لیست کتاب های مخصوص کودکان پیش دبستانی - قسمت اول

کتاب های قصه کودکی ای که در این مطلب معرفی می شوند همگی یا چندجلدی هستند یا شامل چندین داستان در یک کتاب هستند. کتاب ها بیشتر با محوریت حیوانات هستند.

برای پیدا کردن مناسب ترین کتاب برای کودک خود می توانید به صفحات معرفی کتاب کودک  و  دسته بندی کتاب های کودک براساس سن و سلیقه کودکان مراجعه نمائید.

اما در این مطلب ما ۷ کتاب داستان کودک معرفی می‌کنیم؛ لیست کتاب های که در این مطلب در این قسمت آورده شده اند:

کتاب دریچه ای است نو به دنیایی که تجربه ی آن در واقعیت میتواند بعید باشد. از آنجا که عادت به کتابخوانی را از سنین پایین میتوان در کودکان ایجاد کرد، خواندن کتاب برای کودکان تجربه ای بسیار مهم و تاثیرگذار است.

پدر سنین کودکی کنجکاوی کودک برای شنیدن و درک مطلب بسیار زیاد است و هنوز با سرگرمی های دیگر از جمله تبلت و رایانه آشنا نشده است. بنابراین بهترین زمان برای عادت دادن کودکانتان به کتابخوانی و اشتیاق آنها به مطالعه در سنین بزرگسالی، کودکی است.

کتاب قوه ی تخیل و خلاقیت کودک را پرورش میدهد، مفاهیم مختلف و جدید بر اثر تکرار در کتاب های مختلف برای کودک جا می افتند.

کتاب قدرت سخن وری و گنجینه ی واژگان کودک را افزایش میدهد و باعث میشود کلام شیوا تری داشته باشد و بتواند بهتر منظورش را به دیگران برساند.

عادت کتابخوانی باعث میشود کودک در آینده راحت تر با آموزش های مدرسه منطبق بشود و قدرت استنتاج و نتیجه گیری او توانمندتر بشود.

خواندن کتاب مناسب میتواند فعالیت بسیار سرگرم کننده و مفیدی برای کودک و والدین باشد و ارتباط آنها را تقویت کند.. البته یکی از عوامل تاثیرگذار در علاقه ی کودک به کتابخوانی، عادت کتابخوانی مادر و پدر و جاری بودن فرهنگ کتابخوانی در خانواده است.

کتاب از طریق آموزش غیر مستقیم میتواند تاثیر بسیار زیادی در تربیت کودک ما داشته باشد. در سنین پایین مفاهیم کلی چون خوبی، بدی، ترس، شجاعت، تنبلی، زرنگی و... یا پدیده های عمومی و طبیعی چون شهر، روستا، کوه، جنگل، قانون، سلامتی و ... را میتوان از طریق داستان های کوتاه و سرگرم کننده ی کتاب ها به کودکان آموزش داد.

میتوانید در فاصله ی به خواب رفتن کودکتان برای او کتاب بخوانید. یا ساعتی از روز را به این کار اختصاص دهید. زمانی که کودک توجه و علاقه ی کافی به گوش دادن یا خواندن کتاب نشان نمیدهد، او را مجبور نکنید، بلکه ادامه ی کتاب را به زمانی دیگر موکول کنید. 

سلیقه ی کودک را در کتاب پیدا کنید و کتاب های موردعلاقه اش را تهیه کنید. سعی کنید در ابتدا از کتاب هایی که داستان های کوتاه دارند و ظاهر جذاب و قشنگی دارند شروع کنید. (دسته بندی کتاب های کودک براساس سن و سلیقه کودکان)

کودک را با خود به کتابخانه یا کتابفروشی ببرید و اجازه بدهید او کتاب انتخاب کند. در کنار انتخاب او یکی دو کتاب که شما فکر میکنید برای او مناسب است نیز بخرید. انگیزه های بیرونی ایجاد کنید، مثلا مسابقه راه بیندازید و از کودک در مورد کتاب سوال کنید و جایزه ی موردعلاقه اش را به او بدهید. به ازای هرکتاب یا هر داستانی که میخواند به او امتیاز یا جایزه ی کوچکی بدهید. از کودک بخواهید درمورد کتابی که اخیرا خوانده است نقاشی کند.

