.

۱۲.دستکش های نخی را فراموش نکنید. . قسمت بالاي اين دستكش‌ها بايد دور مچ را بگيرد تا از دست بچه‌ها در نيايد.

۱۳.براي نوزادي كه در زمستان به دنيا آمده داشتن يه لباس پشمي واجب است، به شرطي كه يادتان باشد حتما زير آن لباسي نخي قرار داشته باشد.

۱۴.لباس‌هاي يقه‌دار بچه‌ها را ناراحت مي‌كند، بهتر است براي گرم نگه‌داشتن‌شان از ژاكت‌هاي دكمه‌دار استفاده كنيد

۱۵.از خريدن لباس‌هاي زيپ‌دار خودداري كنيد. اين لباس‌ها مي‌توانند موقع باز و بسته شدن پوست بچه‌ها را اذيت كنند.

۱۶.موقع خريد لباس نوزاد لباس را پشت و رو كنيد و دوخت‌هاي داخلش را چك كنيد. ببينيد جايي از اين دوخت‌ها زبر و تيز نباشد.

۱۷.نوزادان خيلي سريع رشد مي‌كنند. پس خريد تعداد زيادي لباس هم سايز كار چندان عاقلانه‌اي نيست

۱۸.قبل از اين‌كه براي نخستين بار لباسي را به تن نوزادتان كنيد حتما آن را بشوييد. وجود لباس در كارخانه يا آهار روي آن مي‌تواند باعث حساسيت يا اگزماي پوست نوزاد دلبندتان شود.

همه ما می دانیم که شیرخواران و کودکان پوست بسیار حساسی دارند بنابراین والدین باید در خرید لباس برای آن ها دقت فراوانی کنند. حساسیت به نوع لباس ، در مورد نوزادانی که آلرژی پوستی یا اگزمای سرشتی یا درماتیت آتوپیک دارند ، اهمیت زیادی دارد. پوست نوزادانی که از این ناراحتی رنج می برند ، نسبت به تحریک های ناشی از لباس بسیار حساس تر از سایر نوزادان است.

خشکی و التهاب گونه ها و چانه از علائم ابتلا به اگزمای سرشتی هستند. به علاوه نوزادان مبتلا به این ناراحتی به دلیل خارش پوستی خود مدام بی قراری می کنند. ممکن است قسمت های حفره ای بدن آن ها مانند حفره پشت آرنج و پشت زانوهایشان نیز دچار اگزما شوند.

این بچه ها به شدت در برابر لباس های پشمی واکنش نشان می دهند ؛ مثلا اگر لباس های پشمی با پوست نوزادان تماس پیدا کند ، به شدت دچار خارش و قرمزی پوست می شوند. به همین دلیل پوشیدن لباس های پشمی برای نوزادانی که زمینه ابتلا به اگزمای پوستی دارند ، مطلقا ممنوع است.

 

نمونه لباس های نوزاد

 

 

نمایش بازخورد های بیشتر

افزودن دیدگاه جدید

کاربر گرامی شماره تماس، ایمیل شما به هیچ عنوان روی وب سایت رادیوکودک نمایش داده نخواهد شد. اگر می خواهید نام شما نیز بصورت عمومی نمایش داده نشود از عبارت "ناشناس" استفاده نمائید. برای مشاهده بازخوردهای بیشتر در این قسمت کلیک کنید.