در خانه کتابخانه داشته باشید و یکی دو قفسه را به کتاب های کودکتان اختصاص دهید. کتابخوانی را بخشی از برنامه روزمره خانواده قرار دهید. میتوانید کودکتان را به عضویت یکی از انتشارات کتاب های کودکان دربیاورید تا ماهانه کتاب های جدیدی برای کودکتان ارسال کنند. مثال هایی از کتابی که خوانده اید را در زندگی روزمره پیدا کنید و به کودک یادآوری کنید.

هرگاه به موضوعی علاقه نشان میدهد یا کنجکاوی میکند کتابی مرتبط با آن موضوع برایش خریداری کنید. گاهی با همراهی کودکتان کتابی درست کنید. با چسباندن تکه های پارچه و برگ و سنگریزه و غیره اتفاقی که آن روز برایتان افتاده به صورت یک کتاب بنویسید.

انتخاب کتاب مناسب خصوصا زمانی که کودک برای نخستین بارها با تجربه ی کتابخوانی آشنا میشود، بسیار مهم است. باید تجربه ی بسیار سرگرم کننده و هیجان انگیزی برای کودک بسازید. بنابراین باتوجه به شناختی که روی کودکتان دارید و موضوعات مورد علاقه ی او، در نظر گرفتن کوتاه بودن کتاب، مفید بودن موضوع کتاب و جذابیت ظاهری آن، کتاب مناسب برای کودکتان را انتخاب کنید.

خوشبختانه این روزها طیف بسیار گسترده ای از کتاب ها برای کودکان منتشر میشود که به طبع باعث میشود برای خرید کتاب مناسب احتیاج به تامل بیشتری داشته باشیم. ما در رادیو کودک سعی میکنیم با معرفی کتاب های مختلف برای گروه های سنی مختلف کودکان شما را در انتخاب کتاب مناسب کمک کنیم.

 

معرفی کتاب کودک: مجموعه کتاب های شش جلدی «قصه‌هایی برای ۱ تا ۶ ساله‌ها»


این مجموعه کتاب میتواند انتخاب خوبی برای تجربه های اول شما به عنوان مادر و پدر باشد. شما دیگر نگران مناسب بودن موضوع کتاب برای گروه سنی کودکتان نخواهید بود . داستان ها کوتاه و مناسب و سرگرم کننده هستند. کتاب حاوی تصاویر قشنگ و خوشرنگی است که برای کودکان جذاب خواهد بود. این کتاب نوشته جان استیمسون و ترجمه فاطمه زرگری است و توسط انتشارات ذکر منتشر شده است.

هر کتاب شامل تعدادی قصه ی کوتاه و جالب است که به مرور کودکان را با دنیای قصه ها و تخیلات آشنا میکند. هر قصه شخصیت های جذابی را به کودک معرفی میکند که کودک میتواند با آنها همذات پنداری کند و خود را به جای آنها قرار دهد و به دنیای خیالات سفر کند. خواندن این داستان ها توسط مادر و پدر یا توسط مربیان مهدکودک با لحن آهنگین و قصه وار میتواند سرگرمی بسیار جالبی برای کودکان باشد، حتی میتوانید با کودکانتان در نقش شخصیت های مختلف قرار بگیرید و همزمان با خواندن کتاب، داستان را بازی کنید.

نام هرکدام از کتاب های این مجموعه عبارتند از: «لنگه جوراب گمشده و ۱۰ قصه دیگر» برای یک ساله‌ها، «دایناسوری که حمام نمی‌رفت و ۱۱ قصه دیگر» برای ۲ ساله‌ها، «دندان درد تمساح کوچولو و سه قصه دیگر» برای ۳ ساله‌ها «شتری با سه کوهان و ۴ قصه دیگر» برای ۴ ساله‌ها، «جغد عینکی و سه قصه دیگر» برای ۵ ساله‌ها و «خرس برفی و سه قصه دیگر» برای ۶ ساله‌ها.

معرفی کتاب کودک: «لنگه جوراب گمشده و ۱۰ قصه دیگر»


کودکان در «لنگه جوراب گمشده و ۱۰ قصه دیگر» به عنوان اولین تجربه با داستان هایی بسیار ساده و حاوی اتفاقات روزمره و شخصیت های جالب آشنا میشود. لنگه جوراب گمشده و ۱۰ قصه دیگر (قصه هایی برای ۱ ساله ها) عنوان کتابی است از جون استیمسن با ترجمه‌ی فاطمه زرگری که در ۲۴ صفحه و توسط انتشارات ذکر در سال ۱۳۹۵ به چاپ رسیده است. موضوع اصلی این کتاب داستان های تخیلی است. نیز در بازار کتاب موجود می‎باشد. از جون استیمسن کتاب های زیر نیز در بازار موجود است.

  • کتاب‌های خرس برفی و ۳ قصه دیگر
  • جغد عینکی و ۳ قصه دیگر
  • شتری با سه کوهان و ۴ قصه دیگر
  • دندان درد تمساح کوچولو و ۳ قصه دیگر

معرفی کتاب کودک: «دایناسوری که حمام نمی‌رفت و ۱۱ قصه دیگر»


در کتاب بعدی «دایناسوری که حمام نمی‌رفت و ۱۱ قصه دیگر» که برای کودکان دو ساله نوشته شده با حیوانات دیگری به عنوان شخصیت های داستان ها آشنا شده و با مفاهیم ساده ای مثل رعایت نوبت، گوش دادن به حرف های بقیه و... به صورت غیر مستقیم آشنا میشوند.

 

معرفی کتاب کودک: دندان درد تمساح کوچولو و سه قصه دیگر


در کتاب مربوط به سه ساله ها «دندان درد تمساح کوچولو و سه قصه دیگر» جوجه اردک کوچکی آنها را با مفهوم تغییرات آب و هوا و باران آشنا میکند. تمساح کوچولوی قصه دندان درد و مراقبت از دهان و دندان را به شیوه ای شیرین به کودک یادآوری میکند و بقیه داستان ها.

 

معرفی کتاب کودک: شتری با سه کوهان و ۴ قصه دیگر


کودکان ۴ ساله در «شتری با سه کوهان و ۴ قصه دیگر» قصه ی فیل کنجکاوی را میخوانند که با اتوبوس دوطبقه تمام خیابان‌های شهر را گشت و به باغ وحش برگشت. با ماری به نام راسل و یک لاک پشت که خیلی پرسروصداست آشنا می‌شوند.
 

معرفی کتاب کودک: جغد عینکی و سه قصه دیگر


در «جغد عینکی و سه قصه دیگر» کودکان ۵ ساله ماجرای جغدی را میخوانند که بینایی اش دچار اشکال است و خانواده ی او نگرانش هستند. با میمونی بازیگوش و کوچک، اتاق انتظار پزشک حیوانات خانم کانگرو و پسر کوچکش آشنا می‌شوند.

 

معرفی کتاب کودک: خرس برفی و سه قصه دیگر


کتاب «خرس برفی و سه قصه دیگر» که برای کودکان ۶ ساله نوشته شده ماجرای طاووسی را میگوید که فقط به فکر زیبایی اش است، زرافه‌ای که لکوموتیوران شده است و یک خرس قطبی که دوست دارد در سیرک کار کند.

 

از این قسمت می توانید به داستان و کتاب های صوتی برای کودکان خود گوش فرا دهید یا آن ها را دانلود نمائید.

نمایش بازخورد های بیشتر

افزودن دیدگاه جدید

کاربر گرامی شماره تماس، ایمیل شما به هیچ عنوان روی وب سایت رادیوکودک نمایش داده نخواهد شد. اگر می خواهید نام شما نیز بصورت عمومی نمایش داده نشود از عبارت "ناشناس" استفاده نمائید. برای مشاهده بازخوردهای بیشتر در این قسمت کلیک کنید.